Ik kom ook even binnenvallen na het lezen van de openingspost. Ik herken een hoop.
In het begin nooit last van de pil, tot je ineens een andere kreeg want 'deze zitten nu in je verzekeringspakket' of zoiets. In korte tijd veel aankomen, zenuwachtig gedrag. Heel lang daar niks mee gedaan, tot ik last kreeg van mijn schildklier. Maar met bloedprikken waren er hele wisselende schildkierwaardes te zien, dat verschilde per week... Ik ben de waardes gaan uitzetten tegen mijn cyclus en merkte daar wel een verband. Arts vond het onzin, het zijn compleet andere hormonen dus dat heeft niks met elkaar te maken.
Na een tijdje toch besloten om te stoppen, ik was tenslotte toch niet seksueel actief. Gelijk rustiger en ik viel ineens een paar kilo af zonder iets anders te doen. Schildklier ging ook een stuk stabieler.
Toen ik een half jaar een vriend had toch maar gekozen voor een spiraal, want de pil kwam er niet meer in. Gekozen voor de hormoonspiraal omdat de kopere versie mij een beetje een gok leek. En van de hormoonspiraal zeiden ze dat die hormonen zo plaatselijk werkte en maar heel weinig hormonen afgaven.
In het begin nergens last van... zelfs minder last van de reumatisch klachten in mijn knieen en handen die ik soms had.
Bij de bloedbank viel het wel op dat mijn bloeddruk elke keer iets hoger werd. Langzaamaan werd ik ook steeds gestrester en vreemder. Een beetje zitten googlen en een onderzoek gevonden waarin naar voren kwam dat een mirena wel degelijk door het hele lichaam hormonen afgeeft en effect kan hebben op het cortisol gehalte. Cortisol is het stresshormoon waarvan de bloeddruk kan stijgen, maar het werkt ook ontstekingsremmend.
Spiraal eruit, en nu alles weer fijn en goed

.
Anticonceptie met hormonen is voor mij echt klaar. Nu gewoon een combo van een app, temperaturen, LH meten en rubbertjes.