Denken jullie weleens aan jullie pensioen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:21

bigone schreef:
Het banketstaaf is dat er met de rekenrente gerekend moet worden en dus veel pensioenen al jaren niet geindexeerd zijn. Terwijl die rekenrente net als het eigen woning forfait onzinnig zijn. Er zit namelijk vele malen meer in de pensioenpot dan ze ons willen doen geloven maar het komt de pensioenfondsen veel beter uit dat ze kunnen zeggen dat er maar een dekkingsgraad van 95 % is dus word er weer gekort. Al die pensioenfondsen en zorgverzekeraars zijn een ongrijpbare ondoorzichtig clubje en het zou veel beter zijn wanneer deze twee zaken gewoon door het rijk geregeld worden, want er word nogal wat geld uitgegeven dat niet bij de deelnemers terecht komt.

Heb je daar een link van?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:25

Cowboy55 schreef:
bigone schreef:
Het banketstaaf is dat er met de rekenrente gerekend moet worden en dus veel pensioenen al jaren niet geindexeerd zijn. Terwijl die rekenrente net als het eigen woning forfait onzinnig zijn. Er zit namelijk vele malen meer in de pensioenpot dan ze ons willen doen geloven maar het komt de pensioenfondsen veel beter uit dat ze kunnen zeggen dat er maar een dekkingsgraad van 95 % is dus word er weer gekort. Al die pensioenfondsen en zorgverzekeraars zijn een ongrijpbare ondoorzichtig clubje en het zou veel beter zijn wanneer deze twee zaken gewoon door het rijk geregeld worden, want er word nogal wat geld uitgegeven dat niet bij de deelnemers terecht komt.

Waarvan?? Hoeveel er in de pensioenpot zit en hoelang we daar nog mee voor uit kunnen??

eclair98

Re: Denken jullie weleens aan jullie pensioen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:27

Kortom: Alles in een geitenwollen sok stoppen onder je matras voor later O:)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:33

bigone schreef:
Cowboy55 schreef:
dat niet bij de deelnemers terecht komt.

Waarvan?? Hoeveel er in de pensioenpot zit en hoelang we daar nog mee voor uit kunnen??[/quote]

Nee, van het deel: Er zit namelijk vele malen meer in de pensioenpot dan ze ons willen doen geloven maar het komt de pensioenfondsen veel beter uit dat ze kunnen zeggen dat er maar een dekkingsgraad van 95 % is Dat riekt namelijk naar bedrog en het lijkt me dat dit zsm aangepakt moet worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 15:56

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 17:03

eclair98 schreef:
Kortom: Alles in een geitenwollen sok stoppen onder je matras voor later O:)

Dat is tegen die tijd ook veel minder waard, tenzij je heel veel kan sparen misschien.

Bij pensioen en dergelijk sparen wordt je beloofd dat wat je weglegt mee stijgt en dezelfde waarde heeft in de toekomst.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 19:08

Zo blij dat het in de USA anders werkt!

Spaargeld is gewoon belastingvrij, totdat je het opneemt, dus je kunt ongelimiteerd doorsparen. Verder kin je dat bedrag beleggen en je rente is ook belastingvrij.

Ik spaar 20% van mijn bruto loon per maand, man iets minder.

Doel is om over 10 jaar richting de $800k te zitten kwa sparen, zodat we van de rente kunnen leven. Dan kunnen we stoppen met werken als we willen, of nog even door om het huis af te betalen.

Alles word nagelaten aan mijn dochter, die is nu 6 en krijgt al iedere maand een bedrag op haar spaarrekening. Tegen de tijd dat ze gaat studeren kan ze daar haar studie van betalen of een huis kopen. Als ze blijft sparen kan zij tegen de tijd dat ze 35 is met "pensioen" als ze dat zou willen...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 21:51

Libera schreef:
Zo blij dat het in de USA anders werkt!

Spaargeld is gewoon belastingvrij, totdat je het opneemt, dus je kunt ongelimiteerd doorsparen. Verder kin je dat bedrag beleggen en je rente is ook belastingvrij.

Ik spaar 20% van mijn bruto loon per maand, man iets minder.

Doel is om over 10 jaar richting de $800k te zitten kwa sparen, zodat we van de rente kunnen leven. Dan kunnen we stoppen met werken als we willen, of nog even door om het huis af te betalen.

Alles word nagelaten aan mijn dochter, die is nu 6 en krijgt al iedere maand een bedrag op haar spaarrekening. Tegen de tijd dat ze gaat studeren kan ze daar haar studie van betalen of een huis kopen. Als ze blijft sparen kan zij tegen de tijd dat ze 35 is met "pensioen" als ze dat zou willen...

Moet je wel gezond blijven en kunnen blijven werken :D En de rente moet niet gaan zakken..... zoals hier ook is gebeurd.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 23:11

Dat wel idd. Maar zoals je hier kan sparen, dat heeft in NL nooit gekund... en voor het onverwachtte proberen we te plannen, maar kun je nooit helemaal op voorbereid zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 01:28

In Nederland is sparen al even niet interessant. Maar zodra je je geld in een huis stopt, heb je straks ook weer bezit waar je op gepakt wordt.

Natuurlijk klinkt het leuk zo in de USA en zijn ook aardige bedragen, maar 100% vertrouwen in banken zou ik niet hebben.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 05:04

Ik persoonlijk vind altijd zo typisch dag men roept dat sparen zonde is, ivm lage rente en inflatie.

Ik vind 5000 gulden net zoveel waardevol als 2600€ zeg maar. Loop wel paar jaartjes mee op deze planeet maar geld is geld en ik heb toch liever later wel 5000€ op mijn rekening als helemaal niks.

Rijk ben ik niet en zal ik ook nooit worden om te kunnen sparen moet ik dingen laten.
maar zou mooi zijn als ik bv naar Spanje zou kunnen om te overwinteren....grote wensen heb ik niet

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 06:31

Jij vindt wel dat dat net zoveel waard is, maar je koopt er de helft minder voor dan in de guldentijd.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 07:44

Ik heb een pensioenregeling, zorg&welzijn, wat nog een best fijn pensioenfonds is.
Mijn man heeft gelukkig geen pensioenregeling dus dat doen we zelf. Veel fijner; kan je zelf kiezen waar je spaart, hoeveel en hoe. Wij hebben hiervoor een rekening bij hofhoorneman bank. Die belegt voor ons, dus rendement is groter dan op een gewone spaarrekening. En je betaalt geen belasting over pensioensparen.

Je kan beter zelf je pensioen regelen dan in zo’n pensioenfonds. Ik vind het belachelijk dat het verplicht is om bij een pensioenfonds van je werk pensioen te sparen. Voor hetzelfde zit je bij zo’n rotfonds en je kan er niks mee :roll:

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 09:17

Volgens mij is niet verplicht
Bedrijf is ook niet verplicht pensioenfonds te hebben ken er wel paar die niet hebben

Supervixen Tuurlijk maar dat gevoel heb ik niet
Vroeger kostte goede tv flatscreen ed 20000 €dit was 2002 en goede tv-kast (tv met flink blok erachter voor 5000 gulden

Nu heb je goede tv voor 800-2500

Heb niet idee dat ik me vroeger rijker voelde met 15000 gulden dan 8000€ euro zeg maar en dat ik meer kon kopen

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 09:53

tita schreef:
Volgens mij is niet verplicht
Bedrijf is ook niet verplicht pensioenfonds te hebben ken er wel paar die niet hebben

Supervixen Tuurlijk maar dat gevoel heb ik niet
Vroeger kostte goede tv flatscreen ed 20000 €dit was 2002 en goede tv-kast (tv met flink blok erachter voor 5000 gulden

Nu heb je goede tv voor 800-2500

Heb niet idee dat ik me vroeger rijker voelde met 15000 gulden dan 8000€ euro zeg maar en dat ik meer kon kopen

Als je in de zorg werkt, is pensioen bij PfZW verplicht. Dit is in de cao bepaald. In alle grote cao's is dit vastgelegd.

Ik vind het prima. Er zijn niet zoveel mensen, die gedisciplineerd genoeg zijn dat zij zelf iedere maand sparen. Zeker niet als je een laag inkomen hebt. Nu ben je later toch verzekerd van een extra inkomen bovenop je AOW.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 10:04

Jarenlang in vrije ondernemerschap gewerkt, zonder cao, dus ook zomder pensioenopbouw...de jaren dat het wel verplicht was, hoge bijdrage per maand betaald, pensioenopbouw van rond de 100 euro per jaar.

Beste is altijd vaste werkgever met dito pensioen, de ambtenaren en trentvolgers bv....

De meesten hebben door steeds op contractbasis te moeten werken elk jaar een nieuwe pensioenfonds met dito nieuwe opbouw....resultaat, steeds hogere wordende maandelijkse bijdrage naarmate je leeftijd omhoog gaat en steeds weer een pensioenbreuk met aan het eind van de rit kleine nutteloze potjes opgebouwd.

Pensioenpot wordt gevuld door de huidige betalers en uitgekeerd aan de huidige pensionados...

Over tig jaar zul je toch zelf gespaard moeten hebben, al is het maar 25 euro per maand over 30 jaar gezien....iets om over na te denken..

In de toekomst zullen nl maar een beperkte groep, zoals hierboven geschreven een leuk pensioen bovenop hun aow hebben..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 10:36

Indestal,
Je premie is afhankelijk van je loon, niet (meer) van je leeftijd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 11:38

tita schreef:
Ik persoonlijk vind altijd zo typisch dag men roept dat sparen zonde is, ivm lage rente en inflatie.

Ik vind 5000 gulden net zoveel waardevol als 2600€ zeg maar. Loop wel paar jaartjes mee op deze planeet maar geld is geld en ik heb toch liever later wel 5000€ op mijn rekening als helemaal niks.

Rijk ben ik niet en zal ik ook nooit worden om te kunnen sparen moet ik dingen laten.
maar zou mooi zijn als ik bv naar Spanje zou kunnen om te overwinteren....grote wensen heb ik niet

Ja, dat kan je vinden en in principe vinden wij dat ook. Maar de economie schommelt enorm. Als je je pensioen spaart en dit is straks niet voldoende is het fijn als je wat extra hebt. Ik wil niet rijk zijn, maar we weten niet hoe oud we worden en hoe de zaken er dan voor staan. Maar ik wil ook niet als ik 80 ben dood gaan van de honger of in een kartonnen doos onder een brug moeten slapen. Dat zijn uitersten, maar je weet gewoon nu nog niet wat je geld waard gaat zijn tegen die tijd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 11:49

superpony schreef:
tita schreef:

Ja, dat kan je vinden en in principe vinden wij dat ook. Maar de economie schommelt enorm. Als je je pensioen spaart en dit is straks niet voldoende is het fijn als je wat extra hebt. Ik wil niet rijk zijn, maar we weten niet hoe oud we worden en hoe de zaken er dan voor staan. Maar ik wil ook niet als ik 80 ben dood gaan van de honger of in een kartonnen doos onder een brug moeten slapen. Dat zijn uitersten, maar je weet gewoon nu nog niet wat je geld waard gaat zijn tegen die tijd.

Uitgaande van de ontwikkelingen nu : 3-3.5% inflatie voor dagelijkse boodschappen, etc. : 72 is halvering koopkracht in 24 - 20.5 jaar. Er zijn dus rekensommen voor, maar zelfs daarmee is het een gok. Eigen huis, tuin met eetbare vaste planten (als die eenmaal in balans zijn ook weinig onderhoud) en dus weinig echt nodig hebben is truc. En eigenlijk (ver) voor je pensioen is dat ook al een zeer aantrekkelijke optie.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 11:53

Ja, waar ze nu mee rekenen, maar sorry, daar geloof ik niet zo in als ik kijk hoe bijv de zorgkosten al zijn verandert in mijn leven.

Een moestuin is leuk, maar natuurlijk niet voor iedereen weggelegd. Daarbij wordt ook niet iedereen gezond oud helaas. Ik heb een chronische ziekte, dus hou gewoon rekening met zaken waar ik niet onderuit ga komen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 12:01

superpony schreef:
Ja, waar ze nu mee rekenen, maar sorry, daar geloof ik niet zo in als ik kijk hoe bijv de zorgkosten al zijn verandert in mijn leven.

Een moestuin is leuk, maar natuurlijk niet voor iedereen weggelegd. Daarbij wordt ook niet iedereen gezond oud helaas. Ik heb een chronische ziekte, dus hou gewoon rekening met zaken waar ik niet onderuit ga komen.

Heb het niet over een moestuin, maar over een weinig onderhoud nodig eetbare, vaste planten tuin. Rondje met bakje en schaar voor oogsten en 1-2 dagen/jaar groter onderhoud als snoeien. Niet spitten, kruipen en zaaien dagen/weken lang elk jaar. Is een andere manier van denken en een ander dieet, maar je kan er zeker een deel van je eten uit halen en vaak de duurdere dingen als zacht fruit en noten.
Kijk bv hier eens wat er aangeboden wordt aan winterharde eetbare planten.
https://voedselbos.arborealis.nl/

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 12:45

Tamary, oke, maar dan nog......Niet iedereen wil dat en dat scheelt echt maar een klein deel op de hoge kosten. Ik ben minder kwijt aan verse groente elke maand, wat we elke dag eten, dan aan mn zorgkosten bijv.

De kosten die steeds maar stijgen, heb je zelf nauwelijks in de hand. Het budget dat je uitgeeft aan boodschappen, bepaal je zelf. Als je bijv 100 euro wil uitgeven en spullen worden duurder, moet je iets laten liggen zoals een koekje. Maar dat heb je zelf in de hand en bepaal je zelf hoe je dat aanpakt.

De zorgkosten baal ik enorm van, maar we moeten en hebben geen enkele keus. Benzine zelfde verhaal. Ik doe veel op de fiets, maar mijn man kan niet op de fiets naar zijn werk, dus heb je benzine nodig.

HOe de economie straks is, weten we niet, het kan echt alle kanten op gaan, dat blijkt elke keer weer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 13:16

Klopt, ik ben ook afhankelijk van o.a. fysio (alternatief is pijnstillers en ook ivm lange termijn risico's en bijwerkingen daarvan geen optie). Stijgende kosten zorg en het we doen meer van hetzelfde om het op te lossen mantra van de overheid, geven mij ook geen optimistisch gevoel op dit punt. Voor euro betaalde ik 70 gulden voor waar ik nu minimaal 145 euro kwijt ben (en met echt onbeperkt fysio via andere verzekeraar eerder 200).
Alles waar veel/vaak iets in moet als auto/brommer heb ik altijd duur gevonden (heel lang verwend met makkelijk kunnen fietsen en gratis ov door studie nog toen dat allemaal betaalbaar was). Vervoer dat regelmatig geld kost is na bijna 10 jaar nog steeds nieuw en duur voor mijn gevoel.

Maar alle beetjes helpen en zo'n tuin kan je net een beetje luxe "snoep" gratis geven om het leven leuk te houden. Zoals mijn frambozen voor de deur. 2x/jaar is de snoepwinkel open. Dus luxe fruit als frambozen koop ik niet. Aan besparingen zitten altijd grenzen, die zijn grotendeels veroorzaakt door anderen, maar vang zelf op wat je kan door alternatieven te zoeken in wat je wel kan, je daarin beperken door aan te geven dat het niet/niet genoeg oplevert in geld vindt ik kortzichtig. Ja het levert misschien 3-15 euro/maand op en die zijn zo rap weer foetsie aan een andere kostenpost dat het al niet meer opvalt, maar wat haal je er aan niet financiele "winst" uit? Hoeveel krijg je er voor terug waar geen geldbedrag op te plakken is? Geld is handig en vaak zelfs noodzakelijk, maar je krijgt er niet alles voor waardoor het leven het waard blijft om geleefd te worden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 15:13

Wij willen verhuizen en dan wil ik een moestuin. Heb zelfs als zaden. Maar structureel is het geen oplossing. Natuurlijk kun je op alles besparen en hou je zo een leuk centje over. Maar niet iedereen kan of wil dat. Misschien word ik afhankelijk en dan mag ik blij zijn met alle hulp en liefde die ik kan krijgen.

Niet iedereen kan zijn auto laten staan en ov is niet altijd praktisch en ook zeker niet goedkoop. Wel maken wij de keus dat mijn man in een klein, zuinige, schone auto rijdt.
We hebben nu paarden, kunnen gewoon normaal gezond eten, hebben geen schulden, de hondjes en katten natuurlijk. Kunnen ons kind wat geven etc.

Het is leuk om te besparen, maar waar het om gaat, is dat het te gek voor woorden is, als je kei en keihard werkt jarenlang, dat je er na je werk op achteruit zal gaan. Dat een ander luxe onzin vindt bijvoorbeeld, zal mij worst wezen. Als je er zelf hard voor hebt gewerkt en je bent die luxe gewend geraakt, is het krankzinnig als je na je werk op een houtje zou moeten bijten. En wat voor iemand luxe of belangrijk is, is persoonlijk. De een wil af en toe uit eten, de ander reizen, weer een ander een fijne auto.

Buiten dat, wordt je iets voorgerekend, dat als je spaart voor pensioen dat je dan rond je levensstandaard die je gewend bent, kan blijven leven. Als dat vanwege al het gedoe rondom pensioen en het korten, niet meer kan, is dat gewoon echt te gek voor woorden.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 15:42

Electra63 schreef:
Indestal,
Je premie is afhankelijk van je loon, niet (meer) van je leeftijd.

Nou ik dacht juist dat je a je 50e meer premie betaald omdat je opbouw dan hoger is, voor zowel een werkgever een drempel om iemand aan te nemen omdat werkgeversaandeel ook hoger is, maar zelf betaal je dus ook meer dan iemand van 25, ook al begin je met een nieuwe pensioengever...juist omdat je dan aan het eind van je pensioenopbouw komt.

Maar dat kan ook al veranderd zijn, dat werkenden binnen een cao van 20 tot 67 elke maand dezelfde premie betaald, misschien ook wel het eerlijkst. Ik heb geen idee, min leven lang gewerkt zonder pensioenopbouw, vandaar mijn tip, ga sparen!

De huidige premie zegt overigens niets over hoeveel je uitgekeerd gaat krijgen over 10-15 of20 jaar. Gezien de vergrijzing en de enorme toename van zzpers, zal de pot alleen maar leger zijnover 20 jaar