Afkicken van cola

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rockwitch

Re: Afkicken van cola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 18:25

Ik ga idd ook bruiswater halen. Vind ik in combinatie met wat siroop ook erg lekker. Zeker in de zomer en ik ga mezelf ook wel aanleren om water te drinken, maar dat komt nog wel.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 18:30

Lynnepinny schreef:
Ik heb echt nog nooit een droge mond van water gehad, het zorgt er juist voor dat mn mond minder droog wordt :')
Maar ik vraag me dan af, als je s' nachts bijvoorbeeld wakker wordt en je hebt dorst, staat er dan een flesje cola naast je bed? :P of als je net een avondje iets teveel hebt gedronken, hoe blijf je dan hoofdpijn-loos zonder water?

Ik drink niet :')

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 18:33

Lynnepinny schreef:
Ik heb echt nog nooit een droge mond van water gehad, het zorgt er juist voor dat mn mond minder droog wordt :')
Maar ik vraag me dan af, als je s' nachts bijvoorbeeld wakker wordt en je hebt dorst, staat er dan een flesje cola naast je bed? :P of als je net een avondje iets teveel hebt gedronken, hoe blijf je dan hoofdpijn-loos zonder water?

Naar de koelkast en de citoen limonade van Jumbo.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 18:35

Lynnepinny schreef:

Ik word 's nachts normaal gezien niet wakker van de dorst. :') En opstaan is nu niet het wereldeinde. :p
Na het uitgaan kan ik vaak nog wel eens water drinken in de ochtend, frisdrank voelt dan heel raar aan in mijn lichaam op de een of andere manier.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 19:20

Een kopje thee is ook erg lekker s'avonds. :) cola midden in de nacht zie ik ook niet zitten.

Ik heb overigens een alcohol tolerantie als een huis dus ik ben nooit hung over

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:02

antje_vip schreef:
DiantaM schreef:

Sorry als ik het topic vervuil met het steeds terugkomen op ingrediënten, maar als ik naar troep in voeding kijk, tel ik de chemicaliën. Suiker valt voor mij niet onder troep. Natuurlijk is heel veel suiker niet goed voor je. Maar suikers zijn ook gewoon nodig om de dag door te komen.

Really? Suiker heb je inderdaad nodig om de dag door te komen ja, maar slechts 6 theelepeltjes. Dat is voor je gehele dag, en hierbij tellen de natuurlijke suikers in bijvoorbeeld fruit ook. In één blikje cola zitten al 10 theelepels. Zonder dat je ook nog maar IETS anders hebt geconsumeerd die dag, zit je dus al ruim boven de hoeveelheid die je zou moeten gebruiken.

Dan de informatie over Cola light
In Cola light zit nog steeds cafeïne. Een blikje cola light bevat zo'n 47 milligram cafeïne, een hoeveelheid die je opzich prima kan hebben, mits je het bij een blikje houdt. Net als in mijn vorige post zorgt cafeïne wel voor een verslavend opkikkerend effect, wat op den duur niet meer werkt bij dezelfde hoeveelheid, waardoor je dus meer gaat drinken. Bij het niet drinken kan hoofdpijn ontstaan.

Daarnaast is het uitdrogend. Van cafeïne ga je plassen, waardoor je te veel vocht én voedingsstoffen in je lichaam uitplast. Je plast dus niét alleen de cola uit. Dit is wat er bedoeld wordt met uitdrogen, we hebben het neit over een beetje droge mond.

Cola Light bevat vrij veel fosfaat, wat niet goed is voor je calcium. Calcium heeft je lichaam nodig voor sterke tanden en botten, dus net als bij de gewone Cola is botverzwakking en tanderosie nog steeds aan de orde. De kans dat je een bot breekt bij een val is 3 tot 4 keer hoger als je elke dag Cola Light drinkt!

Er is, ook bij de light versie, nog steeds risico op diabetes type 2, hoge bloedruk, hartproblemen en metabolisme syndroom (teveel vetophoping rond je middel, verhoogde bloeddruk, te hoge suikerniveaus in je bloed ). Studies wezen uit dat mensen die light frisdrank drinken een dubbel zo grote kans hebben op metabolisme syndroom dan niet-drinkers.

Daarnaast kan je lichaam minder goed omgaan met light producten. Wat veel mensen denken is dat als je weinig calorieën tot je neemt, dat je automatisch niet aankomt. Echter toont research aan dat dit niet klopt, en dat je lichaam reageert op het zoete gehalte van het drankje, minder dan op de calorieën zelf, waardoor het in de war raakt en zo alsnog in gewicht toeneemt. Dit onderzoek is ondersteund door National Institutes of Health.

Ten slotte bevat Cola Light aspartaam. Bij de afbraak van aspartaam in het lichaam komt methanol vrij, een stof die giftig is voor je lichaam in grotere hoeveelheden. De Environmental Protection Agency adviseert niet meer dan 7,8 mg aspartaam per dag, en een liter Cola Light bevat al 56 mg! Methanol hoopt zich op in het lichaam omdat de uitscheiding zo traag is. Methanol heeft een eigenschap waardoor het de hersenbarriere dor kan drigen en zo in het zenuwstelsel kan komen en invloed heeft op de neurotransmitters en hersenfuncties. Dit kan hersenschade, slechtere leercapaciteit en verminderd functioneren veroorzaken. Zeker bij zwangerschap kan dit voor grote schade zorgen bij het ongeboren kindje, waarbij de hersens nog niet zo goed beschermd zijn.

Aspartaam verandert ook de verhoudingen van aminozuren in het bloed. Het verlaagt de niveaus van neurotransmitters als serotonine, tyrosine, dopamine, norepinephrine en adrenaline. Daardoor kun je je gestresst, depressief en onrustig voelen. Ook is (chronische) vermoeidheid een klacht die door aspartaam kan ontstaan.

Maar beweer vooral dat het allemaal wel mee valt :D

Bronnen:
http://www.purdue.edu/newsroom/releases/2013/Q3/prof-diet-drinks-are-not-the-sweet-solution-to-fight-obesity,-health-problems.html
Lin J, Curhan GC. Associations of sugar and artificially sweetened soda with albuminuria and kidney function decline in women.
Russell L. Blaylock, Excitotoxins: The taste that kills, Health Press
http://care.diabetesjournals.org/content/32/4/688.full
http://www.naturalnews.com/021774_phosp ... rinks.html
http://www.npr.org/sections/thesalt/201 ... -sugar-fat

Voor de goede orde, we begrijpen allemaal heus wel dat een glaasje cola per week dikke prima is. Maar je kunt gewoon niet beweren dat er niets ongezonds is aan het elke dag consumeren van cola. Je kunt het niet interessant vinden, je kan er schijt aan hebben, maar je kan niet doen alsof het niet zo is.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:09

Marit: leven is ongezond.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:11

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:16

Supervixen schreef:
Marit: leven is ongezond.

:') Zeer zeker waar. Maar leven met elke dag een colaatje is nog nét wat ongezonder.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:18

Oh leuk! Ik mag weer vervelend doen.

@Marit, 2 van je bronnen zijn nieuwsberichten/betogen dus ik heb niet de moeite genomen ze helemaal door te lezen.
De eerste link is wel een wetenschappelijk onderzoek, waar in (als je het onderzoek daadwerkelijk leest) meermaals wordt aangegeven dat de resultaten statistisch insignificant zijn. Dit houdt in dat er wel een verband is tussen cola light diabetes II en het metabolisme syndroom, maar dat dit verband onvoldoende is om als causaal (oorzakelijk) gezien te worden.

Aan het eind geven ze wel aan dat er een significant verband bestaat tussen aspartaam en de behoefte om meer te snoepen/eten. Aspartaam geeft je lichaam namelijk het idee dat het meer calorieën consumeert dan het daadwerkelijk doet, en daardoor ga je meer eten om dit verschil aan te vullen. Helaas wordt deze extra's aan eten niet meegenomen in het onderzoek naar diabetes II en het metabolisme syndroom.

Mijn conclusie aan de hand van dit artikel: zolang je niet extra gaat snoepen/eten naast je cola light consumptie hoef je je geen zorgen te maken.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:25

:+ Oke. +:)+

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 00:15

Marit schreef:
:+ Oke. +:)+

:')

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 08:09

Ik ben ex cola verslaafd maar ik herken wel het dorst blijven houden als je water drinkt. Bij drinken met smaak verandert ook de smaak in je mond, water doet dat naar mijn idee niet waardoor het bijvoorbeeld eten blijft smaken en ik nog steeds het gevoel van dorst heb. Overigens los ik dat op het werk op met thee, maar ja thuis duurt het altijd wel even voor je thee klaar is. Overigens niet wetenschappelijk bewezen maar mijn mening :')

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 08:13

DreamGuide schreef:
Oh leuk! Ik mag weer vervelend doen.

@Marit, 2 van je bronnen zijn nieuwsberichten/betogen dus ik heb niet de moeite genomen ze helemaal door te lezen.
De eerste link is wel een wetenschappelijk onderzoek, waar in (als je het onderzoek daadwerkelijk leest) meermaals wordt aangegeven dat de resultaten statistisch insignificant zijn. Dit houdt in dat er wel een verband is tussen cola light diabetes II en het metabolisme syndroom, maar dat dit verband onvoldoende is om als causaal (oorzakelijk) gezien te worden.

Aan het eind geven ze wel aan dat er een significant verband bestaat tussen aspartaam en de behoefte om meer te snoepen/eten. Aspartaam geeft je lichaam namelijk het idee dat het meer calorieën consumeert dan het daadwerkelijk doet, en daardoor ga je meer eten om dit verschil aan te vullen. Helaas wordt deze extra's aan eten niet meegenomen in het onderzoek naar diabetes II en het metabolisme syndroom.

Mijn conclusie aan de hand van dit artikel: zolang je niet extra gaat snoepen/eten naast je cola light consumptie hoef je je geen zorgen te maken.

Je probeert gewoon je verslaving goed te praten...dat vind ik best triest eigenlijk.

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 08:18

Ik meld me ook. Wil echt wel minderen. Drink ongeveer 3 blikjes cola vanille s`avonds. Vooral nu vind ik het lekker als ik thuis kom na 6 uur reizen dat het koud staat.

Probeer ook wel water koud te zetten nu en dat te nemen maar verleiding is toch wel snel groot. Ook onderweg nu met dit warme weer. Fles cola 0,5 liter is vaak nog goedkoper dan een fles water 0.5 :=

Tja dan is eigenlijk keuze ook wel snel gemaakt. Water bubbels lus ik absoluut niet en water met een smaakje is eigenlijk nauwelijks te koop. Tja dan val je toch weer terug helaas. |o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 08:25

Bij mij is het ook echt puur de caffeïne die voor de verslaving en hoofdpijn zorgt. Tuurlijk, de suiker is ook enorm ongezond en is ook verslavend, maar niet op dezelfde manier als caffeïne. Als ik stopte met de cola en daarvoor in de plaats sinas of cassis dronk dan kreeg ik nog steeds veel suiker binnen, en tóch hoofdpijn.
Nu nog steeds: drink ik een dag cola, dan heb ik de volgende dag hoofdpijn.
Drink ik een dag veel ander fris, dan heb ik nergens last van behalve de suikerdip.
En die caffeïne zit uiteraard ook in cola light.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 09:45

Marit ik had het over ranja, niet over cola O:)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 20:59

DezeNaam schreef:
Ik vraag me af in welke mate je die studies op iedereen kan toepassen. Natuurlijk is cola en andere drank met veel suiker slecht, maar ik herken werkelijk geen een van die symptomen.

Ik ben nooit te dik geweest, mijn bloeddruk is soms net te laag, niet te hoog.
Hoe mijn bloedvaten en botten eruit zien kan ik natuurlijk niet weten. Maar die zullen inderdaad wel aangetast kunnen zijn.
Jammer dat er ook alleen gesproken wordt over 'dik worden', vet dat rond de organen zit is veel schadelijker maar ik denk niet dat je daardoor per se meer gaat wegen.

Wel (veel) te dik maar dat is meer te wijten aan eetbuien en van mezelf al een wat langzamere stofwisseling cq aanleg hebben.
Bloeddruk is bijna perfect te noemen, neigt iets naar de hoge kant maar bij lange na niet 'gevaarlijk' oid en in de tijd dat ik cola zoop was hij zelfs aan de lage kant.
Bloedsuiker is goed, schildklier is goed, botdichtheid is goed (vorig jaar nog een botdichtheidsmeting gehad).
Gebit is iets minder goed maar dat kan weer een gevolg zijn van chemokuren en eetstoornis.

Ik moet zeggen dat ik wel een beetje moe wordt van die twintigduizend berichten over hoe slecht cola wel niet is. :o
Je zult mij nergens horen beweren dat cola goed is, maar laat een ieder die dat wil gewoon zijn colaatje drinken ipv erop door te gaan dat het zo slecht is.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 21:45

Dit is een topic waarin mensen willen afkicken van cola, dus 'laat iedereen lekker z'n colaatje drinken' is hier juist precies niet de bedoeling :P

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 22:00

doordrammen over hoe slecht het is ook niet. ;)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 22:05

Precies. Geniet met mate toch?

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 22:23

lor1_1984 schreef:
doordrammen over hoe slecht het is ook niet. ;)

Waarom niet? Als het nou voor degenen die willen stoppen extra argumenten geeft om dat ook daadwerkelijk te doen?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 22:25

Hoewel ik wel een type ben van ‘joh niet piekeren over de toekomst, je leeft in het nu en je gaat tegenwoordig van alles dood’ waren sommige argumenten wel een extra zetje. Drink m’n flessen leeg en dan ga ik over. Begin wel eerst met spa duo (maar dan verdund) Maar dat had al de helft minder suiker dan cola en verdund nog meer.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 22:34

Zit net op NPO3 te kijken naar een programma wat suiker met je doet.
Gebruik zelf weinig suiker en na dit gezien te hebben hoef ik niet meer.cola vind ik echt vies zoals alle frisdrank.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 22:42

Ik ben geen colaverslaafde, maar dat gevoel van een droge mond en keel als ik gewoon kraanwater heb gedronken is heel erg herkenbaar. Het ligt ook echt aan de regio waarin je woont en hoe hard het water daar is, op sommige plekken heb ik bijna keelpijn van het 'droge' gevoel als ik water heb gedronken, op andere plekken merk ik er helemaal niets van.