Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lynnepinny schreef:Ik heb echt nog nooit een droge mond van water gehad, het zorgt er juist voor dat mn mond minder droog wordt
Maar ik vraag me dan af, als je s' nachts bijvoorbeeld wakker wordt en je hebt dorst, staat er dan een flesje cola naast je bed?of als je net een avondje iets teveel hebt gedronken, hoe blijf je dan hoofdpijn-loos zonder water?
Lynnepinny schreef:Ik heb echt nog nooit een droge mond van water gehad, het zorgt er juist voor dat mn mond minder droog wordt
Maar ik vraag me dan af, als je s' nachts bijvoorbeeld wakker wordt en je hebt dorst, staat er dan een flesje cola naast je bed?of als je net een avondje iets teveel hebt gedronken, hoe blijf je dan hoofdpijn-loos zonder water?
antje_vip schreef:DiantaM schreef:
Sorry als ik het topic vervuil met het steeds terugkomen op ingrediënten, maar als ik naar troep in voeding kijk, tel ik de chemicaliën. Suiker valt voor mij niet onder troep. Natuurlijk is heel veel suiker niet goed voor je. Maar suikers zijn ook gewoon nodig om de dag door te komen.
DreamGuide schreef:Oh leuk! Ik mag weer vervelend doen.
@Marit, 2 van je bronnen zijn nieuwsberichten/betogen dus ik heb niet de moeite genomen ze helemaal door te lezen.
De eerste link is wel een wetenschappelijk onderzoek, waar in (als je het onderzoek daadwerkelijk leest) meermaals wordt aangegeven dat de resultaten statistisch insignificant zijn. Dit houdt in dat er wel een verband is tussen cola light diabetes II en het metabolisme syndroom, maar dat dit verband onvoldoende is om als causaal (oorzakelijk) gezien te worden.
Aan het eind geven ze wel aan dat er een significant verband bestaat tussen aspartaam en de behoefte om meer te snoepen/eten. Aspartaam geeft je lichaam namelijk het idee dat het meer calorieën consumeert dan het daadwerkelijk doet, en daardoor ga je meer eten om dit verschil aan te vullen. Helaas wordt deze extra's aan eten niet meegenomen in het onderzoek naar diabetes II en het metabolisme syndroom.
Mijn conclusie aan de hand van dit artikel: zolang je niet extra gaat snoepen/eten naast je cola light consumptie hoef je je geen zorgen te maken.
DezeNaam schreef:Ik vraag me af in welke mate je die studies op iedereen kan toepassen. Natuurlijk is cola en andere drank met veel suiker slecht, maar ik herken werkelijk geen een van die symptomen.
Ik ben nooit te dik geweest, mijn bloeddruk is soms net te laag, niet te hoog.
Hoe mijn bloedvaten en botten eruit zien kan ik natuurlijk niet weten. Maar die zullen inderdaad wel aangetast kunnen zijn.
Jammer dat er ook alleen gesproken wordt over 'dik worden', vet dat rond de organen zit is veel schadelijker maar ik denk niet dat je daardoor per se meer gaat wegen.