Wanneer bel je de HAP?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: Wanneer bel je de HAP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 07:01

@MarjanB, heel veel sterkte.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 07:04

NatasjavE schreef:

Dank je! Zal even een mod vragen m’n eerste bericht aan te vullen :) na de ct en uren wachten bleken drie chirurgen en de arts tot de ontdekking te zijn gekomen dat ik een oude breuk heb? Vind het nog steeds vreemd maar goed boel flink gekneusd en alsnog pijnlijk maar minder ernstig.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 07:16

MarjanB schreef:
NatasjavE schreef:

Dank je! Zal even een mod vragen m’n eerste bericht aan te vullen :) na de ct en uren wachten bleken drie chirurgen en de arts tot de ontdekking te zijn gekomen dat ik een oude breuk heb? Vind het nog steeds vreemd maar goed boel flink gekneusd en alsnog pijnlijk maar minder ernstig.

Bizar die oude breuk.

Dannneuh....was je nu meer een watje dan toen je je oude breuk opliep....toch? :+ :+ :7 dat je die vorige blijkbaar gemist hebt? :')

Of heb je er wel een nieuwe bij?

Heb je enig idee waneer en hoe je die oude breuk hebt opgelopen?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 07:23

NatasjavE schreef:
MarjanB schreef:

Bizar die oude breuk.

Dannneuh....was je nu meer een watje dan toen je je oude breuk opliep....toch? :+ :+ :7 dat je die vorige blijkbaar gemist hebt? :')

Of heb je er wel een nieuwe bij?

Heb je enig idee waneer en hoe je die oude breuk hebt opgelopen?

Ik heb echt geen flauw idee en snap het ook niet. Ga maandag even m’n reumatoloog bellen want die heeft drie maanden geleden er nog een foto van gemaakt omdat ik lage rugpijn bleef houden. Hij heeft er echter toen niks over gezegd terwijl een oude breuk vast voor pijn kan zorgen. De arts van gister zei dat de foto er niet normaal uit zag en hij er van schrok. De reumatoloog vond alles er rustig en gewoon uit zien. Dus vind het een vaag verhaal, kan me ook niet herinneren dat ik eerder zoveel pijn aan m’n botten gehad heb daar

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 08:21

Hier ook ervaring met de HAP.
Een keer met lessen van mijn paard gevallen, veel last van schouder dus met instructrice naar de HAP geweest maar gelukkig flink gekneusd.

Een keer mijn enkel flink omgezwikt.
Leek wel te gaan, maar het werd ondanks het hoog houden en koelen steeds pijnlijker.
Die hebben ze op de HAP met een drukverband verbonden en mocht de volgende dag in het ziekenhuis foto's laten maken. Gelukkig niks kapot.

En heb er een paar keer gezeten toen ik diverticulutis had. Een ontsteking aan mijn darmen die erg pijnlijk was. Helaas konden ze daar niet meer aan doen dan kijken of de ontstekingwaarden niet te hoog werden.

Ook een keer met de ambulance opgehaald na een val van mijn paard.
Ook daar hebben ze eerst geprobeerd of ik op kon staan maar dat lukte echt niet. Dus toen toch 112 gebeld.
Jas kapot geknipt in iedere arm een infuus en helemaal ingeklemd op de brancard afgevoerd.
Gelukkig bleek ik vooral alles flink gekneusd te hebben en was er niks kapot.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 08:58

Polly schreef:
meisje_ schreef:
Waar werk jij polly? Ik krijg met kerst echt niet uitstekend betaald en niet meer verzorgd dan anders.

Nou, op de HAP he, daar gaat het hier toch over :+

Wij hadden heerlijke hapjes, feestdagen toeslag, ort, hoop gezelligheid.
Jammer alleen dat het zo druk was :')
Maar dit jaar ben ik er weer bij met kerst hoor (en met oud&nieuw, Pasen, koningsdag etc. Zijn toch speciale dagen en dan staat er altijd wat extra's, en we komen al nooit tekort)

Wbt hapjes en dergelijke krijgen wij nietmeer. Moeten we zelf betalen of als patientenwat in het potje geduwd hebben mogen we dat krijgeb.

Ort en feestdagen toeslag krijg ik zeker ook. Maar vind het nog altijd geen vetpot hoor :=

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 09:01

Vroeger kwam ik nooit bij de hap maar sinds ik kinderen heb ben ik er toch al vaak geweest.
Ik bel altijd eerst maar zeker met baby’s is gebleken dat ze zeker geen risico nemen en we altijd moeten langs komen dus naar mijn idee bel ik alleen als het nodig is.
Ik ben dan ook nog nooit weggestuurd met het advies geef maar een pcm.
Voor mezelf ben ik er alleen toen ik klein was geweest toen ik was gevallen net skate en ze dachten dat ik mn pols gebroken had.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 09:37

Een keer toen ik niet meer kon bewegen van de buikpijn ineens midden in de nacht, hap gebeld door broer, die stuurde de ambulance (ouders waren op vakantie en de hap vond het niet verstandig als mijn broer zou rijden). Ze dachten aan blindedarmontsteking, maar bleek achteraf niet zo te zijn. Wel een week in het ziekenhuis gelegen.

Verder vooral vaak blaasontstekingen, die had ik een tijd heel erg vaak en heel heftig. Dat ging echt niet vanzelf over en kreeg meteen hoge koorts erbij.

Met mijn man kom ik vaker op de HAP dan bij de normale huisarts. Gebeten door honden op trainingen die altijd 's avonds of in het weekend zijn, ongeluk met een houtkachel waardoor zijn gezicht onthaard was, maar een oud brandweerman vond dat we hem na moesten laten kijken vanwege zijn ogen en brandwonden. Potje voetballen en arm uit de kom, door EHBO terug gezet, maar bleef er raar uit zien. Bij de HAP hebben we anderhalf uur zitten wachten en mochten toen na 1 blik door naar de eerste hulp omdat zijn sleutelbeen gebroken was. :')

Maar goed, ook zijn eigen huisarts plant hem altijd met spoed in als hij belt. Zijn altijd ongelukken die meteen gehecht moeten worden of meteen door sturen naar ziekenhuis. :+

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 09:46

Ik denk dat er lastig een grens te stellen is van dan wel en dan niet. Iedereen heeft een andere grens namelijk. Er zijn mensen die letterlijk om een pleister los te trekken naar de huisarts gaan, en door zulke kuldingen wordt het gewoon onnodig duur en/of lang wachten. Aan de andere kant heb je mensen die met een hersenschudding nog niet naar de dokter willen. Ik weet niet hoe het met anderen is, maar vaak voel ik zelf aan of het foute boel is of niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 09:58

antje_vip schreef:
Ik denk dat er lastig een grens te stellen is van dan wel en dan niet. Iedereen heeft een andere grens namelijk. Er zijn mensen die letterlijk om een pleister los te trekken naar de huisarts gaan, en door zulke kuldingen wordt het gewoon onnodig duur en/of lang wachten. Aan de andere kant heb je mensen die met een hersenschudding nog niet naar de dokter willen. Ik weet niet hoe het met anderen is, maar vaak voel ik zelf aan of het foute boel is of niet.

Precies. :j Ik wacht vaak eerder te lang, maar in mijn omgeving zijn er ook een aantal mensen die heel erg snel bellen imo. Niet alleen de normale huisarts, maar ook de hap, ook met dingen die best even hadden kunnen wachten of als het antwoord van de huisarts hen niet aanstaat dan alsnog naar de hap gaan. Maar als ze langs mogen komen, dan zal het niet te snel zijn denk ik.

Maar goed, ik heb pas ook een keer gebeld toen ik 's nachts niet kon slapen van de pijn in mijn mond. Was al naar de tandarts geweest en moest de week erna weer, maar ik had al de maximale dosering pijnstillers op volgens de verpakking en wist niet wat te doen. Dan hoef ik niet langs te komen, maar bel wel voor advies. Terwijl het eigenlijk misschien wel had kunnen wachten tot de volgende dag volgens anders, maar om 3 uur 's nachts kon ik niet meer.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 10:00

antje_vip schreef:

Ik was vorig jaar over de kop geslagen met m’n fiets, herkende m’n ouders en vriend niet meer en lang buiten bewustzijn geweest dus ambu was gebeld. Had gevraagd of ze me niet gewoon naar huis wilden brengen :') wist alleen niet meer waar dat was :Y) je begrijpt dat ze me gewoon naar het ziekenhuis gebracht hebben voor een CT scan.

HAP ben ik verder een paar keer geweest na ongelukjes met een gebroken pols en een keer een gebroken elleboog, maar ook een keer toen ik zo’n verschrikkelijke oorpijn had een keer gebeld.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 10:03

antje_vip schreef:

Dat laatste inderdaad, al loop ik ook wel echt te lang door. Vooral omdat ik cruciale dingen niet doe, zoals koorts krijgen bij ernstige buikvlies en hersenvliesontstekingen... Of crp die normaal blijft bij blinde darm ontsteking, enz.

In het begin was het dus ook heel moeilijk om serieus genomen te worden, tot elke keer bleek dat wanneer ik zei dat niet goed zat het dus ook echt foute boel was (met weken ziekenhuis en verschillende spoed operaties tot gevolg).

Echter heb ik nooit de HAP gebeld, altijd meteen eigen artsen die meteen doorsturen naar de SEH, s avond of weekend wacht ik wel even. Behalve eerste buik- en hersenvliesontstekingen, toen hebben we SEH gebeld.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 10:10

Ik ben er een keer geweest toen ik na het douchen uitgleed en op mijn elleboog was gevallen. Helemaal dik en deed erg pijn om te bewegen. Die bleek uiteindelijk gekneusd te zijn. Verder nog nooit geweest :)

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 11:05

Ik ben 2 x bij de HAP geweest. Een kee met mn vriend die het topje van z'n vinger eraf geknipt had en 1 x met m'n moeder die van de fiets gevallen was en een dikke snee boven haar oog had.

Met m'n blaasontsteking ben ik niet eens naar de dokter geweest. Ik plaste wel bloed maar verder geen koorts of zo. Dus leek me niet erg genoeg om naar de dokter te gaan.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 11:28

antje_vip schreef:

Nu je het zegt. Ik heb 3 weken geleden nog naar de hap gebeld op zondag voor een losgetrokken pleister :o

Mijn broertje was vrijdags geopereerd aan zijn arm.
We hadden pleisters mee gekregen en moesten de boel zondag schoonmaken. De pleisters waren zn 10cm groot.
Dus ik haal het verband eraf en zie een pleister over de gehele lengte zitten, vanaf zijn oksel tot zijn pols...

Wij hadden verwacht dat er een snee zou zitten van ong 6 cm... bleek ruim 35 cm te zijn.
Tja, dat gaat niet lukken met 10 cm pleisters.

Dus wij mochten gelukkig gelijk komen.
Hebben ze daar de boel schoon gemaakt en een nieuwe pleister erop geplakt

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 11:29

@ meisje, ik moet van de artsen wel degelijk de hap bellen als ik een beginnende blaasontsteking heb. Ik mag niet eens wachten..dit omdat ik 2 keer een nierbekkenontsteking heb gehad. Zodra ik ook maar iets voel wat duid op een blaasontsteking moet ik aan de bel trekken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 11:38

Ik ga naar de HAP als ik medische zorg nodig heb. Bij mij is dat in het geval van een wond die gehecht moet worden of een breuk die gezet moet worden. Onze HAP zit in het ziekenhuis, dus dat maakt het tegenwoordig wel makkelijker. Vond het altijd heel vervelend om eerst met je gebroken enkel naar de HAP te moeten gaan en dan vervolgens als nog naar het ziekenhuis.

Verder kan ik het me voorstellen als je iets van medicatie nodig hebt omdat het gewoon niet uit te houden is tot het eerst volgende spreekuur van je eigen huisarts.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:52

Ik heb gister nog de HAP gebeld.
Zoontje van 1,5 had de hele nacht overgegeven en diarree en wilde sochtends niet meer drinken.
Ik ging bellen om te vragen hoe snel een kind uit kan drogen :o

Maar er was nog geen acuut gevaar in onze situatie volgens de assistente. Ze heeft wel uitgebreid de situatie uitgevraagd.
Maar gelukkig wilde hij kort daarna wel weer drinken dus had hij gewoon natte luiers en heb ik niet meer gebeld.

Gewoon voor advies wat te doen kan je dus ook bellen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 10:59

Natuurlijk kan bellen altijd, maar ik denk dat veel mensen vergeten dat een HAP ook niet altijd alles aan een probleem kan doen. Veel mensen verwachten dat zorg gelijk staat aan gezien worden door een arts terwijl het net zo goed kan betekenen dat je aan de telefoon hulp krijgt van een assistent die je wat tips kan geven en kan aangeven wanneer je nog een keer moet bellen.

Een vriendin van mij heeft een tijdje triage gedaan op de HAP (telefonisch) en wat die af en toe over zich heen kreeg.. Mensen zijn gewoon boos dat als het druk is op de HAP ze aangeeft dat mensen eerst zelf moeten proberen splinters uit hun handen te trekken, of dat iemand buiten de risicogroep en zonder hoge koorts per se een arts wil zien omdat ze griep heeft. Ik snap dat je dan soms graag even bevestiging wilt van wat je denkt of geholpen wil worden, maar een HAP kan in het geval van griep net zo weinig doen als je reguliere huisarts. Je moet gewoon uitzieken en dat is het. En in het geval van zo'n splinter kan je beter zelf een pincet pakken dan urenlang wachten op de HAP omdat het simpelweg gewoon te druk is.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 12:25

Splinter probeer ik er altijd zelf uit te peuteren.

Heb een keer een glas laten vallen en een stukje glas ter grootte van een halve dobbelsteen zat in de onderkant van mijn voet. Glas zat diep en vast.
Gelukkig eruit gekregen, maar anders had ik de huisarts gebeld of zonodig de HAP.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 12:41

De keren dat ik gebeld heb, waren voor de kinderen. Bij mn dochter 2x bij oorontsteking als baby, belde vanwege zeer hoge koorts en niet willen drinken, eigenlijk meer voor advies dan dat ik wilde komen, maar (bleek later) het protocol is om baby's altijd te laten komen. Ook 2x voor een zondagsarmpje geweest. Voor mn zoontje 1x voor ontroostbaar huilen, dat was meer uit wanhoop, hij was een huilbaby en ik wist echt niet meer waar ik het moest zoeken.

Voor mezelf 1x gebeld toen ik van een paard gekletterd was en mn knie in rap tempo dik werd. Toen heeft mn man gebeld, zelf vond ik het niet erg nodig. De assistente wel, en was uiteindelijk wel heel fijn dat t ingezwachteld werd en ik goede pijnstilling meekreeg.

Snap mensen die bellen omdat ze doordeweeks geen tijd hebben niet zo goed, je zit zo een paar uur te wachten. Daar heb ik voor een splinter oid echt geen zin in :o

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:59

Nou ja ze hebben het ook niet altijd goed. Assistente zei ja je hebt wel hoge koorts maar zal wel griep zijn. Had verder geen andere klachten maar wel 41graden koorts en begon rare dingen te vertellen. Arts vond dat ik wel moest komen, bleek ik een nierbekkenontsteking te hebben.

Het verhaal van afgelopen weekend op de HAP en SEH wordt bij mij steeds gekker. Van een dubbele bekkenbreuk naar een scheurtje in het heiligbeen en een afweiking aan m’n schaambeen naar een oude fractuur aan m’n wervelkolom en nu uiteindelijk zou het een aangeboren knik in m’n heiligbeen moeten zijn. Terwijl op de foto’s van december niks te zien is aan m’n heiligbeen. Dus ik heb de reumatoloog maar even gebeld wat hij daar nu van vind want ik kan er niks over vinden in de correspondentie die hij heeft gestuurd nav foto’s in december.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 13:59

luuntje schreef:
Splinter probeer ik er altijd zelf uit te peuteren.

Heb een keer een glas laten vallen en een stukje glas ter grootte van een halve dobbelsteen zat in de onderkant van mijn voet. Glas zat diep en vast.
Gelukkig eruit gekregen, maar anders had ik de huisarts gebeld of zonodig de HAP.

Veel mensen wel ja, maar er zijn ook meer dan genoeg mensen die voor dat soort dingen wel de huisarts en in dit geval dus de HAP bellen. Die vriendin vertelde altijd dat het niet zo veel uitmaakt als het heel rustig is op de HAP en de spoed, maar als een van de twee of allebei druk zijn moet je toch echt een keuze maken in wie je laat komen en wie je laat wachten tot maandag.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 14:17

MarjanB schreef:
Nou ja ze hebben het ook niet altijd goed. Assistente zei ja je hebt wel hoge koorts maar zal wel griep zijn. Had verder geen andere klachten maar wel 41graden koorts en begon rare dingen te vertellen. Arts vond dat ik wel moest komen, bleek ik een nierbekkenontsteking te hebben.

Maar is ook niet helemaal een normaal beeld he. Koorts zonder klachten en dan nierbekkenontsteking hebben...

Ik ben weleens met gepaste spoed naar een, benauwde patiënt gereden die 41,8 koorts zou hebben, toen we aankwamen zat hij rechtop (met een peuk in de brand) en was het op wonderbaarlijke wijze gezakt naar 38.2

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 14:21

Ik hoef nooit te wachten als ik bij de HAP ben. Krijg gewoon een afspraak en rond die tijd wordt je ook geholpen. Bij de SEH is een heel ander verhaal, daar wel eens een klacht ingediend nadat we van verplegers wisten dat er niks gebroken was, en die zelfs na 3 uur kwamen vragen waarom we er nog steeds waren.. Uiteindelijk kwam de arts (3.5 uur later), 'foto zag er goed uit, jullie mogen gaan'.