Huisartsen post ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:23

daantjuhhh schreef:
Billy schreef:
Tokedri is alleen maar negatief over anderen als je haar berichten naleest... dus of ze trolt of ze heeft een heel zwartgallige levenshouding, wat op zich dan ook wel weer sneu is.... sterkte Tokedri!!

Amen.

Ik dacht trouwens met een onzekere puber te maken hebben.
Maar volgens het profiel is hij/zij 47 :') :=

Nu is die gast volgens profiel 19 jaar. :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:41

Collie2008 schreef:
Maar goed, ik ben ook wel eens geweest voor een blaasontsteking (met koorts en bloed) dus ja, waarom niet met een dikke vette griep

Nou met een blaasontsteking moet je ook niet doorlopen. Dat kan gevaarlijk voor je nieren zijn.

Griep zonder complicaties duurt 2 weken met de dokter en 14 dagen zonder de dokter. Daar doe je niet zo veel aan.

Keelonsteking moet je ook mee uitkijken. Heel goed mogelijk dat alleen uitzieken meer dan voldoende is. Meestal zelfs. Maar ook hier zijn soms complicaties mogelijk.
Dat TS een ABkuur krijgt bij een keelontsteking zegt heel wat. Dat doen Nederlandse huisartsen echt niet zomaar.

Muurp

Re: Huisartsen post ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:51

Moderatoropmerking:
Zouden jullie op de bal willen blijven spelen, en niet op de man? Mocht je bepaalde posts te ver vinden gaan kun je op het desbetreffende bericht TeMmen, dan kijken wij er naar en ondernemen wij eventuele stappen. TS heeft weinig aan gemopper tegen elkaar.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 10:09

De meningen zijn nogal verdeeld. Zelf nog nooit griep gehad, weet alleen van anderen wat het is. Wat voor mij dan wel belangrijk is waarom wordt er zo moeilijk gedaan over een bezoek huisarts in het weekend. Hier in de regio wil men zelfs een voorlichtingscampagne starten voor minder bezoek in weekend.
Ik ben van mening dat Je altijd zou moeten gaan, ongeacht al zou het zelfs om een kleinigheidje gaan. Door juist avonds of in het weekend te gaan hoeft men bijvoorbeeld niet te verzuimen voor werk, men is wellicht eerder hersteld van de klacht. Dit is dan ook de reden dat ikzelf eerder naar een arts ga in het weekend dan op een werkdag.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-18 11:51

Nou vannacht weer een waardeloze nacht gehad met gigantisch veel hoesten. De dokter gebeld of hij mij
codeïne voor wilde schrijven, maar na mijn veel te hoge waardes etc wilde hij mij toch zien. Bij de dokter nogmaals onderzocht, klieren flink opgezet en nog steeds koorts. Mijn keel moet ook gigantisch ontstoken zijn, hij had het zelfs over pus? :r

Verder kon hij niet veel meer voor mij doen dan inderdaad de codeïne tabletten voorschrijven zodat ik snachts wel kan slapen en verder moest ik meer neusspray gebruiken voorlopig.

Zijn advies is om zeker tot vrijdag gewoon bedrust te nemen en daarna verder te kijken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 12:19

Fijn dat je codeine krijgt! Goede rust draagt bij aan een goed herstel! En daarin is codeine erg fijn spul.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 12:21

Ts goed dat je naar je huisarts ben geweest.
Hoesten en keelontsteking is een beroerde combinatie.

Ik heb weleens 5x in een jaar flinke keelontsteking gehad.
Elke keer met temperaturen boven de 40 graden.
Huisarts heeft mij toen naar de KNO arts gestuurd en keelamandelen zijn verwijderd.

Beterschap. Probeer zuivel te vermijden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 12:27

Misschien een optie om de boel op kweek te zetten?? Peniciline helpt in principe voor de meeste ontstekingen maar misschien heb je echt een specifieke antibiotica nodig. (Wanneer je koorts en ontsteking de komende dagen niet afneemt)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 12:29

Citaat:
De meningen zijn nogal verdeeld.(...) Wat voor mij dan wel belangrijk is waarom wordt er zo moeilijk gedaan over een bezoek huisarts in het weekend. Hier in de regio wil men zelfs een voorlichtingscampagne starten voor minder bezoek in weekend.
Ik ben van mening dat Je altijd zou moeten gaan, ongeacht al zou het zelfs om een kleinigheidje gaan. Door juist avonds of in het weekend te gaan hoeft men bijvoorbeeld niet te verzuimen voor werk, men is wellicht eerder hersteld van de klacht. Dit is dan ook de reden dat ikzelf eerder naar een arts ga in het weekend dan op een werkdag.

Twee systemen botsen...?

Oude denkfiguur: de meeste werknemerswerken in kantoortijd.
Uitzondering: artsen zijn 24 uur per dag beschikbaar - maar als het kan: alleen buiten kantoortijd als er echt spoed is!

Groot discussiepunt in onder andere dit topic - hoe weet je dat nou...?
(Moderne oplossing: de verpleegkundige die bij de HAP de telefoon opneemt.)

Minder ideale ontwikkeling: we hebben een 24 uurs economie.
En we hebben weliswaar machines, incl computers zat - maar mensen werken massaal buiten kantoortijden. (Logisch is het niet, maar tja - economie gaat over geld, macht, dingen voorspiegelen, dreigen en wat al niet.)

In principe ben ik er tegen om voor een wissewasje te bellen naar de HAP.
...ik snap dat velen geen keuze hebben |( maar de HAP raadplegen 'zodat je niet hoeft te verzuimen van het werk' vind ik de wereld op zijn kop.
En de verpleegkundige aan de telefoon heeft dan de ondankbare taak om uit te leggen dat het zo niet werkt ipv haar werk te doen.

Voor alle duidelijkheid: ik heb herhaaldelijk de HAP's (thuis of elders) gebeld, mij beleefd voorgesteld, gezegd dat ik niet wist of het spoed was - maar dat ik mij wel zorgen maakte en graag even hun mening wilde horen.
(Van de 10 telefoontjes ben ik 8 of 9 keer langs geweest.)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 12:32

Nico12 schreef:
De meningen zijn nogal verdeeld. Zelf nog nooit griep gehad, weet alleen van anderen wat het is. Wat voor mij dan wel belangrijk is waarom wordt er zo moeilijk gedaan over een bezoek huisarts in het weekend. Hier in de regio wil men zelfs een voorlichtingscampagne starten voor minder bezoek in weekend.

Huh? Wat een bizarre gedachtengang :?
Hoe krijgen we met zijn allen de ziekte kosten lekker omhoog :Y)
Je mag trouwens gewoon verzuimen van je werk voor artsbezoek...

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 16:18

verootjoo schreef:
Nico12 schreef:

Huh? Wat een bizarre gedachtengang :?
Hoe krijgen we met zijn allen de ziekte kosten lekker omhoog :Y)
Je mag trouwens gewoon verzuimen van je werk voor artsbezoek...

Inderdaad men mag verzuimen. Zolang ik nog kan "lopen" werk ik. Stel ik heb het op vrijdag verschrikkelijk in de rug, voorbeeld van paard gevallen. Een lading pijnstillers en een rugbrace, stel vrijdag, en op vrijdagavond of zaterdag naar de huisarts.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 16:43

Uiteindelijk kost dat jou en je werkgever veel meer geld als de zorgkosten blijven stijgen en mensen niet goed voor hun gezondheid zorgen. Je lijf forceren kan het herstel tegenhouden.
Ken je de tarieven van de ha?
Spreekuur 9,- per consult.
HAP 100,- per consult

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 17:09

Ik snap ook niet dat iemand zegt gaat wel weer over, als de ontstekingswaarden zo torenhoog zijn.
Dat is gewoon gevaarlijk, je krijgt niet zomaar een kuur hoor ts.
Fijn dat je iets opknapt, ik heb vaak binnen 1.5 dag antibiotica al dat ik me beduidend beter voel.
Dat is dan voor blaasontsteking, maar binnen 1.5 dag kan ik weer afstand doen van het wc knuffelen. :+

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-18 17:20

Met de codeïne tabletten erbij voel ik me ook al veel beter, geen gehoest is ook geen hoofdpijn he wat fijn!

Net had ik opeens mega veel zin in zout dus heb stiekem wat chipjes gegeten. :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 17:22

Petrichor schreef:
Met de codeïne tabletten erbij voel ik me ook al veel beter, geen gehoest is ook geen hoofdpijn he wat fijn!

Net had ik opeens mega veel zin in zout dus heb stiekem wat chipjes gegeten. :D

Dat is helemaal niet verkeerd hoor. :)

Als dat het gene is wat je nu kan eten. Gewoon doen.

Niet je vaste dieet van maken.

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:35

Nico12 schreef:

Leuke denkwijze maar helaas zo werkt het niet. Heb zelf op de hap gewerkt en nee die is er niet voor om langs te komen omdat men geen tijd had om overdag te gaan. Door dit soort telefoontjes lopen zowel de wachttijden aan de telefoon als in de wachtkamer enorm op. Even als voorbeeld.. met kerst stonden er zo’n 30 mensen in de wacht aan de telefoon en in de wachtkamer liep het zo’n 2 uur uit.
Het is een spoeddienst geen vervanging voor de huisartsenpraktijk omdat mensen op werkdagen geen tijd hebben.
In het geval van ts is het goed dat ze gebeld heeft!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:38

Inderdaad, als je ziek bent mag je alles eten waar je zin in hebt... Wat meestal niet veel is :')
Ben sinds afgelopen weekend ook even ervaringsdeskundige :')
Eten = energie = beter worden :D

Als je hoofdpijn krijgt van het hoesten, dan hoest je te uitbundig. Ik begrijp heeeel erg goed dat je de kriebel de baas wilt worden. Maar het kost je gewoon onwijs veel energie. De kriebel wordt nu onderdrukt. Mocht je toch wat last krijgen van een kriebel, probeer dan te kuchen.
Het klinkt echt onwijs kansloos... :roll: Maar het werkt wel echt heel erg goed!
Ik kreeg vroeger als klein meisje echt belachelijke hoestaanvallen, door het harde hoesten werd het alleen maar erger (tot midden in de nacht stikkend wakker worden). Dit was het devies van de huisarts, en het werkte...

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 05:55

Nou codeïne helpt inderdaad tegen het hoesten, hele nacht niet gehoest niks. Maar daar integen wel mijn hele erge keelpijn terug gekregen..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 07:13

Zag dat je de codeïne gister middag ook al had genomen, denk je er wel om dat je met hoesten wel de troep ophoest en dat die er ook uit moet? Dus gebruik het ook alleen voor de nacht, waar je het zoals je eerder schreef ook voor gehad hebt.

Fijn dat je beter geslapen hebt!!

Je bent inderdaad gewoon ziek dus lekker onder je dekentje blijven.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 08:00

Klopt ik heb 2 keer codeïne gehad het maximale wat mocht van de dokter. Vanaf nu neem ik er alleen snachts 1, overdag red ik mij er wel mee. :)

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 08:19

Ik heb een dubbele longontsteking. Vorige week woensdag begonnen met antibiotica. Maar ik bleef maar zo beroerd en koorts. Omdat de AB toch zijn tijd nodig heeft het weekend afgewacht. Gisteren nieuwe andere AB kuur gekregen.
3 pillen - 3 dagen. Zou dan over moeten zijn en na een week hercontrole.
Ze de ha. Doe maar vrijdag al controle. Anders zit je met het weekend als het niet goed gaat. Fijn! Hoef ik niet de keuze te maken in het weekend wel of niet naar de HAP.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 08:24

Ik ben zondag begonnen met de kuur, maar zonder de enorme hoeveelheid pijnstillers merk ik niet echt verbetering. Ik dacht eerst dat ik minder keelpijn had maar dat blijkt dus ook niet zo te zijn.

Zonder pijnstilling ben ik er echt nog niet.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 09:12

Hoe zit dat eigenlijk met besmetting? Wat ik heb is dus heel besmettelijk en volgens de dokter moet je de kuur 72 uur geslikt hebben en dan is je virus in principe gedood. Gisteren heb ik de 72 uur gehaald, betekend dat dan dat ik nu niemand meer kan besmetten?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:21

Als het een virus is, heeft antibiotica totaal geen nut. Wat overigens goed kan kloppen bij een griep

Hebben ze na de sneltest (vingerprik) nog gewoon bloed afgenomen? De crp sneltest is namelijk gigantisch onbetrouwbaar. Bij een virus verhoogd die ook extreem, terwijl als je dan gewoon crp prikt deze niet tot nauwelijks verhoogd is.

Daarnaast zegt ie al dat het flink verhoogd is bij een crp waarde van 30 (en hoger), terwijl 30 helemaal niet zo hoog is. Wel te hoog hoor, maar met de hersenvliesontstekingen ging ik naar de 500 en dat terwijl ik moeilijk verhoogd crp krijg (blinde darm ontsteking was crp nog geen 10 :+ ). Ook geven sneltesten vaak vals positief resultaat. Dus na een sneltest die positief is, moeten ze ook gewoon nog bloed prikken!

Wel fijn dat de codeïne helpt! Hopelijk voel je snel weer wat beter.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 09:32

Het gaat hier om Streptokokken.