Wat zijn mijn rechten? Voedselvergiftiging

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 01:09

Toothless schreef:
Een vrouw die ik ken is allergisch voor vis en in een restaurant was vis gesneden op dezelfde plank als haar vlees, haar keel zette op, ze heeft 5 dagen voor haar leven gevochten en het restaurant ging vrij uit.

Dit is zeer gemakkelijk te voorkomen. Het stuk vlees/vis uit de koelkast direct op een bord. Op dat bord bewerken: snijden, kruiden, etc. Vanaf het bord de pan in en het bord meteen naar de afwas.

Zoveel simpeler dan om de haverklap je snijplank in de vaat te doen. :) Het vergt de aanschaf van een flink aantal borden dat prettig werkt en dat is alles. :)

En als ik bijvoorbeeld 5 kilo vlees in blokjes moet snijden voor een stoofpot doe ik dat wel op de snijplank. Maar dat doe ik toch voor openingstijd dus gaat die snijplank net zo simpel daarna de afwas in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 01:27

Niets gelezen verder maar: altijd melding doen bij de nvwa. Deze doet een onderzoek.

Ik heb dit een paar maand terug ook gemeld over een afhaalrestaurant en ze hebben dit bedrijf gecontroleerd en ik kreeg een brief met de uitslag. Daarnaast heb ik het bedrijf zelf bijna meteen gemaild met het voorval en of ze konden meedenken.

Je bent als consument volgens mij verplicht dit te melden bij de nvwa!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 02:59

pimaude schreef:

Dat lijkt me sterk aangezien je vaak geen directe link kan leggen tussen waar je last van hebt en waar je gegeten hebt.

Zit je eerst 2 dagen op de pot om vervolgens een bekeuring te krijgen voor het niet aanmelden.

Merell123

Re: Wat zijn mijn rechten? Voedselvergiftiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 11:57

Wat vervelend TS, beterschap!

Ik heb jaren geleden een salmonella infectie opgelopen door de plaatselijke chinees (niet eens iets met rauw vlees), en dat was inderdaad heel heftig. Ben er ook vrij lang zwak door gebleven.

Anyway mijn ouders hebben toen een melding bij de NVWA gedaan en na dat bezoek is de tent een maand dicht geweest, en vervolgens door ‘nieuwe’ mensen weer opgestart. De uitslag is nooit met ons gedeeld maar dit zei wel genoeg en hierna had ik er ook wel ‘vrede’ mee. Misschien dus goed om als het restaurant niet meer reageert toch een melding te maken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 23:47

enzino schreef:
pimaude schreef:

Dat lijkt me sterk aangezien je vaak geen directe link kan leggen tussen waar je last van hebt en waar je gegeten hebt.

Zit je eerst 2 dagen op de pot om vervolgens een bekeuring te krijgen voor het niet aanmelden.

Excuus, je bent idd niet verplicht. Het wordt wel aangeraden. En je weet echt wel wat je hebt gegeten en waar, dat moet je ook allemaal in het formulier invullen, dus ze zijn erg zorgvuldig en wijzen niet zomaar met hun vinger.

Bron: nvwa

De NVWA controleert de veiligheid van levensmiddelen regelmatig, maar 100% controle is niet mogelijk. Daarom is het belangrijk dat consumenten het melden als zij ziek worden na het eten van (mogelijk) onveilig voedsel. Daarbij kan het gaan om voedsel dat u in de supermarkt kocht, maar ook om voedsel dat u bijvoorbeeld in een restaurant, hotel, (eet)café, kantine of school gegeten heeft. Ook als u ziek geworden bent van voedsel afkomstig van een cateraar willen wij dit graag van u weten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 14:18

Ts, mail het restaurant nogmaals of ze al iets ontdekt hebben, doen ze afwijzend en wassen ze hun handen in onschuld dan de NVWA op de hoogte brengen.

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 13:09

Dus, ik had weldegelijk gelijk.
Ik heb gelijk op aanraden van jullie een melding gedaan bij de nvwa.

Zojuist heb ik een brief van hen ontvangen per mail:

Het lag dus WEL aan het restaurant.
Laatst bijgewerkt door Minoes op 01-05-18 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:14

Wel fijn dat er zo snel actie is ondernomen en dat het wel degelijk den fout van het restaurant was!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:15

Ik kan het echt niet lezen B-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:15

Dat hebben ze mooi (en snel) opgepakt.

En beetje dom van het restaurant geen poging te doen om je netjes te woord te staan, dat zou een melding hebben kunnen voorkomen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:16

Fijn dat je een bericht hebt gehad. En voortaan geen sushi meer omdat heel veel sushi bedorven is?

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 13:18

Heb het even aangepast en gegevens beter geblokt. Nu wel leesbaar?

Afbeelding

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:44

Popstra schreef:
Heel vervelend allemaal maar ergens weet je van te voren dit wel een risico van Sushi eten is. Zo ook dat er parasieten in de rauwe vis kan zitten die zich wel raad weten in onze ingewanden.

Ja doei, die parasieten dat is een gegeven maar je mag van ieder restaurant verwachten dat ze zich aan bepaalde regels houden.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:45

Ja zeker weten.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:20

Dan zijn er al meerdere klachten gemeld bij de NVWA van dat restaurant, van 1 melding gaan ze echt niet gelijk een onderzoek starten en een inspecteur erop af sturen. Maar wel fijn dat dit nu gebeurd is!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:32

Nu is het leesbaar inderdaad.

Goed zo, in het vervolg dus elders gaan eten! Ben je opgeknapt inmiddels?

Minoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 16:34

Ik ben echt een week flink ziek geweest met zelfs regelmatig flauwvallen tot gevolg maar gelukkig ben ik weer helemaal de oude :D

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:36

Gelukkig! Vies man, zo’n restaurant. Het is maar goed dat we het meeste niet weten :D

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 18:29

SweetVanille schreef:
Dan zijn er al meerdere klachten gemeld bij de NVWA van dat restaurant, van 1 melding gaan ze echt niet gelijk een onderzoek starten en een inspecteur erop af sturen. Maar wel fijn dat dit nu gebeurd is!

Ja hoor, dat kan ook gewoon op 1 melding.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 18:32

Quellian schreef:
Gelukkig! Vies man, zo’n restaurant. Het is maar goed dat we het meeste niet weten :D

Ik denk dat we er allemaal van zouden verschrikken van wat er gebeurd in de keuken van een doorsnee restaurant...

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 18:57

Palmera schreef:
Toothless schreef:
Een vrouw die ik ken is allergisch voor vis en in een restaurant was vis gesneden op dezelfde plank als haar vlees, haar keel zette op, ze heeft 5 dagen voor haar leven gevochten en het restaurant ging vrij uit.

Dit is zeer gemakkelijk te voorkomen. Het stuk vlees/vis uit de koelkast direct op een bord. Op dat bord bewerken: snijden, kruiden, etc. Vanaf het bord de pan in en het bord meteen naar de afwas.

Zoveel simpeler dan om de haverklap je snijplank in de vaat te doen. :) Het vergt de aanschaf van een flink aantal borden dat prettig werkt en dat is alles. :)

En als ik bijvoorbeeld 5 kilo vlees in blokjes moet snijden voor een stoofpot doe ik dat wel op de snijplank. Maar dat doe ik toch voor openingstijd dus gaat die snijplank net zo simpel daarna de afwas in.

Vlees en vis dient überhaupt op een andere plank gesneden te worden.. groen voor groenten, geel voor kip, blauw voor vis en rood voor vlees. Zo hoort het imo wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 00:15

GDG schreef:
SweetVanille schreef:

Ja hoor, dat kan ook gewoon op 1 melding.

Van een particulier, een burger zegmaar, reageren ze bijna altijd met een bezoekje!:-) ze zijn super streng en secuur gelukkig!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 00:54

Een tijd geleden werd per jaar bekend gemaakt waar het NVWA waarschuwingen had uitgedeeld.
Je kon zelfs lezen wat er dan in de keukens werd geconstateerd, tot muizenkeutels en dode ratten aan toe!

Edit: Hier dus: Op de kaart kun je een restaurant opzoeken en lezen waarom een waarschuwing is gegeven: https://www.rtlnieuws.nl/buurtfacts/gez ... s-iets-mis

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 01:09

xPabloBokt schreef:
Vlees en vis dient überhaupt op een andere plank gesneden te worden.. groen voor groenten, geel voor kip, blauw voor vis en rood voor vlees. Zo hoort het imo wel.

Zo hoort het inderdaad. :) Toch vind ik, als kok zijnde, dat ik nog meer op safe speel door mijn rode grote snijplank onder openingstijd alleen voor de grote entrecôte te gebruiken. Die past nou eenmaal echt niet op een bord. :+ Die kleinere varkenshaas, lamsfilet, etc past best op een bord. Hiermee sluit ik persoonlijk eventuele (kruis)besmettingen nóg wat meer uit.
Als ik met deze kleine extra handeling nog veiliger werk doe ik dat graag. :)

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 04:29

Palmera schreef:
xPabloBokt schreef:

Zo hoort het inderdaad. :) Toch vind ik, als kok zijnde, dat ik nog meer op safe speel door mijn rode grote snijplank onder openingstijd alleen voor de grote entrecôte te gebruiken. Die past nou eenmaal echt niet op een bord. :+ Die kleinere varkenshaas, lamsfilet, etc past best op een bord. Hiermee sluit ik persoonlijk eventuele (kruis)besmettingen nóg wat meer uit.
Als ik met deze kleine extra handeling nog veiliger werk doe ik dat graag. :)

Klopt zeker ja. Ik ga binnenkort zelf de koksopleiding doen dus dan kom ik er vanzelf achter hoe het allemaal werkt :D