Gezonder leven challenge!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xVera94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 18:55

Overal waar "te" voor staat is niet gezond :) Kaas is bijvoorbeeld erg vet, eigeel ook. Dat ligt m.i. niet per se aan het zijn van een dierlijk product, maar puur met het vet dat erin zit. Iets anders is natuurlijk wel het "wat werkt voor jou" en wat is voor jou vol te houden. Fijn dat dat bij jullie werkt met minder dierlijke producten!

AmoorM; ik houd het in principe iedere dag bij, maar er is geen man overboord als dat een dag/paar dagen niet lukt. Vind het wel fijn om na een "ongezondere" periode zo weer back on track te komen, omdat je heel goed inzicht krijgt in wat je nou echt binnenkrijgt. Dat wil nog al eens verschillen met wat we denken binnen te krijgen.

tess_84

Re: Gezonder leven challenge!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 19:04

Inderdaad Vera, zo is het. Het afvallen was ook geen doel op zich, we wilden gewoon niet meer mee doen met de hele industrie (en vaak ook dierenleed) die zit achter de dierlijke producten. Dat we dan wat overtollige kilootjes kwijtgeraakt zijn, dat was mooi meegenomen!

xVera94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 19:17

Haha dat snap ik helemaal! Ik eet daarom alleen biologische dierlijke producten.. en zelfs dat is een grote zoektocht, want bij eieren kan het bijvoorbeeld zo zijn dat de haantjes alsnog uit het biologische circuit gaan, de reguliere industrie in :\ Daar wil ik niet aan meewerken. Nu gelukkig 2 adresjes gevonden waarbij dat niet zo is.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 19:19

AmoorM schreef:
Jeetje wat weten jullie allemaal veel zeg! :j Houden jullie dat elke dag bij hoeveel vetten/koolhydraten je binnen krijgt? Ik ben al blij dat als ik geen snoep/koek/chips gegeten heb. Ik heb vanmiddag ook 2 mini krentenbollen gehad. Ik heb helemaal geen idee of dat nu heeeel slecht is of gewoon normaal. :')

Maar vandaag nog niet gesnoept, nog geen frisdrank gehad!

Ik houd het nu wel bij, omdat ik echt bewuster er van wil zijn wat ik in mijn mond stop. :j Ook dingen die “gezonder” lijken zijn dat alleen als je het echt met mate eet. Daar kom je alleen achter als je je erin verdiept en dat vind ik fijn aan MyFitnessPal, hoef je alleen de streepjescode in te scannen en je product af te wegen + in te voeren en dan zie je vanzelf wat je precies binnenkrijgt!
Zo kun je ook gewoon ongezonde dingen blijven eten en op de juiste manier je dag indelen zodat je het makkelijker volhoudt :D

xVera94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 19:22

Vind ik ook Dreamy! Zo dacht ik bijvoorbeeld dat taco's een cheatmeal waren, maar de manier waarop ik ze maak (zelf guacamole maken met avocado, yoghurt, sjalot en limoen, 3 tacoschelpen, geen kaas, wel vleesvervanger met veel eiwit en verder alleen groente) past prima binnen een normale, gezonde dag.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 19:30

Zo, ik heb mijn 15km hardloop wedstrijd erop zitten. Was pittig met de warmte.

Na de kerst wilde ik ook weer wat gezonder doen, omdat ik veel te veel gesnaaid had in die periode. Voor mij werkt het dan om alles wat ik eet in shealth in te voeren. Dat is nogal confronterend. Daardoor snaai ik minder.
Helemaal niet snoepen/chocola/koekjes eten werkt voor mij niet. Daar word ik gewoon niet gelukkig van, maar het moet wel binnen de perken blijven.

Ik eet trouwens ook weinig dierlijke producten. Geen yoghurt/melk en een of twee keer per week vlees of vis. Eieren biologisch. Voor spierherstel gebruik ik soms wat soja eiwitpoeder.

Ik heb me wel wat in voeding verdiept omdat ik intensief sport en heb ook al eens met een diëtiste naar mijn voedingspatroon gekeken (niet om af te vallen). Dat was ook erg fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:19

Hoe ziet jullie dag er dan uit? Ik mis vooral de variatie in mijn eten.

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:25

Ik heb even gauw dit topic doorgelezen en krijg toch bij sommige berichtjes wel een beetje de kriebels.
Ik denk dat er eerst een goed nagedacht moet worden over het feit wanneer iets gezond gevonden mag worden. Suikers ongezond, geen vetten, alleen maar eiwitten en KHA? Dat is wel wat er tegenwoordig door alle fitgirls en foodies verteld wordt.
Het lichaam werkt helaas niet zo. Het zou toch wat zijn dat we geen vet meer aanmaakten als we geen vet meer aten... Het lichaam heeft vooral veel variatie aan voedingsstoffen/vitamines en mineralen nodig. Je lichaam gebruikt dat, wat het nodig heeft. Alles wat daarop nog binnenkomt, wordt gewoon omgezet in vet. Zorg er gewoon voor dat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt (het VC heeft een hele duidelijke en goede richtlijn) en dat je varieert. Het boeit het lichaam niet echt hoe de overige calorieën binnenkomen. Of dat nu is met appels of koekjes, het is puur energie.
Gezond gaat ook echt niet over die foodhypes volgen, maar om goed voor jezelf te zorgen. Eten en sporten zijn daar een onderdeel van, maar echt niet alles. Ik denk dat veel mensen ook het belang van de mentale gezondheid vergeten. Het is zo belangrijk dat je psychisch goed in je vel zit, dan voel je je een stuk beter & gezonder. Ik lees hier voornamelijk berichten van onzekere mensen, die zich proberen goed te voelen door zich op een gezonde levensstijl richten. Vraag jezelf eens af waarom het belangrijk is om geen koekjes meer te eten, waarom je per se een gespierd lichaam wil. Is het echt bevordelijk voor je gezondheid? Is het gewoon meedoen met de hype, die iedereen zo aanmoedigt? Hoop je op acceptatie van anderen?

Uiteraard zeg ik niet dat je alles moet eten wat los en vast zit of dat je niet op je gezondheid moet letten. Het ís belangrijk om goed voor jezelf te zorgen, maar de manier waarop heb ik zo soms mijn twijfels over.

Ik kwam laats ook dit artikel tegen. Het sluit misschien niet helemaal aan op dit topic, maar ik vod het erg vermakelijk om te lezen hoe snel we soms dingen aannemen, zonder eerst zelf na te denken:
http://jelmerdeboer.nl/elle/

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:31

Ik doe aan intermittent fasting (tussen vaste tijden eten, binnen 8 uur tijdsbestek) tussen 12:00 en 20:00.

Om 12u: Erwtensoep (afterfestival craving) a 332 kcal

Om 15u: Smoothie van diepvriesaardbeien, een banaan, magere kwark a 287 kcal

Om half 6: Pasta met gehakt en groenten a 560kcal

En om kwart voor 8: Tomaatjes en komkommer met een zelfgemaakte dip van magere yoghurt, klein beetje mayo+pesto+knoflook+sambal a 152kcal

En heb 2 liter water op :)

Ik heb vandaag niks gedaan behalve een half uurtje yoga en de was. Vandaar dat ik vandaag best wat laag in kcal zit. Op een normale dag met meer beweging probeer ik 1800kcal te halen.

Edit: even aanhaken op de post hierboven. Ik vind ook dat je lichaam alles nodig heeft en je niet perse iets moet gaan schrappen. Ik raad aan normaal te blijven eten en gewoon de porties aan te passen van wat je eet. :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:36

Werkdag:

Ontbijt om 6.00 vaak 2 beschuitjes met beleg.
Om 8.00 een boterham met beleg en thee.
Om 10.00 een banaan, en bijvoorbeeld wat druiven. Soms een traktatie van een kind (onderwijs).
Om 12.00 twee boterhammen met beleg en wat groente/fruit, bijvoorbeeld 100 gr wortel of snoeptomaatjes.
Om 14.30 nog twee boterhammen met beleg. Soms nog een appel.
Twee keer per week vanuit werk door naar de sportschool voor krachttraining
Om 17.30 avondeten, kan van alles zijn, had nu vega curry met naan.
18.30 als het mooi weer is nog een half uur wandelen en soms een uur fietsen.
20.00 thee met koekjes.

Tussendoor snoep ik dus regelmatig te vaak. Op school is er vaak wat lekkers te eten of wordt er soms eten gehaald. Ik kan dat niet altijd weigeren.
Ik drink water en thee en soms een cola light.

Op vrije dagen zoek ik meer afwisseling met eten, dan neem ik nog wel eens een salade tussen de middag. Ik ben wel gek op brood dat scheelt.

Tijdens mijn vakanties probeer ik regelmatig nieuwe recepten uit voor het avondeten.

Bij veel beweging 1800kcal?? Ben benieuwd wat je veel beweging noemt. Met 1800kcal val ik af.

Ik heb ongeveer 2100kcal nodig per dag om op gewicht te blijven, als ik een lange duurloop heb getraind, dan kan dat oplopen tot bijna 3000kcal. (1.73m en 64 kilo ben ik)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:46

Nog meer mensen die vrijwel alleen nog maar water drinken, op uitzonderingen als etentjes na?

Ik kon dat dus echt niet, vond water alleen lekker in de zomer als ik echt heel erge dorst had :+ Twee jaar terug ben ik toen een voedingsschema gaan volgen die voor mij was gemaakt door mijn personal trainer en hij vertelde mij dat het eigenlijk zonde was om iets anders te drinken dan water. Daardoor krijg je namelijk calorieen binnen die je niet "voeden"/waar je ook niet vol van raakt en je lichaam verder niks mee "kan". Ik had daar stom genoeg niet heel erg over nagedacht (dacht alleen aan de suikers erin) en sindsdien ben ik over op alleen maar water, zodat ik de calorieen die ik normaal dronk nu kan eten en mijn lichaam daar ook echt wat aan heeft :j

Mijn vriend drinkt bijvoorbeeld op een dag a 400kcal aan cola, hebben we gisteren uitgerekend := Is dan wel echt een verslaving van hem, maar wel een bewustwording ook. Hij schrok best wel.

Ik wil hiermee niet zeggen dat het slecht of raar is als je wel gewoon dagelijks iets anders neemt dan water, want je moet gewoon kunnen genieten. Maar voor mij was het echt een eye-opener en ik drink nu makkelijk 2 liter water weg op een dag en heb ook geen behoefte meer aan frisdrank.

Edit: Nou heb ik wel een smoothie op, maar die is dus als maaltijd bedoeld :Y) Welke ook gewoon vullend is met de nodige vitaminen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:52

Ik ben juist blij van de calorieën van m’n cola, anders zou ik afvallen ben ik bang :=
Vind water zo vies. Probeerde water te lusten door appelsap steeds meer te verdunnen. Drink nog steeds verdunde appelsap, water blijft goor. Wil wel water drinken, maar meer omdat dat beter is voor m’n tanden. Maar toen ik een week verplicht 3L water per dag moest drinken van de dokter, was ik daarna blij toen ik weer m’n cola mocht. :o Ik zit nog te veilig in m’n ongezonde holletje :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:57

Ik drink voornamelijk thee zonder suiker. In de avond vaak sapjes als dubbelfris.. ook erg ongezond. In het weekend vrij veel frisdrank.

xVera94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 20:58

Supervixen; Hoe is je wedstrijd verder gegaan? Knap hoor, met dit weer!
En mag ik vragen hoe je die vega curry maakt? Ben er helemaal niet in thuis maar wil toch wat meer recepten in die richting proberen :)

Marinke; zeker iets om over na te denken. Ik zie het ook de andere kant op gaan. Zodra ik aangeef dat ik 6x per week fitness, krijg ik de verwijten om mijn oren. "Niet nodig, onzeker, obsessief". Ik denk dat het vooral belangrijk is om uit te vinden "wat werkt voor jou". En voor mij werkt dit; zowel fysiek (geen rugklachten meer) als mentaal (zin om te sporten, geen pijn dus lekker doen wat ik wil).

Dreamy; ik ook. Zelfs bij etentjes regelmatig de standaard spa rood. Ik drink dus wel bruiswater (naast plat water en thee). Ik drink geen alcohol, wil in plaats daarvan nog wel eens cola pakken (als ze coca cola hebben, pepsi vind ik zo smerig en dus echt zonde van de kcal hahaha :+ )

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-18 21:06

Ja, hoe ging je wedstrijd, Supervixen? Het weer was vandaag inderdaad niet zo fijn om echt iets in te doen, ik heb 2 paardjes gereden en daarna was ik ook echt helemaal op. Kan me dus goed voorstellen dat jij ook helemaal afgebrand zal zijn geweest, of niet?

Hier hetzelfde probleem, Selina! 1x iets teveel water te snel achter elkaar achterover gegooid en flink over m’n nek gegaan, sindsdien associeert mijn tong water daarmee, dus water is voor mij ook echt ranzig :roll:
Is dit een oplossing? Er staat 0% sugar op dus dat klinkt in mijn oren al heel goed. Zo heb ik toch nog een lekker smaakje in mijn water. Weten de Bokkers met daadwerkelijk verstand ervan (ik dus absoluut niet) of dit een goede oplossing is? Of valt dit ook weer vies tegen? Afbeelding

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:08

Zo'n app om je voeding in te houden is miss ook wel wat voor mij, kan ik zien waar het niet helemaal goed gaat en is denk ik ook wel een stok achter de deur. Vandaag halve dag in de auto gezeten vanuit Duitsland daardoor slecht gegeten. Aangekomen op stal kreeg ik te horen dat ze een paardje van een stalgenootje in gingen laten slapen, ben daar dus bij geweest voor de steun en uiteindelijk hebben we patat besteld, ook niet best dus. Dus het was geen beste dag om weer in het gareel te komen. Morgen een nieuwe kans.

Moirin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 21:28

Goed verwoord Marinke!

Ik wil proberen wat meer afwisselend te eten, ik merk dat het toch wat vaak iets met pasta is (daar kun je mij dan ook (bijna, want ik waardeer mijn slaap zeer :+ ) 's nachts voor wakker maken). Ik mag iets meer groente eten. Dus dat wil ik stap voor stap wat meer gaan variëren. En meer water drinken is ook echt een dingetje. Maar ik zie mezelf echt geen porties afwegen of calorieën tellen haha. Ik laat mijn wijntje niet staan en ook dat stuk taart niet als er wordt getrakteerd op het werk :Y)

Ik hoef niet persé kilo's kwijt, ik wil alleen wat beter voor mijn lijf zorgen. Omdat ik daar blij van word. Soms kijk ik wel naar de 'fitgirls' bij gebrek aan een betere term, en dan ben ik wel jaloers op het doorzettingsvermogen, de kracht en de gezonde maaltijden die er serieus heerlijk uit zien. Maar ik begin met kleine stapjes en ik zie wel waar ik uitkom en welke levensstijl mij het gelukkigst maakt!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 22:02

E_J schreef:
Ja, hoe ging je wedstrijd, Supervixen? Het weer was vandaag inderdaad niet zo fijn om echt iets in te doen, ik heb 2 paardjes gereden en daarna was ik ook echt helemaal op. Kan me dus goed voorstellen dat jij ook helemaal afgebrand zal zijn geweest, of niet?

Hier hetzelfde probleem, Selina! 1x iets teveel water te snel achter elkaar achterover gegooid en flink over m’n nek gegaan, sindsdien associeert mijn tong water daarmee, dus water is voor mij ook echt ranzig :roll:
Is dit een oplossing? Er staat 0% sugar op dus dat klinkt in mijn oren al heel goed. Zo heb ik toch nog een lekker smaakje in mijn water. Weten de Bokkers met daadwerkelijk verstand ervan (ik dus absoluut niet) of dit een goede oplossing is? Of valt dit ook weer vies tegen? [ [url=m/WcogY4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Helaas zit dit dan weer vol met E-nummers en zoetstoffen. :=

Overigens ben ik inmiddels een soort van allergisch geworden voor de termen ‘fitgirl’ en ‘killerbody’
En waarom zou je alleen een Fitgirl zijn als je helemaal droog bent en strak staat in je spieren?
Er zijn ook genoeg dames die super fit zijn met rondingen en vetjes.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:44

Dreamy schreef:
AmoorM schreef:
Jeetje wat weten jullie allemaal veel zeg! :j Houden jullie dat elke dag bij hoeveel vetten/koolhydraten je binnen krijgt? Ik ben al blij dat als ik geen snoep/koek/chips gegeten heb. Ik heb vanmiddag ook 2 mini krentenbollen gehad. Ik heb helemaal geen idee of dat nu heeeel slecht is of gewoon normaal. :')

Maar vandaag nog niet gesnoept, nog geen frisdrank gehad!

Ik houd het nu wel bij, omdat ik echt bewuster er van wil zijn wat ik in mijn mond stop. :j Ook dingen die “gezonder” lijken zijn dat alleen als je het echt met mate eet. Daar kom je alleen achter als je je erin verdiept en dat vind ik fijn aan MyFitnessPal, hoef je alleen de streepjescode in te scannen en je product af te wegen + in te voeren en dan zie je vanzelf wat je precies binnenkrijgt!
Zo kun je ook gewoon ongezonde dingen blijven eten en op de juiste manier je dag indelen zodat je het makkelijker volhoudt :D

Ik ga uit nieuwsgierigheid het toch maar een weekje bijhouden. Die barcode optie is echt geniaal _O_

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 12:52

Als lunch hier even heel wat anders als normaal, gepofte zoete aardappel met creme fraise en bosui was vrij vandaag dus had alle tijd.
Ook de hele keuken gepoetst ( is ook beweging toch) wat voor mij wel een dingetje is want laat het snel versloffen waardoor in veel dingen schimmel zit en alles vol staat ( moment of shame) dus een belangrijk ding om aan te werken tips hiervoor zijn zeker welkom

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 19:06

Ik wil een weekje niet proberen te snoepen. Vandaag en gisteren ontbeten met een smootie. Vult heel goed. Wat eten jullie in de ochtend?

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 22:12

Ik heb een heeeeeeel ongezond slaapritme, dus de ochtend maak ik 9 van de 10 keer niet eens meer echt mee _O-

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 22:26

Doordat ik een kei ben in zo lang mogelijk in mijn bed blijven liggen heb ik altijd weinig tijd om echt te ontbijten, heel slecht ik weet het. Wel zorg ik altijd dat ik iets binnen krijg zoals eiwitshake, proteïne reep, worteltjes of crackers.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 22:30

Ik doe intermittent fasting en eet dan pas rond 12:00/13:00, dus ontbijt kan ik het niet echt noemen, maar ik wissel af tussen:
- Twee maiswafels met mager beleg, bijv. huttenkase
- Smoothie van magere yoghurt met bepaald aantal gram fruit
- omelet met groenten
Net waar ik zin in heb en hoeveel ik van plan ben te gaan doen die dag!

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 22:33

Hier 2 broodjes als ontbijt.

Ik zit zo rond de 1700 calorieën per dag. Als ik zou stoppen met cola, zouden het er nog maar 1300 zijn, dus dan kom ik wel te kort. Vooral als ik die dag ook sport. Dus moet nog even puzzelen :Y)