Rijden met een kind van 3 in de buurt.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 14:22

Ik lees vooral dat je veel duidelijkere keuzes moet gaan maken. En daar zul je samen met je vriend voor gaan zitten. Het kan niet zo zijn dat jij voor alles verantwoordelijk bent.

Lees dat je zoon veel bij oma is. Is het geen idee om opvang dichter bij huis te zoeken? Ten minste, als ik het zo lees heb je ook veel reistijd om de kleine op te halen / weg te brengen (of misschien lees ik verkeerd en is de reistijd juist naar je werk). Door de reguliere opvang anders te regelen, is het op andere momenten misschien makkelijker om opa's en/of oma's te vragen. Of anders misschien een oppas zoeken voor in het weekend zodat je zelf kunt rijden? Misschien een tiener die een bijbaantje zoekt voor een paar euro per uur?

MissBmx

Re: Rijden met een kind van 3 in de buurt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 14:26

de kosten van oma zijn ws een heel stuk minder dan van een oppas in de buurt. Gastouder oid is niet goedkoop, dan kan een paar uur minder werken soms een goedkopere optie zijn

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 14:29

Ik heb gewacht met rijden tot mijn zoon naar de kleuterschool ging. Dat vond ik een fijner en veiliger idee. Zo kon ik mij volledig op het rijden focussen en hoefde ik mij geen zorgen over mijn zoon te maken. Vooral bij die kleintjes ligt een ongeluk(je) heel snel op de loer. Dat hoeft niet eens te zijn dat ze de bak in komen lopen, maar kan ook simpelweg een 'ontdekkingsreis' naar een nabij gelegen poeltje of slootje zijn. Ik snap je gevoel wel, want ik miste het bezig zijn met de paarden ook. Toch vond ik de veiligheid van mijn zoon een groter goed dan zelf op een paard willen klimmen.

En buiten de topic-vraag om: fulltime werken èn een eigen zaak èn een kind opvoeden? Ik had het niet volgehouden. Ik ben bewust parttime gaan werken om er ook nog een beetje voor mijn zoon te kunnen zijn. Liefst was ik de hele dag thuis voor hem, maar helaas was dat financieel niet mogelijk. Mocht het financieel wel mogelijk zijn bij jullie, kies dan voor je zoon. Ik heb - ondanks het parttime werken - zoveel dingen moeten missen...

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 14:30

Ik doe mijn paard zodra onze dochter (3 jaar) slaapt.
Breng haar zelf naar bed en ga dan naar stal, zo merkt zij niet eens dat ik er niet ben.
Ben dus ook vaak pas rond 20.30 op stal, je moet er wat voor over hebben.
Als werkende ouder zie je je kind al zo weinig.
Ik werk 4 dagen in de week en deze dagen is ze dus van 8.15 tot 5 bij opa/oma of tante
Daarna verdient ze echt alle aandacht van mij (en papa) vind ik.
En dus ga ik haar dan niet "ergens neerzetten en rijden" (en haar daarna naar bed brengen)
Ze gaat best wel eens mee naar stal, maar alleen als ze dat zelf wilt, en dan ga ik niet rijden, dan poetsen we samen wat, meer niet.
Ik hoop dat ze later ook plezier aan paarden heeft, maar dan omdat ze dat zelf leuk vindt, niet omdat ik haar altijd mee naar stal gesleept heb.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 14:31

Het is al een paar keer genoemd, maar ik zou ook een meisje uit het dorp vragen om af en toe eens op te passen op de kleine. Eventueel in de tuin (zodat jij af en toe eens een blik kan werpen) en mocht het meisje paarden leuk vinden, dan zou je eventueel nog iets kunnen regelen dat ze ook je paard af en toe wat aandacht geeft (zodat je paard ook niet maar 1 keer per week wat doet).

Verder is mijn advies: Ookal ben je moe, ga toch eens om half 9 nog naar je paard. Niemand zegt dat je per see moet rijden, maar ga eens poetsen, kriebelen en klets een beetje tegen je paard aan. Wie weet geeft dat toch meer rust en voldoening dan op de bank hangen. Ik heb ook nooit zin om te gaan hardlopen 's avonds, maar als ik eenmaal ben gegaan voel ik me top.

En ik zou zoeken naar structurele veranderingen in jullie planning. Dit kan van alles zijn (minder to do dingen in het huis / op stal, misschien is het handig als je vriend een halve dag in het weekend werkt en een halve dag door de week thuis is bijvoorbeeld). Kan je op je werk dingen veranderen zodat je minder tijd daarmee bezig bent? Zet een wekker als je gaat nakijken (max ... minuten per verslag / tentamen) of misschien kan je met minder uur voorbereiding ook een prima les geven.

Succes

enjoy86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 14:32

enjoy86 schreef:
Ik doe mijn paard zodra onze dochter (3 jaar) slaapt.
Breng haar zelf naar bed en ga dan naar stal, zo merkt zij niet eens dat ik er niet ben.
Ben dus ook vaak pas rond 20.30 op stal, je moet er wat voor over hebben.
Als werkende ouder zie je je kind al zo weinig.
Ik werk 4 dagen in de week en deze dagen is ze dus van 8.15 tot 5 bij opa/oma of tante
Daarna verdient ze echt alle aandacht van mij (en papa) vind ik.
En dus ga ik haar dan niet "ergens neerzetten en rijden" (en haar daarna naar bed brengen)
Ze gaat best wel eens mee naar stal, maar alleen als ze dat zelf wilt, en dan ga ik niet rijden, dan poetsen we samen wat, meer niet.
Ik hoop dat ze later ook plezier aan paarden heeft, maar dan omdat ze dat zelf leuk vindt, niet omdat ik haar altijd mee naar stal gesleept heb.

En ook ik ben dan vaak moe en zou graag eens een avond bank hangen, maar toch voel ik me heerlijk voldaan als ik mijn paard dan verzorgd heb (en rond 10 uur thuis kom)

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 14:37

Ik heb zelf voor 2 meisjes in de buurt gezorgd die op kunnen letten voor een leuk zakcentje. Jij je aandacht volledig bij je paard, meiden blij met zakcentje en m'n dochter blij met 100% aandacht.

Alleen rijden, terwijl je kind 'alleen' is, zou ik nooit durven. Wat als je eraf valt, en dat hoeft niet eens door schrikreactie te zijn, maar gewoon een simpele struikelactie, en jezelf ernstig verwond? Niemand die weet dat jij of je kind alleen daar is. Onverantwoordelijk vind ik dat.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 14:50

Wel herkenbaar hoor. Ik denk dat het in België meer ingeburgerd is om als mama FT te werken en meer op zich te nemen. Ook hier een zelfde situatie,man die minimum 12 uren per dag gaan werken is,ik die 35 uren per week werk en zelf het volledige huishouden op mij neem én de zorg over mijn zoontje. (tot hij naar school ging werkte ik partime trouwens)
Ik heb moeten beslissen mijn rijpaard te verkopen,ik heb maar 1 oppasoma en die woont bij de paarden,die zorgde na school telkens een uurtje voor mijn zoontje tot de paarden verzorgd waren (de paarden staan daar),'s morgens nam ik hem mee om ze te voeren en op de paddock te laten.
Ik wou niet nogmaals gaan bedelen of ze nog even langer wou oppassen zodat ik kon gaan rijden.

Wij hebben dan wel volledig overgeschakeld op mini's,zodat het rijden niet meer hoefde.

Niettemin,ik mis het enorm! Nu is mijn zoon 10 jaar. Hij blijft al alleen thuis als ik naar de paarden ben. Dit is wel maar 2 straten ver én hij kan telefoneren als er iets is. Ik kijk er naar uit om opnieuw een rijpaard te mogen verwelkomen binnenkort. Het is echt zo dat je als mama jouw leven een poos "on hold" moet zetten,maar er is hoop. Het gaat ooit beter. ;)
Ondertussen lekker vriendinnen tot bij jou laten komen en als het maar enigszins mogelijk is nu en dan een snipperdagje nemen,kind op school en zelf even doen wat je zelf wilt. (zei diegene die zulke dagjes dan vult met achterstallig huishoudelijk werk en boodschappen.. :') )

Succes!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 15:02

Naar mijn mening wil je gewoon teveel. Misschien leef je gewoon te duur als jullie samen zoveel uren maken en dan niet wat kunnen minderen qua inkomen?
Ik denk dat je wat minder in het huishouden moet doen, geen taken meer in het bedrijf van je man en wellicht ook wat minder werken (alhoewel je met de eerste twee vast al veel kunt winnen). Daarnaast oppas inhuren zodat je lekker kunt rijden.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 15:05

Pff wat doe je jezelf aan.. Je kiest er allemaal zelf voor hé ;) Dus je hebt ook keuzes om te minderen in verantwoordelijkheden en activiteiten. Kijk daar eens naar. Als je écht tijd voor jezelf en je paard wilt dan kan dat altijd.

Ik vind het onverantwoord om je kind maar te laten scharrelen op deze leeftijd. Dus dan beter een oppas zoeken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 15:07

Het is niet zo ingewikkeld.
Je hebt tijd of je hebt het niet. Jij hebt geen tijd, dat is duidelijk. Iets wat je niet hebt, kan je kopen.
Je zegt dat je Boekhouder, stalknecht, moeder en nog een paar dingen bent.
Dus de oplossing is simpel
Huur een boekhouder in.
Huur een stalknecht in.
Huur een babysit in.
De tijd die vrijkomt omdat je niet hoeft te boekhouden en stalwerk hoeft te doen, ga je aan de paard besteden. Dat kan, want je hebt een oppas.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 15:46

Ik denk ook dat de enige optie om meer tijd voor jezelf te krijgen schrappen is.

Op welke tijden werkt je vriend normaal gesproken?

Een paar tips die je ms tijd kunnen geven:
-Als smid zal hij 1 of meerdere keren per week zijn bus schoonmaken, messen slijpen en aanvullen. Mogelijk kan hij dit verplaatsen naar een tijd waarop hij direct kan oppassen? Je geeft je zoontje zijn eigen werkbank en wrs vind hij het papa helpen prachtig.
-Je hebt al een poetsvrouw zeg je, kun je meer waslijnen ophangen zodat de was kan blijven hangen tot zij er is? 1 of 2 uur extra werk en ze heeft alles opgevouwen en in de kast?
-Klinkt ms luxe maar huur iemand in die voor je kookt. Er zijn vast (bijstands?)mensen die voor een paar extra mensen willen koken en boodschappen halen. Laat haar 1 of 2x per week bakjes brengen wat zo in de magnetron kan. Je hoeft echt niet direct te denken aan een privéchef in huis..
-Kook zelf voor meerdere dagen, koop evt een extra vriezer en vries dingen in. Kook dus altijd meerdere porties en haal eruit wat je nodig hebt. Of kook slim, denk bv aan aardappelen; schil extra en bak die de volgende dag op, of zet 2 pannetjes neer, een voor vandaag en een voor morgen. Koop groente voorgesneden.
-Ga minder vaak om boodschappen en ook hier, vries dingen in (ik ga bv 1x in de twee weken, scheelt enorm veel tijd!)
-Spreek met een aantal mensen af om om de beurt te koken, scheelt iedereen tijd! Ga daar eten (zie je vrienden/familie ook vaker) of deel onderling bakjes uit.
-Schaf een boekhoudprogramma aan als je die nog niet gebruikt.
-Huur een oppas in voor je zoontje 1 a 2x per week voor een paar uurtjes of ga in op het voorstel van je vriendin en deel de dagen.
-Er zijn programma’s om brieven sneller te kunnen typen, bv. Fingertips. (Dan hoef je alleen nog een naam en bedrag in te vullen bv ipv een hele factuur op te stellen)
-Zoek een bijrijder/verzorger voor je paard(en?). Zij kan wellicht helpen met voeren/buitenzetten?
-Verbind de stallen met de paddock/wei zodat je enkel de deur(en) open hoeft te doen ipv paard aan de hand te verplaatsen.
-Verhuur een stal tegen een scherp tarief in ruil voor klusjes (voeren, buitenzetten, uitmesten, oppas?)
-Ga scherp door je uitgaven heen en bekijk waar je kunt besparen, mogelijk kan jij of je vriend dan toch wat minderen in werkuren?

Pas op jezelf en begin echt nu met kleine veranderingen, wacht niet tot die burn out je onderuit haalt... succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 16:27

Maar is het dan geen optie om zoon naar de BSO te doen?
En als dat echt te duur is, een oppas voor bijvoorbeeld maandagavond en donderdagavond?
Dan zorg je dat zij kookt, en je zoon naar bed brengt, en kun jij een avond rustig rijden (of wat anders doen natuurlijk!). Ik vind dat je het al erg knap volhoudt. Wellicht dat zo'n oplossing het wat draaglijker maakt, totdat je zoon makkelijker even alleen kan zijn.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 16:35

Anoniem schreef:
Maar is het dan geen optie om zoon naar de BSO te doen?
En als dat echt te duur is, een oppas voor bijvoorbeeld maandagavond en donderdagavond?
Dan zorg je dat zij kookt, en je zoon naar bed brengt, en kun jij een avond rustig rijden (of wat anders doen natuurlijk!). Ik vind dat je het al erg knap volhoudt. Wellicht dat zo'n oplossing het wat draaglijker maakt, totdat je zoon makkelijker even alleen kan zijn.
daar zou mijn hart als moeder zijnde van breken.. je kind elke dag naar school en oma.. vervolgens nog oppas in de avond..

Toevallig moet ik vanavond nascholen. De 3e in 2 weken tijd. Mijn 3 jaar oude dochter is echt teleurgesteld.. mama alweer? Ik zou dat absoluut niet elke week willen hoor..

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 16:49

IMJ schreef:
daar zou mijn hart als moeder zijnde van breken.. je kind elke dag naar school en oma.. vervolgens nog oppas in de avond..

Toevallig moet ik vanavond nascholen. De 3e in 2 weken tijd. Mijn 3 jaar oude dochter is echt teleurgesteld.. mama alweer? Ik zou dat absoluut niet elke week willen hoor..

Maar net wat ze gewend zijn en de oppas kan ook super leuk zijn.

Sorry hoor maar ik vind dat je als ouder ook een leven hebt..

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 16:54

lindar1985 schreef:
IMJ schreef:

Maar net wat ze gewend zijn en de oppas kan ook super leuk zijn.

Nou dit dus.
Nu is het voor niet van toepassing voor de rest omdat ik niet fulltime werk en dus niet zovaak oppas nodig heb. Maar mijn kind zou het helemaal geweldig vinden. Die heeft de tijd van zijn leven.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 16:54

als ouder kies je voor een kind en dus moet je ook de verantwoordelijkheid nemen die daarbij komt kijken. Als je je kind zo weinig ziet waar heb je ze dan voor?
Bij school oma en oppas, geef jij ze dan nog wel wat mee?
Eens met IMJ hoor!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 16:55

Ik denk dat je prioriteiten moet stellen. Je kan nu eenmaal niet alles.
Fulltime werken, én een zzper als echtgenoot, én een paard, én een huishouden, én een kind opvoeden is voor iedereen onmogelijk.

Ik denk dat er door iemand van jullie of beiden minder gewerkt moet gaan worden zodat er tijd is voor het kind en het paard. En evt een huishoudelijke hulp nemen.

Een kind fulltime in de opvang vind ik echt not done :n waar heb je dan een kind voor en wanneer zie je die :?

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 17:01

Ik kan nog steeds niet uitgebreid antwoorden jammer genoeg.

Ik heb wel alles door gelezen en haal echt wel tips uit jullie reacties. Ook vind ik het fijn om iedereen zijn mening te lezen.

Ik wil zeker geen oei of Ai reacties mag soms een zure appel zijn. Het helpt mij om de realiteit beter te zien.

Als je zolang in dergelijke situatie leeft zie je niet meer hoe het anders kan en wat de mogelijkheden zijn.

Deze middag toch even het heft in eigen handen genomen. Sommigen gaan er tegen zijn, anderen voor...
Echter mijn zoon vond het fantastisch!
Afbeelding
Afbeelding
Ik had gevraagd waar hij wou spelen. De piste was zijn antwoord. Dan hebben we het leukste speelgoed bij elkaar gezocht en de afspraak gemaakt dat hij niet voorbij de springbalken mocht. Ging prima! Zoon heeft zich echt geamuseerd en gaf aan het leuk te vinden.

Mijn paard vond het de normaalste zaak van de wereld. Hij kent mijn zoon heel goed en is het spelen gewoon van de stal. Ook blijkt nu dat mijn zoontje de regels omtrent de paarden goed weet. Paard op komst is uit de buurt gaan.

Nadien wou hij zelf rijden, wat we natuurlijk ook gedaan hebben.

Ik hoop morgen toch nog iets uitgebreider te kunnen antwoorden. Maar voor nu al oprecht dank.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:05

lindar1985 schreef:

In dit geval heb je je me-time tijdens je fulltime baan, als dat zo belangrijk is is dat dus blijkbaar je leven.

Goede oplossing TS fijn dat het zo kan!

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:05

Tja ... Mam is toen ik kwam van full time naar 2/3 dagen werken gegaan, terwijl oma aan huis woont dus had niet gehoeven. Maar je kiest voor een kind, wat heb je aan een kind wanneer je die niet eens ziet? Jij komt laat thuis, stopt kind in bad en bed en daar ging je 15 min tijd met je zoontje :=. En hem dan ook nog naar de bso doen? Kies dan voor 1/2 dagen minder werken of jouw vriend minder. Want anders groeit jullie kind op zonder dat je zijn ontwikkelingen ziet.

Verder stond ik met 3.5 al op de ski’s in Oostenrijk met een klasje dus ik vind dat een kind best zelf standig kan zijn maar dat verschilt natuurlijk per kind.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:09

Pfff TS, je bent duidelijk aan het eind van je Latijn. Ik lees uit je berichten, dat je dit al wel bij je man hebt aangekaart, maar dat hij niet meteen bereid is om zich anders te organiseren om jou een beetje te ontlasten. En nu het zo ver gekomen is, heb je ook de energie niet meer om hier met hem over te praten en een oplossing te zoeken.

Net als de anderen, denk ik ook niet dat de oplossing erin bestaat om te proberen paard te rijden met je zoontje erbij. Ik vind het ook niet echt verantwoord, en daarnaast zou er op die manier van ontspannen rijden ook niet veel in huis komen. Je kan je aandacht niet genoeg op het paard richten, en je zal ook zien dat als je net leuk aan het rijden bent, je zoontje begint te roepen omdat hij naar toilet moet, of een ander speelgoed wil, of .... En zo is de kans groot dat het ipv een ontspannend moment, juist een bron van extra frustratie wordt.

Naar mijn mening moet je echt kijken naar iets structureel veranderen, en houdt dat toch in dat je man moet helpen om wat echte vrije tijd voor jezelf te creëren, die heeft iedereen nodig. Ik zou het persoonlijk nu ook niet meteen zoeken in vaker een oppas voor je zoontje, maar in wat meer vader-zoon tijd. En eens goed bekijken of het toch niet loont om wat minder te gaan werken. Ik ben 4/5 gaan werken en voor mij was dat de beste beslissing ooit. Via ouderschapsverlof en tijdskrediet met motief, kan je zo al meteen een aantal jaar overbruggen waarbij je nog een uitkering krijgt. Je betaalt ook wat minder belastingen, waardoor het verschil in nettoloon echt niet zo veel is. En ja, het heeft invloed op je pensioen, en dat moet je niet negeren, maar aan de andere kant leef je nu, en moet je zorgen dat je nu ook de kans hebt om te genieten.

Ik vraag mij ook af of jullie wel tijd hebben om leuke dingen als gezin te doen, dat heb je ook nodig om op termijn samen gelukkig te blijven, en niet naast elkaar te leven.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:26

Fijn dat je een werkende combinatie hebt gevonden! Is er daarnaast niet in de buurt een buurmeisje ofzo die misschien ook wel wil oppassen en misschien ook wel graag met paarden bezig is zodat jullie de paarden samen kunnen verzorgen en dat combineren met het in de gaten houden van jouw zoontje?

En ivm die vriendinnen, kunnen jullie bijvoorbeeld geen beurtrol of iets dergelijk afspreken dat 1 dag in de week je zoontje naar daar gaat en omgekeerd dat haar zoontje of dochter dan 1 dag in de week naar jou komt? Dat is dan toch ook alweer 1 dag vrij gemaakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:34

Ik zette mijn zoon zolang het kon in de box. Ik had een box met parasol naast de bak, tevens goede schriktraining voor het paard :')

En toen hij ouder was, (ja ik weet het ontaarde moeder) zette ik hem in een lege schone paardenbox, met een stoeltje en tafeltje met een laptop en een thomas de trein video *D werkte fantastisch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 17:37

sureido schreef:
Tja ... Mam is toen ik kwam van full time naar 2/3 dagen werken gegaan, terwijl oma aan huis woont dus had niet gehoeven. Maar je kiest voor een kind, wat heb je aan een kind wanneer je die niet eens ziet? Jij komt laat thuis, stopt kind in bad en bed en daar ging je 15 min tijd met je zoontje :=. En hem dan ook nog naar de bso doen? Kies dan voor 1/2 dagen minder werken of jouw vriend minder. Want anders groeit jullie kind op zonder dat je zijn ontwikkelingen ziet.

Verder stond ik met 3.5 al op de ski’s in Oostenrijk met een klasje dus ik vind dat een kind best zelf standig kan zijn maar dat verschilt natuurlijk per kind.

Het is altijd zo gemakkelijk praten als je zelf geen kids hebt en een partner die bijna altijd van huis is om mede brood op de plank te krijgen. Doe dat zelf eens en heb dan dezelfde conversatie nog eens ;)