Schaam jij je voor je lichaam?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

luuntje

Re: Schaam jij je voor je lichaam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 16:25

Als ik in profielen spiek zie ik prachtige vrouwen.
Jammer dat mensen altijd (ver)oordelen.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 16:55

SVRL schreef:
Ik ben als baby van 9 maand zo handig geweest om kokend water over mij te trekken. Had ook nog eens een huisarts die me liet uitkleden en in een wollen deken liet wikkelen, waardoor mijn brandwonden dieper werden. Mijn gezicht, dat niet ingepakt was, is genezen, maar verder sta ik op mijn bovenlichaam en bovenbenen vol lelijke littekens. Wordt dit jaar 46 en haat mijn lichaam als de pest. Tot de dag van vandaag ben ik boos op de arts die mij in leven hield, waardoor ik een leven vol pesterijen en discriminatie moet lijden. Mensen kijken me met een blik vol walging aan, jobs zag ik aan mijn neus voorbij gaan en mijn partner kreeg te horen dat hij toch wel wat beter kon krijgen.
Fijn als er mensen zijn die hun lichaam toch aanvaarden, maar voor mij is mijn lichaam mijn vijand en ik probeer mezelf niet aan te kijken als ik voor de spiegel sta.

Dat had ik dus toen ik jaar of 2 oud was ongeveer kreeg het over mijn benen waardoor mijn linkerbovenbeen er dus niet uitziet ander valt mee paar kleine plekkjes. Ervaar het gelukkig niet zo heftig als jou, maar het accepteren is idd lastig punt jaren lang mijn benen bedekt nu niet meer. Maar dat gevoel dat mensen staren blijft rot. Herriner mij er alleen helemaal niks meer van op paar vage beelden na van ik denk de ruimte waarin het is gebeurd. Dus hoe en wat ze hebben gedaan geen idee alleen dat mijn moeder heeft verteld dat ze mij in de wasbak heeft gezet onder de kraan.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 17:24

Met lichte verbazing ben ik tot de conclusie gekomen dat ik me eigenlijk niet schaam voor mijn lichaam. Perfect ben ik zeker niet, maar ik ben tevreden met mijn kleine borsten (want wel mooi gevormd) met mijn strepen op mijn billen (want toch niets aan te doen) en mijn nietal te strakke kont (want wat verwacht ik nu helemaal zonder te sporten :D ). Ik ben vooral heel blij met mijn gewicht en mijn strakke buik.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 17:49

In mei bevallen van mijn dochter. Ik ben toen (door zwangerschapsvergiftiging, dus veel vocht vast houden) in totaal 25 kilo aangekomen. Ik woog altijd 54 kilo. Op mijn zwaarst woog ik tegen de 80 kilo aan. Ondertussen zit ik op 62 kilo maar vind ik mezelf nog altijd niet mooi. Ik heb nog steeds een buikje alsof ik 20 weken zanger ben en mijn bovenbenen zijn nog steeds erg dik. Iets waar ik me al een hele poos onzeker over voel. Zoveel vrouwen zijn na een aantal maanden gewoon weer op hun oude gewicht. Ik helaas niet. Echter heb ik nu maar besloten goede kleding te kopen die nu goed passen (ik heb daar aldoor mee gewacht omdat ik er even vanuit ging dat ik nog wel meer zou afvallen door goede voeding en flink bewegen) en mijn nieuwe rondingen maar een beetje te accepteren. Lukt nog niet aldoor maar ik ben er mee bezig. Het is in ieder geval wel iets waar ik me onzeker over voel.

ElsieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 18:08

Ik onthou gewoon dat er altijd lelijkere mensen zijn :+

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 18:33

ElsieC schreef:

Precies, maar wat ik dan nog belangrijker vind is dat ik dan alsnog mooie punten in ook die mensen zie en ik hoop ook dat men dat dan in mij blijft zien :j :D

Ik ben wel een beetje onzeker, maar met vlagen. Ik heb er gewoon dagen bij zitten dat ik me echt niet lekker in mijn vel voel zitten en de andere dag vind ik dan weer dat ik er best mag zijn. Dat is denk ik ook wel vrij normaal.
Moet zeggen dat mijn onzekerheid vooral is afgenomen sinds ik naar de sauna ben gegaan. :) Kan dat echt iedereen aanraden..

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 18:45

@dreamy dat durf ik dus gewoon niet. Ik heb daar echt het lijf niet voor om in mijn blote niksie tussen anderen te gaan zitten

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 18:47

Schoonheid zit van binnen. De buitenkant kan je voor 99,9% veranderen/kopen/verbergen maar een lelijk karakter is voor altijd en daarvoor mag jij je schamen.

ElsieC schreef:

Gelukkig is lelijkheid een mening ;)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 18:51

leestmee schreef:
@dreamy dat durf ik dus gewoon niet. Ik heb daar echt het lijf niet voor om in mijn blote niksie tussen anderen te gaan zitten

Ik durfde het ook niet, totdat ik eens zo'n dag had van "F*ck de hele wereld" en het deed.
Geloof me, daar lopen allemaaaal mensen rond met alles behalve perfecte lichamen. En juist daarom kijken de mensen die vaker naar sauna's gaan je daar ook niet raar op aan als je iets hebt, want iedereen heeft wel iéts en eigenlijk zijn de meeste ook helemaal niet met anderen bezig :') .
Ik lees het hier ook vaker terug dat het mensen goed heeft gedaan om daar eens naartoe te gaan, kan het dan ook echt alleen maar beamen :)

Maar je hoeft het uiteraard niet te doen!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 18:52

leestmee schreef:

Wat is dan het verschil met in een strakke broek op een paard gaan zitten?

Ik schaam me inmiddels ook wel. Ik was ooit afgetraind en strak maar nu niet meer. Voel me er ook niet fijn bij. Maar ik sport ook niet meer. Ik ga in het voorjaar weer meer fietsen en beetje opletten. Ik hoef heus niet zo strak meer te zijn als vroeger maar die rollen moeten minder.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 18:58

Suzanne F. schreef:
leestmee schreef:

Wat is dan het verschil met in een strakke broek op een paard gaan zitten?

Ik schaam me inmiddels ook wel. Ik was ooit afgetraind en strak maar nu niet meer. Voel me er ook niet fijn bij. Maar ik sport ook niet meer. Ik ga in het voorjaar weer meer fietsen en beetje opletten. Ik hoef heus niet zo strak meer te zijn als vroeger maar die rollen moeten minder.

Sowieso het stukje stof wat enigszins verbloemd. Ik heb ook alleen donkere rijbroeken. En daaroverheen of een donker shirt of een floddershirt xxl.
Ooit eens gereden met een mouwloos gestreept wat strakker shirt. Ik zag daar een foto van. (Vriend wilde perse foto's maken dat heb ik ook liever niet) en ik dacht dat ik gek werd van schaamte. Shirt kreeg enkeltje kliko

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 18:58

het is natuurlijk erg vervelend, en begrijp wel waarom je er voor schaamt.

ik heb psoriases, lichte vorm. mijn armen/benen en achter oren is het ergste.

ik denk zo: ik ben een prachtig mens zoals ik ben, ik ga en will mij niet veranderen voor een ander, als iemand mij dom aankijkt, lach ik terug of ga zwaaien. wedden dat ik die andere in verlegenheid breng? ik maak er zelfs een spelletje van, mijn zelfbewust zijn is er erg door verbetert XD :')

wanneer iemand jou aankijkt dan zwaai of lach terug, in het begin zal dit erg moeilijk zijn. Maar het belangrijkste is wel dat ik heel veel mensen negeer hoe ze kijken of doen.
wanneer mensen het graag will weten dan vragen ze mij wel, dan geef ik ook normaal antwoord.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 19:25

Unique6 schreef:
Ja, heel erg. Iedere keer als ik langs de spiegel loop. Of als ik mezelf in een weerspiegeling zie, of in de spiegel tijdens het paardrijden. Een dagje winkelen is er voor mij ook niet bij. Constant jezelf zien in spiegels, weerspiegelingen van winkelramen, kledingmaten etc. Vre-se-lijk. En dat terwijl ik ‘gewoon’ maat XS/S draag, geen dingetjes op mijn lichaam heb, een puistje hier en daar en zichtbare spieren hier en daar. Maar ik walg van mezelf, echt heel erg. En het gaat me er niet om wat een ander van me denkt. Omkleden in de sportschool/gym is geen probleem. Bikini aan geen probleem. Maar gewoon, hoe ik mezelf zie. Wat IK zie op een foto, of als ik naar beneden kijk, of in de spiegel. Ik zie niet wat ik wil zien. En ik HAAT het.

Zo, dat lucht best op.

Ik zie in je profiel een mooie jonge meid met prachtig lang haar, waarom walg je van jezelf?

SVRL wat erg dat je dat is overkomen als baby, en dat je er zo mee gepest bent.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-18 13:48

Ik vind sauna’s echt niks, ook al zou ik niks mankeren.
Vind het vreselijk om tussen naakte mensen rond te lopen en hoef dat ook echt niet te zien van anderen.
Was op sportschool al erg dat ik terwijl ik mijn spullen uit mijn kastje onderin pakte, ik opzij keek midden in iemand zijn muts!!
Echt daar walg ik van.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 14:02

In sauna's lopen heel gewone mensen rond waarvan ik denk: je bent geen model.
Gewoon heerlijk normaal, rolletje teveel, spikkel of litteken daar, overgewicht..
Alles loopt daar rond, en er is geen betere plek om te gaan beseffen dat niemand perfect is dan een sauna.
En het mooie is nog dat niemand er om lijkt te geven.
Het is zo'n grote tegenstelling met "buiten", waar iedereen de mooiste kiekjes plaatst op facebook etcetera, en vooral de "perfecte" modellen ziet als ideaalbeeld.
In een sauna loopt letterlijk de naakte waarheid rond. :)
Ik vind het wel leuk, en ben bij mensen met een minder perfect figuur vooral blij dat hij/zij alsnog gewoon lekker naar de sauna gaat.
Echt de hoeveelheid buiken met strepen, littekens of gewoon een flinkere buik etc. is daar flink hoor.
Zeker bij vrouwen die duidelijk een kind op de wereld gezet hebben, de categorie 40-50+ heeft meer wel dan niet een ruimer velletje op haar buik..
Ik gok dat slechts 1 op de 10 saunagangers echt slank slank is, dus niet net dat buikje, geen zwangerschapsstrepen of vet waar we het liever niet willen.
Je leest het goed: 1 op de 10, moet je dus nagaan hoe gewoon het is om geen perfect lichaam te hebben qua gewicht en vorm.
We worden onnodig gek gemaakt op tv en internet met zogenaamd perfecte plaatjes, die voor de gemiddelde vrouw never haalbaar zijn.
Ofwel ik zou zeggen maak je niet druk. Niemand.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 04-03-18 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 14:05

Ik zou dat echt niet durven hoor, gewoon omdat ik bijna geen cup maat heb. :+

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 14:05

Oordelen mensen echt niet in de sauna? M’n lichaam voldoet ook niet aan de standaarden en dat houdt me dan tegen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 14:11

Me schamen voor mijn lichaam doe ik eigenlijk niet echt.

Ondanks enigszins een sinaasappelhuid (eigen schuld dikke bult, kan ik wat aan doen) en wat striae op mijn muffintop, forse bovenbenen... Allemaal dingen waar ik iets aan kan doen. Oh nee, die striae dat gaat niet meer weg :')

Wat ik wel erg vervelend vind is dat ik pityriasis versicolor heb, voornamelijk op mijn romp. (google, het is niet iets engs) En dat gecombineerd met een donkere huid (gewoon Nederlands, maar ik bruin heel snel en wordt niet weer wit) maakt dat het af en toe (afhankelijk van hoe aanwezig de schimmel is) lijkt alsof ik vitiligo heb.
Voorheen keek men daar heel raar naar, alsof ik lepra had :') Nu interesseert het me niet meer. Ik vind het alleen zó jammer dat ik niet meer mooi egaal bruin wordt. Dat maakt me wel eens jaloers op mensen die wel normaal bruin worden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 14:32

Selina schreef:
Oordelen mensen echt niet in de sauna? M’n lichaam voldoet ook niet aan de standaarden en dat houdt me dan tegen.

Echt nooit gezien of gemerkt, maar er heerst ook gewoon rust en stilte.
Men komt er voor de rust en er wordt überhaupt weinig gesproken.
Afkeurende zie ik ook echt nooit gaan, maar ik durf te wedden dat als dat wél gebeurt dat er heel veel mensen diegene op zijn/haar plek zetten.
Dat pikken mensen echt niet, iedereen wordt geaccepteerd zoals hij/zij is en dat hoort ook gewoon zo.
Mensen die wel oordelen komen ook niet in een sauna volgens mij.
Er is wel qua rust enorm verschil tussen badkleding en naakt, met badkleding tref je echt herrie en chaos, hoop drukte: dan is de rust er niet.
Maar die categorie durft toch niet naakt en tref je er niet op een naaktdag. :D
Dat is echt een dag en een nacht verschil, ik zou dus zeker niet gaan op badkledingdag.. :)

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 14:51

Selina schreef:

Het zal vast wel eens gebeuren, maar dat is dan echt onopmerkelijk. Ik heb het nog niet meegemaakt/gezien/gehoord.
Besef dat zelfs mensen die wel aan de standaarden lijken te voldoen nogsteeds punten van onzekerheden kunnen hebben :j

Tot vorig jaar had ik echt net zo gereageerd als jou & anderen die het niks lijken. Maar sinds ik die drempel over ben vind ik daar echt zooooveel ontspanning en dus ook een stuk zelfvertrouwen :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 15:06

tylando schreef:
Ik heb een mestcel ziekte in mijn lichaam en daardoor heb ik onderhuidse vlekken over heel mijn lichaam. Dit heb ik al heel lang.
Loop er ook voor bij de hematoloog/ internist.
Ik zou eigenlijk net als vroeger heel graag weer willen zwemmen, op vakantie gaan naar warm land.
Alleen dat durf ik niet. In zomer zie ik al mensen kijken als ik een shirt zonder mouwen draag. Iemand vroeg zelfs of ik de mazelen had. Doet best pijn.
Draag zomers altijd lange broeken , omdat mijn benen het ergste zijn.
Zal een foto plaatsen van een stukje been.

[ [url=m/zQF4JT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoe gaan jullie met dit soort dingen om? En schamen jullie je wel eens voor je lichaam?

Dit valt toch wel mee? Gewoon fijn dragen wat je wilt en als mensen vragen wat je hebt daar antwoord op geven. Het gaat om je uitstraling.
Ooit een hele leuke meid gezien in leuke hippe zomerkleding op de boot, die een en al moedervlek was. Geen beginnen aan om te smeren of te verwijderen. Echt enorm veel over haar hele lijf.
Het enige wat ik dacht was dat ik hoopte dat er geen een kwaadaardig zou zijn. Niemand maakte daar een opmerking over of keek vervelend.
Natuurlijk kijkt iedereen daarvan op, zoals jij ook waarschijnlijk een tweede blik zal krijgen of de onschuldige vraag of je mazelen hebt. Als jij dan vrolijk antwoord: "nee hoor, ik heb een onschuldige huidziekte die niet besmettelijk is", dan is de nieuwsgierigheid gestild.
Hopelijk ben je gewoon gezond verder want dan is er niet zoveel aan de hand. Of zoals ik mijn kinderen altijd leerde: "iedereen heeft wel wat. T (mijn zoon) heeft colaboma ogen, H (mijn dochter) heeft een vastgeplakt oor zonder lelletje (amper te zien) en er zijn mensen die kunnen niet lopen, of zien, zijn klein van stuk, etc. etc. ". Mijn kinderen keken normaal dan ook nergens vreemd van op. Op een keer na want eén keer schalde het stemmetje van mijn 2,5 jarig zoontje over het strand toen hij een man zag met dwerg groei en schreeuwde hij: "Mama kijk, een kabouter zit daar". :o Bloosde de jonge moeder (ikke dus }> ) en zei gelijk: "dat is geen kabouter schatje, maar een papa die klein van stuk is. Er zijn meer grote mensen die klein van stuk zijn gebleven.".
De grote mijnheer, klein van stuk met al zijn kinderen om zich heen schoot hartelijk in de lach (waarschijnlijk omdat ik kleurde als een biet) :+ Daarop schoot ik ook in de lach en bij het passeren knipoogden we met volwassen plezier om de peuterpraat naar elkaar. Leuk toch....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 15:37

Selina schreef:

Mensen zullen vast wel oordelen maar ik heb in de sauna nog nooit een blik gekregen die me op is gevallen. Omdat iedereen hyperbewust is van zijn of haar naaktheid laat iedereen elkaar in de regel gewoon met rust. Hetzelfde geldt voor naturistenstranden etc, iedereen is naakt en niemand heeft een perfect lijf dus kijken is natuurlijk maar daarna kijk je ook gewoon weer weg.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 15:38

Selina schreef:

Wat is oordelen?
Ik vind de sauna idd goed voor je zelfvertrouwen, vooral ook omdat ik me dan weer extra besef hoe blij ik ben met mijn lichaam als ik het gros van de saunagangers zie. Dat klinkt misschien heel banketstaaf, maar dat wil niet zeggen dat ik een oordeel over hen heb of dat aan hen laat merken. Of dat mijn lijf perfect zou zijn. Wat ik bedoel is dat er gewoon heel veel verschillende mensen rondlopen en iedereen heeft wel wat, niemand is perfect. Dat zou ook wel erg saai worden.

Overigens schaam ik me niet voor mijn lichaam en ben ik het grootste deel van de tijd tevreden (natuurlijk nooit over alles 100% en ik heb ook echt baaldagen soms) maar de sauna zet dingen wel even in perspectief :7 Iedereen kan er lekker zonder gedoe comfortabel naakt rondlopen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 15:50

Dan moet ik alleen nog over m’n preutsheid heenstappen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-18 17:15

luuntje schreef:
Als ik in profielen spiek zie ik prachtige vrouwen.
Jammer dat mensen altijd (ver)oordelen.

Inderdaad. Wat vreselijk hoe sommigen hier zich voelen over zichzelf, dat gun je niemand :(:)