Ik Pas: 30 of 40 dagen geen alcohol

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 14:48

bruintje123 schreef:
<knip>Wat ik vind over een bepaalde periode niet drinken of het juist daar niet van kunnen heb ik allang beschreven.
Ik ben van mening als mensen het niet gezellig kunnen hebben zonder een glaasje op, of dat nu op een terrasje is of thuis op de bank er een probleem is. Dus die het moeten en dus ook moeite hebben met een maand zonder.
Ik zeg daarbij niet dat het een gigantisch probleem is zoals vele dat blijkbaar er wel van maken.
Maar het niet zonder kunnen, denken dat het moet heeft een onderliggende gedachte.
Wat die is mag iedereen voor zichzelf invullen, dat kan onzekerheid zijn als voorbeeld en zich vrijer voelen met alcohol, dat kan stress zijn en anders niet kunnen ontspannen, nou noem maar op.
<knip>

Ik begrijp Bruintje hier heel goed in.
Als je hierboven "drinken" verandert door "roken" en "alcohol" door "sigaret", gaat iedereen benoemen dat die bepaalde roker een verslaafde is als hij/zij "ééntje moet hebben bij het eten" of "nog eentje moet roken net voor het slapen gaan".

Dus alcohol of sigaretten, een verslaving is een verslaving.

Shadow0

Re: Ik Pas: 30 of 40 dagen geen alcohol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 14:59

Ik snap het bij roken eigenlijk ook niet? Ik heb ook niet de behoefte om mensen die roken verslaafd te noemen, zeker niet als ze dat zelf niet zo ervaren. Ik zie ook het nut er niet van, wat voegt het toe? Ik heb echt niet de indruk dat dat ook maar iemand helpt om te stoppen.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:12

En wat gebeurt er als je drinken vervangt door eten en alcohol voor gebakje?

Een voorgenomen maand niet drinken niet volhouden is iets heel anders dan het niet gezellig kunnen hebben zonder of MOETEN drinken.

Ik vind het ontzettend absurd dat ik wordt aangesproken als iemand met een probleem of verslaving terwijl ik mij juist hartstikke bewust ben van mijn alcohol gebruik. Ik weet waarom ik drink, functioneer zonder drank vele male beter dan met en ben sinds mijn propedeuse (inmiddels alweer 15 jaar geleden, toen ik voor het eerst en het laatst gaten in mijn herinnering van een avond had) niet meer dronken geweest.
Ik begrijp heus dat als je opgegroeid bent met alcoholisme in de nabijheid dat je geen fan van drinken bent, maar dat rechtvaardigt niet om iemand die te weinig ruggengraat heeft om bij zijn eigen plan van 30 dagen niet te drinken tot iemand met een probleem of als alcoholist te bestempelen.

Als het een gebakje zou zijn noem je iemand toch ook niet gelijk een obese of iemand met een eetprobleem?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:39

Het gaat er niet om hoe het benoemd wordt, het gaat over het doorbreken van een gewoonte, liefst voordat het een echt probleem wordt. En eens testen of je het kan laten of niet. Een beetje zoals je ook de remmen van je auto test als die een poosje stilgestaan heeft.
En 30 dagen zonder gebakjes, waarom niet? Ieder kan voor zich wel bedenken waar zijn of haar zwak punt zit.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:44

Heb een paar weken terug ook even een maand geen alcohol gedronken, dronk steeds vaker een glaasje. En als je dan even een maandje volhoud is die gewoonte echt weer minder geworden. Vondt het heerlijk en heb nu ook weer veel minder zin in :D

Dus voor iedereen nog succes!! *\o/*

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 15:57

Sclimpre schreef:
Het gaat er niet om hoe het benoemd wordt, het gaat over het doorbreken van een gewoonte, liefst voordat het een echt probleem wordt. En eens testen of je het kan laten of niet. Een beetje zoals je ook de remmen van je auto test als die een poosje stilgestaan heeft.
En 30 dagen zonder gebakjes, waarom niet? Ieder kan voor zich wel bedenken waar zijn of haar zwak punt zit.

Helemaal met je eens hoor! Het gaat mij meer over oordelen die er gegeven worden als je aangeeft dat je soms toch wel voor het gebakje zwicht.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 16:44

Maar toegeven dat je "soms toch wel zwicht" of "elke avond bij het koken een glaasje moeten hebben", zijn toch 2 totaal verschillende dingen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 16:53

Xanthippe schreef:
Maar toegeven dat je "soms toch wel zwicht" of "elke avond bij het koken een glaasje moeten hebben", zijn toch 2 totaal verschillende dingen?

Ja, dat zijn twee verschillende dingen. Maar over die twee verschillende dingen maakt ook iedereen voor zichzelf uit wat het voor hem of haar betekent. Of in ieder geval niet jij, vanachter je toetsenbord op basis van een paar simpele vuistregels.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 17:16

Whupp schreef:
Ik heb het topic even snel doorgelezen en wil graag even wat toevoegen. Ik ben student, en geloof me, er zijn voor studenten elke dag gelegenheden/mogelijkheden om te drinken. In de studentencultuur is dit dan ook 'normaal' (en even voor de duidelijkheid, dit gaat over een universiteit). Ik ken persoonlijk dan ook veel vrienden die zo'n 3 keer per week een biertje drinken, waarvan ze, ik gok gemiddeld zo'n 1x per week ook goed aangeschoten zijn. En ik praat het absoluut niet goed, maar toch gaat het bij het overgrote deel wel goed, drinken ze alleen in gezelschap van anderen, halen ze hun studie, zijn ze nog actief naast hun studie en hebben ze een groot netwerk.

Als ik de onderstaande berichten lees, zijn het alocholisten. Toch zal een deel hiervan grote bedrijven gaan leiden en carrière gaan maken. Zijn dit alocholisten (dat zou zo'n 15 - 25% van de universiteit worden)?

Daarnaast wil ik reageren op de opmerking dat een feestje of borrel zonder alcohol ook leuk is en dat je daar zelf voor moet zorgen. Hier ben ik het niet mee eens, in ieder geval niet de soort feestjes die ik ken. Alcohol maakt mensen nou eenmaal losser en gezelliger. Ik begrijp goed dat mensen die wat verlegen zijn, dit op feestjes of borrels kunnen waarderen en dit in hun voordeel kunnen gebruiken. Zo ken ik een student die juist op zo'n borrel haar huidige werkgever heeft leren kennen. Wat betreft de feestjes, de leukste verhalen komen toch echt van de niet-nuchtere mensen.

Overigens wil ik alcohol zeker niet goedpraten en ik ben me bewust van de schade die alcohol kan toebrengen. Ik wil hier alleen mee zeggen dat het allemaal niet zo zwart-wit is als hier gezegd wordt.

Edit: on topic, ik pas niet 30 of 40 dagen, ik let het hele jaar op de hoeveelheid die ik binnenkrijg per week ;)

Eerlijk gezegd, als veelal een van de weinige nuchtere in de groep:
Ik heb nog niemand gekend die effectief "gezelliger" werd wanneer die gedronken had. Ze denken het wel allemaal, dat dan weer wel.
En als je met leuk bedoelt; onverantwoord en soms ronduit gevaarlijk... Ja, dat wel. Maar eerlijk gezegd heb ik nog nooit een "dronken verhaal" gehoord waarvan ik dacht; nou! Daar was ik graag bij geweest. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 17:41

Ayasha schreef:
Eerlijk gezegd, als veelal een van de weinige nuchtere in de groep:
Ik heb nog niemand gekend die effectief "gezelliger" werd wanneer die gedronken had. Ze denken het wel allemaal, dat dan weer wel.
En als je met leuk bedoelt; onverantwoord en soms ronduit gevaarlijk... Ja, dat wel. Maar eerlijk gezegd heb ik nog nooit een "dronken verhaal" gehoord waarvan ik dacht; nou! Daar was ik graag bij geweest :j

Ik ken ook niemand die dronken leuker is als nuchter, als je er zelf nuchter naast gaat zitten. Maar ik ken wel mensen waar je geweldig samen dronken mee kunt worden. :D Ook mensen waar je geweldig samen nuchter mee kunt blijven trouwens. :j

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 17:55

klaar met de challange, al vanaf 1 januari geen alcohol op
(was niet echt een challange :D)

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 09:14

safina schreef:
Xanthippe schreef:

Ja, dat zijn twee verschillende dingen. Maar over die twee verschillende dingen maakt ook iedereen voor zichzelf uit wat het voor hem of haar betekent. Of in ieder geval niet jij, vanachter je toetsenbord op basis van een paar simpele vuistregels.

Moest iedereen die dénkt geen probleem te hebben, effectief geen probleem hebben, de ziekenzorg zou een pak goedkoper zijn.
Maar rustig hoor, ik vel hier geen oordeel, over niemand. Ik geef gewoon mee hoe ik erover denk.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 13:11

Over roken: ik rook ook. Maar alleen als ik een glaasje op heb met het uitgaan. Vind het heerlijk dan. Maar tijdens het werken of naar school gaan zie je mij niet roken. Voel mezelf dan ook niet verslaafd, het gaat al 4 jaar zo en heb nooit echt trek erin gehad. Maar er zullen best mensen zijn die vinden als je met uitgaan rookt je wel verslaafd bent. Maar denk idd dat hetzelfde als alcohol, je dit zelf mag uitmaken toch.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 13:26

Beetje off topic, maar heb je gehoord dat ze er inmiddels achter zijn dat af en toe roken net zo schadelijk voor je gezondheid is als een pakje per dag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 14:39

Nikass schreef:
Beetje off topic, maar heb je gehoord dat ze er inmiddels achter zijn dat af en toe roken net zo schadelijk voor je gezondheid is als een pakje per dag?

Ik ben wel heel benieuwd naar een bron nu... klinkt heel onlogisch nl

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 15:10

Ik ben ook benieuwd naar de bron maar buiten dat boeit het me oprecht niet. :D Ik weet dat alcohol (drugs)/roken/slecht eten slecht zijn maar ik denk dat ik hier op mijn 30e mezelf druk om ga maken en niet nu. Echt, driekwart die ik ken rookt en drinkt. En de helft van de jongeren die ik ken neemt regelmatig een pilletje. Maar ja er zijn inmiddels ook genoeg onderzoeken dat dat beter is als alcohol. :=

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 15:30

Het ligt misschien inderdaad aan het woord. "Alcoholist".
Dat zijn ongewassen mensen die hun baan, huis en relatie hebben verloren en nu onder de brug slapen.
Daar wil niemand mee worden vergeleken.
Volgens mij kun je heel lang "probleemdrinker" zijn zonder jezelf alcoholist te voelen, of zonder zelfs een probleem te ervaren.
Het gebruik van alcohol (dat verstopt zit in lekkere drankjes) wordt als normaal gezien en dat is het dus ook.
Ik denk wel dat het verstandig is om zo af en toe te testen hoe jouw lichaam en brein reageert op een tijdje zonder..
Alcohol is ook een sluipmoordenaar.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-18 17:10

VivaLaVida schreef:
Nikass schreef:

Ik ben wel heel benieuwd naar een bron nu... klinkt heel onlogisch nl

Ja dat dacht ik ook, maar dit werd wel gezegd. Sigaretten zijn ook nog vijf keer zo ongezond als we al dachten, omdat er gesjoemeld wordt met wat erin gestopt wordt, en met de filters.
Ik moet voor je gaan zoeken, er is een uitgebreide documentaire geweest op tv nav de rechtzaak die aangespannen is tegen de tabaksindustrie. Die zou elke roker moeten zien, in de hoop dat het net dat extra zetje geeft waardoor het lukt om te stoppen.

Sureido het is absoluut niet om je aan te vallen, hoop dat je het niet zo opvat. Ik was vroeger gelegenheidsroker, kon prima af en toe roken. Altijd gedacht dat dat ook niet zo heel slecht was.

Ik snap je houding ook, dat je stelt dat je je daar later wel zorgen om maakt. Alleen kun je later zo'n spijt krijgen, de gevolgen kunnen zo heftig zijn. Ik heb mensen in mijn omgeving die nu geconfronteerd worden met de gevolgen, en dat is echt heel heftig.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 09:21

sureido schreef:
Over roken: ik rook ook. Maar alleen als ik een glaasje op heb met het uitgaan. Vind het heerlijk dan. Maar tijdens het werken of naar school gaan zie je mij niet roken. Voel mezelf dan ook niet verslaafd, het gaat al 4 jaar zo en heb nooit echt trek erin gehad. Maar er zullen best mensen zijn die vinden als je met uitgaan rookt je wel verslaafd bent. Maar denk idd dat hetzelfde als alcohol, je dit zelf mag uitmaken toch.

Ik zou willen dat ik het zo kon, ik zit ongelooflijk met mezelf te vechten om er vanaf te geraken. Gewoon af en toe eentje zou ik ook écht willen, maar ik ben te verslavingsgevoelig.
Wat jij noemt, noem ik dus niet verslaafd.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 11:05

sureido schreef:
Ik ben ook benieuwd naar de bron maar buiten dat boeit het me oprecht niet. :D Ik weet dat alcohol (drugs)/roken/slecht eten slecht zijn maar ik denk dat ik hier op mijn 30e mezelf druk om ga maken en niet nu. Echt, driekwart die ik ken rookt en drinkt. En de helft van de jongeren die ik ken neemt regelmatig een pilletje. Maar ja er zijn inmiddels ook genoeg onderzoeken dat dat beter is als alcohol. :=

Eens in de 3 maanden een pilletje is beduidend minder schadelijk dan structureel teveel roken en/of drinken en ongezond eten.

Ik drink zelf ook nauwelijks. Niet om een statement te maken maar omdat ik het gevoel van alcohol niet lekker vind. Ik word er loom en moe van. En daarna slaap ik minder goed. Vind het wel heerlijk om een echt lekkere wijn te drinken bij het eten, eens in de zoveel tijd. Echt om de smaak en niet om de alcohol.

Ken ook mensen die zeggen dat ze drinken voor de alcohol en niet voor de smaak. Dan gaat het al mis denk ik.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 12:49

Xanthippe schreef:
sureido schreef:

Ik zou willen dat ik het zo kon, ik zit ongelooflijk met mezelf te vechten om er vanaf te geraken. Gewoon af en toe eentje zou ik ook écht willen, maar ik ben te verslavingsgevoelig.
Wat jij noemt, noem ik dus niet verslaafd.

Wat vervelend zeg, hopelijk lukt het je om er 100% vanaf te komen zonder nog de drang te hebben. Als hier in Nederland de echte munt smaak weg gaat van sigaretten (click is verboden geworden maar ze smaken nog precies hetzelfde) stop ik. Ik word misselijk van normale sigaretten. En als ik geen alcohol op heb ook.

Wel fijn dat er toch fijn gereageerd wordt! Dankjewel. Had verwacht een grote sneer te krijgen :)

En ja... later krijg ik misschien spijt van hoe ik er nu in sta. Dat klopt. Maar ik leef altijd al een beetje onder het mom van zorgen voor later en dat moet ik eigenlijk afleren maar dat doe ik met alles zo :') ach ja... mam en pap waren vroeger ook grote drinkers met stappen en rokers en zijn tot heden nog gezond. Denk ook dat het verschil in opvoeding is := ik woon nu op kamers maar kom van een dorp en daar zeggen ouders tegen elkaar ik wilde dat de leeftijd nog 16 was konden ze lekker naar de kroeg ipv in die keten zitten.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 13:02

Thanks! Ik damp nu, en merk dat ik daar minder last mee heb om het te laten, maar de zin in échte sigaretten blijft wel.

Ik moet wel zeggen dat ik het ook niet heel gezond vind om te denken "dat zijn zorgen voor later". Het is niet omdat je ouders nooit ziek zijn geworden, dat het jou niet kan overkomen. Feit blijft dat drinken en roken ziektes veroorzaakt, en daar heeft opvoeding niets mee te maken.
Maar de uitdrukking "verstand komt met de jaren" is er niet voor niets natuurlijk :D

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 13:48

Ik doe niet aan een van de programma's mee, maar ben wel bewust minder gaan drinken. Niet dat ik zo'n alcoholist was ;), maar ik drink wel bewuster, dus niet 'even een wijntje'.

Op dit moment drink ik max. 1 a 2 glazen per week en dat bevalt eigenlijk prima.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 14:00

Kijk dit is wat voor mij!

Hele onregelmatige werkdiensten waardoor ik geen normale weekenden heb. Het drankje met vrienden dus is al snel doordeweeks.. of even een snel na werk met collega's.

Het is gewoon lekker om even een wijntje te doen. Dus die gewoonte is er een beetje ingeslopen.

Mooi moment om daar dus even wat bewuster mee om te gaan. Alleen nog 1 wijntje na ee manege les.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 13:48

Ik had dit topic al gelezen en ben 2 dagen geleden ook mee gaan doen. Ik moet zeggen dat het probleem bij mij vooral gewoonte is. Even na het werk (in de horeca) een drankje. Of thuis bij de film. Een maandje wat minder is misschien een goede bewust wording voor mij! :)