Assistente van de huisarts stelt aparte vragen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Littera

Re: Assistente van de huisarts stelt aparte vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-18 13:42

Ik ga natuurlijk weg bij deze huisarts, je zou maar zo'n assistente treffen als er iets ernstigs met je aan de hand is. Maar mijn enkel heeft nu prioriteit. Ik ga niet nog een keer bellen, deze assistente heeft duidelijk genoeg gemaakt dat ze me hier eigenlijk niet willen zien of spreken. Ik ga mezelf niet verlagen tot onbeleefd zijn of schreeuwen aan de telefoon.

De huisartsenpost is misschien niet de juiste optie, maar wel de snelste, en als dat echt niet kan, zal ik dat wel van de mensen daar horen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 13:56

Balen zeg dat ze nu weer zo neerbuigend deed...zo iemand is imo niet zo geschikt voor dit werk...maargoed ze zal haar redenen wel hebben :(:)

Hopelijk vind je wel snel verlichting èn een fijnere dokter.

Hoe weten mensen eigenlijk waarvoor / wanneer je naar de HAP gaat? Ik heb eigenlijk geen idee hoe dat zit! Dat is toch voor buiten de kantoortijden van je huisarts ofzo...?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:00

Littera schreef:
Bij deze praktijk kan je alleen bellen voor een afspraak. Ik zie niets op de website staan over afspraken online maken.

En spreekuur? dan kan je misschien morgenochtend al.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:01

pmarena schreef:
Balen zeg dat ze nu weer zo neerbuigend deed...zo iemand is imo niet zo geschikt voor dit werk...maargoed ze zal haar redenen wel hebben :(:)

Hopelijk vind je wel snel verlichting èn een fijnere dokter.

Hoe weten mensen eigenlijk waarvoor / wanneer je naar de HAP gaat? Ik heb eigenlijk geen idee hoe dat zit! Dat is toch voor buiten de kantoortijden van je huisarts ofzo...?

HAP is voor wanneer de huisartsen dicht zijn, dus vaak na een uur of 5/6 en dan tot de openingstijden van je HA (vaak uur of 8). Dus echt voor wanneer je eigen HA dicht is. En voor in het weekend. En je kan er heen met klachten waarvoor je niet 1 dag kan wachten of voor dingen waar je niet het hele weekend mee kan blijven zitten.
Laatst bijgewerkt door soloro op 21-02-18 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:01

Dan heb ik het toch goed begrepen :P

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:03

vec schreef:
moonfish13 schreef:
Joh je belt altijd ongelegen voor ze.
Ik bel nooit voor niks, maar als ik eens bel voor wat serieus zoals recent gebeurde is het bel maandag maar terug, of iets in die trant.
Ze poeieren je standaard af, terwijl ik voor mijn glijder met mijn knie gewoon direct naar de fysio gegaan ben, ze hebben het druk zat.
Ofwel ik denk heus met ze mee, maar je doet t nooig goed voor ze. :')
Maar die vragen die ze jou stelden heb ik ook ooit gehad, fantastisch.
Ja daarom bel je, om zelf te moeten zeggen wat je denkt dat het is. :+
Ik zou gewoon zeggen dat je het al aangekeken hebt en een afspraak wil.
Zonde om je enkel aan gruzelementen te helpen door een lakse assistente.
Jij zit ermee als het toch meer blijkt als een kneuzing, niet zij. :n

Assistentes 'poeieren' je niet af. Ze worden enkel heel veel gebeld door mensen die willen dat je per direct ruimte maakt en wel nu zorgt dat je naar ze luistert.

Mensen zoals jij zijn daar de dupe van helaas. Patiënten die wel met een goede reden bij de huisarts komen ipv met een plekje wat er al 6 weken zit en wat eigenlijk al beter aan het worden is...

Ok, vraag.
Zeg jij tegen iemand die aangeeft addison symptomen gehad te hebben, waar hydrocortison voor genomen is, bel maandag maar voor een afspraak?
Als het pás donderdag is, en het al de tweede keer was in korte tijd?
Bij een patiënt waarvan zowel de bloedsuiker als bloeddruk gemeten laag wordt, én het lichaam dus niet meer reageert op een glas cola op zo'n moment? :n
En iemand dus echt neigt naar wegvallen etc. op die momenten?
Ik kreeg vervolgens weer een crisis op zaterdag, en de assistente heeft me op donderdag enkel onterecht veroordeeld, en ik was vooral maar lastig kreeg ik het idee.
Maandag kon ik dezelfde dag nog terecht, met een huisarts die vooral positief was en me wél heel serieus nam.
Maar ik vond het écht niet grappig dat ik keurig het advies van de hap opgevolgd had, en toch half ruzie moest maken met dat sekreet met bananen in haar oren.
Stress was wel het laatste wat ik kon gebruiken, zo hondsmoe als ik was en toch al erg gauw wegtrekkers. :\
Ik belde niet voor de leuk, en belde maandag met zware tegenzin voor een afspraak!
Nou top!
Gelukkig kon ik er met de huisarts wel perfect uitkomen, maar de assistente kon ik haar nek wel omdraaien.
Tegenwoordig zeg ik gewoon dat ik geen discussie met haar aanga en het wel met de dokter zelf bespreek.
Dat werkt.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:22

Heeft je huisartspraktijk een spoednummer?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:26

Ik vraag mij nu toch echt af of er zo bij jullie geen ernstige fouten gebeuren? Ik lees alleen hier al met vlug scrollen iets over iemand die afgepoeierd werd met een kind met hoge koorts en iemand met een kwetsuur die dankzij het lakse optreden veel verder van huis is geraakt wat vermeden had kunnen worden door gewoon een dokter te kunnen zien.
Het moet dan toch vaker gebeuren dat iemand, die misschien niet zo mondig en ook nog niet zo kleinzerig is, belt en de assistent (die neem ik aan geen doktersopleiding hebben gehad?) ze afpoeiert met iets als "ziek maar gewoon uit op de zetel" en het uiteindelijk toch iets ernstig wordt (wat gemakkelijk vermeden had kunnen worden als er op tijd zorg was geweest?) .

Of moet je dan naar de spoed gaan als je echt niet kunt en je mag niet naar de dokter? Of krijg je daar dan ook weer een boete voor?

En afspraak uur is -zeker in griepseizoen als nu- niet altijd afspraak uur hier, soms valt het goed mee maar als ik pech heb loopt het ook wel eens meer dan een uur of langer uit. Daar hebben ze bij ons wel iets op gevonden, je kan een afspraak online boeken en je aansluiten bij een sms-dienst, dan krijg je automatisch een bericht als de dokter lang uitloopt. Maar dan nog vind ik het toch een aangenamer idee dat ik misschien wat lang in een wachtkamer moet zitten dan dat iemand mijn klacht niet serieus neemt. Ik heb trouwens ook wel meegemaakt dat ernstiger gevallen automatisch voorrang krijgen van anderen in de wachtzaal. Als er iemand zit die duidelijk rotellendig is of bv een vrouw met een ziek kind dan gebeurt het sneller dat iedereen zegt ga maar even voor hoor (is misschien ook wel sterk regiogebonden).

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:28

Ik zou zeggen dat je vandaag gezien wil worden en dat je anders genoodzaakt bent naar de HAP te gaan, en laat haar deze beslissing van jou in je dossier zetten. En erbij vermelden dat het nu de 3e keer is dat je belt.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:31

Stugge doktersassistentes... praat me er niet van. Uiteraard is netjes blijven belangrijk, maar soms heb je wel héél veel geduld nodig. De vraag in de zin van "wat kan de dokter voor je betekenen?" krijg je ook op de HAP tegenwoordig :), en die vraag snap ik dan ook wel, de ene patiënt verwacht iets anders dan de andere patiënt, het werkt gewoon efficiënter als je weet wat een patiënt met de behandeling zou willen bereiken.

Maar voor de rest komen er wel eens assistentes voorbij welke je echt liever niet treft. Hier hebben we ook 2 goede assistentes en 1 slechte. Je moet eigenlijk zorgen dat de mogelijkheid tot discussie er niet kan komen. Op het moment dat ik de slechte aan de lijn krijg, doe ik eigenlijk al niet meer mijn verhaal, maar houd ik het beperkt tot "ik wil graag vandaag een afspraak bij de dokter (voor deze en die klachten)". Een enkele bijdehante assistente zegt dan nog iets in de trant van "maar die klachten zijn geen spoed hoor", en daar reageer ik rustig op met "dan zit ik vanavond op de huisartsenpost". Meestal hebben ze dan wel in de gaten dat je geen dag langer gaat wachten, en kiezen ze er toch voor om je in te plannen.

Zinnen als "ik bespreek mijn klachten liever vertrouwelijk met de dokter" werken ook heel goed en zijn nog steeds respectvol. Dat is wel een belangrijke, ga niet in discussie en blijf relevant :). Mocht je echt niet met de assistente door 1 deur kunnen, mag je uiteraard altijd om een andere vragen.

Bij een complex ziektebeeld wil "kijk maar even in het dossier en plan dan maar een afspraak voor vandaag" ook heel goed helpen.

Met de jaren ervaring heb ik zo ondertussen geleerd welke zinnen wel werken en welke niet :o , moet je zelf een beetje handig mee omgaan.

En missers kennen we allemaal wel, zo heb ik een keer naar de HAP gebeld met een op 4 plaatsen gebroken pols en werd ik te woord gestaan met "als die vandaag gebroken is, is die dat morgen ook, dus u kunt best morgen naar uw eigen huisarts". Achja, het blijft mensenwerk zullen we maar zeggen :o . De Belgische zorg is wat dat betreft véél beter geregeld en ik ben ook heel blij dat ik dicht aan de grens woon en richting de zuiderburen kan gaan met medische klachten mocht er een misser zoals bovenstaande worden gemaakt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:40

Het klinkt zo bekend. Ik had vorig jaar een plek op mijn been die ik niet vertrouwde (en mijn ouders ook niet). Nu stond ik op dat moment in Wageningen ingeschreven, terwijl ik weer in H'sluis woonde. Eerst gebeld: nee, je moet eerst overgeschreven worden voordat je geholpen kan worden en dat moet aan de balie, met het dossier.

Ik die kant op, zonder dossier, want die lag nog ben hen, ik was namelijk in de 7 jaar dat ik in Wageningen zat niet één keer bij de huisarts geweest. Na veel mitsen en maren werd ik uiteindelijk overgeschreven. Maar toen moest de afspraak nog gemaakt.

Krijg ik een afspraak pas over 4 dagen, terwijl ik aangeef dat ik het echt niet vertrouw en dat ze weten dat ik geen deurplatloper ben. Ik heb de afgelopen 25 jaar 4x van de huisarts gebruik gemaakt (vingers tussen het kleuterhekje met flink schade, heftige ontsteking van een caviabeet, hand op de foto vanwege een paardrijongeluk (goed, daarvoor ben ik direct naar de eerste hulp geweest) en dus de plek op mijn been).

4 dagen later bleek de plek begonnen te zijn als ringworm, maar zat er nu een stevige wondroos-infectie op/in. Ik ben 3 weken antibiotica aan het smeren geweest en 4 weken schimmelzalf voordat het eindelijk goed genoeg genezen was om te kunnen stoppen (en de plek is nog 2 maanden gevoelig geweest).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 14:48

pmarena schreef:
Dan heb ik het toch goed begrepen :P

Inderdaad.
Voor iets waar je geen 112 voor draait maar ook niet kan wachten tot de volgende dag/ na het weekend dat de eigen HA weer open is.

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 15:02

Zoals deze assistente met je omgaat is inderdaad niet zoals het hoort. Laatste keer dat ik belde 'ja, ik ben gisteren uitgegleden en nu doet mijn kuit zo'n zeer dat ik er bijna niet op kan staan, moet ik eerst bij jullie langs of gelijk door naar het ziekenhuis?' Kon acuut langskomen. Toen ik bijna in tranen belde omdat ik al anderhalve week zo zwaar aan het hoesten was, en bijna niet sliep daardoor en zo uitgeput was, moest ik nog 2 dagen wachten voor ik kon komen, daar was ik minder blij mee. Bij mijn oude huisarts had ik een trut in opleiding, ik was er met spoed tussen geplaatst ivm een zware allergische reactie op een wespensteek (volledige arm dik, coolpack erom en ziekgemeld op werk), en toen ik me fysiek zo ellendig voelde daar dat ik in tranen uitbarstte, kreeg ik de vraag 'waarom huil je', nou, wat denk je zelf? Anderhalve week daarvoor had ik ook al een fikse plek op mijn been nav een wespensteek, alleen toen kwam ik voor wat anders, dus ik meld dat, 'wat wil je dat ik daaraan doe?' Ehm, geef me iets dat het weg gaat?

De eerste twee waren bij mijn nieuwe huisarts, die vind ik echt een heel fijne, fijner dan mijn oude.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 15:17

Huisarts zelf weet hier waarschijnlijk niks van af.
Zou zeker een klacht indienen over de assistente. Ze is geen arts en kan via de telefoon jou dus niet beoordelen.

Vanavond om 1700 uur de HAP bellen, hopelijk kan je snel langs en kunnen zede pijn verzachten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 15:20

Kwanyin schreef:
Ik vraag mij nu toch echt af of er zo bij jullie geen ernstige fouten gebeuren? Ik lees alleen hier al met vlug scrollen iets over iemand die afgepoeierd werd met een kind met hoge koorts en iemand met een kwetsuur die dankzij het lakse optreden veel verder van huis is geraakt wat vermeden had kunnen worden door gewoon een dokter te kunnen zien.
Het moet dan toch vaker gebeuren dat iemand, die misschien niet zo mondig en ook nog niet zo kleinzerig is, belt en de assistent (die neem ik aan geen doktersopleiding hebben gehad?) ze afpoeiert met iets als "ziek maar gewoon uit op de zetel" en het uiteindelijk toch iets ernstig wordt (wat gemakkelijk vermeden had kunnen worden als er op tijd zorg was geweest?) .

Of moet je dan naar de spoed gaan als je echt niet kunt en je mag niet naar de dokter? Of krijg je daar dan ook weer een boete voor?

En afspraak uur is -zeker in griepseizoen als nu- niet altijd afspraak uur hier, soms valt het goed mee maar als ik pech heb loopt het ook wel eens meer dan een uur of langer uit. Daar hebben ze bij ons wel iets op gevonden, je kan een afspraak online boeken en je aansluiten bij een sms-dienst, dan krijg je automatisch een bericht als de dokter lang uitloopt. Maar dan nog vind ik het toch een aangenamer idee dat ik misschien wat lang in een wachtkamer moet zitten dan dat iemand mijn klacht niet serieus neemt. Ik heb trouwens ook wel meegemaakt dat ernstiger gevallen automatisch voorrang krijgen van anderen in de wachtzaal. Als er iemand zit die duidelijk rotellendig is of bv een vrouw met een ziek kind dan gebeurt het sneller dat iedereen zegt ga maar even voor hoor (is misschien ook wel sterk regiogebonden).

Ja natuurlijk gaan er hierdoor dingen (bijna) heel erg mis :j

Het is wel te begrijpen dat als er meer animo dan tijd is (en veel van de animo toch wel pieperds blijken te zijn meestal) degene die de telefoon opneemt toch een schifting moet maken tussen wat dringend en minder dringend klinkt.

En als de beller dan niet goed genoeg duidelijk maakt dat er echt iets zorgwekkends aan de hand is, of degene die opneemt al snel de beller in een onterecht hokje duwt, dan gebeuren er wel eens vervelende dingen.

Overigens als er veel zieken zijn dan kan ik me heel goed voorstellen dat je iets als een kind met hoge koorts afwimpelt, hoge koorts op zich kan je gewoon lekker uit laten zieken :j

Maar als de moeder er dingen bij zegt zoals dat het kind heel afwezig is en nauwelijks reageert...dat vind ik veel kwalijker als ze je dan afpoeieren!

Wat inloop-spreekuur betreft heb ik de indruk dat dat steeds meer vervangen wordt door afspraken maken. Vind ik zelf eigenlijk ook fijner dan met een kudde zieken vrij lange tijd in een kleine ruimte zitten :P

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 15:29

Je kunt met je enkel altijd proberen of je met spoed bij een fysiotherapeut terecht kan met je klachten voor een diagnose. Daar heb je geen verwijzing voor nodig en je zou meerdere praktijken af kunnen bellen of iemand nog een gaatje heeft. Zij kunnen ook beter beoordelen wat er mis is dan een huisarts... En als het niet gebroken is gelijk een behandelingsplan opzetten of intapen.

Succes... Gelukkig hoef ik zelf niet vaak naar een huisarts en al zeker niet met spoed. Maar met de kinderen hebben we geregeld bij de dokterswacht gezeten. Meestal nemen ze daar geen risico met koorts en benauwdheid. Laatste keer met de jongste hebben ze haar 6! X laten puffen tegen acute benauwdheid binnen 10 minuten en daarna had ze weer voldoende lucht om naar huis te mogen.

Maar het is soms lastig om een juiste inschatting te maken van achter telefoon. De een belt om elk pijntje, de ander belt als hij (achteraf gezien) met een bijna barstende blinde darm zit... Ook huisartsen schatten zaken niet altijd goed in. En zijn meer gericht op acute dingen dan op oorzaken achterhalen van meer doorsudderende
chronische of terugkerende klachten .

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 17:12

Tja, je kunt eigenwijs zijn of je kunt gewoon op je strepen gaan staan, het is jouw enkel, niet die van de assistente.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 17:27

Ik zou het gewoon bespreken met de assistente aan de balie.
1x had ik een assisitente die me niet in wilde plannen dezelfde dag. Dan maar een dag later, ook al gaf ik aan dat dat eigenlijk niet ging...
Zegt de huisarts de volgende dag; ik denk dat je opgenomen moet worden, kom voortaan eerder, jij loopt zo lang door.... Waarop ik antwoordde dat ik niet langs de assisitente kwam. Ik ben inderdaad opgenomen, maar dat was ik de dag eerder misschien ook wel. Nu is het omgekeerd, nu moet ik de asisistente eerder overtuigen dat het een paar dagen kan wachten. Ach ze heeft er van geleerd.

Het is een lastig vak hoor, als verpleegkundige word ik soms ook met spoed naar een kamer gehaald, bijkt dat de hoofdtelefoon het niet doet ofzo. LAstig, maar dat kan over 5 minuten ook zeg maar, maar er wordt geeist dat je alles uit je handen laat vallen.

De vraag wat je verwacht heeft te maken met een bepaalde communicatie-structuur. De SBARR methode, dan vraag je wat de andere verwacht. Als ik als verpleegkundige een arts bel geef ik ook aan wat ik verwacht aan actie.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 17:38

De huisarts heeft inderdaad ook wel eens gevraagd wat ik van hem verwacht. Met de kinderen gaf ik dan aan bijvoorbeeld verder kijken naar onderliggende oorzaak van vak ziek zijn en toen werd ik doorverwezen naar kinderarts. Beide keren kwam er uit vervolgonderzoek ook een oorzaak. Bij mijzelf bij vaak spierpijn en gewrichtspijn en vermoeidheid gevraagd samen uitgekomen op een uitgebreid bloed onderzoek (kwamen ook dingen uit)

Voor mij was die aanpak nieuw. Onze oude huisarts deed dat eigenlijk nooit. En die wachtte ook heel lang met doorsturen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 17:38

Dat je die vraag onder professionals die op de hoogte zijn van die methode stelt is logisch. De vraag aan een willekeurige leek die niet op de hoogte is van die methode schiet zijn doel voorbij: die weet immers helemaal niet wat hij kan en mag verwachten. Dat moet je dus als persoon die de vraag met een doel stelt wel in de gaten houden.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 17:46

bigone schreef:
Tja, je kunt eigenwijs zijn of je kunt gewoon op je strepen gaan staan, het is jouw enkel, niet die van de assistente.

Juist dat staan is zo lastig met een pijnlijke enkel :')

Ergens ben ik best blij met mijn HA. Nooit geen vreemde vragen en als ik naar het zkh wil of een foto maken geeft hij zonder morren een doorverwijzing.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 18:07

Weet je wat het is, ts heeft deze huisarts net en dan vind ik het van deze assistente onverantwoord om dit zo te beoordelen. Wanneer blijkt dat ts een aansteller met lage pijngrens is dan weten ze dat(al mogen ze daar niet van uit gaan) wanneer blijkt dat ze met iets komt wat eerder gezien en doorverwezen had moeten worden dan weten ze dat voor de volgende keer. Ik had het met mijn vorige huisarts ook, zag hem bijna nooit maar als ik belde kon ik direct terecht. Een keer met één van de kids beoordeelde hij aan de telefoon dat het griep was, na drie dagen weer gebeld en bleek een bacteriele darminfectie te zijn, hij heeft netjes zijn excuus aangeboden.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 18:54

Littera schreef:
Vandaag heb ik weer gebeld en ik kreeg dezelfde assistente. Haar reactie was: "Het even aankijken duurt geen dag hoor." Ze legde uit dat je met dit soort klachten ongeveer twee weken moet wachten. Pas als het na twee weken nog zo zeer doet, is het de bedoeling om de huisarts te bellen.

Toen heb ik wel even gezegd dat ik het belachelijk vond. Ik kan nu helemaal niet meer op die enkel staan en zelfs de aanraking met een sok doet gemeen zeer. Ze besloot in haar eigen woorden om coulant te zijn en nu kan ik vrijdag terecht. 8)7

Mijn vriend had het erover om straks de huisartsenpost maar te bellen en ik denk dat we dat gaan doen. Een vriendin had een tijdje geleden diclofenac op recept gekregen en ze had nog wat pillen over, dus die komt ze straks brengen. Ik vind het vrij bijzonder dat het moet gaan.

Enkel koelen, voet omhoog en niet belasten.Doorlopen met pijn is niet slim en rust zal de huisarts sowieso adviseren dua dan kan je dat maar beter alvast gedaan hebben.
Diclofenac zou ik wel gebruiken met een maagbeschermer
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 21-02-18 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 18:58

Diclofenac hoeft niet perse met maagbeschermer hoor

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-18 19:07

Charaz schreef:
Diclofenac hoeft niet perse met maagbeschermer hoor

Niet persee maar is wel zeer raadzaam. En als je medicijnen van een ander gaat lenen moet je wel weten dat dit verstandig is om te doen.
Maar ja niks moet natuurlijk he