Zeer ernstige slaapstoornis, lotgenoten? adviezen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Zeer ernstige slaapstoornis, lotgenoten? adviezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 03:58

Nou ehh, ik denk dat het tijdstip van dit bericht genoeg zegt :D
Maar niet zo best. Ik word er depressief van en vooral heel gefrustreerd. Waarom is slapen zo moeilijk..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 06:11

Ach ja ik was om half 4 wakker. Na 1,5 uur draaien boekje luisteren toch ipad maar gepakt.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 08:23

Hoe is je slaapomgeving en hoe laat ga je op bed etc...
Wat doe je overdag dat je nachts ook echt slaap nodig bent

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 08:44

hagelslag schreef:
Hoe is je slaapomgeving en hoe laat ga je op bed etc...
Wat doe je overdag dat je nachts ook echt slaap nodig bent

Daar had het in ieder geval bij mijn dochter niets mee te maken.
Het lag echt aan de hersenactiviteit. Op het ogenblik gaat het dankzij de neurofeedback echt supergoed. We zijn bijna klaar nu met de behandelingen

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 09:01

Ik slaap zelf behoorlijk slecht als ik die dag niks heb uitgevoerd... Ben sinds woensdaf ziek thuis. Ik heb 1 nacht fatsoenlijk kunnen slapen en nu 2 nachten niet meer.
Als er geen frisse lucht in de kamer is slaap ik ook niet goed.
Tv op de kamer ook als hij niet aan is of geweest ook drama.

Vandaar dat je misschien daar een klein voordeel uit kunt halen

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 09:10

Sind ik in de vervroegde overgang zit slaap ik ook slecht. Niet zo extreem als sommige hier.

Ik val op zich wel goed in slaap. Maar vervolgens wordt ik ieder uur of ieder anderhalf of iedere twee uur netjes wakker.

Soms gebruik ik medicatie. Maar probeer dat toch niet zoveel te nemen.
Wat ik nu neem is meer plantaardig. magnesium voor de nacht. Slaaptabletten met melatonine en valeriaan en wat rustgevende tabletten met extra valeriaan.
De ene keer gaat het beter dan de andere keer.
Maar of ik ooit nog zo goed en lekker zou slapen als vroeger......

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 09:35

Wat verschrikkelijk zeg. Ik slaap slecht, wanneer ik het te druk heb gehad. In mijn slaap ben ik op m'n werk. Ik word er gek van! Het is natuurlijk niet, zoals jij. Man man wat naar zeg...

Mijn moeder is ook een hele slechte slaper. Ze slaapt soms maar 3 uurtjes per nacht, de rest ligt ze wakker. Nare dromen heeft ze niet.

Wij gebruiken hiervoor DoTerra essentiële oliën. Wij gebruiken de lavender. Ik denk alleen dat jij meerdere oliën nodig hebt, omdat het niet alleen om slaap gaat.

Tot nu toe hebben wij allebei goed geslapen. Ik gebruik het niet elke dag. Ik gebruik het, wanneer ik denk dat ik het nodig heb.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 12:29

Het is bij mij waarschijnlijk vooral psychisch, omdat ik tijdens de nachtmerries (als ik dus al slaap) veel herbelevingen heb van dingen die in mijn jeugd zijn gebeurd.
Het rare is dat ik die gebeurtenissen voor mijn gevoel best goed heb verwerkt. Maar misschien denkt mijn brein daar anders over. Dan zit het alleen wel zo diep dat ik daar niet bij lijk te kunnen.

Wat rot dat er zoveel mensen slecht slapen zeg :\ Ik had liever gelezen dat ik de enige ben..

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 12:31

Die nare gebeurtenissenbeleving gebeurt bij mij vaak als ik zonder voldoende frisse lucht slaap

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 12:32

Wij hebben op de slaapkamer het raam altijd op een kier :j
Ik hou er ook niet van om op een warme slaapkamer te liggen. Dan slaap ik sowieso niet goed en krijg er ook hoofdpijn van.

KaatjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 12:37

@Cayenne,

Ik heb niet heel het topic gelezen maar allereerst: jeej wat moet dat *pannekoek* zijn!

Je geeft aan dat je wellicht toch dingen van het verleden niet zo goed hebt verwerkt als je eerst dacht. Misschien is het dan nu het moment om (weer) hulp te zoeken om die dingen alsnog proberen te verwerken. Wie weet ben je er nu écht aan toe om het helemaal te verwerken en worden daarmee je slaapproblemen ook wel minder..

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 12:53

Cayenne schreef:
Het is bij mij waarschijnlijk vooral psychisch, omdat ik tijdens de nachtmerries (als ik dus al slaap) veel herbelevingen heb van dingen die in mijn jeugd zijn gebeurd.
Het rare is dat ik die gebeurtenissen voor mijn gevoel best goed heb verwerkt. Maar misschien denkt mijn brein daar anders over. Dan zit het alleen wel zo diep dat ik daar niet bij lijk te kunnen.

Wat rot dat er zoveel mensen slecht slapen zeg :\ Ik had liever gelezen dat ik de enige ben..

Is hypnotherapie niet wat voor jou?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 13:00

Ik denk dat therapie met lichaamswerk zou kunnen werken.
Haptonomie, traumatherapie(somatic experience) of een andere vorm waarin je niet alleen met je hoofd verwerkt.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 13:00

KaatjeV, ik heb al hulp gezocht idd. In het verleden heb ik EMDR gehad en dat is toen super bevallen.
Nu werd me dat afgeraden omdat je voor de verwerking van een EMDR sessie goed moet kunnen slapen. En dat kan ik dus niet :+ Toch geprobeerd, maar ik reageerde zo heftig op een sessie dat het momenteel nog niet haalbaar is.
Ik sta nu op de wachtlijst voor Schematherapie. Geen idee wat ik daarvan moet verwachten, maar wat ik gelezen heb lijkt het wel passend.

CouCou, dat zou een optie kunnen zijn, maar ik ben bang dat ik de controle tijdens zo'n sessie niet uit handen kan geven. Het zal wel raar klinken, maar hypnose lijkt me enorm spannend en ik weet ook niet precies hoe zoiets werkt. Ik ben nogal een controlefreak en dus bang dat ze mij niet in hypnose krijgen? :?

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 13:14

Ik heb het topic niet volledig gelezen, maar ik heb in hetzelfde schuitje gezeten. Na een ongeval kon ik niet meer slapen door de hoofdpijn en door niet te slapen bleef ik hoofdpijn hebben. Cirkeltje rond.

Ik heb slaaptraining gevolgd in het ziekenhuis, komt er op neer dat ze een slaapristictie opleggen. Ik sliep ongeveer een 3tal uur per nacht en dit ook niet aan elkaar waardoor je dus ook de diepe slaap mist. In mijn geval mocht ik de eerste week maar van 3u tot 6u slapen. Dat wou ook zeggen tot 3u effectief opblijven. Door de dag ook ademhalingsoefeningen en relaxatieoefeningen, soort rustmoment opbouwen halverwege de dag.
Ook kreeg ik een vast piekermoment opgelegd omdat ik me ook nogal heel wat zorgen maakte en dit dus vooral snachts als ik niet kon slapen allemaal in mijn hoofd begon te spoken. De 2e week mocht ik al van 2 tot 6 slapen. En effectief werkte dit wel. Ik moet wel zeggen dat het erg zwaar is, ik was blij dat ik in die periode niet moest werken. Maar na 3-4 weken sliep ik elke nacht weer 6u. Ik heb me heel lang aan mijn schema gehouden (toen 8u) tot ik door werk niet anders kon dan ook snachts te werken. En helaas heb ik er nu soms weer terug last van, puur door onregelmatig ritme.

Dit is iemand die verteld over de sessies die ik ook gevolgd heb:
http://www.jessazh.be/deelwebsites/slaa ... en-patient

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 13:23

Leen, verbleef je tijdens die slaaptraining ook 's nachts in het ziekenhuis of mocht je wel gewoon thuis slapen?

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:26

Ik zie dit topic nu pas. Wat vervelend voor je, Cayenne. Ik heb 2 jaar terug vergelijkbare slaapproblemen als jij gehad, maar gelukkig maar voor een periode van 1 á 1,5 maand. Wat een hel moet het zijn om er al zo lang last van te hebben. :(:)

Ik kreeg temazepam van de huisarts, wat echt nul effect had. Ook mocht ik absoluut niet, hoe moe ik ook was, overdag slapen omdat het mijn bioritme zou verstoren. Aangezien ik in de 5-ploegendienst werk was dat natuurlijk al helemaal verstoort, dus heb ik na ongeveer een maand gewoon overdag even 15 minuutjes geslapen en wat knapte ik daar al van op! Gelukkig is mijn slaapprobleem vanzelf weer weg gegaan, al blijf ik een slechte slaper doordat ik een zeer lichte slaper ben. Maar ik haal nu wel 5 á 6 uur slaap op een nacht, welliswaar in tussenpozen. Sommige nachten minder, maar er zijn ook nachten dat ik zelfs iets meer slaap. *\o/*

Ik slik 10 pillen L-Carnitene per dag, verdeeld over 3x en in de wintermaanden moet ik om de dag vit. D slikken, ondanks mijn goede waarde van 120. Wel allebei vanwege een andere ziekte. Ik heb wel het idee dat ik daarmee beter slaap, maar zeker weten doe ik dat niet.

Wat bij mij jaren geleden erg goed hielp om te slapen was diazepam. Ik kreeg het voor mijn spit, om mijn spieren te kunnen ontspannen, maar jeetje ... het werkte als een tierelier om te slapen. Helaas daarna nooit meer gekregen, zelfs niet toen ik er om vroeg met de slapeloosheid, ivm afhankelijkheidsrisico (wat volgens mij alle pammetjes hebben, maar goed). Het is misschien symptoom bestrijding en kan je alleen voor een korte duur krijgen, maar ook al zou je maar een paar nachten goed slapen dan kan je lichaam toch weer even bijkomen.

Verder is het belangrijk om lichaam en geest in balans te krijgen. Meditatie en mindfulness kunnen daarbij helpen. Vooral ook proberen alleen leuke dingen te doen, geen probleem van het (niet) slapen maken en vooral veel te ontspannen. Geen zorgen maken, niet piekeren. Klinkt makkelijk, ik weet het, en het lukte mij pas toen ik weer wat meer rust had gevonden (en nog niet altijd, maar ik werk er elke dag aan). Voor meer info daarover kun je me altijd een pb-tje sturen, ik wil mijn verhaal niet helemaal op internet hebben.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 14:42

Ik heb precies wat jij omschrijft ts. Bij mij is het wel te verwijten aan een trauma (volgende week start mijn emdr traject). Ik ben ondertussen gediagnosticeerd op ptss. Angst om te gaan slapen waardoor ik onrustig inslaap (als ik uberhaupt in slaap) en niet doorslapen. Vreselijk waren die nachten. Ik loop wel 2x per week bij een psychiater (ook om andere problemen).
Zij heeft mij uit eindelijk quatiapine (seroquel) voor geschreven. ik neem iedere avond 3 kwart tablet en ik word heel moe en val echt om dan na een half uur (ik reageer sws altijd heftig op medicatie dus maar weinig nodig). Vervelend voor jou dat quatiapine niet werkt. Wat was je dossering? want hoe meer je gebruikt ervan joe minder het als een inslaper/doorslaper werkt (dan werkt het anders zegt mijn psych).

Wat mij verder helpt is mindfulness doen (ik krijg het via mijn therapie). Ik was er sceptisch over maar ik doe het nu 4 maanden en het werkt echt. Ook in andere situaties btw ;). Ik zou toch terug gaan naar de psycholoog/je eerdere behandelaar en zeggen dat je echt moet gaan slapen. Misschien zwaar om het gesprek aan te gaan nu je al zo vermoeid bent maar ja je moet toch wat. sterkte in ieder geval

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 16:12

_Nelleke_ schreef:
Wat voor mij werkt:

- Geen cafeïne meer na 14u. (Dus ook geen zwarte thee of theïne/energy drink)
- Geen alcohol
- Geen t.v., telefoon of iPad meer na 20u (lukt niet altijd, zo niet dan in elk geval op nachtmodus)
- Vorm van ontspanning overdag: bij mij werkt hardlopen, maar hoor goede dingen over yoga en meditatie
- Op zoveel mogelijk vaste tijd naar bed
- Geen wit licht in de slaapkamer (liever oranje of rood, mijn bedlampje is oranje)
- Verduisterende gordijnen
- Telefoon en andere elektronica uit de slaapkamer
- Slaapkamer schoon, opgeruimd en rustig
- In bed blijven liggen tot minimaal 06.30u

Ik zag stiekem dat je onlangs nog op bokt zat om 2u in de nacht. Heel begrijpelijk hoor! Alleen ik herken wel dat als ik dat zelf zou doen ik daarna dus niet meer kan slapen. Gewoon niet.

Verder mag ik van mezelf 3 dingen in bed: boek lezen, slapen of klussen. :+ Ik ga er niet uit in de nacht. Mag niet eten in bed, hooguit een kopje (valeriaan of slaaplekker) thee. Geen films kijken of series.

Ook mag ik van mezelf niet overdag slapen of in/op bed liggen.

Als ik niet kan slapen doe ik het (oranje) lampje aan en ga ik een (half) uur lezen en dan opnieuw proberen. Moet dan van mezelf minimaal een half uur met ogen dicht blijven liggen voordat ik weer mag lezen. Ook het levensecht dromen is herkenbaar en ook dan ga ik een uurtje lezen.

Misschien zijn dit allemaal dingen die je al doet maar zo niet dan zou ik het je zeker aanraden om dergelijke minimaal 2wk te proberen. Als ik erop terug kijk dan kwam het bij mij voornamelijk door stress, niet sporten, cafeïne, alcohol, onregelmatigheid en troep in de slaapkamer. Ik denk dat bepaalde mensen gewoon gevoeliger zijn voor slecht slapen. Zeker als ik mezelf vergelijk met mijn man. Die kan altijd overal slapen, uitslapen, doorslapen etc. Lekker frustrerend soms. :+ Ik moet erop blijven letten dat ik bovenstaande punten blijf doen en dan gaat het goed. En als ik dan toch een keertje een glaasje alcohol wil neem ik voor lief dat ik dan heel slecht slaap.

Dit vind ik ook erg goede tips! Lijken heel vanzelfsprekende tips, maar de meeste mensen houden zich hier absoluut niet aan.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-18 16:20

Victory-Boy: Temazepam had hier voor het inslapen wel effect, maar doorslapen lukt er niet mee. Diazepam heb ik niet gehad, maar ik inmiddels al een aantal andere pammetjes gehad en die hebben allemaal voor het doorslapen weinig effect, dus dan denk ik dat Diazepam weinig doet.

Diesel83: Ik heb idd zelf ook PTSS. EMDR is momenteel nog geen optie omdat ik daar nog te weinig voor slaap. Maar ik wil het straks echt weer proberen. Mindfulness heb ik gedaan, maar dat ging niet genoeg 'de diepte in'. Quetiapine heb ik ook gehad, maar mijn spieren gingen er van op slot :')

De afgelopen weken kreeg ik als oefening mee om steeds 20 minuten te proberen om te slapen. Als dat niet lukt: bed uit, half uurtje iets anders doen en weer terug naar bed etc.
Moraal van het verhaal: Slapen lukte nog steeds niet en manlief werd gek van mijn heen en weer geloop tussen slaapkamer en woonkamer :') We zouden na een week of 3 verschil moeten merken, maar dat is dus niet gelukt :\
Stiekem had ik ook niet verwacht dat het zou lukken, want ik heb sowieso voor inslapen minstens een uur nodig.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 16:30

Temazepam is toch alleen voor inslapen, niet voor doorslapen? Ik dacht tenminste dat mijn huisarts dat zei.

Mijn vriend en ik hebben een paar maanden apart geslapen, omdat ik heel slecht slaap door hem. Ik ben een super lichte slaper, terwijl hij erg veel spastische bewegingen in zijn slaap maakt, me soms gewoon begint te slaan of spullen van het nachtkastje omgooit en hij praat ook veel in zijn slaap. Hij merkt er zelf helemaal niets van, heeft er ook geen last van en dus ook geen last van vermoeidheid of iets dergelijks. Zodra zijn hoofd het kussen raakt valt hij in (een diepe) slaap en hij slaapt door tot ongeveer 06:00 en dan staat hij op. Heerlijk lijkt me dat, haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 18:39

Ik gebruik 2 a 3x per week zopiclon voor in slaap vallen. Dat werkt ook lang genoeg door dat ik elke keer als ik wakker word nog wel weer in slaap val ipv wakker te blijven. Moet dan wel vaak nog wat lezen snachts :j dat zijn dan nachten waarin ik zo’n 4 uurtjes slaap.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 00:49

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 11:42

Cayenne schreef:
Leen, verbleef je tijdens die slaaptraining ook 's nachts in het ziekenhuis of mocht je wel gewoon thuis slapen?

Ik sliep thuis. De sessies waren 1 keer per week in groep.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-18 12:10

Ik slaap ook ontzettend slecht, op een goede nacht haal ik drie aaneengesloten uurtjes. Afgelopen nacht was weer drama, ik heb krap twee uur geslapen. Ik weet waar het vandaan komt, dat scheelt wel, bij mij is het de enorme pijn die mij uit mijn slaap haalt maar helaas zit ik aan de maximale dosis morfine. Eens in de paar maanden krijg ik van de huisarts slaaptabletten zodat ik drie nachtjes kan bijtanken.