Maar niet zo best. Ik word er depressief van en vooral heel gefrustreerd. Waarom is slapen zo moeilijk..
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
hagelslag schreef:Hoe is je slaapomgeving en hoe laat ga je op bed etc...
Wat doe je overdag dat je nachts ook echt slaap nodig bent
Cayenne schreef:Het is bij mij waarschijnlijk vooral psychisch, omdat ik tijdens de nachtmerries (als ik dus al slaap) veel herbelevingen heb van dingen die in mijn jeugd zijn gebeurd.
Het rare is dat ik die gebeurtenissen voor mijn gevoel best goed heb verwerkt. Maar misschien denkt mijn brein daar anders over. Dan zit het alleen wel zo diep dat ik daar niet bij lijk te kunnen.
Wat rot dat er zoveel mensen slecht slapen zegIk had liever gelezen dat ik de enige ben..
_Nelleke_ schreef:Wat voor mij werkt:
- Geen cafeïne meer na 14u. (Dus ook geen zwarte thee of theïne/energy drink)
- Geen alcohol
- Geen t.v., telefoon of iPad meer na 20u (lukt niet altijd, zo niet dan in elk geval op nachtmodus)
- Vorm van ontspanning overdag: bij mij werkt hardlopen, maar hoor goede dingen over yoga en meditatie
- Op zoveel mogelijk vaste tijd naar bed
- Geen wit licht in de slaapkamer (liever oranje of rood, mijn bedlampje is oranje)
- Verduisterende gordijnen
- Telefoon en andere elektronica uit de slaapkamer
- Slaapkamer schoon, opgeruimd en rustig
- In bed blijven liggen tot minimaal 06.30u
Ik zag stiekem dat je onlangs nog op bokt zat om 2u in de nacht. Heel begrijpelijk hoor! Alleen ik herken wel dat als ik dat zelf zou doen ik daarna dus niet meer kan slapen. Gewoon niet.
Verder mag ik van mezelf 3 dingen in bed: boek lezen, slapen of klussen.Ik ga er niet uit in de nacht. Mag niet eten in bed, hooguit een kopje (valeriaan of slaaplekker) thee. Geen films kijken of series.
Ook mag ik van mezelf niet overdag slapen of in/op bed liggen.
Als ik niet kan slapen doe ik het (oranje) lampje aan en ga ik een (half) uur lezen en dan opnieuw proberen. Moet dan van mezelf minimaal een half uur met ogen dicht blijven liggen voordat ik weer mag lezen. Ook het levensecht dromen is herkenbaar en ook dan ga ik een uurtje lezen.
Misschien zijn dit allemaal dingen die je al doet maar zo niet dan zou ik het je zeker aanraden om dergelijke minimaal 2wk te proberen. Als ik erop terug kijk dan kwam het bij mij voornamelijk door stress, niet sporten, cafeïne, alcohol, onregelmatigheid en troep in de slaapkamer. Ik denk dat bepaalde mensen gewoon gevoeliger zijn voor slecht slapen. Zeker als ik mezelf vergelijk met mijn man. Die kan altijd overal slapen, uitslapen, doorslapen etc. Lekker frustrerend soms.Ik moet erop blijven letten dat ik bovenstaande punten blijf doen en dan gaat het goed. En als ik dan toch een keertje een glaasje alcohol wil neem ik voor lief dat ik dan heel slecht slaap.