Ervaring gezocht met uitgezaaide darmkanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Re: Ervaring gezocht met uitgezaaide darmkanker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 23:53

Hij heeft slaap medicatie voor de nacht.

Lipstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 07:10

Wat een verschrikkelijk proces.
Heel veel sterkte!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 07:25

Ik wil jullie heel veel sterkte wensen, wat moet dit onwijs moeilijk zijn :(:)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-18 07:28

Eerste nacht met bewaking gehad. Mijn moeder vond het maar raar dat hij niet naast haar lag. Zelf slaapt hij nog.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 08:48

Ik lees ook mee. Heftig joh! Sterkte

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 09:00

Toch de nacht weer door gekomen, moeilijk hoor. Kan je moeder nog een beetje slapen zo snachts?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 09:19

Alles gelezen,zeer heftig allemaal! wel fijn dat hij in ieder geval geen pijn meer heeft! verstopping is zeer pijnlijk.Mijn broer heeft alvleesklierkanker en die heeft ook regelmatig een verstopping.Ze zeiden dat het door de tumor komt die op de darm drukt,maar ik weet dat je van een hoge dosis morfine ook verstopping kan krijgen.Ik heb hem aan geraden om de zuivere Wietolie te gebruiken tegen de pijn, grote kans dat de verstopping dan weg blijft als hij geen morfine meer hoeft te nemen dan.Hij heeft niks meer te verliezen.

Ik wens jou en je fam. superveel sterkte toe!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-18 17:14

Hij heeft vanmiddag besloten zich te laten sederen. Binnen nu en een paar uur zal de HAP komen om dit te doen. De zorg is nu alle spullen aan het regelen. Wat een graftakken zooi zeg |(

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 17:16

Sterkte ! Wat een rotdagen zo.
De koek is op, maar afscheid nemen is zwaar, je wilt hem gewoon niet missen.
:(:)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 17:19

Sterkte meid :(:)

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 17:21

Heel veel sterkte geen ervaring met darmkanker, wel andere soort kanker helaas! Ook sterkte voor andere omstanders!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 17:22

Heel veel sterkte.
Wat vreselijk om mee te moeten maken.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 17:30

Nogmaals heel veel sterkte ts!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 17:31

Heel veel sterkte ts, voor jou en je naasten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 17:32

Hier een stille meeleester.

Vreselijk, en ik weet hoe je voelt.

Heel veel sterkte.......wat een rot ziekte ook he.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 17:40

He bah. Wat naar. Van mijn kant nog maals veel sterkte gewenst.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 17:41

Sterkte...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 17:42

Ik lees vanaf het begin mee en het topic raakt me behoorlijk. Laat me beseffen hoe snel en bizar het leven kan gaan, zeker aangezien mn vriend ook 'ineens' gediagnosticeerd werd met de ziekte. 'gelukkig' liep dit goed af en optijd erbij maar het maakt je heel kwetsbaar en klein in het leven. De updates in je topic vind ik heftig. Het gaat zo snel. Vreselijk. Wil jullie veel sterkte wensen en ik hoop op een snelle, vredige en pijnloze verlossing.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-18 21:41

Weet niet meer wie het zei, of mss iemand in on, maar die gaf aan dat de euthanasie /sedatie goed geregeld moest worden vooral als het in het weekend zou gebeuren.
We gingen er vanuit dat het allemaal goed geregeld was, maar helaas.... Hij krijgt nu wel lichte slaap medicatie, mar wordt wel steeds wakker en wil er dan ook uit. Hij krijgt vannacht om half 1 nog een shot en morgenochtend om 7 uur en daarna kunnen ze overleggen met de HAP of dit verhoogd kan worden. De arts van de HAP vond dat de eigen huisarts moest sederen namelijk (pomp aanleggen) Hij heeft wel een neusspray waar slaap medicatie in zit en die mag hij nemen zovaak hij wil, maar die wilde hij net toch niet. Hij heeft weer even 5 minuten op het bed gezeten en is toen weer gaan liggen.
Er zou eigenlijk een wet moeten komen dat je als huisarts of HAP verplicht bent mee te werken als de patiënt dat zelf wil. Arme man nu moet hij nog tot maandag steeds wakker worden....

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 21:50

Ach nee wat enorm balen, wij hadden hierover ge-pb't inderdaad.
De huisarts heeft dus (blijkbaar) geen (duidelijke) overdracht voor de HAP gemaakt en jullie hebben ook geen privé nummer van die persoon (doen ze weleens als het heel slecht gaat).
Ik was er al zo bang voor maar wat vind ik het erg dat het idd zo gaat, ik had hem en jullie zo een rustig afscheid gegunt.
Wat voor medicatie krijgt hij nu en in welke dosering? Mag ook via PB evt hoor als je dat liever niet online zet.
Laatst bijgewerkt door Polly op 26-05-18 22:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 21:56

Ik lees met vlagen mee...dan komt het topic ineens weer in gedachte en zoek ik hem op, en ik wilde je nu toch ook even een hart onder de riem steken. Heel veel sterkte met deze komende, moeilijke tijd :(:)
Wat ontzettend balen dat het nu zo gaat met de situatie. Zoals Polly zegt, je gunt jullie zo een rustig afscheid. Dikke knuf :(:)

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 22:08

Voor sederen kunnen ze een vleugelnaald in zetten en hier dormicum in spuiten. Dit is een prima vervanging tot dat de pomp kan worden aangesloten (uit eigen ervaring moeten de cassettes vaak vanuit Utrecht komen, daarom kan zoiets nooit meteen). Op de vleugelnaald zou ik echt op hameren en dat dit gedoe met sprays ed lijden is voor je vader, ga ze maar achter de vodden aanzitten (wat dat betreft zijn sommigen huisartsen echt hufters).

Voor de palliatieve zorg als je vader in slaap is: 1x per dag even wassen met een washandje is fijn voor de huid en persoon. Eveneens als vaseline op de lippen of deze bevochtigen. De tong kan uitdrogen en in de mond sputum ontwikkelen wat naar kan ruiken. Kleding open knippen aan de achterkant is prettiger aan te doen en naar behoefte verschonen. Ik ging er zelf altijd vanuit dat ondanks iemand in slaap gebracht wordt ze altijd wel iets kunnen waarnemen.

In iedergeval heel erg veel sterkte in deze heftige tijd. Ik hoop dat hij vredig heen gaat.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-18 23:24

Ik was woest vanavond. Ik belde mijn moeder en meneer zat 'gewoon' tv te kijken! Ik heb hierop de HAP gebeld en verteld dat ik over mijn stiefvader belde. Uitgelegd dat er een euthanasie verklaring is en dat hij heel erg graag gesedeerd wilde worden, maar dat de dienstdoende arts dit niet wilde doen (zorg heeft alle medicatie en de pomp al klaar liggen, mogen het zelf aanbrengen maar moeten toestemming van een arts hebben) en geen toestemming wilde geven. Dat ze hem wel lichte slaap medicatie had gegeven, maar dat hij inmiddels tv zat te kijken.... de assistent zei het niet, maar hoorde dat ze zich kapot schaamde. Ze ging gelijk bellen (er was inmiddels een andere dienstdoende arts) en zou mij terug bellen.
Inmiddels terug gebeld en de arts komt binnen nu en een uur langs. Meteen gevraagd of er sedatie mogelijk is überhaupt en er is dus gewoon een team voor die dat nu of morgenochtend kan regelen. Mijn man is er nu heen en de zorg blijft ook tot de arts geweest is. Die arts komt de deur niet uit voordat hij heeft toegezegd te gaan sederen, hou dat mar rekening mee.

Het is toch van de zotte!! Hij maakte zich vanavond rond half 9 (had 7 slaap medicatie gehad) nog naar of hij moest helpen onthouden dat ze hem om half 1 weer medicatie moesten geven! Daar hoort hij nu niet mee bezig te zijn!

Ook heeft hij enorm veel dorst, hapt als een vis op het droge naar natte gaasjes. Dan kan hij wel geen pijn hebben en tv zitten kijken, maar zo'n dorst hebben is niet mens waardig! Ze gaan dat als het aan ons ligt vanavond nog oplossen door een pomp aan te leggen of maximaal nu slaap medicatie en morgen de pomp, dit gaat zeker niet tot maandag duren.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 23:40

ohhhh herkenbaar sterkte, en volhouden hoor die dok moet gewoon ff meewerken |( , barneveld is net zoals nijkerk een ster in afschuiven met medicatie

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-18 00:06

Even korte update; arts is er nu en gaat zo beginnen met medicatie en eventueel pomp. Zijn nu nog in gesprek, later meer. Alleen al zo blij met het antwoord! Mn stiefpa staat er ook 1000% achter zei mn man. Gelukkig maar, want was nog wel bang dat hij misschien van gedachte veranderd zou zijn doordat hij toch veel medicatie krijgt en mss niet alles meer beseft, maar mn man is er nu en hij is het 1000% eens met sederen. Zo fijn dat hij niet tot maandag hoeft te wachten!