Baby slaapt niet door, ouders ondertussen vermoeid

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 09:17

Romy1234 schreef:
Jullie gaan echt te snel dus ik kan niet op iedereen reageren.
Dit is een momentje dat ik allang al hoor te slapen maar helaas had dit keer mijn zoontje even zijn “kuren”, waardoor ik nu niet kan slapen.
En daar baal ik van want ik sliep altijd super goed, maar wat al eerder gezegd werd, zodra je kinderen hebt slaap je lichter... helaas.

Ragdollcat, beetje jammer jou reactie. Misschien even handig al mijn berichten door te lezen, s heel makkelijk aan te klikken ;)
Dan lees je ook dat de nachtvoedingen geen enkel probleem zijn maar de vermoeidheid een gevaarlijke wending krijgt omdat wij na de nachtvoeding (als zij allang al weer lekker in dromenland is) de slaap niet meer vatten.

Wij zijn gelijk met een aantal tips begonnen vandaag, bedje hebben wij verplaatst, en nu dus de zwaarste papfles die je maar kan geven haar gegeven, dit gaan wij sowieso minimaal een tijdje uitproberen, daarbij krijgt ze morgen of overmorgen een naar mijn ruikende handdoek in haar bedje en is het blauwe nachtlampje haar kamer uit, eens even kijken hoe dat gaat.
Ik wil haar niet laten huilen want heb het vermoeden dat dat geen optie is en dat gaat ook tegen mijn gevoel in.
Bij ons in bed/kamer is ook geen optie, dit hebben wij eerder geprobeerd en werkt echt averechts omdat zowel wij als zij lichte slapers zijn dus elkaar alleen maar wakker houden.

Nu maar proberen te slapen... welterusten allemaal en ontzettend lief van alle mensen die proberen mee te denken en ook mij privé berichten hebben gestuurd, zo een hart onder de riem steken had ik eerlijk gezegd niet verwacht op bokt ;)

Dat is inderdaad het belangrijkste, niet laten huilen! :)

En in de eigen kamer zou ik ook niet meer doen op die leeftijd...

Je bent goed bezig!

Het hoort er helaas bij, ook omdat de tandjes doorkomen etc. horen er gewoon slechte nachten bij.
Mijn dochter dronk op die leeftijd nog 2 tot soms 3 keer toe... borstvoeding dus ik stond er alleen voor.
Was verschrikkelijk maar er komt echt wel een einde aan, nog een paar maanden doorbijten!

Succes! :(:)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 09:46

Ik ga je geen leuk antwoord kunnen geven sorry. Het gaat in vlagen, en ze kunnen zo ineens door gaan slapen.

Hier zijn ze bijna 2 en ik moet er nog steeds minimaal 1x per nacht uit. Met een beetje pech wel 3 a 4 keer.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 09:55

Ik heb geen kinderen, echt advies heb ik niet behalve luister goed naar jezelf en je eigen gevoel. Veel mensen zeggen hier niet zeuren en hoe kan het gevaarlijk zijn? Maar als je het zo voelt dan is het zo, overleg hierover met je huisarts, misschien zit er meer achter de vermoeidheid dan het 1 keer per nacht wakker worden.

Tiggs

Re: Baby slaapt niet door, ouders ondertussen vermoeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 10:10

Ik heb zelf geen kinderen, dus zal geen mening geven over het wel/niet laten huilen etc..
Wel denk ik dat het heel verstandig is om eens met de huisarts te praten. Die lost het probleem natuurlijk niet in een keer op, maar kan jullie waarschijnlijk wel tips en handvatten geven (of verwijzen naar personen die dat kunnen).

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 10:19

Weet niet of het al gezegd is maar stopcontacten kunnen ook voor onrust zorgen. En als je nou zelf bv om 1 uur nog een voeding geeft? Gewoon standaard?
Laten huilen ( zeker als ze zo overstuur zijn) slecht voor kinderen. Dus vind het heel goed dat je dat niet doet.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 11:42

Johannesbroodpitmeel is alleen om te verdikken dit geeft niet meer vulling.

Ik denk dat het ook een gewoonte is. Ik zou haar overdag grotere porties geven en savonds een flinke papfles.

Mijn dochter dronk op die leeftijd savonds om half 11 nog een pap fles leeg. Gewoon slapend in mn armen. Ik zou dat een tijdje volhouden en dan snachts een klein steeds kleiner flesje gaan geven om het af te bouwen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 11:50

Als ik het goed begrijp is het echte probleem dat jullie terwijl de kinderen (verder) slapen zelf niet meer kunnen ontspannen en allebei klaarwakker in bed liggen waardoor jullie het overdag minder gezellig hebben dan jullie zouden willen. Zo geformuleerd denk ik dat jullie hét moment hebben gevonden voor een stevige vrijpartij. :o Misschien niet het eerste waar je aan denkt of zin in hebt als je zo moe bent, maar ik zou het gewoon eens proberen. Alles beter dan gefrustreerd wakker liggen volgens mij.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 12:22

goeroe schreef:
Als ik het goed begrijp is het echte probleem dat jullie terwijl de kinderen (verder) slapen zelf niet meer kunnen ontspannen en allebei klaarwakker in bed liggen waardoor jullie het overdag minder gezellig hebben dan jullie zouden willen. Zo geformuleerd denk ik dat jullie hét moment hebben gevonden voor een stevige vrijpartij. :o Misschien niet het eerste waar je aan denkt of zin in hebt als je zo moe bent, maar ik zou het gewoon eens proberen. Alles beter dan gefrustreerd wakker liggen volgens mij.

Sjonge, dat was wel het laatste waar ik aan dacht tijdens de slapeloze nachten en het zeer vermoeiende eerste jaar van ons kind -O- :+

Overigens is het echt heel normaal dat baby's niet doorslapen. Bij een kind van 7mnd alles uit de kast halen om hem te laten doorslapen en hem dat aanleren is niet zoals de natuur werkt :o
Dus je bent echt goed bezig TS, alleen balen dat jullie zelf zo moe zijn. Ik zou gewoon zelf wat rustiger aan gaan doen en wat dingen schrappen. De tijd voor jezelf komt echt wel weer. De tijd met jonge kinderen zijn gewoon tropenjaren.

Ik las ooit dit stuk, en er is nog veel meer info te vinden over waarom je kind niet doorslaapt. We van me-to-we, niet altijd de beste info, maar dit is wel duidelijk en kloppend :)
Citaat:
. Waarom worden baby’s wakker? Omdat dit zo hoort!
Volgens professor Peter Fleming, van de Universiteit van Bristol afdeling kindergeneeskunde, is het een typisch twintigste-eeuws idee dat een baby moet doorslapen. Het is veel natuurlijker voor ze om wakker te zijn.

“Baby’s zijn niet ontworpen om langere periodes te slapen. Het is domweg niet goed voor ze. En er is ook echt helemaal geen bewijs voor dat het ze goed zouden doen als ze langere periodes aaneen slapen. Maar dat is denk ik niet wat ouders graag willen horen.”

2. Sterker nog: eigenlijk slaapt niemand een nacht werkelijk door, ook ouders niet
Onwikkelingsprofessor Darcia F. Narvaez zegt dat een van de grootste misvattingen van verse ouders is, dat iedereen ’s nachts slaapt. Dat klopt niet.

“Volwassenen slapen ook niet de hele nacht, ze vergeten alleen dat ze af en toe ’s nachts wakker zijn geworden. We proppen al onze slaap in 8 uur omdat we overdag werken, maar dat is niet hoe de natuur werkt.”

“In de tijd dat we jager-verzamelaar waren, werkten we twee uurtjes achter elkaar en gingen dan een paar uurtjes slapen. Dat was de nachtrust, zo ging het 24 uur per dag door.”

3. Baby’s hebben een kortere slaapcyclus
“De meeste volwassenen hebben een slaapcyclus van 90 minuten, waarna ze half wakker worden,” zegt Fleming. “Volwassenen hebben geleerd zichzelf dan weer in slaap te krijgen. Baby’s kunnen dat nog niet, en hebben bovendien een cyclus die veel korter is: 60 minuten.”

4. Anders dan vele diersoorten worden mensen eigenlijk te vroeg geboren
“Mensen worden 9 tot 18 maanden te vroeg geboren, als je ze vergelijkt met diersoorten,” zegt Narvaez. “De meeste dieren kunnen meteen eten en lopen, mensenbaby’s zijn nog een soort foetussen de eerste maanden.”

“Hun hersenen zijn nog maar voor 25% af. Ze moeten heel goed verzorgd worden. Dat betekent dat ze die eerste maanden echt behoefte hebben een soort externe baarmoeder.”

5. Als je baby’s niet geruststelt, raken ze gestrest
In 2011 is er een studie gedaan onder baby’s die hadden geleerd te slapen. De ouders hadden ze laten huilen tijdens een slaaptraining. Met de ouders ging het inderdaad eens stuk beter daarna, maar de baby’s hadden een verhoogd stressniveau.

Narvaez: “Wat je baby’s leert met ze negeren is dat het geen zin heeft om signalen af te geven. Eerst probeert de baby je ervan te overtuigen dat het je nodig heeft. Als je niet komt, gaat het stressniveau omhoog en als je daarna niet komt, gaat het kind in overlevingsmodus om niet zo overstuur te raken dat het flauwvalt of alle energie kwijt is. Dan wordt het kind rustig, maar diep van binnen is het nog steeds gestrest.”

6. Baby’s willen dus echt bij jou slapen
Ook het idee dat kinderen in een eigen kamertje moeten liggen is iets typisch twintigste-eeuws en typisch Westers. Fleming: “Wij hebben op een dag verzonnen dat baby’s in een wiegje moeten in een apart kamertje. Maar 90 procent van de mensen op aarde vindt het heel gewoon dat kinderen de eerste maanden of jaren bij hun ouders slapen. De laatste half miljoen jaar was dat de norm.”

Dus: wat ze ook tegen je zeggen, baby’s horen ’s nachts gewoon wakker te worden.
Of zoals Fleming het zegt: “Vergeet niet dat de maatschappij sneller is veranderd dan de evolutie. Een biologisch iets dat al een half miljoen jaar bestaat, verander je niet even in een paar honderd jaar. Zeker niet als er geen voordelen voor de baby aan zitten.”

Ouders kunnen dus niet veel anders doen dan zich eroverheen zetten en wennen aan het idee dat de baby het die eerste maanden voor het zeggen heeft. Het spijt ons!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 13:12

Interessant artikel hierboven.

Nou hoe bizar, gisteren dus begonnen met iets veranderen van haar schema, we hebben dezelfde bedtijd en ritueel aangehouden maar haar nu een dikke papfles gegeven en haar bedje verplaatst. Wat denk je, mevrouw heeft de hele nacht doorgeslapen, en dat ik vanochtend haar kamertje binnen kwam deed ze net haar oogjes open en zat mij heel lief lachend aan te kijken, zo van kijk dan mama wat ik kan!
Heerlijk kind! En ondanks dat ik later pas sliep voel ik mij nu al zo een stuk frisser dat ik niet de halve nacht wakker heb gelegen.

Ben benieuwd hoe zich dit gaat voortzetten, al doet ze dit maar af en toe kan ik al heerlijk bijslapen.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 13:22

1 keer per nacht
Prijs je gelukkig daar zouden veel ouders voor gaan

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 13:35

Wat heerlijk dat ze een keer doorgeslapen heeft ! Ga voor je duimen dat ze t vaker doet!

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 13:38

Wij hebben de melk boven staan. Als zoon wakker wordt pakken we warm water uit de badkamer, melk erbij. In bed de fles geven. Heb de kinderen als snel geleerd om de fles zelf vast te houden. Als de fles op is gooit hij hem in de hoek van zn bed en slaapt verder. Wij hoeven hierdoor maar 5 minuten uit bed, zodat je niet helemaal uit je slaap gehaald wordt.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 13:41

Heerlijk. Doet je goed he om een goede nachtrust te hebben. Hoop voor je dat ze nu lekker door blijft slapen. Ze zal vast nog wel nachten hebben dat ze dan komt maar het is een stuk makkelijker te behappen dan nu

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 13:43

Fijn romy! Hopelijk vaker van dit soort nachten zodat je even kan bijtanken :)

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 14:24

Wat fijn is dat he als ze een keer doorslapen. Ga voor je duimen dat ze dit nu vaker gaat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 14:51

tokedri schreef:
1 keer per nacht
Prijs je gelukkig daar zouden veel ouders voor gaan

Als je mijn berichten terug leest zie je mij ook niet roepen dat ik er niet gelukkig mee ben...
Probleem ligt er aan dat wij daarna (als de kleine alang al weer slaapt) de slaap niet meer kunnen vatten.

Voeding staat ook boven en ben nog geen kwartier uit bed om haar de fles te doen, zij is heel makkelijk.
Zou alleen zo ontzettend fijn zijn dat ik daarna weer kan slapen :)

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 14:59

Melatonine al geprobeerd dan denk ik?

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 15:09

Melatonine is inderdaad ook nog wel een idee ts. Of inderdaad gewoon een flinke vrijpartij als jullie beiden klaar wakker zijn... of ga een boek lezen bij zacht licht, doordat het moeite kost om de letters te lezen wordt je vaak sneller slaperig.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 15:46

Wat fijn dat ze doorgeslapen heeft. Mijn slaapmonster heeft mij elk uur wakker gemaakt vannacht ivm spugen. Omdat ik het niet gewend ben meer ben ik kapot :+

C_arola
Hoofdmoderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 15:59

Wat fijn dat ze de hele nacht doorgeslapen heeft en jullie ook goed konden slapen. Hopelijk zet ze dit zo door.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 16:08

Fijn dat je een beetje hebt kunnen tanken afgelopen nacht +:)+

Maar inderdaad, dikke mazzelaars zijn jullie zeg met zo goed slapende kinderen :j

Die zijn duidelijk het probleem niet, maar het niet meer in slaap kunnen vallen na wakker worden.
Gaan jullie er ook nooit uit om te plassen dan ofzo....?

Ik zou inzetten op kijken of kindjes / dochter 1 nachtje in de week bij bvb. oma mag logeren?
Dat je die nacht hebt om lekker bij te tanken.

En de nachtdiensten verdelen. Degene die die nacht mag blijven slapen doet goede oordoppen in en gaat ergens liggen waar die flink in coma kan raken en de ander dan ook niet uit bed voelt gaan.

Thermosfles heet water + flesje + melk bij kind op kamer zodat je er direct bij de eerste gil naartoe kan om haar z.s.m. te kalmeren. Alles zo inrichten dat je zo slaperig mogelijk kan blijven terwijl je er uit bent. Dus zo min mogelijk licht, zo min mogelijk handelingen, zo min mogelijk stress en alles bij de hand hebben en zo comfortabel mogelijk half slapend dat flesje kunnen geven.

En in je handjes knijpen dat het maar 1 keer per nacht is en ook nog binnen een redelijk afgebakende tijd en ze meteen weer zoet gaat slapen want dat is gewoon dikke mazzel :j

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 18:38

Ga alsjeblieft geen melatonine midden in de nacht nemen, dan ben je overdag helemaal slaperig en raakt je biologische klok helemaal in de war... Waar je wel op kunt letten is zo weinig mogelijk licht aan te doen, fel licht ziet je lichaam alsof het dag is, hierdoor neemt de hoeveelheid melatonine af en slaap je inderdaad moeilijk weer in. Een heel klein zacht lampje aan waardoor je alles net kunt zien!

Fijn dat ze vannacht doorsliep, dat geeft de burger moed!!!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 18:39

Als je trouwens haar de fles geeft, kijk je dan op je telefoon? Ik deed dat wel vaak tijdens de nachtvoedingen, maar dat blauwe licht zorgt ervoor dat je niet goed kan slapen.
Dus als je dat doet; ermee stoppen en geen tv, mobiel of tablet gebruiken 's nachts.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 18:43

Ons zoontje huilde de hele dag en nacht door. We zijn uiteindelijk in het ziekenhuis beland en onze arts heeft ons zoontje behandeld met de Harvey-Karp methode, met onder andere white noise e.d.. misschien een tip voor jullie?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 18:45

heel de dag en nacht doorhuilen kan je toch totaal niet vergelijken met 's nachts 1x wakker worden om een fles?
het kindje van TS slaapt voor de rest prima,vraagt gewoon nog 1x om een nachtvoeding 's nachts.