Herstel na auto ongeluk -> frustraties op en top!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Herstel na auto ongeluk -> frustraties op en top!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 17:29

Huh; waarom houdt je fysio zich bezig met lezen?
Ik zou daarvoor naar een psycholoog gaan... die heeft verstand van hersenschade en hoe je zulke dingen moet herstellen en vooral welke tijd je daarvoor moet uittrekken. Niet zelf aanprutsen hoor!

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 17:53

Goede vraag! Toen het ongeluk was gebeurd zat ik in vwo 3, en hadden we - aangezien iedereen wist dat ik absoluut wel slim genoeg ben voor vwo - met de teamleider en decaan van school afgesproken dat ik de laatste toetsweek niet hoefde te doen zodat ik kon rusten en toch werd geplaatst in vwo 4. Hier zou ik dan tot aan de kerstvakantie (de 1e 2 perioden) een soort proeftijd hebben. Als ik beide rapporten op overgang stond mocht ik in de 4e klas blijven. Dit is niet gelukt omdat ik helaas dus nog steeds teveel last had van mijn hersenschudding om echt te kunnen leren en me te kunnen concentreren tijdens proefwerken (had ook nog eens 4 talen in mijn profiel dus veel leestoetsen), en ben dus teruggeplaatst naar de 3e klas.

Eenmaal in de derde klas ben ik begonnen bij de fysio, en heb ik veel school gemist omdat ik me zo hondsmiserabel voelde van de behandelingen. Om een lang verhaal kort te maken: ik heb vwo 3 ook niet gehaald. Als ik de laatste periode bijna nonstop aan school had gewerkt en oprecht niks anders meer had gedaan, dan had ik het misschien nog kunnen halen maar dat zag ik niet zitten.

Zo in havo 4 terechtgekomen waar de klachten op zich wel weer meevielen, maar inderdaad lezen en concentratie nog steeds een dingetje was. Ging dus ook niet echt heel lekker met de vakken die ik moeilijker vond, want normaal lezen gaat al lastig maar die wiskunde en natuurkunde sommen zijn nu echt 1 grote waas voor me. Ik kan er niks van maken. Dus toch maar besloten te stoppen

Nu hebben we met de leerplichtambtenaar afgesproken dat als ik mijn tijd invul met werk + een (practische :D ) thuisstudie, ik niet meer naar school hoef te gaan. En eind augustus ga ik beginnen aan een mbo-4 opleiding (ook practisch :Y) ) waarbij ik van een leerling die er op school zit heb gehoord dat ik hoogstwaarschijnlijk vanwege mijn achtergrond op vwo vrijstelling zal kunnen krijgen van vakken als Nederlands, Engels en rekenen

Wat een ontiegelijk lang verhaal zeg, oops sorry... Nou ja, samenvatting: leren kan ik nog steeds niet -O-

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 19:21

XxLiEsJuHhxX schreef:
Hallo bokkers,

Voor degene die hier nog ik kijken, een whiplash hebben of gehad hebben, een vraag

Hebben jullie ook problemen gehad met lezen?

Bij mij hersteld alles nu zienderogen. Ik ben weer een stuk fitter en kan weer een hoop meer aan.
Enkel lezen blijft een heel groot probleem.

Korte stukjes gaat nog enigzins, maar lange teksten zoals boeken, artikelen enz lukken absoluut niet. Het complete stukje begrijpend lezen lijkt gewoon compleet verdwenen te zijn.
Korte teksten zoals berichtjes zijn niet zo'n probleem. Ook ben ik er vorige week achter gekomen dat penny's lezen (enkel de stripverhalen) ook wel gaat, mits ik tussen elk verhaal een tijdje pauze neem.

Afgelopen week ook een afspraak bij de revalidatie arts gehad en hij gaf aan het niet goed te weten wat ermee te doen. Plan van aanpak nu is om nog weer een keer naar de psycholoog in het traject te gaan en kijken of zij nog ideeen heeft hoe of wat en waarom het lezen niet meer lukt.

...een neuropsycholoog?

Wat ook een optie is: functionele optometrist.
Geen woord, ik weet het.

Maar in de functionele optometrie wordt bijvoorbeeld ook je evenwicht meegenomen - je evenwicht (inclusief coördinatie, inclusief de besturing van je oogspieren) heeft vaak best een klap gehad.

Verder: nog al wat mensen met een whiplash hebben een tijd een prisma in hun bril nodig.
(Je kunt het er weer uit trainen, maar stap 1 is dat je het nodig kan hebben.) Doet de optometrist ook.

En er is niets mis met Penny's lezen, maar ik vind het niet echt therapie.
Het is 'meer van hetzelfde', dingen die moeizaam gaan maar blijven proberen omdat stilstand achteruitgang kan zijn.

Verder zat ik ook nog te denken aan cranio sacraal therapie. Daarbij gaat het er om, dat de vloeistof waar je hersenen 'in drijven' makkelijk kan rondstromen.
Let wel: die vloeistof is niet alleen een schokdemper -
maar ook koelvloeistof en
net zoals bloed een manier om de hersenen te voeden en afvalstoffen op te ruimen.
Belangrijk spul, dus!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 20:54

verootjoo schreef:
Huh; waarom houdt je fysio zich bezig met lezen?
Ik zou daarvoor naar een psycholoog gaan... die heeft verstand van hersenschade en hoe je zulke dingen moet herstellen en vooral welke tijd je daarvoor moet uittrekken. Niet zelf aanprutsen hoor!

Heb uiteindelijk wel wat aan mijn prismabril, die ik nu dikke 2 maanden heb, is niet zalig makend, maar met alle beetjes bij elkaar geraapt helpt ook die een beetje. Was leuk geweest als als die beetjes me in een hoop tegelijk direct na het ongeluk waren aangeboden ipv gefragmenteerd her en der vandaan gesleept.

Oh, en die prismabril is niet geregeld door de oogarts waar ik 2 x geweest ben, uiteindelijk bij een optometrist beland die hier meer tijd voor nam

Oke het is nu niet weg, maar wel verbeterd. En zo raap je dan gaandeweg in bijna 3 jaar tijd stukjes en beetjes bij elkaar waar je wat aan hebt.

Oh en ik lees graag de Donald Duck :Y) Maar dat deed ik altijd al. :') lekker low impact easy reading.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 21:21

Heel herkenbaar van het lezen :j lange stukken heb ik ook erg veel moeite mee.

Helaas ligt m’n studie op het moment ook zo goed als stil, moet afstuderen maar het gaat gewoon niet. Kan ook geen lange documenten schrijven want ik krijg er geen samenhangend verhaal van. Hoef gelukkig geen scriptie te schrijven (studeer aan de kunstacademie) maar wel een researchdocument en dat is in m’n minor helemaal mis gegaan. Moet nu in mei m’n minor herkansen en ga in september echt beginnen met afstuderen, hoop zo dat het dan beter is... baal er zo van -O- sta nu wel op de wachtlijst voor een psycholoog trouwens.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-18 22:32

bedankt beide voor alle info! :)

Zover ik weet is de psycholoog een gewone psycholoog, ik zal het dinsdag nog eens na vragen aan de ergo. afgelopen vrijdag was er helaas nog geen afspraak ingepland dus zal denk ik pas volgende week worden.
Een vriendin studeerd neuropsychologie, zij vertelde ook over bepaalde IQ tests e.d. om te kijken hoe de hersendelen op zichzelf nu werken ofzoiets.

Wat is een prisma ook al weer eens? Ik heb lenzen en een bril beide met een cylinder erin. prisma ken ik dan nog weer niet. Enkel kan ik meestal erg slecht een bril verdragen vandaar ook de lenzen nu. Kan een prisma ook in lenzen?

de penny's lezen zie ik meer een beetje als training weer beter teksten op te kunnen nemen denk ik. Geen idee ook en zie het ook niet meteen als een oplossing. Maar wel als een tijdbesteding :)

cranio sacraal heb ik ook aan zitten denken ja. Maar vind het erg lastig te bepalen wie daarin echt goed is en wie een kwaksalver is..

Wow E_J heftig zeg!! :oo

Warboel hoe lang geleden was jouw ongeluk?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 22:37

Dat was op 4 juli 2017, ik ben over kop geslagen met de fiets en heb me echt totaal niet geprobeerd op te vangen dus vol op m’n gezicht geland. Had een zware hersenschudding, herkende m’n ouders en vriend ook niet meer. Had ook een beschadiging aan m’n jukbeen en m’n mond kon niet meer recht open :=

Heb er een paar weken zo bij gelopen:

Afbeelding

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-18 22:41

OMG heftig!!

Ik vind het persoonlijk echt erg lastig. Als het lezen niet meer terug komt ver genoeg dat ik mijn economie hbo opleiding af kan maken. Zou ik graag die knoop zo snel mogelijk door willen hakken. Scheelt in valse hoop en studieschuld.

Voel mezelf soms net een analfabeet kwa zinsopbouw die ik gebruik enz. Ik heb altijd al dislectie gehad, maar nu komt het er weer een stuk beter naar buiten.

E_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 00:30

Jeetje Warboel, wat heftig! :oo

Een vriendin van me raadde me net aan om te proberen een boek te lezen met de audio versie erbij. Misschien dat als je het hoort terwijl je het leest dat het dan beter gaat, dus ik ben benieuwd! Ga het binnenkort eens proberen :)
Ook iets voor jou misschien TS?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 00:55

XxLiEsJuHhxX schreef:
OMG heftig!!

Ik vind het persoonlijk echt erg lastig. Als het lezen niet meer terug komt ver genoeg dat ik mijn economie hbo opleiding af kan maken. Zou ik graag die knoop zo snel mogelijk door willen hakken. Scheelt in valse hoop en studieschuld.

Voel mezelf soms net een analfabeet kwa zinsopbouw die ik gebruik enz. Ik heb altijd al dislectie gehad, maar nu komt het er weer een stuk beter naar buiten.

Jeetje wat vreselijk wat je overkomen is , ik hoop dat je weer zoveel mogelijk herstelt. Maar je kan natuurlijk enige schade opgelopen hebben. Heb je wel eens contact gezocht met mensen met niet aangeboren hersenletsel. Dat klinkt hard en het hoeft bij jou zeker niet zo te zijn maar misschien hebben ze tips voor je.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 02:03

Ik ben nu bijna een jaar verder en kwa lezen als ik niet moe ben wil het wel. Dan kan ik ondertussen wel stukken concentratie opbrengen. zodra ik ook maar iets moe ben houd het echt op. Dan gaan de letters dansen en wat ik lees heb ik geen flauw benul van. Het is nu eigenlijk voor het eerst dat ik afgelopen week weer in een boek heb kunnen lezen. Las vroeger 'voor ongeluk' echt heel veel en enorme boekenwurm maar dat is nu wel anders. vooral ook niet gaan lezen als je al een moe hoofd of lichaam hebt of hoofdpijn want het is een enorm zware inspanning die je echt moet doen en opbouwen op goede dagen anders maak je juist meer stuk dab lief is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 08:42

XxLiEsJuHhxX schreef:
bedankt beide voor alle info! :)

Zover ik weet is de psycholoog een gewone psycholoog, ik zal het dinsdag nog eens na vragen aan de ergo. afgelopen vrijdag was er helaas nog geen afspraak ingepland dus zal denk ik pas volgende week worden.
Een vriendin studeerd neuropsychologie, zij vertelde ook over bepaalde IQ tests e.d. om te kijken hoe de hersendelen op zichzelf nu werken ofzoiets.

Diagnose kan nuttig zijn ivm de instanties.
Citaat:
Wat is een prisma ook al weer eens? Ik heb lenzen en een bril beide met een cylinder erin. prisma ken ik dan nog weer niet. Enkel kan ik meestal erg slecht een bril verdragen vandaar ook de lenzen nu. Kan een prisma ook in lenzen?

Een prisma gaat over de richting van je blik, bijvoorbeeld 1 oog gaat schuin omhoog en de ander schuin naar buiten.
ZOU het in een lens kunnen, dan zou he de lens iedere keer onder de perfecte hoek moeten inbrengen.

Als dat lastig is, kan het zin hebben om te vragen om een INPP diagnose.
Ogen die prisma's nodig hebben willen nog wel eens samenhangen met het Mororeflex.
En in INPP termen: wellicht hangt het moeilijke lezen samen met het TLR reflex.
Dir zijn beiden 'primitieve reflexen': iedere baby gebruikt ze, ieder mens heeft het in haar hersenstam zitten - maar zo'n reflex hoort na een paar jaar 'verdwenen' te zijn.
En in het kader van een ongeluk kan zo'n primitief reflex weer terugkomen.
En dan is het gewoon een kwestie van gericht oefeningen doen om ze weer kwijt te raken. www.inpp.nl
Citaat:
cranio sacraal heb ik ook aan zitten denken ja. Maar vind het erg lastig te bepalen wie daarin echt goed is en wie een kwaksalver is..

Bel je zorgverzekering.
Dan krijg je 'een serie letters': wie lid is van de LVNG, VNT (en nog zo heet een en ander) 'werkt regulier': gedegen opleiding, staat onder ede, staat onder tuchtrecht, etc.
En dan kijken of het klikt.

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 08:55

Ik heb 6 jaar geleden bij een snowboardongeluk een flinke hersenschudding gehad en een whiplash opgelopen. In de 5 jaar daarna heb ik nauwelijks kunnen lezen, ik had de concentratie er niet voor en vergat alles meteen. Een grote woordenbrei. Ik ben toen ook tijdelijk gestopt met mijn studie, hoefde alleen nog af te studeren.

Tijdelijk is uiteindelijk 5 jaar geworden. Na 2 jaar niks kunnen ben ik fysiek vrij zwaar werk gaan doen, daardoor uiteindelijk het grootste herstel bereikt. Ik ben aan het afstuderen, werk 28 uur per week op kantoor en ik kan weer lezen. Niet altijd even goed, regelmatig haak ik al na een halve bladzijde af want dan gaat het niet.

Samenhangend schrijven kost me nog steeds erg veel moeite. Voor het ongeluk las ik alles wat los en vast zat, schreef ik graag en veel. Nu kost lezen veel meer moeite, net als schrijven. Ik ben een deel van mijn woordenschat kwijt, net als het vermogen om te spelen met woorden.

Geld overigens ook voor spraak. Ik struikel vaak over mijn woorden, of ik moet heel bewust erbij nadenken. En als ik heel moe ben of veel last heb van mijn nek praat ik met dubbele tong.

Ik wens je erg veel sterkte, geef de moed niet op en pas goed op je grenzen: wat niet gaat dat gaat niet.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-19 22:52

Ik wilde hier toch nog graag een nieuwe update doen.

we zijn ondertussen een hele tijd verder.

Ik heb sinds ongeveer 3/4 jaar nu een bril met een prisma erin, dit heeft veel geholpen
Ook woon ik nu een stuk rustiger sinds Januari, ik heb een speciaal kussen (waar ik slaap problemen van kreeg) wat mij goed hielp met mijn nek.

Maar ondertussen kan ik meer en meer weer, ik ben mijn 1e boek weer aan het lezen (max 1 hoofdstuk per dag, extra een boek gekozen met korte hoofdstukken), de penny's die ik las en nog altijd lees hebben ook veel geholpen om weer aan het lezen te komen.

Nu slapen zonder mijn sleciale kussen geeft helaas weer met de dag meer nek/hoofdpijn klachten.

MAAAAR, ik ga mijn opleiding weer oppakken. Vol goede moed ga ik er weer tegenaan, hopelijk dat het ook wilt lukken :D

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-19 23:22

Liesjuh, wat goed dat je weer meer kan! Het blijft een rotweg, maar je blijft de vooruitgang merken.

Ik ben nu 6 jaar verder, sinds 1 a 2 jaar kan ik zeggen dat ik weer op mijn vroegere niveau ben. Alleen enkele keer nog eens migraine en zere neus (ik had er ook zwaar gekneusde neus bij). Neem de tijd en dan kom je er wel!

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-19 23:31

Ik ben er zelf ook super blij mee, vooral het lezen is echt een godsgeschenk om weer te kunnen, oke nog zeker niet op oud niveau, lange na niet. Maar het lukt wel weer enigzins :D het is wel als ik erg moe ben of overprikkeld, dan kan ik het helemaal niet meer en dat voelt nog altijd heel raar en onwerkelijk als dat gebeurt.

Langzaam aan komen we er wel. Vooral het uit huis gaan en uit de stres en druk hier op het platteland zitten heeft heel veel geholpen.
Alhoewel ik nog heel regelmatig dwars over mijn grenzen heen dender, maar ook langzaam worden die wat makkelijker om daarna te handelen :D

Gekkie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 22:44

Hoe gaat het nu met je TS?
Als stille meelezer kwam ik dit topic net weer tegen