Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Onali schreef:Maar dan ligt het dus aan de huisarts en niet de zorg. Wij kunnen en mogen niks zonder de huisarts en geloof me ik heb regelmatig met het idee gelopen; een kussen in het gezicht drukken is vriendelijker en sneller.
LadyMadonna schreef:Onali schreef:En de meningen rondom de zorg liepen sterk uiteen. De vader wilde 1 ding, stiefma het ander, moeders wilde weer wat anders en de cliënt wilde uiteraard ook wat anders en wij als zorg zijnde zaten tussen alle hete vuren in.
Uit interesse, welke stem weegt dan het zwaarst?
Janneke2 schreef:Euthanasie is echt ingewikkeld.
Dat het een gunst zou zijn: nee - dat was vroeger toen het stiekem gebeurde.
Dat het een recht is : nee.
Dat de arts het recht heeft om te weigeren: ja - maar daar hoort de plicht bij om goed in contact te blijven en toe te zien op correcte doorverwijzing.
Als 2 artsen (eigen arts plus arts van "scen", stichting consultatie euthanasie nederland) beide de overtuiging hebben dat het iemands eigen, duurzame wens is en er sprake is van uitzichtloos en ondragelijk lijden - kan de arts stervenshulp geven zonder strafrechtelijke vervolging.
En daarmee is hopelijk ook duidelijk dat 'nu' een verklaring invullen 'voor als ik het dadelijk niet meer kan zeggen' ingewikkeld is.
Als geen van beide artsen echt een gesprek kan voeren val je als mens buiten de criteria van de wet. Wellicht kan de verklaring gebruikt worden om palliatieve sedatie relatief snel in te zetten, maar verder niet.
Electra63 schreef:Ik begrijp uit de formulieren van mijn vader dat ik dan ja kan/moet zeggen, als hij dat niet meer kan. Mijn vader heeft ook precies opgeschreven onder welke omstandigheden.
Electra63 schreef:De vereniging geeft advies hoe je dit moet opstellen. Mijn vader heeft inderdaad precies opgeschreven wanneer dit voor hem genoeg is. Hij kaart dit ook regelmatig aan bij zijn huisarts. Juist omdat het bij mijn moeder niet mogelijk Was, heeft mijn vader zich er helemaal in verdiept en adviezen ingewonnen hoe hij dit alles moest regelen. Om te voorkomen dat hij zo'n lijdensweg als mijn moeder niet wil. Voor zichzelf niet, maar ook niet voor zijn kinderen.
_nathalia_ schreef:En wat als je alles op tijd goed geregeld hebt met artsen en familie bij dementie. Het op papier hebt laten vast leggen wat de grens voor jou is. En de tijd verstrijkt en de dementie slaat toe. Maar de patient veranderd ook en vind dat hij nog best wel leuke dagen heeft. Ziet niet hoeveel zorg zijn vrouw en familie om hem heeft. En vervolgens zegt meneer tegen de arts op de vraag of hij al zover is om een datum af te spreken: nou nee, dat hoeft voor mij niet zo.
Zijn vrouw stond er zowat naast te stampvoeten van dat wil hij wel!
De arts kan dan geen euthanasie uitvoeren. Je kunt immers niet tegen iemand die dement is zeggen: afspraak is afspraak dus...
De documentaire waarin dit te zien was, was jaren terug op tv te zien en sindsdien denk ik wel anders over euthanasie bij dementie. Volgens mij is dit alleen mogelijk als je op tijd (en misschien te vroeg) zelf de beslissing neemt.
idylle schreef:Nav een topic waarin wordt aangegeven dat er 8 dagen gewacht moet worden op paliatieve verpleging. Terwijl een aantal mensen die in deze zorg werken aangeven dat dit niet kan kloppen, ben ik (en ik denk de rest vd volgers en ts) benieuwd hoe zoiets nu echt in zn werk gaat...
En mijn volgende vraag, als iemand in de laatste levensfase zit en deze raakt bewusteloos van medicatie, wordt er dan wel of geen infuus geplaats om uitdroging te voorkomen?
Janneke2 schreef:Nou - daar zeg je inderdaad eens wat, Nathalia!
Hetgegeven "dat twee artsen moeten beoordelen" vind ik wat vreemd (niets in de geneeskunde opleiding maakt dat een arts dit beter zou kunnen dan een pastor, psycholoog, etc.) maar zo luidt de wet.
Aan de andere kant: "een arts is ook een mens" en heeft er het volste recht op om helder te hebben "ik sta op het punt mijn kennis en toegang tot de medicijnkast te gebruiken om een ander mens naar de andere wereld te helpen - dit is uitdrukkelijk op verzoek en in mijn geweten kan ik dit echt ervaren als een daad van barmhartigheid".
Janneke2 schreef:Nou - daar zeg je inderdaad eens wat, Nathalia!
Hetgegeven "dat twee artsen moeten beoordelen" vind ik wat vreemd (niets in de geneeskunde opleiding maakt dat een arts dit beter zou kunnen dan een pastor, psycholoog, etc.) maar zo luidt de wet.
Aan de andere kant: "een arts is ook een mens" en heeft er het volste recht op om helder te hebben "ik sta op het punt mijn kennis en toegang tot de medicijnkast te gebruiken om een ander mens naar de andere wereld te helpen - dit is uitdrukkelijk op verzoek en in mijn geweten kan ik dit echt ervaren als een daad van barmhartigheid".
raket schreef:1 van de eisen om tot euthanasie te kunnen komen is dat er geen kans meer is op verbetering. En dat zal één arts moeten beoordelen, of alle behandelopties zijn bekeken.
Een pastor zal dat niet kunnen beoordelen. SCEN artsen zijn ook geschoold in wilsbekeaamheid. Ook dat zal voor een pastor bijvoorbeeld moeilijk zijn. En tot slot zijn artsen BIG geregistreerd waarmee je een bevoegd en bekwaam iemand hebt doe zich regelmatig laat bijscholen.