Hebben jullie een uitvaart verzekering?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 11:25

Ik ben er heel simpel in
Een uitvaart is er voor de nabestaanden , zij nemen afscheid en dat doen ze maar lekker zoals zij dat willen/nodig hebben

Als ik dood ben zal het me jeuken hoe de uitvaart verloopt.... ik bent er niet bij :+

Maar! Ik wil wel dat de uitvaart kostentechnisch gedekt is , een geliefde verliezen is al zwaar genoeg , geldstress wil ik ze daar niet bij cadeau doen want aangezien ik geen glazen bol heb weet ik niet wanneer ik om val en ook niet hoe de achterblijvers er op dat moment voor staan en ik vind het aso om de gemeenschap op te laten draaien voor iets waar ik zelf de verantwoordelijkheid had kunnen nemen .(als in dat de gemeente er voor op draait ivm omstandigheden )

Ik betaal €8,50 p/m voor een 9000 euro uitkering als ik omval
En mijn vriend weet dat ik geen luxe behoef
Koop er alsjeblieft een krat bier van en drink er 1 op het leven ipv de bak koffie met triest plakje cake

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 11:26

Wendy, ik denk dat door de vergrijzing de prijs stijgt. Niet zo zeer door uitgebreidere wensen. Meer in het kader van: de consument moet toch, dus betalen ze het toch wel. Daarbij wordt het aanbod relatief gezien toch wel kleiner. Zie het probleem in de zorg (En waar niet) door vergrijzing.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 11:28

Wendy schreef:
Leuk, die erfbelasting, kunnen ze mooi die 1800 uitvaarten van betalen :)

En hoeveel van die stijging is veroorzaakt door de steeds uitgebreidere wensen die mensen hebben wat betreft uitvaarten?

Het komt vooral omdat alles veel duurder geworden is.

Kisten zijn duurder geworden, grafrechten zijn duurder geworden, de huur van de aula is duurder geworden, aangifte van overlijden bij de gemeente is gestegen etc etc etc.
Dat zit allemaal in die 7000 euro.
Mensen denken vaak dat het de schuld van de uitvaartzorg is dat die zoveel kost maar dat is niet zo. Alles bij elkaar zorgt er voor dat die prijsstijging zo hoog is.
Als elk onderdeeltje wat je nodig hebt stijgt in prijs dan wordt een uitvaart in totaal 27 procent duurder ja.

Trouwen en rouwen, beide emotioneel, kost gewoon veel geld.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 11:39

M_D_H schreef:
Wendy schreef:
Leuk, die erfbelasting, kunnen ze mooi die 1800 uitvaarten van betalen :)

En hoeveel van die stijging is veroorzaakt door de steeds uitgebreidere wensen die mensen hebben wat betreft uitvaarten?

Het komt vooral omdat alles veel duurder geworden is.

Kisten zijn duurder geworden, grafrechten zijn duurder geworden, de huur van de aula is duurder geworden, aangifte van overlijden bij de gemeente is gestegen etc etc etc.
Dat zit allemaal in die 7000 euro.
Mensen denken vaak dat het de schuld van de uitvaartzorg is dat die zoveel kost maar dat is niet zo. Alles bij elkaar zorgt er voor dat die prijsstijging zo hoog is.
Als elk onderdeeltje wat je nodig hebt stijgt in prijs dan wordt een uitvaart in totaal 27 procent duurder ja.

Trouwen en rouwen, beide emotioneel, kost gewoon veel geld.

Kisten zijn duurder omdat ze luxer zijn, je kunt het zo gek (of duur) niet bedenken of het is er. Daar betaal je voor, logisch.
Voor aula's geldt hetzelfde, vroeger ging men gewoon naar het zaaltje naast de kerk of in het dorpshuis, tegenwoordig heb je daar een super de luxe uitvaartcentrum voor.
Grafrechten zal vast, maar ook daarvoor geldt: de keuze is reuze, natuurbegraafplaatsen, rustieke begraafplaatsen, noem het allemaal maar op. Keuzevrijheid kost geld.
En die uitvaartbranche, die vaart er wel bij. Hier niet zo ver vandaan wordt (of is) nog weer een spiksplinternieuw crematorium geopend, midden op het platteland, in een krimpgemeente. Blijkbaar kan dat.
Is niet erg hoor, ik gun jullie allemaal je boterham.
Maar het is gewoon een commercieel gebeuren, een markt.
Met verzekeraars die daar handig op in spelen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 11:42

Vooralsnog heb ik geen uitvaartverzekering. Ervan uitgaande dat ik mijn moeder overleef.
Mocht dat niet zo zijn, dan is er op dit moment geld om iets te regelen. Omgekeerd net zo, mama is niet verzekerd maar er is nu spaargeld.
Dit gaan we voor mn moeder wel anders regelen zeer binnenkort.

Daarbij rekening houdend met de crematie van mijn vader die dit jaar overleden is, die kosten zaten rond de 5500 euro. En zoals eerder gezegd, dat is dan voor een redelijk uitgeklede crematie. Het is prijzig idd.

De hoogste kosten waren de kist voor 500 euro, gebruik uitvaartcentrum (een krap uurtje) voor 600 euro, en het tarief voor cremeren a 1400 euro (dat kan je moeilijk anders doen, die oven moet aan).. daarbij nog een reeks kleinere bedragen..

Voor mezelf ben ik er nog niet uit wat ik doe.. door mijn leeftijd is een verzekering prijzig, om dat nu nog af te sluiten.
Als je het al wilt doen, begin dan vroeg :j dan valt t allemaal nog mee

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 11:45

Ik vind je kijk wel erg eenzijdig. Jij neemt bij duurder wordende kisten de eisen voor het soort uitvaart niet mee? Hout en de houtkap? Cremeren en de uitstoot? Grafrechten ook... nog niet gehoord over het tekort aan graven? Mensen verlengen makkelijk tegenwoordig.

En dan worden graven door vergrijzing wel erg schaars...

Zaken worden zomaar niet duurder. Of maak jij zo veel extravagante uitvaarten mee?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 11:48

Wendy ; hier in de regio worden de meeste begrafenissen nog steeds gewoon in diezelfde aula's en zaaltjes gehouden
(Die luxe panden en zaken hebben we hier niet eens :') lang leve gehuchten en boerengaten) maar nog steeds stijgen de prijzen hoor
Gewoon simpel door het stijgen van de kosten van onderhoud en gwe etc van die aula's en zaaltjes
Grafrechten die duurder worden door alleen al inflatie en het simpele feit dat grond nu eenmaal steeds duurder en schaarser word etc

Ja de begrafenisondernemers branche is echt geen noodlijdende sector
Ben ik helemaal mee je eens
De boterhammen worden echt wel goed binnengehaald
Maar de stijging komt echt niet puur door die boterhammen binnenhalen

lor1_1984

Re: Hebben jullie een uitvaart verzekering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 12:00

Je bent niet verplicht om een kist te kopen, je kunt ook een kist zelf (laten) maken.
Wel even kijken of er nog eisen aan vast zitten.
Lijkzak is ook nog een optie.
Je hoeft ook niet in de aula van het uitvaartcentrum maar kunt ook een zaaltje ergens afhuren of gewoon thuis naborrelen ofzo.

Voor mijzelf heb ik ervoor gekozen dat men na de dienst ergens gaat borrelen met een hapje erbij, muziekje erbij, gezellig ouwehoeren, dansen of wat ze maar willen.
Wel is de lijst met genodigden een stuk korter dan toen ik de verzekering afsloot en blijkt er al een bestaand graf te zijn waarin ik bijgezet ga worden, dus binnenkort even kijken of mijn uitvaartverzekering ook zoiets heeft als een uitvaartcodicil.

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 12:36

Dit is een fijne informatieve link. Denk dat het er voor veel mensen ook in zit dat er gedacht wordt dat veel zelf niet kan of mag.
Terwijl dat dus niet zo is.
En dat het dus allemaal heel duur moet zijn, en dat dat dus ook niet zo is.

https://www.uitvaart.nl/uitgelicht/kost ... ondernemer

Zag er ergens een vergelijking werd gemaakt met trouwen. Dat trouwen en rouwen veel geld kosten.
En voor beiden, ben ik van mening dat dat echt niet zo is, maar dat commercie en inspelen op angst de grootste rol spelen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 12:42

Ik vind het niet zo'n hele heldere link eigenlijk...

Bijv bij het thuis opbaren gaan ze er voor het gemak vanuit dat koelen met koelbox elementen afdoende is?

Qua dat het fijn kan zijn om het allemaal zelf te doen, is het een prima link. Als het puur om kostenbesparing gaat, zou ik goed overdenken wat er precies allemaal tussenstaat.
Er werd ook tegen ons gezegd dat we zelf aangifte van overlijden konden doen, maar wat het artikel terecht opmerkt, wij wilden dat echt niet. Dan maar iemand betalen die dat regelt op dat moment..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:10

Een gamma begrafenis
Ja het kan , maar denk je echt dat de massa hun familielid of geliefde zelf aflegd na overlijden ? (En dan heb ik het over mensen die dicht bij je staan... laat staan mensen die verder van je af staan of waar je van vervreemd bent )

Niet koelen of de diepvries elementen uit je diepvries trekken
Ik weet niet of je weet hoe een lijk kan geuren als er iets te veel warmte bij komt ?
Of hoe versneld die geur kan ontstaan bij (langdurige) ziekte voorafgaand van het overlijden?
Opa of oma die al weken of langer liggen weg te teren in een verzorgingshuis en al langere tijden voeding weigeren of iets dergelijks
Ik ga het risico niet nemen in ieder geval := Ze komen maar lekker een koelsysteempje brengen vanuit de begrafenis ondernemer
En dat zijn nog maar twee dikke vraagtekens die ik er uit vis

Ja een hoop is prima zelf te doen , als mijn ouders overlijden zal ik ze idd zElf afleggen en aankleden etc
maar ik ben daar niet heel moeilijk in en heb er daarnaast al wel wat ervaring in vanuit mijn vroegere werk
Maar ik weet ook dat ik absoluut niet de standaard in ben :n

Edit
En naast het voorgaande, er zijn aardig wat mensen die juist in een zeer emotionele periode ( wat het wegvallen van een naaste toch meestal wel is) de ondersteuning van een begrafenis ondernemer kunnen en willen gebruiken
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 06-09-17 13:13, in het totaal 2 keer bewerkt

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:12

Grafkisten worden niet alleen duurder door de luxe uitvoering, maar denk ook aan de lengte! De mens nu is veel langer en ook gewicht speelt mee. Genoeg mensen met overgewicht die een stevige kist nodig hebben. Het zal je maar gebeuren dat bij optillen door 6 man de bodem er uitvalt + overledene :oo

Hier goedkope kisten, online te bestellen en binnen 12 uur geleverd.
http://www.doodskist-online.nl/

Ik ga voor de eco kist. :Y) En vervoer doen ze maar met mijn eigen camper. Als die er dan nog is.
Familie heeft al besloten dat als oma overlijd word ze vervoert in mijn camper. Heb er geen problemen mee, vind die auto's en eventueel volg auto's een dure business. En zelf vervoeren mag.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:15

@Aikon
deze kisten vind ik dus ook echt veel mooier.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:15

Het verbaast mij hoe makkelijk sommige mensen hier over denken. Blijkbaar weten een aantal mensen hun sterfdatum al omdat ze zeker zijn dat ze hun verdere familie gaan overleven.

Buiten dat, spaargeld is leuk maar je kan helemaal niet direct bij dat geld als iemand overlijdt. Dat kan in sommige gevallen wel weken duren voordat je aan het geld van de overledene kan komen. Wie gaat de uitvaart dan betalen?

Vind het ook best gierig eigenlijk. Als ik nou kijk wat ik betaal, €6 per maand, en dan is "alles" voor een redelijk bedrag geregeld als ik de hoek om ga. Waar hebben we het dan nog over?

Je bespaart je nabestaanden een hoop ellende en die hebben al genoeg verdriet op dat moment.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:22

Bruintje je kan ze helemaal zelf samen stellen van hand vaten tot voering. En ze hebben zelfs verf om de kisten te pimpen. Dus ja, ook mijn keuze om zo eentje te willen. Ik denk niet dat paps (als hij er dan nog is) nog instaat zal zijn om een kist te maken.

Zeker voor mensen die toch de oven in gaan zijn dit mooie kisten, zonde om die dure dingen op te fikken. Dan gaat er letterlijk veel geld door de schoorsteen omhoog.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:25

aikon schreef:
Bruintje je kan ze helemaal zelf samen stellen van hand vaten tot voering. En ze hebben zelfs verf om de kisten te pimpen. Dus ja, ook mijn keuze om zo eentje te willen. Ik denk niet dat paps (als hij er dan nog is) nog instaat zal zijn om een kist te maken.

Een oom van me is vorig jaar in vergelijkbare kist begraven op een natuurbegraafplaats.
En ik vond die kist echt wat moois hebben.
Niet dat strakke gelakte eiken. Daar hou ik sowieso niet van.
Maar dat grenen, touwen als handvatten. Geen kleurtje, lekker ongelakt Ja dat mag bij mij wel :j

En inderdaad, ik wil zelf toch de oven in.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:28

Ja gatver... mijn oma was niet ziek, slechts dementerend (alzheimer), haar laatste dag heeft ze wat pijnstilling gehad. Ik heb haar na 2 dagen gezien, dat was oke. Op de dag van de begrafenis hebben de kinderen besloten haar niet meer te tonen, ze was ondanks de sterke koeling erg verkleurd en veranderd door de pijnstilling die ze had gekregen voor haar overlijden.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:35

Bruintje ik ga er in mee :j Wel met conifeer takken als binnenbekleding :P Ruikt zo lekker.

Ik wil onder de grond. Liefst een eigen graf, maar hoeft geen 20 jaar daar te liggen. :n De helft is lang zat, en verwacht toch niet dat familie langs komt. Maar dat kan ik nog niet overeenkomen met uitvaartverzekering.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 13:47

Nanne schreef:
Het verbaast mij hoe makkelijk sommige mensen hier over denken. Blijkbaar weten een aantal mensen hun sterfdatum al omdat ze zeker zijn dat ze hun verdere familie gaan overleven.

Buiten dat, spaargeld is leuk maar je kan helemaal niet direct bij dat geld als iemand overlijdt. Dat kan in sommige gevallen wel weken duren voordat je aan het geld van de overledene kan komen. Wie gaat de uitvaart dan betalen?

Vind het ook best gierig eigenlijk. Als ik nou kijk wat ik betaal, €6 per maand, en dan is "alles" voor een redelijk bedrag geregeld als ik de hoek om ga. Waar hebben we het dan nog over?

Je bespaart je nabestaanden een hoop ellende en die hebben al genoeg verdriet op dat moment.

Ik kijk er anders tegenaan. Om te beginnen ben jij nooit de juiste persoon om te beslissen voor een ander wat gierig is en wat niet. ;)

1. Ik leef bij het leven en niet na mijn dood. Die 6 euro per maand doneer ik liever aan de hondenopvang dan aan mezelf als ik dood ben.

2. Ik ga mijn vermoedelijke nabestaanden op het hart drukken om alles te weigeren. Een erfenis zit er ook niet in dus ze kunnen zich de moeite besparen. Ik zie ook liever dat mijn broer zijn geld niet uitgeeft aan mijn uitvaart maar aan een vakantie met zijn gezin.

3. Dus blijft de gemeente over. Prima! Zat belastingen betaald in mijn leven die een eenvoudige verbranding vast wel dekken.

4. De mensen die mij kennen en willen herdenken kunnen dat uitstekend zelf en weten hoe. Laat ze een moment die gekke hippie herdenken met Pavarotti op de achtergrond. Dat kost gelukkig geen geld. En ga dan door met leven en liefhebben. Dat is wat ik zou willen, ipv een herdenkingsdienst en andere toestanden die meer kosten dan ik ooit bij leven aan mezelf zou uitgeven. :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:23

Nanne schreef:

ik heb, buiten mn moeder, geen directe familie... en zo zijn er vast meer :j

Citaat:

Ikzelf.. :j mijn spaargeld voor mama... haar spaargeld voor mij.. bijvoorbeeld.
Overigens kan ik me wel voorstellen dat een uitvaartmaatschappij er rekening mee houdt dat een factuur later betaald wordt, of in termijnen, als je kunt aantonen dat er geld vrij komt...

Citaat:

Dat valt inderdaad mee... maar soms is het gewoon niet geregeld... net als die heel lang lopende verzekeringen die nu niks meer waard zijn. Of althans, niet genoeg..
Ik ben zelf een paar jaar geleden geroyeerd vanwege een niet doorgekomen verhuizing (echt te flauw voor woorden) dus schoot ik van een paar euro per maand ineens naar het driedubbele omdat ik bij het opnieuw afsluiten geen 3 meer was, maar bijna 40. Ik heb dat toen niet gedaan..

Citaat:
dat ligt er dan maar net aan of je die hebt..

Maar wat ik me wel kan voorstellen is dat je bijv iemand hebt die het voor je regelt, dat vonden wij makkelijk. Je moet een hoop doen in een zeer korte tijd, ook al hadden wij bijna ALLES al bedacht 'voor het geval dat'.. alleen daarvoor zou ik het al overwegen :j

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:39

Citaat:
. Dus blijft de gemeente over. Prima! Zat belastingen betaald in mijn leven die een eenvoudige verbranding vast wel dekken.

En die belastingen die betaald worden hebben over het algemeen een doel
Afval, waterschap etc wat dus ook sowieso al duurder word
Onderhoud van je omgeving
Zaken waar je bij leven dus gebruik van maakt

Laat staan als een x aantal mensen gewoon uit gemakzucht te besodemieterd zijn om hun verantwoordelijkheid te nemen en daardoor gebruik (te laten) maken van iets wat bedoeld is voor noodlijdende personen , familieloze personen etc
Zullen die belastingen dus ook omhoog jagen
Waardoor ie dus sowieso een ander met de kosten opzadelt

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:48

Dus bij leven zorg je graag voor je honden...
Maar bij overlijden doneer je je honden aan de gemeente :?
Ik zou juist willen dat mijn dieren ook bij mijn overlijden goed terecht komen.

Daarbij wordt er nu heel makkelijk over een gemeentelijke uitvaart gedacht maar niet iedereen komt daarvoor in aanmerking waardoor de kosten van de gehele uitvaart uiteindelijk toch op je nabestaanden terecht komt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:50

ik ben heel benieuwd tot hoe ver weg ze die nabestaanden zoeken eigenlijk :j

Want ik ben ook heel benieuwd wie er zorg voor draagt dat ALS ik verzekerd ben, dat mijn verzekering ook voor MIJN uitvaart gebruikt wordt en dat het volgens mijn wensen gaat.
Aangezien ik dat niet meer kan controleren...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:54

Sonja_vR schreef:
Citaat:
. Dus blijft de gemeente over. Prima! Zat belastingen betaald in mijn leven die een eenvoudige verbranding vast wel dekken.

En die belastingen die betaald worden hebben over het algemeen een doel
Afval, waterschap etc wat dus ook sowieso al duurder word
Onderhoud van je omgeving
Zaken waar je bij leven dus gebruik van maakt

Laat staan als een x aantal mensen gewoon uit gemakzucht te besodemieterd zijn om hun verantwoordelijkheid te nemen en daardoor gebruik (te laten) maken van iets wat bedoeld is voor noodlijdende personen , familieloze personen etc
Zullen die belastingen dus ook omhoog jagen
Waardoor ie dus sowieso een ander met de kosten opzadelt

We betalen ook zat waar we weinig of geen gebruik van maken, hè.

Daarnaast vind ik mezelf niet uit gemakzucht te besodemieterd, zoals jij het zo netjes omschrijft.
Ik vind het juist een gotspe dat dátgene wat ons ooit allemaal gegarandeerd overkomt zó buitensporig duur moet zijn! Ook voor diegenen die helemaal geen toeters en bellen willen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 15:00

Sonja_vR schreef:

ach het zal niet de meerderheid zijn...

Citaat:
Zullen die belastingen dus ook omhoog jagen. Waardoor ie dus sowieso een ander met de kosten opzadelt
misschien dat een erfenisje wat niet opgeeist wordt, hier of daar, die kosten rechttrekt...

Trouwens, het kan alleen maar voor 'familieloze' personen, want als er familie is, moeten die betalen. Dus dan is dat toch juist, als mensen zonder verdere familie er gebruik van maken :?