Afbouwen antidepressiva

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 18:28

Oh, lees nu dat er schot in de zaak zit. Evengoed spieken op de lijst kan nooit kwaad. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 16:56

Gisteren bij de psychiater geweest. Ik snap er niks van, ik zit nu op 8,5 mg en gisteren moest ik doordat mn medicatie op was even de helft hiervan nemen. Ik was lichamelijk compleet van de leg, ik leek wel dronken, keek wazig, moe, tegen mensen en dingen aanbotsen(schaamde me dood :') ).
Voordat ik bovenstaande vertelde zei de psychiater doodleuk dat ik wel kon stoppen, maar toen ik bovenstaande verteld had, had ie zoiets van oh nee wacht nog maar even :P
Maar goed, ik ben dus knetterdepressief, dus hij raadde aan toch te beginnen met de sertraline. Maar eigenlijk weer ik niet weer beginnen met medicatie, dus ik kijk het nog even aan. Maar mocht ik het toch overwegen, zijn er dan over sertraline ook van die rampzalige verhalen te vinden?

Michelle77

Re: Afbouwen antidepressiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 16:59

Verhalen over sertraline met opbouwen afbouwen of gewoon gebruik?

Ik gebruik het nu ruim een jaar en voel me er heel fijn bij. Heb wel erg last van het niet slapen ervan gekregen (geloof dat een bevriende bokker van jou juist heel duf ervan werd) dus ik gebruik er ook slaapmedicatie bij (minimaal)
Ik slik 50mg sertraline. Ik heb een tijd geleden onbewust aantal keer overgeslagen, vergeten etc. Merkte dat ik daar wel wat somberder door werd, maar geen lichamelijke klachten.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 17:43

Joolien, ik denk dat je over vrijwel elk medicijn wel rampverhalen kan vinden. Mensen zullen over het algemeen toch sneller hun negatieve ervaringen posten dan hun succesverhalen. Maar soms is het nodig. Soms is de kwaal toch erger dan het middel. Iedereen reageert weer anders op medicatie. Als je nog zo depressief bent, moet je het misschien toch proberen?

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 17:56

Geen ervaring (nog) met afbouwen van Setraline, 50mg en praktisch geen bijwerkingen. Bij mij lijkt het goed aan te slaan.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 18:43

Sertraline heb ik in hoge dosering geslikt, mij hielp het niet. Afbouwen er van en uiteindelijk stoppen is niet prettig, maar dat is met alle anti depressiva. Slik nu een anti-eleptica tegen somberheid en stemmingswisselingen, van deze heb je nauwlijks last van het afbouwen zegt mn psychiater. Ik moet nu dus eigenlijk afbouwen/stoppen met AD cymbalta maar durf dat niet vanwege de afkickverschijnselen. Sterkte!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 22:27

Succes djeradalover! Ik ben cold turkey met Cymbalta gestopt en buiten nachtelijk zweten eigenlijk niks ongemak gehad.

Sertraline slik ik nu ook, vind ik minder effectief dan Cymbalta (maar dokter hier wilde enkel duloxetine geven, en dat had zoveel bijwerkingen dat het niet meer te doen was) maar wel weinig bijwerkingen. 3 dagen wat misselijk geweest en dat was het, terwijl ik met de duloxetine zowat de muren opliep. Slapen ging sowieso al niet goed maar nu doe ik geen oog dicht zonder slaappil (waar de dokter hier enorm moeilijk over doet. Geeft wel oxycodon mee zonder deftig onderzoek. Snap dat zorgsysteem hier echt niet)

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 23:25

Ik heb toen dr eerste nacht volledig wakker gelegen, 2e nacht deels ook. Toen mn mirtazapine erbij genomen. Ochtend erna psychiater gebeld. Voor een korte tijd oxazepam gekregen. Maar na deze tijd bleef het wakker liggen. Dus in overleg besloten de sertraline te blijven nemen in de ochtend en voor het slapen 7,5 mg mirtazapine.

Verder heb ik geen bijwerkingen van de sertraline. Voel me er echt fijn en goed bij.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-17 10:36

Joolien schreef:
Gisteren bij de psychiater geweest. Ik snap er niks van, ik zit nu op 8,5 mg en gisteren moest ik doordat mn medicatie op was even de helft hiervan nemen. Ik was lichamelijk compleet van de leg, ik leek wel dronken, keek wazig, moe, tegen mensen en dingen aanbotsen(schaamde me dood :') ).
Voordat ik bovenstaande vertelde zei de psychiater doodleuk dat ik wel kon stoppen, maar toen ik bovenstaande verteld had, had ie zoiets van oh nee wacht nog maar even :P

....dit klinkt mij in de oren als 'doe maar langzaam afbouwen'.
Citaat:
Maar goed, ik ben dus knetterdepressief, dus hij raadde aan toch te beginnen met de sertraline. Maar eigenlijk weer ik niet weer beginnen met medicatie, dus ik kijk het nog even aan. Maar mocht ik het toch overwegen, zijn er dan over sertraline ook van die rampzalige verhalen te vinden?

Vindt hij dat of vind jij dat, dat je knetterdepressief bent...?
En wat zijn de argumenten voor pil X - en zijn er nog andere opties overwogen om in te zetten...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 16:05

Ik ben toch begonnen met sertraline. Aangezien ik zo knetter depressief bleef. En ja Janneke, dat vond ik. Ik voelde me namelijk echt elke dag ellendig, had nergens zin in, kon nergens van genieten, kon niet naar de toekomst kijken(had al geen idee wat ik voor eten moest halen voor de volgende dag), ik voelde me nutteloos en dacht regelmatig aan opgeven.

Maar goed, nu zit ik met zware bijwerkingen aan op de bank. Kan ook komen nog door het afbouwen van de paroxetine, maar ik voel me ziekjes, en wazig in mn hoofd. Moest vanmiddag naar de bedrijfsarts maar toen ik weg wilde werd ik echt niet goed. Dus maar thuis gebleven. Werd vanmorgen trouwens wakker met hele erge angst om naar buiten te moeten. Als ik al richting de deur keek, raakte ik al in paniek. Gelukkig zakte dat wel af.
Ben ook misselijk en mn buik doet raar. Eten is nu helemaal een ramp, dus haal zoveel mogelijk lekkere dingen, waarvan ik zeker weet dat ik het op eet :P

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 17:48

Heb niet het hele verhaal gelezen maar wel wat ervaring met anti-depressiva en afbouwen. Eerst slikte ik sertraline ivm depressie/burn out. Ruim een jaar geslikt en toen afgebouwd, geloof zelf in ene gestopt want ik had maar 50 mg, weet het niet zeker meer. Maar goed nergens last van gehad, maar na een half jaar toch weer depressieve klachten. Volgens de huisarts kon ik gewoon beginnen met 50 mg, ik dacht dat ik dood ging, helemaal duizelig, misselijk en hartkloppingen. Toen maar wat langzamer opgebouwd, 4 dagen op bed gelegen, toen ging het beter. Na een tijd kreeg ik problemen op mijn werk en ben ik uiteindelijk op 150 mg gekomen, en ik was net een zombie. En had nog steeds hele sombere gedachten. Uiteindelijk doorgestuurd voor tweedelijns therapie en toen ging het beter. Ben toen in overleg met de psychiater heel langzaam af gaan bouwen. Uiteindelijk nog 2 maanden de laagste dosis geslikt en gestopt. Na 2 dgn. ging het mis, huilbuien, raar in mijn hoofd en suïcidaal. Kon toen met spoed bij de psychiater terecht en heb toen cytalopram gekregen, ipv sertraline, en voelde me meteen al beter. Dat slik ik nu al iets van 2 jaar. In overleg met de psychiater ben ik toch gaan afbouwen omdat ik vreetbuien krijg en daardoor erg ben aangekomen en daardoor ook nog suikerziekte heb gekregen. Groot voordeel is nu dat ik druppels heb gekregen, zodat ik veel geleidelijker kan afbouwen, met een schema erbij. Zit nu op 2 druppels en gaat nog goed, dus hopelijk blijft het goed gaan en kom ik eindelijk na 7 jaar van de anti-depressiva af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 15:10

Weer even een update. Ik ben inmiddels bijna afgebouwd met de paroxetine. Nog 2 mg :P Durf toch niet direct te stoppen op deze dosis dus ga echt door tot de 1 mg.
Als ik gestopt ben met deze, ga ik verder opbouwen met de sertraline. Zit nog steeds op 25 mg.

Eten is drama momenteel, krijg geen hap door mn keel.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 16:48

En hoe gaat het met je, nu je afbouwt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:29

Tanya schreef:
En hoe gaat het met je, nu je afbouwt?

Niet goed. Voel me vandaag erg slecht, durf mn huis niet uit.
Voel me gewoon heel naar.

Moirin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 17:39

Gelukkig niet zo ver meer met afbouwen... Hopelijk gaat dat verder relatief goed en kun je weer op gaan bouwen met de sertraline.

In elk geval wil ik je even een hart onder de riem steken, ik vind het knap dat je er zo open over praat!
Zit nu zelf ook op 25mg sertraline, eerder een burn out gehad en nu weer opnieuw als kleine ondersteuning. Heb zelf veel aan haptonomie, maar gezien je al hard bezig bent met behandeling wil ik daar niet mijn mening over opdringen ofzo :)