Zomertijd afschaffen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Re: Zomertijd afschaffen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 18:25

Djuulsie, niemand maakt zich druk. Mensen babbelen gewoon ergens over.

Goof, dat geloof ik dus niet.
Mijn vriend, echt ochtendmens voelt het 1 dag.
In de winter niet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 12:52

Stel je even voor. Mensen die autistisch of andere soort mensen die altijd alles volgens een bepaald ritueel doen. 8 uur opstaan enzo en die bij de kleinste tijdswijziging al in de stress schieten. Die worden dus 2 keer per jaar flink in de war geschud.
Al vind ik het wel raar dat het zondag ineens een uur langer licht is

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 14:24

Jammer van alle veroordelende reacties hier. Maakt veel topics echt niet meer leuk

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 12:24

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 12:26

Is er ook een petitie om de zomertijd te behouden?
In mijn omgeving zijn er enkelingen "tegen" de zomertijd; maar het overgrote deel is voor de zomertijd.

edit:
Als de zomertijd wordt afgeschaft is het dus al heel vroeg volledig licht.
De ochtend mensen zitten dan al om 4 uur klaarwakker in bed omdat het dan al volledig licht is.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 26-03-17 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 12:30

Brainless schreef:
In mijn omgeving zijn er enkelingen "tegen" de zomertijd; maar het overgrote deel is voor de zomertijd.

Als je de zomer tijd behoud heb je in de winter de ochtende heel donker hoorde ik op de radio dus dan ipv 8 uur? 9 uur half 10 pas licht nah nee dankje heb het al zwaar in de winter.

Mendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 12:59

Dit topic is echt hilarisch. De manier waarop er op wordt gereageerd. Erg egocentrisch allemaal.

"Afschaffen want IK kan er niet tegen". "Nee, niet afschaffen want IK kan niet zonder". :')

Conclusie: de zomer en wintertijd hebben allebei een functie. Die petitie kan de prullenbak in. Houden zo. De een heeft voordeel in de winter. De ander in de zomer.

(Ik zelf kan slecht tegen deze verschuivingen. Zowel nu als in de winter).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 13:03

Janinevv schreef:
Brainless schreef:

Als je de zomer tijd behoud heb je in de winter de ochtende heel donker hoorde ik op de radio dus dan ipv 8 uur? 9 uur half 10 pas licht nah nee dankje heb het al zwaar in de winter.

Er wordt bedoeld dus denk ik dat ze de klok willen blijven verzetten 2x per jaar ;) niet het hele jaar de klok een uur vooruit op de rest van Europa :+

Ik wil dat ook, heerlijk lekker zomertijd <3

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 13:08

Kan me niet voorstellen dat niemand ooit een uurtje later naar bed gaat... :+
En straks in oktober hebben de slaapliefhebbers weer een uurtje extra.
Iedereen blij!

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 13:20

Ben niks te kort gekomen ivm werk was de klok al vooruit voor ik ging slapen dus gewoon heerlijk ruim 8uur geslape.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 13:33

Ik heb mijn 8 uur slaap ook wel gehaald, maar de slaapkwaliteit was vannacht 61% ten opzichte van 80% een nacht eerder. Dit kwam echter niet door de zomertijd, maar door een tentfeest in de buurt waar de wind vol op ons stond vanaf het tentfeest. Slaapt heel lekker als muziek je uit bed dreunt :')
Ik zal het morgenochtend pas echt voelen, dan heb ik dat ik om half 7 moet opstaan en dan is het nog donker.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 13:36

Mendel schreef:
Dit topic is echt hilarisch. De manier waarop er op wordt gereageerd. Erg egocentrisch allemaal.

"Afschaffen want IK kan er niet tegen". "Nee, niet afschaffen want IK kan niet zonder". :')

Conclusie: de zomer en wintertijd hebben allebei een functie. Die petitie kan de prullenbak in. Houden zo. De een heeft voordeel in de winter. De ander in de zomer.

(Ik zelf kan slecht tegen deze verschuivingen. Zowel nu als in de winter).

De zomertijd is ingevoerd omdat het goed zo zijn voor het milieu: door minder stoken en minder elektriciteit. Maar het is nooit aangetoond dat zomertijd dat effect heeft. Er zijn zelfs redenen om aan te nemen, dat het tegen werkt: mensen moeten in de ochtend meer stoken en vaker het licht aan doen.
De nadelen voor mens en dier zijn wel aangetoond.
Het afschaffen van zomertijd is dus niet alleen egoisme.

Los van voor of tegen, zomertijd is eind jaren zeventig ingevoerd in Europa, het moet mogelijk zijn om wetgeving te veranderen, als het niet effectief blijkt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 13:42

Die onderzoeken dat het schadelijk zou zijn voor mensen zijn helemaal niet zo eenduidig.
In een heel groot onderzoek was het helemaal niet aangetoond zelfs.
(Onderzoek naar hartinfarcten bij overgang naar zomertijd)

Meer onderzoek prima,..

Maar nu zo afschaffen,...alsjeblieft niet zeg.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 13:51

hengstveulen schreef:
Hoe kunnen dieren er nu last van hebben? Ze weten toch niet hoe laat het is?

Maar ze krijgen hun voer etc. dan opeens op een andere tijd. Ik krijg iedere keer als de klok verzet wordt een soort jetlag.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 13:58

Het topic is niet hilarisch, het topic is logisch.
Natuurlijk schrijft iemand vanuit zijn eigen beweegreden waarom het wel of niet fijn is om de klok te verzetten.

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 14:54

anjali schreef:
hengstveulen schreef:
Hoe kunnen dieren er nu last van hebben? Ze weten toch niet hoe laat het is?

Maar ze krijgen hun voer etc. dan opeens op een andere tijd.

En dan? Dan verhongeren ze opeens?
Nu voer en loop ik sowieso niet op vaste tijden dus mijn beesten hebben nergens last van, heerlijk.
Ik ook niet overigens.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:40

En, nog Bokkers last gehad van de omschakeling naar de zomertijd?
Wat ik vooral lastig vind is dat ik nu 's ochtends weer de laagstaande zon in mijn snufferd heb...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:41

Ik niet. Geniet er met volle teugen van.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:52

Ik vind het opstaan vreselijk. Ben nog niet gewend aan weer opstaan in het donker, het was net zo lekker licht opstaan in de laatste paar weken wintertijd.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 20:04

Ik geniet van de lange avonden. Daar heb ik de moeite van de omschakeling wel voor over.

Omdat ik flinke afstanden per auto afleg, heb ik er extra op gelet of er meer dieren verkeersslachtoffer waren. Daar heb ik geen verschil in gezien. Zelfs minder was mijn indruk.
Sinds deze week zie ik er helaas wel weer meer, vooral vogels en marter-achtigen. Begin maart zelfs een paar (jonge?) dassen gezien.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 20:24

Ik ben omgeschakeld (min of meer) waar ik vooral last van had in de eerste week is dat ik overal dacht, jemig zo laat al. Het blijkt dat ik eigenlijk nooit op mijn horloge kijk maar meestal wel weet hoe laat het is. Behalve nu dan nu loop ik steeds achter 8)7
Maar langer licht is inderdaad best lekker :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 20:33

Ik vind het lekker dat het langer licht is, maar heb wel last van de ochtenden. Met 6 uur tijdsverschil op vakantie en amper last van een jetlag, maar een uurtje eerder opstaan 's morgens en ik voel me een week hondsberoerd :=

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 20:41

Ik vind de zomertijd heerlijk! *\o/*
Mijn biologische klok is maar een raar ding: zodra het donker wordt/is dan heb ik de behoefte om te slapen. Met als gevolg dat ik in de winter dus regelmatig al om 17:00 zit te knikkebollen op de bank, uiteindelijk weet ik het dan -ook door het avondeten- te rekken tot 20:00 maar dan gaat bij mij toch echt wel de lamp uit. Met de zomertijd kan ik op een normaal tijdstip naar bed en voel ik me stukken fitter. Ik zit er niet op te wachten om, om 4:00 al klaarwakker in bed te liggen omdat het dan al klaarlicht is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 07:53

Ik heb ook nog moeite met vooral de ochtenden. Ook met de avonden omdat ik gewoon nog niet moe ben om 23 u terwijl ik dan wel moet slapen wil ik mn 8 uur slaap halen.. Mn dochtertje heeft het zelfde, is om 19 u nog lang niet moe en kan er sochtends ook moeilijk uit komen..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 07:55

Jolien87 schreef:
Ik vind de zomertijd heerlijk! *\o/*
Mijn biologische klok is maar een raar ding: zodra het donker wordt/is dan heb ik de behoefte om te slapen. Met als gevolg dat ik in de winter dus regelmatig al om 17:00 zit te knikkebollen op de bank, uiteindelijk weet ik het dan -ook door het avondeten- te rekken tot 20:00 maar dan gaat bij mij toch echt wel de lamp uit. Met de zomertijd kan ik op een normaal tijdstip naar bed en voel ik me stukken fitter. Ik zit er niet op te wachten om, om 4:00 al klaarwakker in bed te liggen omdat het dan al klaarlicht is.

Ja dus dit :j

mijn biologische klok werkt ook met het licht :')
Zodra het donker wordt vallen mn functies uit
Dat betekent korte winterdagen maar heeeerlijk lange zomerdag *\o/*