Maagverkleining, niet gewoon een tekort aan motivatie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 23:48

callum schreef:
DShots schreef:
Maar weten mensen niet dat er 3 soorten operaties zijn? Er wordt alleen gesproken over een GBP, maar er is ook een mini GBP en een sleeve.

Ze heeft het niet over je huid. Maar over je maag en darmstelsel. En de schade is idd afhankelijk van het soort operatie.
De sleeve is het minst ingrijpend maar ook het minst effectief omdat je maag gewoon weer op kan rekken. Ik zou de grote gastric bypass moeten hebben en dat weiger ik

Sleeve heeft hetzelfde effect als een GBP, een maagbandje is er eentje die minder effect heeft.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 23:49

daffodil schreef:
Ik twijfelde of ik hier zou reageren, niet omdat ik er een geheim van maak maar omdat ik de sfeer hier in het topic niet heel vriendelijk vind. Daarnaast vind ik dat ik mezelf niet hoef te verantwoorden. Ik maak mijn eigen keuzes en wat daaraan ten grondslag ligt is niet aan jullie om over te oordelen. Jammer dat er over overgewicht in het algemeen zo ontzettend geoordeeld wordt.

Wat ik vooral stuitend vind is de melding hier dat het bespottelijk is om zoveel geld aan een operatie uit te geven wat door de gemeenschap betaald wordt en je ook "makkelijk zelf voor elkaar kunt krijgen". Ga je ook zo tekeer over mensen die longkanker oplopen en roken of gerookt hebben? Of mensen wiens lever vervangen moet worden en drinkt/gedronken heeft? En zo kan ik uiteraard nog wel een paar voorbeelden opnoemen. Wees blij als je zelf niet of nauwelijks gebruik hoeft te maken van onze gezondheidszorg, dan ben je een gelukkig mens maar oordeel niet dat een ander er geen gebruik van zou mogen maken omdat iets geld kost. Dat hebben hele knappe koppen in een veel eerder stadium allang uitgezocht en daar zijn redenen voor waardoor dit mogelijk is voor een deel van de mensen met overgewicht want het is echt niet zo dat je omdat je te zwaar bent hup zo even geopereerd wordt. Het gemak waarmee hier geoordeeld wordt, is namelijk niet het gemak waarmee je zo'n operatie ondergaat......

Het is heel simpel, ik heb gebruik gemaakt van een medische mogelijkheid om mijn gezondheid aanzienlijk te verbeteren. Wat kan daar nou in vredesnaam mis mee zijn? Ik streef naar een zo gezond mogelijk leven en daarbij heb ik hulp gehad. Ik ben daar echt ontzettend blij mee omdat het me de kans geeft om een stuk fitter door het leven te gaan.

Als iemand daar vragen over heeft, ben ik altijd bereid deze te beantwoorden. Heeft iemand er een oordeel over, moet ie dat lekker zelf weten maar mij er niet mee lastig vallen. Ik kies er dus ook voor om dat te trachten te negeren.

Om heel eerlijk te zijn heb ik denk ik een harder oordeel over mensen die zich kapot gerookt hebben of gedronken. Ik zie niet in waarom niet. Die mensen hebben zichzelf kapot gemaakt. Willens en wetens.
Moeten ze dan niet geholpen worden natuurlijk wel. Maar er moet eerder ingegrepen worden.
Gbp word vergoed. Maar als ik wil afvallen met sporten word dat niet vergoed. Ja en dat vind ik scheef. Juist goed begeleid sporten en eten kan voor een heel aantal mensen net zo effectief zijn. Alleen onbetaalbaar.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 23:51

callum schreef:
DShots schreef:
Maar weten mensen niet dat er 3 soorten operaties zijn? Er wordt alleen gesproken over een GBP, maar er is ook een mini GBP en een sleeve.

Ze heeft het niet over je huid. Maar over je maag en darmstelsel. En de schade is idd afhankelijk van het soort operatie.
De sleeve is het minst ingrijpend maar ook het minst effectief omdat je maag gewoon weer op kan rekken. Ik zou de grote gastric bypass moeten hebben en dat weiger ik

Sleeve heeft hetzelfde effect als een GBP, een maagbandje is er eentje die minder effect heeft.[/quote]

Dan ben je verkeerd geïnformeerd vrees ik. Want met een sleeve halen ze alleen een stuk maag weg en blijft de opname capaciteit van je darmen in tact. Daar waar bij een gastric bypass je maag verkleind word en je darmen omgelegd worden waardoor je dus op 2 vlakken winst behaald.
Daarnaast kan een maag gewoon weer oprekken. Je darmen kunnen zichzelf niet weer opnieuw aanhechten dus is de slagingskans van een gbp groter dan van een sleeve.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 23:52

Ik vind een maagverkleining (mits iemand geestelijk in orde is en met meer sporten en gezonder eten ook zou kunnen afvallen) ook echt een gebrek aan wilskracht..

Ik ben vorig jaar bijna 20 kg afgevallen en ik ben trots dat ik dat zonder hulp heb gedaan, het was wel zwaar maar het was echt mogelijk, met alleen maar gezonder eten en sporten, en een hoop doorzettingsvermogen. En nu zit ik überhaupt ook beter in mijn vel omdat ik mijzelf een gezonder etenspatroon heb aangeleerd.

Het lijkt mij juist vervelend, dat als je eenmaal bent afgevallen een tijdje nadat de bypass is aangebracht, dat je er boor altijd aan vast zit en niet een keertje zelf kunt beslissen om wel eens wat meer te eten.. maar altijd die kleine porties.

Zag laatst zelfs al eens iets op tv, dat ze wilden overwegen dergelijke operaties ook bij kinderen met overgewicht te gaan doen. Zijn ze gek geworden?! 8)7

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 23:53

Maar bij 80% van de banen sta je niet toch? Ik loop toevallig heel veel op mijn werk (zorg) maar genoeg banen waarbij dat absoluut niet zou hoeven. Dus dan zie ik niet waarom iemand niet kan werken, want als je je bed uit kunt komen kan je volgens mij al in een callcenter werken (buiten dat de reis heen en terug te doen moet zijn). Ik ben wel van het denken in mogelijkheden, en misschien van nature wat optimistisch en vooruitstrevend.
Ik ben wel heel benieuwd wat je dan wel en niet mag, want wat je net typt kom je denk ik rond de 1000 a 1200 kcal op een dag, waarbinnen 2 keer vlees?

moonsparkle@ mooi artikel, daarin komt voor mij duidelijk dat de mensen waarbij dus een GB krijgen waarbij de maag wordt verkleind het echt alleen om voedingsinname en hongergevoel gaat. Daar waar andere een stuk darm niet wordt gebruikt, maar het hongergevoel blijft maar je meer kunt eten en minder wordt opgenomen.
Combinatie van beiden zie ik er niet bij staan? bestaat dat ook niet?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 23:54

Maak ik het anders. Ik ben bewust kinderloos maar betaal wel mee aan iedereen die aan kinderen wil beginnen.....in mijn ogen zonde van het geld maar dat is toch niet aan mij om over te oordelen?

Die mensen met kinderen hebben meebetaald aan mijn operatie en zo wordt er heel wat heen en weer geschoven in de zorg om ervoor te zorgen dat iedereen gebruik kan maken van de zorg die hij/zij nodig heeft.

Ik ben het met je eens Callum dat er meer vergoed zou kunnen worden in het voorstadium om dit steeds groter wordende probleem in een eerder stadium aan te pakken.

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 23:54

Of jij? Ik ben donderdag nog bij de chirurg geweest en beide mogelijkheden zijn even goed. Dus denk dat jij verkeerd informeert bent. De maagbandje is al niet eens meer in Nederland en alleen nog maar in België te doen! :)

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 23:56

----
Laatst bijgewerkt door DShots op 13-02-17 23:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 23:56

smurffie schreef:
MiniMeLona schreef:
Ik wordt altijd een beetje verdrietig van dit soort topics:

De mensen die op "eigen" kracht zoveel zijn afgevallen ( waarvoor respect!), gedragen zich erna vaak als ex rokers, die roepen ook vaak om het hardst dat de nog rokenden geen wilskracht of motivatie hebben. Vergeten voor het gemak maar even dat je dat zelf dan blijkbaar ook veel te lang niet hebt gehad.

Vind dat eerlijk gezegd nog erger dan de opmerkingen van altijd slanke mensen, of nooit gerookt hebben, die weten immers niet hoe het voelt, die kan je het niet kwalijk nemen.

Als een maagverkleining helpen kan, waarom dan niet? Ik zou wensen dat er voor bv anorexia ook iets zou zijn wat die mensen redden kan!

Het is gewoon niet zo dat mensen een maagverkleining krijgen die het niet ontzettend hard nodig hebben, omdat ze als ze dit laatste en drastische redmiddel niet met beide handen aanpakken het vaak ook niet overleven.

Ik vind het zelf eigenlijk een belangrijker vraagstuk hoe het toch komt dat de westerse wereld in grote getalen veel te zwaar wordt, als daar niks aan gedaan wordt is over misschien wel 50 jaar meer dan de helft veel te dik.

Deze slaat op mij. Ik kan je vertellen dat ik van een eetstoornis doorgeslagen ben in het aankomen, te dik geworden ben en nu weer op gezond gewicht. Dus op eigen kracht afvallen en aankomen kan ik, mede doordat ik mijzelf tot dwanggedachtes zet.
Het afvallen is dus ook niet "gemakkelijk" gegaan, maar gelukkig met hulp van hele goede vrienden wel op eigen kracht en redelijk gezonde manier. Ik heb dus beiden uiterste meegemaakt, daarom kan ik je ook vertellen dat anorexia echt heeeeeel anders is dan overeten. Anorexia is namelijk een kwestie van pure controle en wilskracht vanuit je verkloten mindset, vanuit je psychische ziekte. (daar ik nooit echt anorexia gehad heb, wel een fiks ondergewicht door dwangmatig ondereten).

Vraagstuk waarom de westerse wereld zo veel te dik is is omdat wij daar de middelen toe hebben. Heeeeel veel koolhydraten eten is normaal in onze maatschappij, en totaal overbodig. Groente en gezonde voeding is duurder dan slecht eten.

Vind dat eerlijk gezegd nog erger dan de opmerkingen van altijd slanke mensen, of nooit gerookt hebben, die weten immers niet hoe het voelt, die kan je het niet kwalijk nemen.

Dit stuk zou dan ook op mij slaan.
Ik denk dat je niet weet hoe (en nu spreek ik voor mijzelf) het is om 'slank' te zijn. Denk je niet dat wij geen opmerkingen etc naar ons hoofd krijgen? Mensen praten en zeggen: jij bent echt slank hoef je zeker niks voor te doen. Maar ondertussen ben je zoals hierboven wel 'dwangmatig' bezig. Maar daar hoor je niemand over want 'dikke mensen' mogen een reden hebben tot klagen maar slanke niet omdat ze geen weet hebben? Serieus even ruilen van lichaam?

Het zijn trouwens niet zo zeer de khd die ons dik maken maar het aantal calorieën wat je op een dag binnen krijgt.
Ons voedsel, gezond, duurzaam oid, is echt goedkoop als je vergelijkt met andere landen. Dus geniet eens van ons eigen geteelde groenten en fruit en koop een lokaal bij een boer oid!

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 23:57

Even gekopieerd dus kan niet helemaal goed staan, maar dit mag je dus al niet eten Smurffie

Wat mag niet :
brood, broodvervangers zoals crackers en beschuit, ontbijtgranen (muesli, cornflakes), koolhydraatarm brood, croutons
fruit
melk en melkproducten zoals vla, yoghurt, Optimel, Vifit.
Uitzondering: er mag per dag 1 schaaltje kwark worden gebruikt
limonade, frisdra nk, bier, alcoholische dranken, vruchtensappen, dubbelfris(light)
koek, snoep, gebak, chocolade, zoet broodbeleg, ijs
aardappelen, pasta, rijst, peulvruchten, bulgur
chips, zoutjes, snacks
gepaneerde ge
rechten, vegetarische burgers

Wat mag wel
:
groente, gekookt of als rauwkost
vlees, vis, kip, ei en kaas (eiwit)
olie, boter, margarine, mayonaise (vet)

daffodil

Re: Maagverkleining, niet gewoon een tekort aan motivatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 23:58

Ehhh Dshots, wanneer mag je dat niet eten?? Want ik mag alles eten hoor, ik kies er alleen voor om bepaalde dingen niet te eten.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 23:59

smurffie schreef:
Maar bij 80% van de banen sta je niet toch? Ik loop toevallig heel veel op mijn werk (zorg) maar genoeg banen waarbij dat absoluut niet zou hoeven. Dus dan zie ik niet waarom iemand niet kan werken, want als je je bed uit kunt komen kan je volgens mij al in een callcenter werken (buiten dat de reis heen en terug te doen moet zijn). Ik ben wel van het denken in mogelijkheden, en misschien van nature wat optimistisch en vooruitstrevend.
Ik ben wel heel benieuwd wat je dan wel en niet mag, want wat je net typt kom je denk ik rond de 1000 a 1200 kcal op een dag, waarbinnen 2 keer vlees?

moonsparkle@ mooi artikel, daarin komt voor mij duidelijk dat de mensen waarbij dus een GB krijgen waarbij de maag wordt verkleind het echt alleen om voedingsinname en hongergevoel gaat. Daar waar andere een stuk darm niet wordt gebruikt, maar het hongergevoel blijft maar je meer kunt eten en minder wordt opgenomen.
Combinatie van beiden zie ik er niet bij staan? bestaat dat ook niet?

De combinatie van beide is volgensmij de scopinaro.
Die krijgen niet heel veel mensen.
Mijn moeder heeft die gehad, maar niet in een keer zeg maar. Ze had al een maagverkleining en daarna is er nog darm weggehaald. Maar en zijn ook mensen die dit wel in een keer krijgen. Maar dat is echt alleen bij de mensen met zwaar overgewicht. Denk aan praktisch 200 kilo.

Nies_

daffodil schreef:
Maak ik het anders. Ik ben bewust kinderloos maar betaal wel mee aan iedereen die aan kinderen wil beginnen.....in mijn ogen zonde van het geld maar dat is toch niet aan mij om over te oordelen?

Die mensen met kinderen hebben meebetaald aan mijn operatie en zo wordt er heel wat heen en weer geschoven in de zorg om ervoor te zorgen dat iedereen gebruik kan maken van de zorg die hij/zij nodig heeft.

Ik ben het met je eens Callum dat er meer vergoed zou kunnen worden in het voorstadium om dit steeds groter wordende probleem in een eerder stadium aan te pakken.
Nou die kinderen moeten wel mijn aow betalen dus laat ze maar komen :D

Buiten dat ik het geen vergelijk vind, maakt dat kostenplaatje me eigenlijk nog niet eens zo veel uit. Wat mij betreft zouden de diëtist, sportschool en psycholoog gratis zijn. Misschien dat dat helpt.

060606

Het is erg, maar inderdaad ook bij mensen die zich kapot hebben gerookt denk ik; tja.. je heb er vast over nagedacht maar bent er gewoon mee doorgegaan, zeker in deze tijd moet je weten hoe slecht het is. Ik zal daar dan ook echt geen donor voor willen zijn.. :7 Maar aan de andere kant word er overal reclame gemaakt en ik weet dat het moeilijk is. Dus ik snap het een klein beetje wel maar ook weer niet. En zo ook met eten, het is ook heel lastig, zeker als je niet precies weet wat het beste is en er continu overal eten is. Dan denk ik ook dat wilskracht zoals eerder in het topic genoemd word inderdaad heel veel meespeelt. Helaas.. niet iedereen heeft de kracht.. en dan is het maar hopen de kracht te vinden in een goede diëtist, dokter of iets of als laatste redmiddel te grijpen naar hulpmiddelen waarvan ik me echt afvraag of de kracht van de dietist en dokter wel juist was.
Laatst bijgewerkt door 060606 op 14-02-17 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

daffodil schreef:

Interessant. Ik krijg verder geen toeslagen omdat wij te veel verdienen, hoe het zit met kinderbijslag weet ik niet.

DShots

daffodil schreef:
Ehhh Dshots, wanneer mag je dat niet eten?? Want ik mag alles eten hoor, ik kies er alleen voor om bepaalde dingen niet te eten.

Dit is het streng dieet dat je mee krijg vanuit het ziekenhuis. Maar wilde aanduiden dat als je hiermee alvast zoals Smurffie denkt volgens mij dat je dit niet je hele leven vol houdt :)

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 00:00

daffodil schreef:

Dit bedoeld ze denk ik nog voor de operatie. Klinkt eigenlijk logisch.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 00:02

Lieveli, wat hebben de toeslagen ermee te maken? Die vat ik niet helemaal. Het gaat mij om de medische zorg.

Dshots, dat is dus absoluut niet wat ik meegekregen heb. Zo zie je maar dat ook daar nog een hoop verschil in zit. NIemand houdt dat vol namelijk......De eerste weken na de operatie is een ander verhaal vandaar dat ik vroeg waarvoor dit was.
Toevoeging, ervoor zou kunnen maar ook dat is niet haalbaar. Zes keer eten wel en je drinken en eten minimaal 20 minuten van elkaar gescheiden houden ook. Dat zou eigenlijk iedereen moeten doen, schijnt veel gezonder te zijn.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 00:03

daffodil schreef:
Lieveli, wat hebben de toeslagen ermee te maken? Die vat ik niet helemaal. Het gaat mij om de medische zorg.

Dshots, dat is dus absoluut niet wat ik meegekregen heb. Zo zie je maar dat ook daar nog een hoop verschil in zit. NIemand houdt dat vol namelijk......De eerste weken na de operatie is een ander verhaal vandaar dat ik vroeg waarvoor dit was.

Jij hebt het over het geld dat ik krijg als ik straks bevallen ben. Maar omdat wij teveel verdienen krijgen we bijvoorbeeld geen zorgtoeslag. Dus ik vroeg me af of ik dan wel kinderbijslag krijg. Antwoord is ja. Krom is dat wel.

DShots

Ik word geopereerd in het SFG van Rotterdam, dus misschien dat hun inderdaad andere dingen aanpassen dan andere ziekenhuis.

daffodil

Nee ik heb het over de medische zorg.....dus controles in het ziekenhuis, bevalling, ivf behandelingen etc. Niet over toeslagen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 00:04

Ook die toeslagen zijn vast door knappe koppen berekend en de een maakt er wel gebruik van, de ander niet. Zo is het net eigenlijk hetzelfde als met medische zorg.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 00:05

daffodil schreef:
Nee ik heb het over de medische zorg.....dus controles in het ziekenhuis, bevalling, ivf behandelingen etc. Niet over toeslagen.

Daar betaal ik dus een hele hoge premie voor, ik heb het duurste pakket. Bovendien werken wij allebei zo'n 40 uur in de week.

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 00:06

Maar wat heeft dit te maken met een GBP of sleeve? :Y)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-17 00:07

daffodil schreef:
Ik twijfelde of ik hier zou reageren, niet omdat ik er een geheim van maak maar omdat ik de sfeer hier in het topic niet heel vriendelijk vind. Daarnaast vind ik dat ik mezelf niet hoef te verantwoorden. Ik maak mijn eigen keuzes en wat daaraan ten grondslag ligt is niet aan jullie om over te oordelen. Jammer dat er over overgewicht in het algemeen zo ontzettend geoordeeld wordt.

Wat ik vooral stuitend vind is de melding hier dat het bespottelijk is om zoveel geld aan een operatie uit te geven wat door de gemeenschap betaald wordt en je ook "makkelijk zelf voor elkaar kunt krijgen". Ga je ook zo tekeer over mensen die longkanker oplopen en roken of gerookt hebben? Of mensen wiens lever vervangen moet worden en drinkt/gedronken heeft? En zo kan ik uiteraard nog wel een paar voorbeelden opnoemen. Wees blij als je zelf niet of nauwelijks gebruik hoeft te maken van onze gezondheidszorg, dan ben je een gelukkig mens maar oordeel niet dat een ander er geen gebruik van zou mogen maken omdat iets geld kost. Dat hebben hele knappe koppen in een veel eerder stadium allang uitgezocht en daar zijn redenen voor waardoor dit mogelijk is voor een deel van de mensen met overgewicht want het is echt niet zo dat je omdat je te zwaar bent hup zo even geopereerd wordt. Het gemak waarmee hier geoordeeld wordt, is namelijk niet het gemak waarmee je zo'n operatie ondergaat......

Het is heel simpel, ik heb gebruik gemaakt van een medische mogelijkheid om mijn gezondheid aanzienlijk te verbeteren. Wat kan daar nou in vredesnaam mis mee zijn? Ik streef naar een zo gezond mogelijk leven en daarbij heb ik hulp gehad. Ik ben daar echt ontzettend blij mee omdat het me de kans geeft om een stuk fitter door het leven te gaan.

Als iemand daar vragen over heeft, ben ik altijd bereid deze te beantwoorden. Heeft iemand er een oordeel over, moet ie dat lekker zelf weten maar mij er niet mee lastig vallen. Ik kies er dus ook voor om dat te trachten te negeren.

Dit topic komt echt voort uit nieuwschierigheid. En niemand in mijn omgeving heeft mij duidelijk een antwoord kunnen geven waarom een GB wel zou kunnen werken en "gewoon doorzetten met afvallen" niet. Dat dat ontzettend moeilijk en een lang traject is ben ik ervaringsrijk in. Ik ben wel afgevallen met een hongergevoel wat ik onderdrukt heb, goed? geen idee.. maar ik ben nu wel op een gezond gewicht met een gezond eetpatroon. Als je stelselmatig te veel eet, rekt je maag. Die heeft ongeveer 3 weken nodig om aan een nieuw voedingspatroon te wennen. Na 3 weken had ik ook oprecht geen honger meer. Die 3 weken, die waren bikkelen. En schuif ik weer iets naar de verkeerde kant met eten (want macht der gewoonte..) dan moet ik dat vaak weer een paar dagen bekopen met echt streng aan mijn voeding te letten. Dat betekend niet dat ik nooit ongezond eet, wel dat ik daar de rest van de dag rekening mee houdt.

Ik vraag me altijd af hoeveel mensen die een GB hebben gehad, daarvoor geprobeerd hebben om inderdaad stelselmatig rond de 1400 a 1500 kcal op een dag te eten en dat enkele weken hebben geprobeerd zonder daarvan te zijn afgevallen. En dan bedoel ik ook echt, zonder jezelf voor de gek te houden, alles wat je binnenkrijgt optellen en eerlijk zijn.
Als ik namelijk echt alles bijhoudt, totaan ieder glas drinken aan toe, kan ik me niet voorstellen dat er mensen zijn die door echt heel erg aan dat eetpatroon te werken, lichamelijk niet afvallen en dan wel door een GB afvallen.