Terug thuis met de belofte dat mijn moeder mij deze nacht om de 2u wekt en bij minste twijfel terug naar spoed brengt. Heb blijkbaar dus hersenschudding.
Wat heup en bekken betreft: er zitten geen breuken maar de heup is duidelijk ontwricht geweest en vervolgens vanzelf weer in de kom gesprongen. Daardoor is alles nu instabiel en zijn banden, ligamenten, pezen enz te lang/te slap. Labrum (kraakbeen) die de heupkop in de kom houdt is hierdoor ook opgerekt en daardoor voel ik het telkens terug uit elkaar schieten. Of dit vanzelf terug zal inkrimpen en stabiel worden of een operatie nodig zal hebben om de structuren die zoveel uitgerokken zijn in te korten zal de toekomst moeten uitwijzen. Er zit nog heel veel bloed rond de heup/in het bovenbeen van alle banden en spieren die uitgerokken werden en scheurtjes hebben opgelopen hierdoor waardoor het moeilijk beoordelen is of een operatie dan wel volledige rust aangewezen is. We moeten nu "wachten" tot het bloed afgevoerd wordt en zien of de boel zichzelf terug stabiliseert. Bekken en heup + onderrug is ook zwaar gekneusd, bekken is verschoven maar dat moet later ahv fysio geleidelijk terug op zijn plaats geschoven worden. Dus al bij al goed nieuws eigenlijk... er is dus niet zo heel veel aan de hand, alleszins geen breuken!
Blijf jij maar even een week of twee plat liggen... je hebt geluk dat je er geen bloeding bij hebt gekregen.
Gianti
Geplaatst: 13-02-17 23:26
Jezus meid dan heb je echt een flikker smak gemaakt! Een heup luxeert. (mits niet hypermobiel) echt heel lastig! Je hebt dan wel geen breuk, maar dit is ook niet niets...
Sterkte ts. Denk aan jezelf, geef je lichaamtijd om te helen
Annalies03
Geplaatst: 13-02-17 23:27
je hebt wel een engeltje op je shouder gehad hoor..
Anoniem
Geplaatst: 13-02-17 23:28
Fijn om wat van je te horen!
Letsel klinkt toch wel heftig hoor! 'Er is dus niet heel veel aan de hand' zegt een vrouw met een gekneusde rug, kortgeleden geluxeerde heup en een wekadvies..
Soms zijn kneuzingen vervelender dan breuken. Maar gelukkig is je nek en rug niet gebroken!
Ik vind het super dat je naar het ziekenhuis bent gegaan! Zie je wel dat het nu prima was om voor jezelf te kiezen? Heel veel succes met herstellen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-02-17 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Anoniem
Zorg goed voor jezelf en heel veel beterschap.
Anoniem
Je hebt heel veel geluk gehad , lekker rustig aan nu . Werk komt later wel
Neon
Geplaatst: 13-02-17 23:29
Woeps... ik wil je niet bang maken hoor... maar euhm dit gaat nog wel even duren voordat je daar bovenop bent... hou maar goed rust...en hou je maar keurig netjes aan de voorschriften van de artsen en de fysio...
Beterschap...
jasmijn16
Heel veel sterkte, kneusingen blijf je heel erg lang last van houden, neem je rust en begin niet te vroeg met werken, daar krijg je later alleen maar spijt van. Hersenschudding ook niet als niks zien, als je te vroeg weer wat gaat doen blijf je daar echt maanden last van houden. Hopelijk weet je binnenkort of er een operatie nodig is of niet. Ik hoop dat je af en toe even een update plaatst hier! Sterkte
Ianrowan2009
Ow wat fijn om te horen dat je weer thuis bent TS! Maar dat je nu eigenlijk voor zeker een week thuis zou moeten blijven lijkt mij een heel verstandig besluit. Die zwellingen gaan namelijk niet vanzelf weg. Rust rust en nog eens rust. En een hoop liefde van je moeder het beste recept voor nu. Veel beterschap!
Volgende keer als je gaat springen misschien er voor zorgen dat je niet alleen bij de paarden bent Dan kan in elk geval iemand je even langs de Eerste Hulp brengen als er iets gebeurd.
Dank je wel allemaal! Is echt super fijn om zo gesteund te worden! Ook de fellere reacties ben ik dankbaar, ik had ze nodig (en ook verdiend gezien mijn niet zo slimme actie) !
Truste meis. 'Valt allemaal mee' zegt ze dan. Doe jij maar effe flink rustig!
Christiene
Geplaatst: 14-02-17 00:05
Ik wist dat er mensen zijn die doorgaan zolang ze kunnen of niet van artsen houden en dus uitstellen... Schijnbaar ook mensen die werk belangrijk vinden..
Beterschap ik denk 90 % al eerder na ziekenhuis waren gegaan. Wel hard voor jezelf met best wel flinke verwondingen
Stel het zelf ook graag uit. Maar in dit geval had ik denk ik wel gebeld naar 112 na de val
geen breuken maar evengoed flink wat letsel. goed je rust nemen hoor, beterschap
A3a1
Geplaatst: 14-02-17 00:24
Tip 1 De hersenschudding, blijf thuis, tot je beter bent. Rustige, schaduwrijke kamer, niet lezen en al helemaal geen tv kijken. Vervolgens rustig opbouwen.
Als je te snel gaat ( weet er alles van ) krijg je uitval, blijvende hoofdpijn, met wat pech kun je niet meer op woorden komen, mogelijke wiphless gerelateerde klachten.
Tip 2 Kneuzingen, rustig blijven bewegen.
Tip 3 Uit de kom geschoten, zorg dat je de spieren eromheen zachtjes aan gaat bewegen, zodat deze niet gaan verslappen. Dan kun je ze als je beter bent met lichte krachttraining, onder begeleiding, zo trainen dat ze je heup in je kom houden.
En vraag, is dit paard niet een beetje teveel paard voor jou?
En vooral, veel beterschap!!!! En veel wijsheid in het beter voor jezelf leren zorgen.