Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mazida schreef:Ik kan me niet druk maken om lang wachten bij de huisarts. Het is hier ook niet anders, maar wel een hele fijne huisarts waar ik met een goed gevoel naar toe ga. Weleens een uur moeten wachten, maar ik neem wel een boek mee om de wachttijd te doden. Wat is een uur op een mensenleven?
bruintje123 schreef:Mijn ervaring is inderdaad dat de internist minder vlug uit zijn poli gebeld wordt.
( door werk moesten wij soms de artsen spoed oppiepen en dan weet je bij welke dat vaker gebeurt)
Met de avond en nachtdienst was wel altijd de internist de pineut, die konden zelden een rustige nacht hebben.
Liselot schreef:Als er voor mij een dubbel consult geboekt wordt wordt dat gewoon zo doorberekend naar de zorgverzekeraar hoor. Het is de taak van de assistentes om in te schatten of er een dubbel consult nodig is
Tink89 schreef:Klopt. En misschien denk ik nu te makkelijk, maar je kunt het toch zo regelen dat er een internist voor spoedgevallen bereikbaar is en dat de internist die de poli moet doen niet die persoon is? Dat doet mijn tandartsenpraktijk bijvoorbeeld ook zo. Op een team van 12 tandartsen heeft er eentje spoeddienst...
Tink89 schreef:bruintje123 schreef:Mijn ervaring is inderdaad dat de internist minder vlug uit zijn poli gebeld wordt.
( door werk moesten wij soms de artsen spoed oppiepen en dan weet je bij welke dat vaker gebeurt)
Met de avond en nachtdienst was wel altijd de internist de pineut, die konden zelden een rustige nacht hebben.
Klopt. En misschien denk ik nu te makkelijk, maar je kunt het toch zo regelen dat er een internist voor spoedgevallen bereikbaar is en dat de internist die de poli moet doen niet die persoon is? Dat doet mijn tandartsenpraktijk bijvoorbeeld ook zo. Op een team van 12 tandartsen heeft er eentje spoeddienst...
bruintje123 schreef:Tink89 schreef:
Klopt. En misschien denk ik nu te makkelijk, maar je kunt het toch zo regelen dat er een internist voor spoedgevallen bereikbaar is en dat de internist die de poli moet doen niet die persoon is? Dat doet mijn tandartsenpraktijk bijvoorbeeld ook zo. Op een team van 12 tandartsen heeft er eentje spoeddienst...
Die in de avond en de nacht zijn dan de dienstdoende en zijn er geen poli's open.
Als ik kijk hoe vaak we een Chirurg of Cardioloog weg moesten bellen met het spoednummer was dat niet zo heel vaak. (internist zelden) maar het kwam zeker wel voor. Dan bedoel ik dus overdag tussen 8 en 5.
Als je dan iemand op alleen maar spoeddienst zet die anders niets te doen heeft betreft patiënten is dat onbetaalbaar. Want die is echt niet gratis bereikbaar.
Dus ja een keer extreem oplopende wachttijden nemen ze dan denk ik voor lief.
Magrathea schreef:Mijn huisarts duurt vaak lang ja. Veel internationale studenten hier die bij elk hoestje bij de huisarts zitten, slecht Engels spreken en de HA die geduldig iedereen laat uitpraten. Wel zo netjes. Loopt vaak een kwartiertje uit, soms wat meer, soms is ze perfect op tijd.
Standaard consulten naar 15 minuten laten gaan lijkt me een bijzonder slecht idee. Ik merk dat ik 9/10 keer ruim binnen de 10 minuten weer buiten sta en daar kan ik nooit de enige in zijn. Zelfs als ik een wat complexer probleem heb handelt ze de dingen in het algemeen vlotjes af (zonder dat ik het idee heb dat ik snel weer de deur uit wordt gezet overigens)
En guttegut, een huisarts die zich verslaapt of een SEH-verpleegkundige die zich aan het protocol houdt.. 't Zijn soms net mensen, niet![]()
Ik heb trouwens een keer op de HAP gezeten omdat ik in een brand had gelopen en ivm mijn astma wilde ik checken of alles okee was. Dat duurde ook heel lang. En er zat een dikke man met een duur uitziende jas in de wachtkamer met mij, met zijn zoontje, waar een continue waterval van geklaag uit kwam dat zijn zoontje toch zo lang moest wachten en dat al die andere dingen lang niet zo ernstig konden zijn want hij zag toch mensen lachend de behandelruimte uit komen? (Nog afgezien van het feit dat het ventje gewoon rechtop zat en geen zieke indruk maakte maar goed.) Oja en het was ook onacceptabel dat mensen met kleine dingen eerder werden geholpen dan hij.
Ik heb absoluut geen HAP-ervaring maar met wat logisch nadenken kom ik tot de conclusie dat er waarschijnlijk enkele (leerling) artsen zijn met dienst die de ernstige problemen doen. Daarnaast heb je dan waarschijnlijk een assistente of een verpleegkundige oid die de kleine dingen doet (in dit geval een meisje dat in haar hand had gesneden tijdens het koken)(al kun je je afvragen of een actieve bloeding "niet ernstig" is maar goed) Nogal logisch dan dat die eerder wordt geholpen.
En ergens snap ik ook wel dat ze niet het aantal artsen gaan verdubbelen op een dienst met het risico dat zij de helft van de tijd uit hun neus kunnen gaan zitten eten. Ik heb ook eens college gehad van een traumachirurg tijdens zijn dienst, hij waarschuwde ons al dat hij kon worden opgeroepenDat gebeurde niet dus blijkbaar kan het best gebeuren dat je gewoon 2u niks doet.