Duiveltje afschieten - roken is vies en ongezond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:20

Ik ben bijna 100 dagen gestopt nu!!

bij mij hielp positieve bekrachtiging meer dan negatieve, dus alle voordelen op een rijtje:
-veel minder kans om kanker te krijgen
-bakken met geld over
-mijn kind groeit niet op met roken
-ik hoef niet steeds weg te lopen van mijn kind!
-ik ruik niet meer naar rook
-ik kan langer en sneller hardlopen/sporten
-ik MOET niet perse de kou in als er reclame is in een film :')
-Ik hoest niet meer, heb geen slijm.
-mijn nagels zijn mooier en mijn haar is echt een megaverschil!
-ik hoef niet persee meer elke keer langs dat tankstation

kan nog wel ff doorgaan!
ALs iemand tegen mij zei "weet je wel hoe slecht het is" dan had ik alleen maar meer zin in een peuk.
ja ik wist hoe slecht het is. Maar het is niet voor niets een verslaving.. Ik kon (dacht ik) nooit stoppen, ik zou roken tot mijn dood. Maar toch nicotinepleisters geprobeerd en zo er vanaf gekomen :j denkend aan alle voordelen!

oja, ik rookte al 13 jaar (vanaf 16!) en iets minder dan pakje per dag. Als ik het kan, kan jij het ook!

HaKuNaMaTa

Re: Duiveltje afschieten - roken is vies en ongezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:22

Mijn vriend zijn eerste reactie naar een week gestopt te Zijn was "je kusjes zijn niet meer zo vies, dit is heel veel beter zo"
Dat geeft mij wel de kracht om te blijven stoppen..

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:36

Oh nog een; stiekem neemt het best wel veel tijd in beslag! 5 minuten hier, 5 minuten daar... ik rookte toch wel een uur per dag :oo

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:38

Wat een wereldtopic, ik stip!!
En niet om redenen die hier aangegegeven worden, want
1. Ik vind het dus niet stinken. Als ik een tijdlang niet heb gerookt op mijn werk en er iemand binnenkomt die net heeft gerookt, vind ik het een stuk aangenamer dan die vieze zweetlucht van zijn collega die ernaast staat.
2. Niet omdat ik kinderen zo leuk vind. Ik vind ze absoluut niet leuk en wil ze niet, dus voor hun zal ik het niet doen.
3. Niet om gezellige of ongezellige redenen, want in de vriendengroep hebben we het opgelost door bij elke fuif eigenlijk altijd een partytent neer te zetten. Blijft het huis netjes en staan we gezellig met zn allen bij elkaar. Gaat zo al jaren.
4. Niet omdat ik het niet (meer) kan betalen.
5. Niet omdat het zo ongezond is, want ook een heel gezond mens kan ineens aangereden worden door een auto en er niet meer zijn.
6. Niet omdat ik me vroeger zo heb geschaamd om mijn rokende vader. Sterker nog, vriendjes en vriendinnetjes kwamen naar mijn huis omdat we daar binnen mochten roken. Behalve ik, want ik rookte toen nog niet in de buurt van mijn ouders :').

Maarrrr...
1. Omdat ik van het weekend bij een vriendin op bezoek ging en ik na 2 trappen eruit zag alsof ik de marathon had gelopen. En ik me nog 10x erger voelde.
2. Omdat ik het zat ben om in die rotkou te staan voor die verslaving
3. Omdat ik pas naar mijn plafond zat te kijken en deze echt niet meer zo wit ik als dat ik 'm 2 jaar geleden heb gemaakt
4. Omdat een maand niet roken al betekent dat ik een vrij luxe weekend weg kan. Niet dat geld een probleem is, maar het is wel leuk om het op die manier te zien. Rook zo'n 250€ in de maand weg even grofweg uitgerekend, dit kan veeeeeeel leuker besteed worden!
5. Wel qua gezelligheid tijdens een avondje uit eten. Niet meer opstaan van de tafel om buiten een sigaretje te roken.
5. Meteen motivatie om wat meer de fiets te pakken en appels in te slaan want ik wil er geen kilo's bij.

Wat mij betreft genoeg redenen, heb me voorgenomen om morgen de HA te bellen voor een afspraak voor informatie over Champix en een kuur. Heb het in het verleden geprobeerd met stickers en kauwgom en dat werkte goed. Tot het moment dat ik dáár mee moest stoppen.
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 01-02-17 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:39

Oh ik rookte trouwens 50 sigaretten per dag. En dat al heel lang. Ik ben gewoon cold turkey gestopt.
Als ik het kan dan kan jij het ook.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:45

Nog een aantal,redenen.

Je stinkt
Mensen kunnen ziek van je worden door de rook en lucht die je om je heen hebt hangen. Ik zelf krijg het stikbenauwd van rook en de walm die rokers om zich heen hebben hangen. Mijn ouders rookten en mijn longen zijn aardig maar de kl ote daardoor. Was erg vaak ziek, longontsteking, benauwd enz
Het is duur
Je wordt er uiteindelijk ziek van en gaat dood
Je huid tanden vingers verkleuren blijvend
Je raakt juist in de stress als je geen sigaret hebt dus hoezo ontspant het?
Je loopt grotere kans ziek te worden omdat je buiten in weer en wind moet gaan lurken aan je dodelijke stinkstok.

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:47

Omdat je vet erg stinkt.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:49

Je merkt het nu nog niet, maar als je straks stopt is je conditie toch opeens beter hoor. Mijn vriend dacht ook dat hij er geen last van had. :P

Oja, zijn ex rookt, en als de kids bij haar vandaan komen stinken ze er ook naar. Nu ze buiten rookt gelukkig bijna niet meer.
Maar kun je nagaan hoe erg het ruikt.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:51

phormicola schreef:
Oh ik rookte trouwens 50 sigaretten per dag. En dat al heel lang. Ik ben gewoon cold turkey gestopt.

T*ring das veeel op een dag :oo

Ik heb mijn buurman zien sterven aan longkanker.
Ik was toen een jaar of 10.
Hij lag in zijn woonkamer aan de zuurstof.
Zo erg dat hij gewoon moest wachten dat hij dood ging, hij kon niet meer geholpen worden.
Belde ons op ons huisnummer (terwijl hij naast ons woonde) of ik een pakje Javaanse Jongens voor hem wilde halen..
Dus ik deed als 10 jarige braaf.
Geloof dat hij een week later dood was.
Mijn ouders rookten ook.
Pa nu al een jaar of 20 gestopt.
Ma nu 4 jaar.
En ik.....Ik rook ook, al vanaf mijn 19e dus al 14 jaar.
Dit topic zet me aan het denken dus ik blijf even volgen.
Nu nog de moed verzamelen om écht te stoppen.
En weet je waar ik het meest bang voor ben, dat ik 10 kg of meer aankom en dat wil ik echt niet :(

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:54

Als ik bij m'n beste vriendin geweest ben is het eerste wat ik doe m'n kleren uittrekken en douchen om de rooklucht kwijt te raken.
Ik merk het nadien ook heel erg: benauwd, hoesten, reutelen en ik ben meestal heel erg moe de dagen erna.
Ik kan het haar moeilijk verbieden omdat het in haar eigen huis is maar toen ik dit laatst vertelde schrok ze wel behoorlijk.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 20:57

Wat mij hielp door die eerste periode was de opmerking van een vriendin: "Dat lukt je vast niet, want ik kan het ook niet!". }:)
Dat was het duwtje wat ik nodig had, naast alle verstandige redenen.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:02

Liever te vroeg in de kist dan weer een peukje gemist :)ddd

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 21:05

Jeetje iedereen bedankt!!

Er zaten een paar hele rake opmerkingen bij en terwijl ik in de wachtkamer van de osteopaat zat hoorde ik buiten een huilend kind toen ik ze aan het lezen was en dat kwam wel ff binnen.

Zo doende besloten om mijn after dinner sigaret ook maar eens vooruit te schuiven. Dus had tussen 12u en 19.30u niet gerookt. Vanavond nog 1 misschien. Morgen 3. Vrijdag stoppen.

Ja met mijn medicijnen is het inderdaad de bedoeling dat je afbouwt in 5 dagen. Het is een middel wat in Nederland nog niet erkend wordt, maar in Oost Europa het succesmiddel voor stoppen met roken is. Het heet Tabex. Het werkt in op je nicotinereceptoren. Dus ik ben echt totaal niet onrustig (reden vaak om weer te beginnen in mijn geval). Je truct je lichaam er dus mee. Ik vind het echt heel erg ideaal. Voel me er erg relaxed bij. Ik wilde niet aan de Champix vanwege de veel genoemde bijwerkingen.

Alleen mn hoofd moet dus langzaamaan bedenken dat ik die sigaret op bepaalde momenten niet nodig heb. Maar de urge is er ook niet echt. Dus ik heb er eigenlijk wel vertrouwen in.

Ik heb ook per pb een aantal hele schokkende voorbeelden gekregen van mensen die op jonge leeftijd al gestorven zijn aan ziektes die rookgerelateerd zijn. Vreselijk. ;(

Merk inderdaad dat ik als ik 20 sigaretten per dag rook, keer bijvoorbeeld 5 minuten, ik gewoon anderhalf uur op een dag aan het roken ben. := Dat vind ik best wel schokkend.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:09

ClaudiaHS schreef:
phormicola schreef:

T*ring das veeel op een dag :oo

Ik heb mijn buurman zien sterven aan longkanker.
Ik was toen een jaar of 10.
Hij lag in zijn woonkamer aan de zuurstof.
Zo erg dat hij gewoon moest wachten dat hij dood ging, hij kon niet meer geholpen worden.
Belde ons op ons huisnummer (terwijl hij naast ons woonde) of ik een pakje Javaanse Jongens voor hem wilde halen..
Dus ik deed als 10 jarige braaf.
Geloof dat hij een week later dood was.
Mijn ouders rookten ook.
Pa nu al een jaar of 20 gestopt.
Ma nu 4 jaar.
En ik.....Ik rook ook, al vanaf mijn 19e dus al 14 jaar.
Dit topic zet me aan het denken dus ik blijf even volgen.
Nu nog de moed verzamelen om écht te stoppen.
En weet je waar ik het meest bang voor ben, dat ik 10 kg of meer aankom en dat wil ik echt niet :(

Ik ben vijf kilo afgevallen na het stoppen. Aankomen ligt volledig aan jezelf.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:12

Iris82 schreef:
Jeetje iedereen bedankt!!

Er zaten een paar hele rake opmerkingen bij en terwijl ik in de wachtkamer van de osteopaat zat hoorde ik buiten een huilend kind toen ik ze aan het lezen was en dat kwam wel ff binnen.

Zo doende besloten om mijn after dinner sigaret ook maar eens vooruit te schuiven. Dus had tussen 12u en 19.30u niet gerookt. Vanavond nog 1 misschien. Morgen 3. Vrijdag stoppen.

Ja met mijn medicijnen is het inderdaad de bedoeling dat je afbouwt in 5 dagen. Het is een middel wat in Nederland nog niet erkend wordt, maar in Oost Europa het succesmiddel voor stoppen met roken is. Het heet Tabex. Het werkt in op je nicotinereceptoren. Dus ik ben echt totaal niet onrustig (reden vaak om weer te beginnen in mijn geval). Je truct je lichaam er dus mee. Ik vind het echt heel erg ideaal. Voel me er erg relaxed bij. Ik wilde niet aan de Champix vanwege de veel genoemde bijwerkingen.

Alleen mn hoofd moet dus langzaamaan bedenken dat ik die sigaret op bepaalde momenten niet nodig heb. Maar de urge is er ook niet echt. Dus ik heb er eigenlijk wel vertrouwen in.

Ik heb ook per pb een aantal hele schokkende voorbeelden gekregen van mensen die op jonge leeftijd al gestorven zijn aan ziektes die rookgerelateerd zijn. Vreselijk. ;(

Merk inderdaad dat ik als ik 20 sigaretten per dag rook, keer bijvoorbeeld 5 minuten, ik gewoon anderhalf uur op een dag aan het roken ben. := Dat vind ik best wel schokkend.

Over dat laatste: de tijd gaat heel langzaam sinds ik gestopt ben. Komt gewoon omdat je niet zinloos bezig bent. Ik vond het in het begin moeilijk, nu hou ik ervan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:30

Hier een niet-roker, ik ben de eerste keer 6 jaar gestopt met roken, dan een jaartje terug begonnen, en inmiddels alweer 3 jaar gestopt met roken.

Ik ga geen redenen opsommen waarom roken slecht is voor je. Deze gaan je toch niet helpen met stoppen :)

Je bent gewoon zo verslaafd aan roken (lees: aan nicotine) dat je compleet gebrainwasht ben. Je denkt dat roken leuk is. Je denkt dat inhaleren je rustig maakt. Je denkt dat je zelfzekerder bent met een sigaret in je handen. Je denkt dat je NOOIT zonder zal kunnen.

Maar dat is allemaal onzin natuurlijk. En van zodra je van je nicotineverslaving verlost bent, begint langzaam maar zeker ook de hersenspoeling af te nemen. Tot sigaretten op een dag je helemaal niet meer boeien! Dan is iemand die een sigaret rookt net zo boeiend als iemand die een flesje cola drinkt (helemaal niet dus).

Er zijn 2 punten waar je op moet letten:

1. stop VOLLEDIG met nicotine. Geen sprays, geen kauwgom, geen E-sigaret, en zeker niet één sigaret per dag. Dat werkt allemaal niet. Gewoon cold turkey. Vreselijke periode maar die gaat ook weer voorbij.

2. Van zodra je niet meer verslaafd bent aan nicotine (dat duurt maar een weekje ofzo!) moet je leren omgaan met ELKE situatie waarin je ooit een sigaret hebt gerookt. Je moet als het ware opnieuw leren leven. 's Ochtends je kopje koffie: oh ja, geen sigaret meer. Maar die kop koffie is eigenlijk zo ook wel heel lekker. Rookpauze met je collega: oh ja, geen sigaret meer. Maar de buitenlucht doet ook wel goed! Zelfs jaren nadat je gestopt bent, kan je plots zin krijgen in een sigaret. Bv. als je nog eens op vakantie bent op die leuke camping in Frankrijk. Omdat je daar altijd zoveel rookte. Maar ook dan moet je je gewoon even 'herprogrammeren', en dan is de zin zo weer over.

Meer is het dus niet. Gewoon stoppen, en dan elke situatie stap voor stap bekijken. En je moet echt wel overtuigd zijn van jezelf en een nultolerantie invoeren. Geen enkele trek meer nemen, nooit meer. Lijkt verschrikkelijk op het moment zelf, maar ooit ga je je niet meer kunnen voorstellen hoe het voelt om te roken.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:33

phormicola dan ben jij waarschijnlijk uitzondering want de meeste komen toch echt aan.
Mijn moeder was het eerste jaar na het stoppen best vatsig geworden.
Nu is grootste deel er wel weer af van die kilo's.

Tabex heb ik ook gehad maar deed niks voor mij.
Rookte gewoon dom door.
Moeders heeft het met Champix geprobeerd maar had er heel erg last van.
Daarna maar gewoon zo gestopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:34

Wat dat aankomen betreft dames, dat gaat gemiddeld maar om 5 kilogram (valt echt nog wel weg te trainen dus). Alles wat je meer aankomt, is omdat je gewoon meer bent gaan eten ;)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:39

ik snak werkelijk naar adem als mensen die roken langs me komen staan/zitten had dit als klein meisje al.

dus ook voor je kleine ventje zou ik zeggen STOP. geef het voorbeeld dan kun je later het hem ook verbieden, gaat anders zo lastig als je het zelf wel doet.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:47

pfff wat een rot topic!
IK had en heb nog steeds spierwitte tanden
Ik voel me nu niet beter
Ik krijg echt niet meer lucht
Ik voel me ook echt niet beter

Misschien heel fout hoor maar ik spreek echt de waarheid!

Heb 37 jaar gerookt en iedere sigaret heeft me gesmaakt.

Toch verleden jaar cold Turkey gestopt omdat ik achter een ambulance reed met mijn man erin die totaal geen lucht meer kreeg.Hij lag aan de zuurstof en snakte naar adem, ik reed erachter al paffend van de zenuwen en toen dacht ik wow, wat ben ik nou aan t doen.

Heb t er af en toe nog steeds moeilijk mee, dat niet roken.
Ik zit in de auto naast mn collega die vraagt of ik een sigaretje voor haar wil pakken uit haar tas, ja hoor tuurlijk geen probleem.
Ik steek m niet aan, dat gaat me te ver maar ik vind t echt niet stinken en kan enorm meegenieten van mensen die s ochtends lekker een sigaretje roken met een kop koffie.

Ga ik ooit nog roken? Geen idee, maar nu bijna een jaar gestopt.

Je moet in je hoofd even die knop omzetten en er verder, heel simpel gezegd, niet een te groot ding van maken.

sukses

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:50

Rokers stinken. Je adem, je haren, je huid, je kleren. Je ontdekt pas hoe erg je stonk als je zelf niet meer rookt. Buiten roken helpt niks, fris en fruitig wordt het nooit - ook niet met een kauwgompje.

Als je stopt wordt je eten lekkerder, je conditie beter, je portemonnee voller en je kunt trots zijn op jezelf omdat het je lukte!

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:34

Mijn ouders roken ook, m'n moeder niet toen ze zwanger was maar buiten dat om wel. M'n twee zusjes en ik hebben alledrie al heel ons leven astma -O-

Edit: ik maak me ook geregeld zorgen om mijn ouders, vooral mijn vader hij is echt een kettingroker met zware shag. Helaas raken ze geïrriteerd als ik er over begin.
Laatst bijgewerkt door Undefined op 01-02-17 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:35

Ik ben ook echt niet aangekomen :n Geen grammetje. Ben het ook niet in eten gaan zoeken daarna, het is echt een knop om in je hoofd.

Mijn pa is vader van 7 kinders (bij 3 vrouwen) en dus al aardig op leeftijd. In 2012 is hij door het oog van de naald gekropen door een aneurysma. Bij vrouwen opereren ze bij 5 cm, bij mannen bij 6 cm. Bij 10cm ben je ten dode opgeschreven, die van hem was 9,4cm. Per toeval achtergekomen en 2 dagen later lag hij op de OK, een énorm risicovolle operatie.
Hij heeft het overleefd, alleen een litteken breuk en levenslange bloedverdunners- en contoles aan overgehouden.
Er is maar één zeer zwaarwegend advies na een aneursyma, niet meer roken! En hij rookt nog steeds... Mijn vader heeft zo'n beetje 20 pogingen gedaan en het lukt het gewoonweg niet. 4 van zijn kids (waaronder ik) zijn volwassen, maar 3 nog onder de 10 jaar. Soms ben ik boos op hem, op zijn gebrek aan verantwoordelijkheid. De kinders gaan papa al vroeger verliezen dan normaal, maar dit helpt zeer zeker niet. Ik heb het los gelaten, het is niet in mijn handen. Maar het doet soms wel pijn.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:38

Ik heb in het begin koffie gedronken bij trek in een sigaret. Heb weken strak gestaan :') Ook ik maakte bewust de keuze om niet meer te gaan eten. Icm met een gezonde levensstijl viel ik af.

Dus dat zal gerust een uitzondering zijn, maar dan alleen omdat ik van het stoppen een volledige verandering maakte. Niet omdat ik niet makkelijk aankom :+

Pieneappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:46

Esirene schreef:
Ik vind rokers doodirritant. Gewoon maar overal een sigaret opsteken zonder ook maar even naast je te kijken. Die hebben er vast geen last van.. Vind de meeste (dus niet alle!!) rokers behoorlijk aso. Ga maar lekker een eindje verderop staan :wave:

Wel goed van je dat je probeert te stoppen tho!

Dit!!! Altijd op het station...bij de bushalte... Hallo kijk eens naast je