Peuter wilt geen stukjes eten.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Britta31

Re: Peuter wilt geen stukjes eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 10:20

Inderdaad,niet te druk maken.Als hij goed groeit kan het geen kwaad.Dan worden de maaltijden samen met het gezin ook leuker.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 10:27

Tuurlijk ben je geen slechte moeder!! Je komt juist over als een goede moeder. Het doet je iets als hij niet eet, je maakt je zorgen. Maar het is gewoon zinloos om die strijd aan te gaan want dat ga je niet winnen. Hij zal toch echt zelf zijn mondje open moeten doen om te eten. Dan liever op de gezellige manier toch. Ik heb ook nog steeds wrl frustraties als hij weer weigert te eten. Maar die probeer ik niet te laten merken. Maar ik baal er altijd stevig van. De mijne is al dik een jaar zo bezig.

Wat mij soms nog wel lukt, misschien een tip. Als ik bijvoorbeeld wortels moet schillen en snijden voor het koken. Dan "pikt" hij daar stiekem wat van. Ik doe net of ik niks zie en dan in een keer " ooh wat doe jij nou?". Dan ligt ie helemaal in een deuk van het lachen. En zo krijg ik er toch nog soms een beetje erin. Met paprika en voorgekookte aardappeltjes is het ook al eens gelukt.

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 10:32

Lastig hè, die sociale druk. Vond ik bij mijn eerste ook. Probeer toch zoveel mogelijk te ontspannen. Zolang jij hem geen ongezonde dingen aanbiedt omdat hij het gezonde niet eet, is er niks aan de hand.
Dochter van een vriendin van mij eet ook dramatisch. Nog steeds, ze is inmiddels 5. Maar ze ziet er hartstikke gezond uit. Dus ergens zal ze wel iets goed doen. ;)

Blijf bij je eigen gevoel, luister naar je kind, en doe vooral niet iets 'omdat het hoort'. Daar ga je echt spijt van krijgen, en dan spreek ik uit eigen ervaring...

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 10:48

Geen punt van maken, mijn dochter at ook geen stukjes nu is ze 19 en eet ze alles. Komt vanzelf goed en je vooral niet storen aan wat andere ervan vinden!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 12:55

Als ik aan het koken ben komt hij soms ook een stuk vragen. Dan geef ik hem bv ern stukje wortel. Hij loopt er dan met rond, lekt er wel wat aan maar echt eten niet. Mazr dan denk ik hij proeft er toch al iets van.

Wat hij altijd wel eet zijn volgende zaken:
Droge pasta ( dus zonder saus)
Frietjes
Sojascheuten
Fruitpap in potjes
Groentenpap in potjes
Brood, zowel droog als met beleg.
Koekjes
Pudding

Aardappelpuree, wortelpuree de ene keer wel, de andere keer niet.
Zelfgemaakte fruitpap en groentenpap is ook heel wisselend. En als hij dat eet dan is het een klein beetje. Kip eet hij ook de ene dag wel, de andere dag niet.

Wat hij niet eet is al het fruit in stukken, idem groenten.
Geen aardappelen
Geen vlees.
Geen rijst.

Het ding is dat als we iets anders geven dat wat wij eten, dat hij wel lust, hij dit niet wilt hebben omdat hij dan wilt wat wij hebben.
Maar wat wij eten wilt hij dan ook niet grrr 8)7

Ik denk dat ik terug potjes gaan geven. Is misschien minder goed dan vers maar beter dan ongezonde dingen.

Heb hem vanmorgen gewogen en hij weegt 13.5 kg een heel goed gewicht maar wel een halve kg afgevallen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 15:31

Heb je hem al eens van jouw bord laten eten? Gewoon op schoot en graaien maar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 15:38

Wij maken ook regelmatig zelf pizzatjes (dus ook zelfgemaakte saus), dat valt doorgaans goed in de smaak en is een gezonde alles in 1 maaltijd als je het slim doet.
We hebben eigenlijk een goede eter maar ik denk er weinig over na.
Vandaag is ze moe en heeft daardoor op de hele dag hooguit 1 klein broodje gegeten. Komt morgen wel weer, of ook niet.
Ik heb hoe dan ook echt nog lang gepureerd, geprakt en soep gemaakt van alles. Kleine moeite.
Zelf eten we sowieso weinig klassiek Aardappels groente vlees aangezien wij daar beide ook niets aan vinden.
Meestal rijst, pasta, couscous etc. dan hoef ik hooguit de saus nog wat extra te prakken.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 23:36

Wij gaven onze dochter ook potjes omdat ze niks anders wou eten. En gaven dit vlak voor wij gingen eten. En als ze wou mocht ze ook nog van ons eten. Maar dat wou ze eigenlijk niet. Misschien een idee om vlak voor dat jullie eten de kleine eten te geven.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 23:59

We hadden dit gedaan met vers gemaakt eten, wel gemixt. 2 dagen ging dat perfect, dachten det we het gevonden hadden maar dagen erna was het gedaan.
K ga het nu is terug met potjes proberen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 00:00

phormicola schreef:

Dan voedert hij mij := :D

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 01:30

Dat potjes slecht zijn, is onzin. Er wordt zelfs beweerd dat het beter is dan zelfgemaakt eten, omdat in potjes alles schijnt te zitten wat een kleine nodig heeft, dit is bij zelf bereid voedsel nog maar de vraag.

In ieder geval, laat het los. Eten is een van de weinige dingen waar kinderen zelf controle over hebben. Je kunt ze namelijk niet dwingen. Waarom ze het gebruiken, is verschillend. Soms is er een duidelijke reden, soms ook niet. In alle gevallen sta je zelf met lege handen. Maar hou jezelf voor, het is een fase. Geef je kleine lekker wat hij wel lekker vindt en zet hem met koken lekker bij je. Laat hem veel dingetjes proberen, maar wordt niet boos of bang als hij iets (of meerdere dingen) niet wil. Je hebt net een hele lijst gegeven met wat hij wel eigenlijk altijd eet. Prima toch? Over een maand staan.er waarschijnlijk weer heel andere dingen op je lijstje.
En over gezonde voeding: over het algemeen krijgen kleintjes echt wel binnen wat ze nodig hebben. Ten eerste zit het in je systeem ingebouwd om te willen eten wat je nodig hebt (misschien herken je het van jezelf wel dat je ineens een aantal dagen/weken erg veel zin hebt in iets en daarna helemaal niet meer of het zelfs niet meer kan verdragen) en ten tweede duurt het best lang voor je echt serieuze tekorten op loopt. Dus, gewoon lekker geven wat hij wel wil hebben en belonen als hij gegeten heeft. Kindjes zijn erg ontvankelijk voor complimentjes :D

En tot slot over flesjes melk: Kinderen krijgen niet voor niets nog een nieuw gebit, dus daar zou ik me helemaal niet druk om maken. Mijn kleine (16 maanden) krijgt ook nog heerlijk smorgens en savonds zijn fles. En zolang hij hier nog van geniet, zal hij deze ook blijven krijgen. Zuigen is ten eerste ontzettend goed voor de hersenontwikkeling en ten tweede voor emotionele geruststelling. En als jouw kleintje vraagt om een nachtvoeding, moet je hem die gewoon lekker geven. Hij vraagt er in mijn ogen niet voor niets om. En dat gezever over manipulerende kinderen, ja, ik geloof zeker dat ze weten hoe ze dingen voor elkaar moeten krijgen, maar dat wil niet zeggen dat daar altijd een rot intentie achter zit. Zelfs huilen, over de grond rollen, krijsen of wat voor ander 'ongewenst' gedrag dan ook, is voor een kind een manier om iets voor elkaar te krijgen op de manier die zij in handen hebben. Ik heb namelijk nog nooit een kind van 1,5 gezien die gaat discussieren omdat hij iets wel of niet wil, compleet met goede argumenten. Het is gewoon de manier om iets te krijgen wat ze graag willen, of dit nou wel of niet een optie is. Volwassenen doen dit ook continu, maar dan op veel genuanceerdere manieren. Het is dus de taak als ouder om het 'ongewenste' gedrag in goede banen te leiden en het kind een andere manier aan te bieden om te laten merken dat het iets graag wil.
Dus op het moment dat jouw kleintje om een nachtvoeding vraagt, is hij misschien wel op zoek naar warmte en geborgenheid, maar denkt echt niet: Ja, nu ga ik ff lekker een potje krijsen, want daar heb ik mijn mama lekker mee en dan moet ze lekker wat voor mij doen.
En als laatste: volg je gevoel en laat je niet gek maken door anderen. Iedereen heeft een andere kijk, een andere manier, iets anders dat werkt. Maar dat wil niet per definitie zeggen dat jouw manier (of die van de ander) niet goed is. Neem van tips mee wat bij je past en laat links liggen wat niet bij je past. Als moeder zijnde weet je gevoelsmatig wat het beste is voor jouw kindje, dus vertrouw daar ook op!

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 05:07

Amen Siesjuh, goed omschreven!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 07:18

Mijn dochter van bijna 3 is net een maand van de nachtfles af. Slechte moeder ben ik :=

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 07:35

Mijn dochter 2 in december geworden, eet ook bijna geen avondeten. Als ze gepureerd wel zou willen eten kreeg ze dat zeker! Als ze potjes wilde kreeg ze dat ook. Maar helaas.
Ze eet wel fruit en brood.
Het is niet anders, ik laat het maar los. Ooit er ze vast meer.
Ze weegt overigens 12kg exact. Veel lichter dan jouw kereltje maar speelt groeit en bloeit.
Ze eet overigens wel altijd haar toetje.
Oh en hier inderdaad ook graag kipschnitzel of gehakt en de pastaatjes uit macaroni.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 08:25

dromertje2 schreef:
phormicola schreef:

Dan voedert hij mij := :D

Ik lees je topic mee, maar wou toch even reageren op deze opmerking. Wellicht dat je er iets mee kan als hij jou eten geeft? Maak er een 'spelletje' van. Een hapje voor mama en misschien ook wel een hapje voor X? Laat het hem zelf doen.

En je hoeft dit natuurlijk niet heel je maaltijd te doen, maar al doe je dit maar 5 minuutjes bijvoorbeeld, dat je eerst zelf een beetje fatsoenlijk wat kan eten. Laat m eens op die manier eten ervaren. Wellicht vind ie het zo wel leuk? :-)

Verder zou ik het wat betreft eten los laten. Zolang hij nog blij is, goed speelt, plast, poept en groeit zal hij wel voldoende binnen krijgen. :-)

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 08:49

@ siesjuh; ben over het algemeen met je post eens. Maar wie beweerd dat potjes beter is als vers? Ik heb daar mijn twijfels over. Ik heb gezien dat die potjes meer als een jaar houdbaar zijn. Daar krijg ik dan wel mijn vraagtekens bij. Want hoe krijgen ze dat voor elkaar. Dan moet er toch wel iets zijn toegevoegd. Ik denk niet dat ze slecht zijn. Er worden gigantische strenge eisen gesteld aan babyvoeding. Maar denk wel dat vers iets gezonder is om bovenstaande reden.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 08:50

13,5kilo betekend dat hij wel wat reserves heeft, Lotte is volgende maand 3 jaar en weegt nog geen 13 kilo. Maak je dus vooral niet te druk om zijn groei. Ik zou zelf persoonlijk niet terug gaan naar de potjes vanuit de potjes is het alleen maar moeilijker om stukjes te eten en hij komt echt niets te kort.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 09:15

wemkelover schreef:
@ siesjuh; ben over het algemeen met je post eens. Maar wie beweerd dat potjes beter is als vers? Ik heb daar mijn twijfels over. Ik heb gezien dat die potjes meer als een jaar houdbaar zijn. Daar krijg ik dan wel mijn vraagtekens bij. Want hoe krijgen ze dat voor elkaar. Dan moet er toch wel iets zijn toegevoegd. Ik denk niet dat ze slecht zijn. Er worden gigantische strenge eisen gesteld aan babyvoeding. Maar denk wel dat vers iets gezonder is om bovenstaande reden.

Goed vacuum verpakken en wat vitamine c in sommigen. Zit niets slechts in.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 09:22

wemkelover schreef:

Als ik zelf appelmoes, jam of ander eten maak en vacuüm laat trekken in een potje blijft het ook zo lang houdbaar hoor ;) geen toevoegingen voor nodig.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 10:34

Daarom moet het potje 'ploppen' bij openen.
Dochter lust hier slechts 1 potje (biologische lasagne van de AH).
Die krijgt ze dus 1x per week. Ik heb er zo'n 4 in huis. Niet elke AH verkoopt deze ).

Verder probeer ik haar dus echt elke avond mee te laten eten.
Tja..Ze ontwikkeld zich prima. Ik laat het maar

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 12:36

Over gewicht hier de oudste bijna 3 jaar en weegt 12 kilo.

En idd onthoud als je je moeder gevoel volgt dan doe je het goed.
Ik krijg ook wel te horen dat ik haar meer moet dwingen met eten. Vooral mijn schoonvader. Pas las ik ergens dat slecht/kieskeurig eten erfelijk bepaald is (heb niet het wetenschappelijk artikel gelezen dus weet dit niet zeker) maar zeg dit nu wel naar andere en mijn schoonvader is een echte boer wat hij niet kent eet hij niet. En dan zijn ze gelijk stil.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 12:42

Klopt conejo!ik las het ook!

Ik was van de week bij het cb. De verpleegkundige is nieuw. Ze komt van de kinderpoli en zei: nou het gros eet geen groente dus geen zorgen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 12:47

Kind krijgt dus meer dan voldoende binnen, eet wel gewoon op de kinderopvang en bij jullie niet. Dan is het antwoord toch aandacht, zowel positief en als het niet anders kan is negatief ook goed voor een kind. Dus weer terug naar het begin, zelf wat op een bord laten scheppen, samen met je man rustig eten en kletsen en daarna afruimen, ook zijn bord. Toetje, hij krijg ook maar dan een heel klein beetje. En er verder geen aandacht aan besteden, nachtfles steeds iets minder melkpoeder er in tot het water is en die kleine gaat echt wel weer vanzelf eten. Hoe minder aandacht hoe beter.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 15:12

Bigone: hij gaat maar 1 dag in de week naar de creche.
En hij is maar 20 maanden, zelf opscheppen gaat het niet worden.
Hij mag wel gerust met zijn handen eten maar krijgt wel bestek zodat hij kan kiezen.
Rustig zelf eten zit er ook niet in als je kleine zijn bord op de grond gooit en en half uit zijn hoge stoel hangt
Negeren helpt bij hem niet echt, daar wordt hij bozer van.
Als hij s nachts nog wilt drinken, geven we de normale hoeveelheid maar met 2.5 schepjes in plaats van 7.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 15:18

Ik heb niet alles doorgelezen hoor, heb je immers weinig tijd voor met een dreumes van bijna 2 in huis ;)

Die van ons was ook altijd een notoire eten op de grond gooier, èrg irritant gedrag :x
Dat is de laatste maanden (nu bijna 2) gelukkig een heel stuk minder geworden en nu zo goed als over *\o/*

Wat wij hier doen daar ben ik absoluut niet trots op maar het werkt wel heel goed: als het eten niet goed gaat, dan zetten we de tablet aan met een filmpje van Tractor Tom of Buurman & Buurman, Peppa Pig ofzo.

Dat vindt hij zo leuk, en dan is hij afgeleid van het geen zin hebben / te moe zijn om goed te eten en dan kan je hem meestal zo vol stoppen met elke keer een hapje geven.

Liever zo voederen dan er een strijd van maken en dan weer niet goed kunnen slapen van de honger, het zal vanzelf wel weer een keer overgaan dat er soms een filmpje bij nodig is :)

Hij eet vaak ook beter als hij tussendoor regelmatig een slokje water, puur fruitsap of karnemelk neemt, dat smeert de mond blijkbaar ofzo :P

En als je hem dan zo een paar hapjes hebt gegeven dan vindt hij het toch wel weer lekker en gaat vaak dan alsnog zelf eten +:)+