Baby's en doorslapen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 09:16

Er wordt steeds gezegd dat het normaal is dat een baby niet doorslaapt. Helemaal prima. Ook om hem dan steeds borstvoeding te geven. Ook prima. De één zal hier beter tegen kunnen. Hangt ook van de invulling van je leven af (gezin, werk etc). Maar als de moeder hier heel erg moe van wordt en het niet meer trekt, want slaaptekort kan tot ernstige gevolgen leiden, dan is dát toch de reden om een keer wat anders te proberen? Een baby heeft er meer aan dat moeder gelukkig is dan een jaar borstvoeding (áls dat al een van de redenen zou zijn) maar een ongelukkige moeder.

Jenny21

Re: Baby's en doorslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 09:22

Maar denk je niet dat er door vele moeders al veel geprobeerd is en er soms geen oplossing voor handen is?!?
Accepteren en zo makkelijk mogelijk maken...

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 09:34

moonsparkle schreef:
Oei ik wil ook ooit kids maar als ik dit lees ben ik zo bang dat ik het niet ga trekken zo weinig slaap. Klopt het echt dat je door veranderen van hormonen dit beter vol kunt houden? Sorry dat het wat off topic is

Nou moonsparkle ik had dezelfde angst. Ik heb veel slaap nodig om goed te functioneren. Mijn ervaringen zijn dus anders, is wellicht ook wel eens goed om te horen. Mijn zoon sliep vanaf het begin op zijn eigen kamer en ik heb niet eens een babyfoon gehad, aangezien mijn huis niet zo groot is dat ik mijn huilende baby niet zou horen. En ik ken mezelf en zou dan naar ieder geluidje op die babyfoon hebben liggen luisteren. Natuurlijk lag babylief wel eens bij ons hoor. Vaker ook met inslapen lekker op mijn borst.
Ik heb gekozen voor flesvoeding. Ik had het geluk dat mijn zoon om de 4 uur kwam. Vriendlief gaf dan vaker de laatste fles zodat ik op tijd kon slapen.

Tussen 10 en 12 weken kwam er steeds meer ritme in slapen en waken. S'nachts kwam zoonlief steeds later om zijn flesje totdat hij uiteindelijk doorsliep. Met 12 weken moest ik weer aan het werk en toen zaten we goed in het ritme. Dat was fijn want papa bleef bij ons thuis bij de baby. <3

Het kan dus heel verschillend zijn. Wij hebben zelf ook een vrij vast ritme aangehouden en dat past ook bij ons. Een ander gruwt wellicht van vaste ritmes.

zodine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 09:40

verootjoo schreef:
Ai :(:) en ook nog fulltime.
Ik had idd wat onbetaald. En was het hele jaar ziek geweest dus had al m'n vakantiedag nog, 5weken en nog wat onbetaald. Ik kwam op zo'n 6mnd na de bevalling uit.
Gelukkig maar, want eerder had ik het echt niet gered :o

Er staat hier in het topic wel dat iedereen het redt als je moet. En natuurlijk moet je, ik laat ook mijn baby nooit huilen. Maar je hebt ook de plicht om goed voor jezelf te zorgen als moeder. Je bent toch vaak de spil van het hele gezin en als jij je niet goed voelt zakt het hele gezin in.

Oh dat lijkt me heerlijk inderdaad, tot 6 maanden na de bevalling.
Het is hier allemaal met de gedachte dat ons zoontje straks zijn verdere jonge leeftijd lekker thuis kan zijn. (Ik ben bezig met een eigen opvang opzetten, dit zal binnen nu en een half jaar ongeveer klaar zijn) vandaar dat onbetaald verlof even niet mogelijk is, het project moet uiteindelijk toch af en dan het liefst zo snel mogelijk.

Je laatste alinea vind ik erg mooi verwoord. Kan me er ook helemaal in vinden. Gelukkig hebben we allemaal het beste voor met onze kinderen, het is alleen soms zo zoeken naar wat werkt in je eigen situatie. Kreeg je er maar een handleiding bij

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 09:47

madeliefw schreef:
Er wordt steeds gezegd dat het normaal is dat een baby niet doorslaapt. Helemaal prima. Ook om hem dan steeds borstvoeding te geven. Ook prima. De één zal hier beter tegen kunnen. Hangt ook van de invulling van je leven af (gezin, werk etc). Maar als de moeder hier heel erg moe van wordt en het niet meer trekt, want slaaptekort kan tot ernstige gevolgen leiden, dan is dát toch de reden om een keer wat anders te proberen? Een baby heeft er meer aan dat moeder gelukkig is dan een jaar borstvoeding (áls dat al een van de redenen zou zijn) maar een ongelukkige moeder.

De enige oplossing die soms bestaat is het tijd geven. Mijn ervaring is dat juist het druk leggen op dat er iets anders moet vermoeiender is dan de situatie zelf. Ik heb mijn huishouden destijds lekker laten liggen en ben dutjes gaan doen wanneer het maar kon. Met acceptatie komt imo ook een hoop rust.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 10:02

Ja zoals ik al eerder zei die van mij begint nu pas wat door te slapen. 2,5 jaar. En vannacht was het weer feest van 00.00 - 04.00 bezig geweest met hem. Om 06.00 werd hij wakker van mijn vriend. Maar kon hem toen meteen terug leggen en viel in slaap. Wij hebben 2,5 jaar van alles geprobeerd niks hielp. Hij kreeg kv. Zelfs tegen alle adviesen in kreeg hij snacht nog eentje toen ie dat eigenlijk niet meer mocht. De momenten dat even iets beter ging was toen hij van wieg naar ledikant ging. Toen hij voor eerst vaste hap kreeg. En ik hem paar keer uit logeren gedaan daar sliep ie door en dan thuis weer wat. Ik heb op een gegeven moment slaapje er afgehaald. Dat hij nog maar een keer sliep en die ben ik ook geleidelijk korter gaan maken. Maar dat laatste moet ts nog niet gaan doen want daar is baby nog te jong voor. Maar al die dingen hielpen soms twee nachtjes en was weer feest. En ja moest ook werken, huishouden. En ik had vriend die er keihard door heen sliep. Nu nog rent onze kleine man naar mijn kant van het bed.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 10:03

Mocht je je borstvoeding persee willen "indikken" gebruik dan biobim rijstepap ipv kunstvoeding. Dit is speciaal gemaakt om aan te maken met borstvoeding.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 10:21

madeliefw schreef:

Dat dacht ik toen ook :j alleen iedereen is anders. Maar dit was voor mij wel de reden om toch Ria Blom te doen.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 10:24

Jenny21 schreef:
Maar denk je niet dat er door vele moeders al veel geprobeerd is en er soms geen oplossing voor handen is?!?

Precies. En als je alles wat voor jou goed voelt geprobeerd hebt en het werkt niet, moet je dus of accepteren of dingen proberen waar je niet achter staat.

Maar je hoeft niet over te stappen op kv om toch voor jezelf te kunnen zorgen. Als je kind de fles niet accepteert is het wat lastiger, maar er zijn meer mogelijkheden om het erin te krijgen. Zo kun je misschien toch eens een nachtje bij tanken. Of vraag hulp bij het huishouden. Als je nog een ouder kind rond hebt lopen kan het al schelen om die een dagje ergens heen te brengen, dat je toch kan slapen als de kleine slaapt.

Ik vroeg vaak mijn moeder hier te komen zodat ik het huishouden kon doen zonder kinderen om me heen. Wanneer het kon hielp ze dan mee.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 10:25

Ik denk dus niet dat het in ts haar geval aan de voeding ligt. Maar ze moet zeker alles proberen waar ze zich goed bij voelt.
Maar ik zou je wel aanraden om te proberen wat bv te sparen. Ik heb zelf al vrij snel na elke ochtendvoeding gekolft en had al snel een voorraadje in de vriezer (ok 6,5 liter inmiddels }:0 ). Ik merk dat dit toch wel meer rust geeft. Als ik het even echt niet red savonds, of niet genoeg kan kolven voor de oppas (kolven geeft toch vaak minder opbrengst dan live voeden) trek ik een bakje uit de vriezer. Ook kan ik als ik het straks zat ben (om medische redenen bij mezelf ga ik het geen maanden meer doen helaas) rustig overgaan en nog een tijd bv blijven aanbieden. Ik vind het een rustig idee.
Daarnaast hebben wij het aanschuifwiegje aan papa's kant van het bed staan. Bij mij in de buurt is hij toch een stuk drukker. Ik denk dat ie dan melk ruikt ofzo. Kan je ook nog proberen.
En speen moeten ze ook leren idd. Hier juist hele goede ervaringen met difrax. Enige die bij dochter op haar kleine gezichtje paste en zoontje pakt hem ook goed (in het begin spuugde hij hem ook steeds uit hoor, het is even oefenen) maar geeft nu veel rust, als hij snachts wakker wordt speen erin en hij slaapt weer door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:04

cynthia5 schreef:
Ik ga natuurlijk niet alle adviezen door elkaar heen gebruiken, maar voor vannacht heb ik inmiddels een flesje van 150 cc klaar staan.

Kunstvoeding ga ik proberen te mengen als het echt niet anders gaat.

Mijn zoontje is vorige week nog helemaal na gekeken door de dokter en die was dik tevreden. Hij groeit zelfs boven gemiddeld dus daarin mogen wij niet klagen. Hij heeft als baby die nog 3 maanden moet worden al maat 74.

Ik voedt op verzoek en leg hem overdag ook om de 2 uur aan. Best wel veel dus.

Ik zal morgen sommige bokkers een pb sturen om nog een aantal dingen te vragen!

Nog wel een vraag aan bokkers die ook borstvoeding hebben gegeven, ik kan dus onmogelijk mijn baby bij iemand anders laten als ik er niet ben omdat hij zichzelf laat stikken van verdriet als hij het flesje heeft gehad. Hebben meerdere bokkers hier ervaring mee? Is dit een kwestie van nog meer oefenen of gaat dit vanzelf weg?

Dit gaat vanzelf over :)
Toen mijn kindje 3 maanden was kon ik hoogstens 2 uur weg.. vaak tijdens een dutje dan nog. Maar rond 6 maanden kon ze al een namiddagje alleen.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:33

Ik denk dat dit voor elke mama anders is.

Rust, Reinheid, Regelmaat hebben mijn borstvoeding en onze kleine man aan een slaapritme geholpen.

De eerste weken heb ik mij weleens hardop afgevraagd 'hoe' ik straks in godsnaam weer aan het werk zou moeten :+ wanneer ik om 22.30 nog met de kleine man beneden zat. Naast het voeden op verzoek, de gebroken nachten, het huishouden, zette ik de paardjes ook nog dagelijks aan het werk terwijl mijn partner 4 nachten per week van huis was. Ik belandde bij de huisarts die me heel stellig adviseerde hulp in mijn omgeving te vragen en mijn eigen gevoel te volgen en de lat iets minder hoog te leggen.

Ik liet me heel erg leiden door de 100 verschillende adviezen, want wanneer doe je het goed (genoeg) -O- ?

Ik ben gestart met kolven, waarna al snel bleek dat onze zoon te weinig tot zich nam en daardoor sneller kwam voor een volgende voeding. Ik kolfde 1 flesje vooruit en voedde dus tijdens het kolven met de fles zodat het klusje minder tijdrovend was. Mijn productie werd door het regelmatig kolven wat hoger, waardoor ik hem iig 1-2 voedingen kon aanleggen. Al vrij snel leek hij het ritme op te pakken.

Na zijn 'voedingen' legde ik hem steevast in z'n bedje, zodat daar ook regelmaat ontstond. Allemaal niet zo romantiserend dan ik had gehoopt, maar door die regelmaat kreeg ik ook rust. Na een maand of 4 zijn we zijn nachtfles gaan afbouwen. Dus avond fles wat ophogen 's nachts niet meer wakker maken, maar wachten tot hij zelf kwam. Dit werd steeds later in de nacht of vroeger in de morgen totdat het moment zich sporadisch nog voor deed.

Hij is nu 2 maanden, slaapt van 19.00-7.30 en overdag nog 2 keer.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:00

Ts nog een vraagje wbt fles: je zegt dat hij daarna heel erg huilt. Doet hij dit ook als jij hem een fles geeft? Zoja: welke speen en welke fles heb je? Heb je het al eens met bv een speen met kleiner gat geprobeerd of bijvoorbeeld een dr.brown fles?
Wellicht krijgt hij met de fles gewoon te snel melk, of teveel lucht oid en werkt een andere speen of fles...
Misschien is deze vraag al gesteld hoor, ik heb niet alles gelezen, dus wellicht heb ik er in jouw reacties overheen gelezen.

Toevoeging: het kan ook zo zijn dat het drinken uit een fles sneller gaat waardoor hij er niet voldaan wordt aan zijn zuigbehoefte. (Een evt kleiner gaatje zou dan een oplossing kunnen zijn, of melk heel iets indikken zodat hij langer over een fles doet) of als hij het nog fijn vind om op een vinger te sabbelen...
Laatst bijgewerkt door JustMe8484 op 24-01-17 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:04

Nachten met een baby kunnen gewoon heel vermoeiend zijn of je nu borst- of flesvoeding heeft.

Wat bij veel moeders helpt is het accepteren en het jezelf zo makkelijk mogelijk maken in de nacht. Ik zag dat de cosleer al genoemd is en dat kan echt veel verschil maken, omdat je dan je bed niet uit hoeft, je wordt zelf dus veel minder wakker en val je sneller weer in slaap. Als je kindje wat groter wordt dan worden heel veel moeders zelfs amper wakker van hun drinkende baby in de nacht.
Wat ook kan helpen bij de vermoeiende nachten is om overdag wat bij te slapen als je baby slaapt. Als jij dan samen metje baby even gaat slapen, zal zijn slaapje misschien ook wat langer zijn dan een slaapcyclus. Want als hij lekker dicht en warm tegen mama aan ligt is de kans groot dat hij na een slaapcyclus voor nog een slaapcyclus in slaap valt. De normale slaapcyclus van een baby is ongeveer drie kwartier (daarin lopen ze alle stadia van lichte slaap en diepe slaap door) en een baby gaat er langzaam aan wennen om meerdere slaapcycli achter elkaar te koppelen. De nabijheid van een van de ouders en een maagje gevuld met warme melk helpen daar zeker bij.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:09

Esplendido schreef:
Wat ook kan helpen bij de vermoeiende nachten is om overdag wat bij te slapen als je baby slaapt.

Ik maak uit je onderschrift op dat je moeder van 4 kinderen bent. Was dit voor jou altijd haalbaar?
Hier niet. Oudste sliep niet altijd gelijk met de jongste en kon ik toch echt niet zo lang alleen laten om zelf met kleine te slapen...

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 13:15

Medela heeft trouwens de calma fles. Daar schijnt de baby dezelfde techniek bij te moeten gebruiken als aan de borst. Misschien snapt hij de geringe fles bouwt komt de melk te makkelijk en stikt hij in de snelle toevoer van de melk

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 13:25

Fantast schreef:
Medela heeft trouwens de calma fles. Daar schijnt de baby dezelfde techniek bij te moeten gebruiken als aan de borst. Misschien snapt hij de geringe fles bouwt komt de melk te makkelijk en stikt hij in de snelle toevoer van de melk

Die heb ik ook, maar daar kwam echt veel te veel uit voor mijn baby. Dr brownfles moeten ze meer moeite bij doen. Dat is dan ook de enige fles waar hij niet in de melk stikt.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 14:01

Jenny21 schreef:

De topicstarter vraagt om advies want zij heeft het er moeilijk mee zoals ik me ook kan voorstellen. Dan is toch niet het enige antwoord om het maar te accepteren? Misschien zijn er wel oplossingen. En er worden er hier heel veel genoemd. En wat bij de een werkt zal bij de ander niet werken en andersom. Maar als je nooit iets probeert dan weet je dat ook niet. Ook niet of je baby misschien over 3 weken wel doorslaapt of over 3 jaar nog steeds niet.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 14:02

JustMe8484 schreef:
Esplendido schreef:
Wat ook kan helpen bij de vermoeiende nachten is om overdag wat bij te slapen als je baby slaapt.

Ik maak uit je onderschrift op dat je moeder van 4 kinderen bent. Was dit voor jou altijd haalbaar?
Hier niet. Oudste sliep niet altijd gelijk met de jongste en kon ik toch echt niet zo lang alleen laten om zelf met kleine te slapen...

Ik heb inderdaad vier kinderen. Overdag bijslapen lukt niet dagelijks, maar met enige regelmaat lukt dat wel. In het weekend als mijn man thuis is, doordeweeks als de oudere kindjes naar school of peuterspeelzaal zijn. En na een paar slechte nachten heb ik ook wel eens de hulp in geroepen van mijn moeder of schoonmoeder zodat ik overdag even twee uurtjes kon slapen. Of ik ga in de avond gewoon heel vroeg naar bed. Dat werkt soms ook.

En echt het wordt beter, er komt een tijd dat een klein kindje langer achter elkaar slaapt. Maar tot die tijd, maak het jezelf in de nachten zo makkelijk mogelijk en voor de rest slaap bij wanneer je kan.

En een flesje mm geven klinkt vaak als een fijne oplossing en soms werkt het. Maar het kan ook zijn dat je dan dus midden in de nacht moet gaan zitten kolven omdat je borsten zo vol zitten en je baby lekker slaapt. Dat is ook verre van ideaal.

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 14:47

Qua kolven midden in de nacht, als mijn kleinte in de avond een flesje afgekolfde melk krijgt, doe ik gelijk daarna ook zelf kolven. Dan zijn ze op dat moment leeg en hoeft het midden in de nacht niet. Want inderdaad, áls de kleine dan lekker slaapt, zit je er natuurlijk niet op te wachten om zelf toch nog te moeten kolven. Dan voed ik haar liever zelf, gaat en sneller en dan kan ik half blijven slapen.

Meis, heel fijn dat je vannacht in elk geval een beetje beter hebt kunnen slapen!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 14:57

gillian schreef:
Dikke kans dat je hem met 18 niet eens z'n bed uitgejaagd krijgt :D

Ja, de naweeën kunnen knap irritant zijn. :j

Wat meer on topic: je moet inderdaad zelf even uitproberen wat het beste werkt, het is mooi als het lukt met van te voren afkolven.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:28

Hopelijk gaat het gestaag beter TS! Dat samen met de kleine even bijslapen vind ik altijd zo mooi klinken, maar is hier echt nog nooit gelukt want als ik het dan probeerde kon ik natuurlijk de klok er op gelijk zetten dan hij na een half uurtje op bed alweer begon te jammeren...zucht.

En als je weer zo stressvol gewekt wordt terwijl je nèt half in slaap gezakt was, dan voel je je nog veel meer versleten dan wanneer je gewoon maar doorgegaan was :P

En als dat een aantal keer gebeurd is dan ga je er ook naar liggen en geloof je er niet meer in dat het lukt om zelf even te gaan slapen, dan lukt het echt ontspannen ook niet meer en hou je maar op met proberen...en dan slaapt 'ie ineens een keer overdag 3 uur achter elkaar natuurlijk :+ Denk je altijd achteraf "had ik toch maar even gaan liggen...."

Maar de volgende keer dat je het toch weer eens probeert is het natuurlijk weer 3x niks...het blijft tobben met zo'n baby / dreumes :P

En hoe dat met die hormonen zit, of je het dan beter volhoudt.... uit liefde voor je kind zal je wel moeten, je hebt weinig keuze....terug kan niet dus je zal vooruit moeten en op je tandvlees doorbikkelen :(:)

Hier deden ze overigens niet moeilijk bij het CB over meer dan een liter KV per dag wegdrinken.

En waren Lansinoh Momma flesjes de oplossing voor vergelijkbaar als uit de borst drinken, niet te snel en met dezelfde techniek zeg maar. Deze kan je ook op zijn kop schudden zonder dat er melk uit komt, zo klein is dat gaatje. Wil je dat ze toch wat sneller kunnen drinken of JHBP of pap erbij dan neem je gewoon een speentje met een iets groter gat, anders duurt de voeding weer een eeuw :P

Gelukkig krijg je er gaandeweg steeds meer leuke momentjes voor terug :j

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 00:59

Ik zal morgen uitgebreid reageren, vandaag een drukke dag gehad en niet echt tijd gehad om te reageren en de kleine slaapt nu dus ik pak mijn kans!!

Zal morgen ook reageren op de pb!

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 08:35

Ik doe trouwens ook wel eens een tukje op de bank. Zodra mijn man de oudste 2 op bed legt ga ik een tukje doen

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 14:19

@ justme8484,

Ik gebruik de flessen die bij mijn kolfset zaten, van Avent Philips.
Ook heb ik meerdere andere flessen geprobeerd zoals NUK, Difrax en wat goedkopere flessen maar zonder resultaat.

Het is zo dat hij alles netjes op drinkt, of ik hier nou bij ben of niet dit doet hij altijd. Hij laat daarna ook netjes een bulkje en daarna begint het geschreeuw. Het houd niet op net zo lang dat ik hem zelf weer aan leg. Hij gaat dan zo te keer dat hij bijna stikt in zijn eigen gehuil en dan leg ik hem altijd maar snel weer aan.
Ik moet zeggen dat hij zijn melk ook heel gauw op heeft, een fles van 100 cc drinkt hij op in makkelijk 4 a 5 minuten. Terwijl hij bij mij aan de borst echt wel 20 a 25 minuten nodig heeft.

Ik zal eens kijken naar de speen die op de flessen zit, wellicht kan ik daarin nog wat veranderen zoals je zegt!

Ik lees verder veel verhalen over kunstvoeding, ik waardeer echt iedereen zijn mening en keuzes hierin maar zolang ik niks medisch heb of een andere reden heb zal ik niet stoppen met de borstvoeding. Ik vind het zelf heel erg leuk, en de kleine ook. Daarbij heb ik ook nog persoonlijke redenen waarom ik niet zou willen stoppen dit wel ik best via pb vertellen maar zet ik niet zo op internet neer.

We zijn natuurlijk weer een nacht voorbij en hij is nu ipv elk uur elke 2 uur voor voeding geweest. Op zich nog wel te doen!

Gistermorgen werd hij wakker en ademende hij best wel raar door zijn neus, bleek dus ontzettend veel opgedroogd snot in te zitten. Gelukkig heeft hij dit er zelf uitgeniesd maar aan de kleur bleek wel dat hij toch iets van een verkoudheid heeft. Op aanraden van het consultatiebureau toch maar de neusspray opgehaald en deze blijkt gelukkig aardig goed te helpen!

Er werd ook gevraagd of hij wel genoeg voeding binnen kreeg als hij zo vaak kwam, ik heb overal aan getwijfeld maar hij groot zo mega hard dat dit het haast niet kan zijn..
Hij is deze week net 3 maand geworden en past al bijna niet meer in zijn badje. Ook draagt hij al maat 74 dus dat kan denk ik bijna niet?