Mensen die griep vergelijken met een chronische ziekte?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:03

xChantal94 schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen. Maar ik vind het eigenlijk wel erg dat mensen niet mogen 'klagen' over hun griep omdat sommige mensen chronisch ziek zijn?!

En ik begrijp het wel. Ik vind het ook vervelend hoe dramatisch mensen er over kunnen doen. En ik weet ook hoe het is als je heel veel dingen moet laten omdat je het gewoon weg niet kunt ;) . Maar dat betekent voor mij niet dat andere mensen dan maar niet mogen klagen over hun griepje, zíj kunnen er niks aan doen dat andere chronisch ziek zijn en het dus 'erger' hebben, volgens sommige.

Volgens mij is dit ook al eerder gepost, maar natuurlijk mogen mensen klagen over de griep (dat is echt f*cking vervelend, daar kan je je vreselijk naar van voelen): het ging meer om de vergelijking griep en een chronische aandoening (en die heb je ook in verschillende vormen en maten). Met griep heb je het uitzicht op herstel, met een chronische aandoening vaak niet. En ja, dat is imo nog vervelender. Maar het is inderdaad geen wedstrijd: met een chronische aandoening (mits leefbaar) leer je ook omgaan. Het is alleen voor mensen die helemaal gezond zijn bijna onmogelijk (gelukkig maar) om zich er een voorstelling bij te maken. En nee, dat is niet zielig, dat is 'gewoon' hoe het is....

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:07

dromertje2 schreef:
Moet werkelijk alles een wedstrijd worden?
Wie is er haten hardst ziek? Wie mag er klagen? Wie niet?

Onlangs zat ik bij de dokter met meerdere problemen en zei dat ik eigenlijk niet mag klagen want er zijn mensen die nog erger ziek zijn dan ik.
Mijn dokter zei dat je daar niet naar moet zien en dat ieder het recht heeft om zich slecht te voelen met de bijbehorende gedachtes en bedenkingen. Mijn situatie is erg voor mij en niemand heeft daarop te
beoordelen of je mag klagen of niet.

En meet bepaald ikzelf ook niet.

Vond dat wel mooi gezegd.

Hier ben ik het mee eens. Ik ben opgegroeid met ouders die elke keer als ik iets had riepen niet zeuren kindjes in Afrika hebben het slechter. Weet je het helpt niet.
Als iedereen elkaar nu eens in zijn of haar waarde laat.
Ik heb een boel chronische oliebol maar vind niet dat mensen met griep daardoor niet mogen klagen. Of zich ziek voelen.

Onbegrip is vreselijk maar wel begrijpelijk. Ik trek me er niks meer van aan. Want weet je het maakt niet uit wat andere mensen ervan denken. Ik weet hoe het zit.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:14

dromertje2 schreef:
Moet werkelijk alles een wedstrijd worden?
Wie is er haten hardst ziek? Wie mag er klagen? Wie niet?

Onlangs zat ik bij de dokter met meerdere problemen en zei dat ik eigenlijk niet mag klagen want er zijn mensen die nog erger ziek zijn dan ik.
Mijn dokter zei dat je daar niet naar moet zien en dat ieder het recht heeft om zich slecht te voelen met de bijbehorende gedachtes en bedenkingen. Mijn situatie is erg voor mij en niemand heeft daarop te
beoordelen of je mag klagen of niet.

En meet bepaald ikzelf ook niet.

Vond dat wel mooi gezegd.

Ik heb dit ook gehoord. Niet van een huisarts, maar van een terminaal zieke vriend.
Ik ging eens bij hem op bezoek en had mijn kleine teentje gebroken. Dat was nogal pijnlijk en ik zat op een gegeven moment echt niet lekker meer, maar zei niks.
Dus hij er naar vragen en ik het uitgelegd. Zegt hij: "Maar Aman. Dat ik dood ga, betekent niet dat jij je mond moet houden als je pijn hebt omdat je je teentje gebroken hebt en je schoen knelt. Daar heb jíj op dat moment last van en kun je gewoon zeggen hoor. Ik word er niet zieker of beter van en jij hebt net zo goed recht om je te uiten over pijn, ziek of ongemak."

Dat is me altijd bijgebleven. Iedereen heeft recht op zichzelf te uiten. Waar ik wel moe van word is inderdaad het wedstrijd gevoel van zieker, rotter, enz. zijn dan een ander. Kansloos. Dat gaat helemaal nergens over, het is voor iedereen rot om je ziek te voelen, tijdelijk of niet.

Bloempotje

Re: Mensen die griep vergelijken met een chronische ziekte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:51

Picasso: Ik heb ook maar enkele posts uit het topic gelezen voordat ik mijn reactie plaatste, mijn fout.

Maar mooi verwoord sleeper :j .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:58

Gefeliciteerd trouwens Chantal! Y)(^) :D

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:27

Dit topic doet me trouwens denken aan een gesprek tussen mij en mijn vriend. Ik was hevig ongesteld en voelde me hondsberoerd, zo heb ik iedere maand last van menstruatie migraine. Mijn vriend was op dat moment licht verkouden. Ik had het echt even helemaal gehad en liet weten aan mijn vriend dat ik mijzelf op dat moment even heel zielig vond, waarop hij zei: 'Nou, ik denk dat ik mij toch wel nét even wat beroerder voel dan jij'. _-:(

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:44

Het heeft denk ik ook wel te maken met je inlevingsvermogen. Ja, ik voel me ook wel eens ziek. Van de zomer mijn verstandskiezen laten trekken en echt enorm veel napijn gehad, tot een maand lang. Vervolgens de maand erop mijn ribben gekneusd én hoge koorts opgelopen. Ja, op dat moment voel ik me zo ellendig en kan ik niet wachten tot t over is..
Toch ben ik niet iemand die er snel over zeurt naar buiten toe.

Ik zou het ook nooit kunnen vergelijken met chronisch ziek zijn.
Misschien ook omdat mijn moeder een paar jaar terug een beroerte heeft gehad en sindsdien nooit meer de oude is geworden. Chronische pijn en zowat alles moeten opgeven.
Ik denk dat ik me nog niet half kan voorstellen hoe rot dat is en vind het dan ook eigenlijk bijna respectloos als mensen hun griepje durven te vergelijken met een chronische ziekte. (Heb t zelf ook niet meegemaakt met mensen die dat deden trouwens)

Natuurlijk mag je zeuren (niet teveel tho) maarja, het hoeft zoals eerder gezegd idd geen wedstrijdje te zijn.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 17:02

Ik vergelijk nooit maar als ik iets heb denk ik... ach niet zeiken je moet zien wat je wel kan en niet wat je niet meer kan.
Kijk naar diegene die het slechter hebben dan jij dan zeur je niet meer hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 15:13

Zelf heb ik een chronische ziekte en mensen om me heen mogen van mij zéker klagen als ze zich niet lekker voelen.
Ik vind het vervelender als mensen mij vertellen wat ik wel of niet mag of kan of uitgebreid gaan vertellen dat "dit en dat hielp bij een collega/familielid/vage bekende die bíjna precies hetzelfde had als jij!"

Juist ja >;)

Maar goed... Zelfs mijn huisarts is daar raar in. Ik kwam er met een lage bloeddruk en hij wist me zonder verder onderzoek te vertellen dat het kwam door zenuwschade als gevolg van mijn ziekte en dat ik tóch wel eerder doodga. 8)7

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 15:26

Ik las hier de vraag, of Autisme ook een chronische ziekte is :o
Hier wil ik, als Autist, ook graag even op reageren.

Nee; ik vindt van niet. Je kunt er natuurlijk veel last van hebben, je blíjft er last van hebben, maar ik vindt het bv. niet te vergelijken met een spierziekte e.d.

lieveli schreef:
willemlover schreef:
Sorry maar dit vind ik echt een ongelooflijk lage opmerking van je. Autisme is weldegelijk te vergelijken met een chronische ziekte en dat weet je zelf vermoedelijk ook wel..

Huh? Het is een vraag, ik uit nergens mijn mening. Overigens denk ik dat autisme veel te breed is om het in een hokje te stoppen. Mijn zwager heeft asperger en ik zou hem niet bepaald chronisch ziek noemen.

Ik vind het eerder een belediging dat jij autisme een ziekte noemt.

Autisme is GEEN ziekte...

Je bent niet ziek, je kunt er niets aan genezen...

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 15:49

Nou ik heb er mee gewerkt maar de echte classieke autist, die en vooral zijn naasten ondervinden heel heel veel beperkingen. ik zie het ook in onze fam de ene is niet zo sociaal vaardig en de andere kan niet naar behoren funktioneren als er maar iets anders is dan gewoon .
ik vind het geen ziekte maar een handicap/ beperking.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 15:52

KittyDylan schreef:
Ik las hier de vraag, of Autisme ook een chronische ziekte is :o
Hier wil ik, als Autist, ook graag even op reageren.

Nee; ik vindt van niet. Je kunt er natuurlijk veel last van hebben, je blíjft er last van hebben, maar ik vindt het bv. niet te vergelijken met een spierziekte e.d.

lieveli schreef:

Huh? Het is een vraag, ik uit nergens mijn mening. Overigens denk ik dat autisme veel te breed is om het in een hokje te stoppen. Mijn zwager heeft asperger en ik zou hem niet bepaald chronisch ziek noemen.

Ik vind het eerder een belediging dat jij autisme een ziekte noemt.

Op basis hiervan zijn er wel meer dingen dan geen ziekte, omdat ze niet te genezen zijn. :)

Daarnaast vind ik op zich ook niet dat Autisme geen ziekte is, het is een aangeboren stoornis.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 17:33

KittyDylan schreef:

als of het wel of niet genezen de eis is om iets te rekenen tot een ziekte... vallen heeeeel veel ziektes plots weg :P

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 17:44

Bedoel ik zo niet... bedoel meer qua dat er nog steeds mensen zijn die denken dat je autisme kunt genezen door medicatie e.d

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 20:56

Sja, vroeger was de aarde toch gewoon plat?
Ik ben zo'n autist die dus out of the blue tegen geluid kon, terwijl ik daarvoor echt tegen zero geluid kon.
Bij mij bleken gluten en melk een probleem, en er zijn wel meer mensen met autisme die reageren op een dieet.
Daarbij begon ik met immuuntherapie voor Lyme, maar hiermee beweren ze ook autisme mogelijk te kunnen genezen.
En naast dat mijn immuunsysteem dus veel beter is gaan werken, kan ik ook steeds beter dingen overzien.
Ik kan nu zelfs redelijk overweg met chaos in het centrum van Amsterdam, nou voorheen had ik dat echt heel slecht getrokken.
Dus genezen geloof ik niet zo in, maar je kunt in bepaalde gevallen wel de situatie verbeteren is mijn ervaring.
Dit dieet is wel levenslang, ik doe het nu minder streng, maar geef mij twee broodjes en het geluid dendert mijn hoofd weer in.
Darmproblemen krijg ik er niet van, maar de typische autisme symptomen verergeren er dus enorm van.
Ik kon nooit een radio verdragen, nu met gemak.
Deze diagnose heb ik ook al heel erg lang, al vanaf baby af aan klopte er iets niet en met 7 is de diagnose asperger gesteld.
Het staat dus aardig los van mijn ziekte, die ik met 15 opliep.

Ik ben oprecht benieuwd hoe de visie op autisme over 100 jaar is, dat zou best verrassend kunnen zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 21:10

Sjonge... het lijkt hier wel een wedstrijd om zo erg mogelijk chronisch ziek te zijn. Ik denk dat iedereen wel snapt dat het niet leuk is om een chronische ziekte te hebben, en het is ook niet leuk om griep te hebben. Het kan ook altijd nog erger, maar dat betekent niet dat je je met je verkoudheid die precies op een rotmoment komt niet k*t mag voelen.

Daarnaast is het makkelijk om je hardop af te vragen of mensen wel weten hoe ziek en hoe moeilijk je leven is, maar je weet niet hoe het met de ander gaat. Niemands leven verloopt geheel probleemloos.
Van blijven hangen in je eigen ellende schiet niemand wat mee op, dus ik ben wel altijd voor het zelf wat maken van je leven. Ook al heb je een ziekte, ook al heb je wat anders. Het leven is te kort om te klagen over wat je niet kan, kijk naar wat je wel kan en naar de mooie dingen in je leven.
Klagen heb je niks aan, het blokkeert je alleen maar om positief te denken. Bij ons thuis werd er niet geklaagd. En ik probeer dat zelf ook door te geven.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 21:18

Ik snap heel goed dat als je last hebt van een chronische ziekte je veel aanstoot neemt aan iemand die een dergelijke opmerking plaatst zoals in de OP.

Alleen ben ik van mening dat als je echt DE griep hebt, dus niet een zware verkoudheid of ander virus wat er wat op lijkt, je jezelf kortstondig even veel slechter kan voelen dan sommige chronische aandoeningen.(terminale ziektes wil ik hier al helemaal buiten houden). Hoofdpijn, spierpijn, hoge koorts, ijlen, overgeven.

Wat blijft is dat je het simpelweg niet met elkaar kan vergelijken. Natuurlijk heb ik als ik zou kunnen kiezen liever flink de griep dan dat ik een chronische ziekte onder de leden zou hebben. Na 2 weken zijn de meeste weer boven Jan en gaan weer verder met hun leven. Liever dat dan bijvoorbeeld diabetes wat nooit meer over gaat,...of een andere chronische ziekte uiteraard.

Maar denk ook niet TE licht over de griep. Er gaan ook mensen aan dood. Ja ookmensen die niet in de risicodoelgroep vallen.

Ook chronische ziektes kun je niet met elkaar vergelijken...wie mag er dan wel klagen? Iemand met reuma heeft het wellicht toch nog beter als iemand met longemfyseem? Of toch niet?

Het is nog ook eens heel individueel bepaald hoeveel pijn(geestelijk en lichamelijk) en ellende een mens kan hebben.

Sommige mensen kunnen veel meer pijn verdragen dan andere. Wie mag er dan klagen? Iemand met een minder erge aandoening die weinig pijn kan verdragen of diegene met een ergere aandoening die veel pijn kan verdragen.
Of mag je voordat je klaagt eerst controleren of diegene waar je tegen aan "zeurt" lijdt aan iets wat erger is dan wat jij hebt?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 21:19

verootjoo schreef:
Sjonge... het lijkt hier wel een wedstrijd om zo erg mogelijk chronisch ziek te zijn. Ik denk dat iedereen wel snapt dat het niet leuk is om een chronische ziekte te hebben, en het is ook niet leuk om griep te hebben. Het kan ook altijd nog erger, maar dat betekent niet dat je je met je verkoudheid die precies op een rotmoment komt niet k*t mag voelen.

Daarnaast is het makkelijk om je hardop af te vragen of mensen wel weten hoe ziek en hoe moeilijk je leven is, maar je weet niet hoe het met de ander gaat. Niemands leven verloopt geheel probleemloos.
Van blijven hangen in je eigen ellende schiet niemand wat mee op, dus ik ben wel altijd voor het zelf wat maken van je leven. Ook al heb je een ziekte, ook al heb je wat anders. Het leven is te kort om te klagen over wat je niet kan, kijk naar wat je wel kan en naar de mooie dingen in je leven.
Klagen heb je niks aan, het blokkeert je alleen maar om positief te denken. Bij ons thuis werd er niet geklaagd. En ik probeer dat zelf ook door te geven.

Nou precies. Dit bedoel ik inderdaad.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 21:31

Volgens mij zegt eigenlijk niemand in dit topic dat je niet mag klagen? De belangrijkste regel is volgens mij vooral dat je je eigen ervaringen niet op iemand anders projecteert. Wat ik voel hoeft niet te zijn wat jij voelt in een vergelijkbare situatie, en andersom.
Zolang mensen daar geen uitspraken over doen denk ik niet dat er veel aan de hand is. Maar zodra mensen komen met 'oh, ik heb dit gehad dus ik weet nu dat jij dit of dat voelt' gaat het al heel snel over de schreef.

Ik denk overigens daarnaast dat al dat onderdrukken van gevoelens omdat het zo nodig positief moet blijven wel best schadelijk kan zijn. Als je je ervaringen en gevoel niet mag delen (de Engelse stiff upper lipp bijvoorbeeld) maakt dat heel eenzaam. En vaak ook heel hard en onempathisch voor wat anderen meemaken, omdat je zo gewend bent het te onderdrukken in jezelf. Het zoeken is daarin naar een goede balans, en dat houdt in dat er ruimte is voor verdriet en pijn en hoop en optimisme. Maar dus zeker ook voor pijn en verdriet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 21:32

Shadow0 schreef:
Volgens mij zegt eigenlijk niemand in dit topic dat je niet mag klagen? De belangrijkste regel is volgens mij vooral dat je je eigen ervaringen niet op iemand anders projecteert. Wat ik voel hoeft niet te zijn wat jij voelt in een vergelijkbare situatie, en andersom.
Zolang mensen daar geen uitspraken over doen denk ik niet dat er veel aan de hand is. Maar zodra mensen komen met 'oh, ik heb dit gehad dus ik weet nu dat jij dit of dat voelt' gaat het al heel snel over de schreef.

Ik denk overigens daarnaast dat al dat onderdrukken van gevoelens omdat het zo nodig positief moet blijven wel best schadelijk kan zijn. Als je je ervaringen en gevoel niet mag delen (de Engelse stiff upper lipp bijvoorbeeld) maakt dat heel eenzaam. En vaak ook heel hard en onempathisch voor wat anderen meemaken, omdat je zo gewend bent het te onderdrukken in jezelf. Het zoeken is daarin naar een goede balans, en dat houdt in dat er ruimte is voor verdriet en pijn en hoop en optimisme. Maar dus zeker ook voor pijn en verdriet.

Weer super verwoord Shadow!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 21:44

Helemaal met je eens Shadow!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 21:57

edit; en nu is het bericht waarop ik reageerde weg.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 22:00

Volledig mee eens shadow.
Ik kreeg wel te horen: ja ik heb ook wel eens dit of dat, dan werk ik ook door.
Uhhh ja, iedereen heeft dezelfde pijngrens zeker?
De een staat met 39 graden koorts nog overeind, en ik ben met 39 graden gewoon hartstikke ziek, omdat ik een lagere lichaamstemperatuur heb.
Paarden zijn daarin een mooi voorbeeld, de een eet nog vrolijk met 40 graden koorts en de anders is met minder koorts een dood vogeltje.
Daarbij is iedereen psychisch anders, ik kan zelf met een niet-zware-koorts griep aardig doorlopen omdat dat tov wat ik gewend ben redelijk mild is.
Maar dat houdt niet in dat een ander zich niet zwaar klote mag voelen als hij/zij griep heeft, dat zorg ik met liefde voor je paard hoor.
Ik ben backup voor een stalgenoot die druk is met werk waarin ze veel het land door rijdt, en soms dus onverwacht niet kan.
Laatst belde ze, ze was niet fit en na haar werk was ze echt op.
Ze zei aan de telefoon dat ze zich schuldig voelde om het te vragen, want ik was immers ziek en had mijn problemen ook.
Nou niet gek doen hoor. Ziek is ziek, punt!
Gelukkig is dat kwartje nu gevallen, en zegt ze dat niet meer. :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 22:06

Bij bepaalde chronische ziektes (cvs bijvoorbeeld) is het de mensen niet aan te zien dat ze ziek zijn, en dan heb je ook wel snel mensen die denken dat het allemaal komedie is om niet te moeten werken. Want zo'n gevallen bestaan er helaas ook. Zo veinsde een collega van mij vorig jaar een burn-out nadat haar takenpakket tegen haar zin veranderd (nochtans verlicht) was! De arts is er 4 weken lang in getrapt! En helaas maken zo'n voorbeelden dat de echt zieken soms ook niet geloofd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 22:07

Iedereen is anders inderdaad...
Als ik flink verkouden ben meld ik me ziek. Dat had ik een paar jaar geleden écht niet gedaan :')

Maar nu betekent het dat álles bij mij gaat spoken.

Zo ben ik als de dood voor buikgriep. Dat kan voor mij heel makkelijk een ziekenhuisopname betekenen. En dus meldde ik me ziek toen hier in huis iedereen aan de buikgriep was en ik maagkramp kreeg. Ik heb 3 dagen doodstil in bed gelegen en ben niet zieker geworden dan dat...

Het gaat enorm in tegen mijn werkethos. Als ik er enigszins kan staan sta ik er maar ik heb steeds beter geleerd mijn grenzen te bewaken (en tegelijkertijd leer ik mijn lijf en ziekte steeds beter kennen waardoor mijn grens weer langzaam oprekt omdat ik er beter mee om kan gaan).

Maar ik zal dus nooit meer iemand veroordelen daarom.