Ziekenhuiskosten belachelijk hoog?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 15:02

Shadow0 schreef:
Cer: ja, het zorgfonds wil niet terug naar het oude ziekenfondssysteem, maar in wezen gewoon het meeste van het huidige stelsel behouden. Eigenlijk wat je krijgt wat een zorgverzekeraar nu doet (namelijk bekijken wat de risico's zijn, wat goede tarieven zijn, hoeveel zorg er waar nodig is, controleren of zorgverleners (en in mindere mate patienten) niet frauderen) maar dan niet verdeeld over 4 grote en 2 of 3 kleine partijen, maar slechts 1, die daarbij democratische verantwoording aflegt.

bigone schreef:
echter word ook nu het merendeel van de kosten afgewenteld op de middenklasse en hoger.

Vooral het middengebied: hogere inkomens (en vooral hogere vermogens) betalen niet extra veel want er zit een max aan. Het huidige systeem speelt daarom de mensen net boven de grens uit tegen net onder de grens, maar laat echt hoge inkomens (boven een paar ton) of echt hoge vermogens (miljoenen) vrijwel ongemoeid.
Heel wrang.

Heb me eerlijk gezegd niet heel erg goed verdiept in dat nieuwe initiatief. Maar met betrekking tot onnodige complexiteit (wat je beschrijft in je vorige bericht, op mijn quote), onderschat dat zorgfonds niet wat er allemaal buiten de zorg om komt kijken bij het opmaken van de rekeningen? M.a.w. zal het uiteindelijk per saldo echt goedkoper worden? Of juist duurder door een gebrek aan marktwerking?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 15:02

Cer schreef:
verzorgingshuis gaat toch op indicatie uit de basisverzekering?

Er zijn toch helemaal geen verzorgingshuizen meer?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 15:08

purny schreef:
Cer schreef:
verzorgingshuis gaat toch op indicatie uit de basisverzekering?

Er zijn toch helemaal geen verzorgingshuizen meer?

Jewelll toch :j

er zijn geen bejaardentehuizen meer.. maar verzorgingshuizen voor dementen e.d. nog wel dacht ik. Althans, dat hoop ik wel ... alleen zitten daar nu lichamelijk beperkten en dementen door elkaar heen, en dat was voorheen niet zo. Toen kon je bij opa op bezoek die op zn gemakje in het bejaardentehuis zat met extra toezicht, of nog iets zelfstandiger in een aanleunwoning..

Nu moet opa eerst een gebroken heup hebben of kwijlend in zn onderbroek over straat zwerven voordat iemand misschien ergens naar kijkt en als ie dan de wachtlijsten overleeft zonder ondertussen zichzelf in de fik gestoken te hebben, kan ie al dan niet op een gesloten afdeling komen, samen met de opa met de gebroken heup...
zoiets is het geloof ik...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 15:49

Dat klopt niet hoor :+ :')

Er zijn verzorgingshuizen: ZZP 4, voor mensen die niet zelfstandig thuis kunnen wonen obv lichte cognitieve problematiek of lichte somatische problematiek.

Er zijn verpleeghuizen:
- somatisch ZZP6 of 8: voor mensen met zware lichamelijke problematiek, open afdeling
- psychogeriatrisch ZZP 5 of 7: voor mensen met zware dementie, gesloten afdeling

ZZP 1, 2, 3 kon eerder ook in een verzorgingshuis maar die zijn komen te vervallen. Daarvoor zijn nu aanleunwoningen of serviceflats met thuiszorg.

ZZP 9ais verdwenen en is nu geriatrische revalidatiezorg en revalideren nu op een DBC in een geriatrisch revalidatiecentrum

ZZP 9b waren mensen die al een ZZP hadden en wel tijdelijk moesten revalideren na een val oid, die kunnen ook revalideren in de GRZ.

ZZP 10 is terminale zorg en die mensen kunnen nog steeds terecht in een hospice.

Zo dramatisch als hierboven geschetst wordt is niet mijn ervaring. Hoewel er natuurlijk altijd mensen buiten de boot vallen.
Zoals bv oudere mensen die nog wel wilsbekwaam zijn, niet in een verpleeghuis willen en waarbij er dus eerst iets moet gebeuren voor ze met een RM opgenomen kunnen worden.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 15:56

Janine1990 schreef:
Of juist duurder door een gebrek aan marktwerking?

Ik heb de cijfers zo niet bij de hand, maar de marktwerking heeft juist de zorg alleen maar duurder gemaakt. Marktwerking betekend partijen buiten de overheid, en dat zijn partijen die over het algemeen per definitie winst willen maken.

Kijk alleen maar naar de uitspraak van (ik meende) Schippers, die het prima vond dat het overschot van de verzekeraars aan de aandeelhouders uitgekeerd werd. Let op, dat overschot is dus onze zorgpremie!!! Dat is marktwerking.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 15:59

Ik weet ook niet hoe ernstig het is hoor, maar de berichten van de wachtlijsten zijn verontrustend. Maar wie weet valt t alles mee..

Ervaring vanuit de directe omgeving leert wel dat mensen in een verpleeghuis geplaatst kunnen worden wat best ver bij de familie / oorspronkelijke woonplaatst vandaan is.
Tevens is de aangeboden zorgkwaliteit qua volume ook verontrustend..

Mensen met lichte dementie die wel zorg nodig hebben, waar laat je die dan?

Maar dit is wel HEEL erg off topic overigens.... excuus :o

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 16:03

Eulogy schreef:
Goh, ik woon in Engeland en ik ben toch blij dat ik niet zo over alles hoef na te denken hoor := Ik vind de NHS een prima systeem, geen eigen risico en je weet gewoon waar je aan toe bent. Van lange wachttijden heb ik persoonlijk ook nog nooit last gehad.

Ik heb daarnaast ook een zorgverzekering via m'n werk maar daar heb ik nog nooit gebruik van gemaakt.

Maar de kwaliteit van de zorg binnen de NHS staat internationaal niet bijster hoog aangeschreven.
Dat is dan dus de zorg voor de gewone man/vrouw.
Betere zorg is er alleen bereikbaar voor mensen die zich particulier kunnen bijverzekeren. Zoals jij gelukkig :)
Zorg is nooit gratis. De kosten van de NHS worden betaalt door de belastingbetalers.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 16:11

Cer schreef:
Ik weet ook niet hoe ernstig het is hoor, maar de berichten van de wachtlijsten zijn verontrustend. Maar wie weet valt t alles mee..

Ervaring vanuit de directe omgeving leert wel dat mensen in een verpleeghuis geplaatst kunnen worden wat best ver bij de familie / oorspronkelijke woonplaatst vandaan is.
Tevens is de aangeboden zorgkwaliteit qua volume ook verontrustend..

Mensen met lichte dementie die wel zorg nodig hebben, waar laat je die dan?

Maar dit is wel HEEL erg off topic overigens.... excuus :o

ZZP 4 krijg je dan en dan kan je in een verzorgingshuis zoals ik daarboven schreef :j

Wachtlijsten zijn balen. Je mag helaas niet zomaar even je verpleeghuis uitbreiden van de verzekering.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 29-12-16 16:15, in het totaal 2 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 16:14

Janine1990 schreef:
Heb me eerlijk gezegd niet heel erg goed verdiept in dat nieuwe initiatief. Maar met betrekking tot onnodige complexiteit (wat je beschrijft in je vorige bericht, op mijn quote), onderschat dat zorgfonds niet wat er allemaal buiten de zorg om komt kijken bij het opmaken van de rekeningen?

Het zorgfonds wordt voor een groot deel gedragen door mensen uit de zorg en mensen uit de politiek, kortom mensen die daadwerkelijk zicht hebben op de complexiteit.
Dus nee, ik zou niet weten waarom die de complexiteit zouden onderschatten.

Veel kritiek op het zorgstelsel wordt gegeven door daadwerkelijke directeuren van zorginstellingen, maar ook door een van de verzekeraars zelf: Chris Oomen. Die zijn niet allemaal zonder meer verbonden aan het zorgfonds - maar zijn het er wel vrij ondubbelzinnig over eens dat het huidige systeem onzinnig complex is en dat het helemaal niet leidt tot een zinnigere besteding van zorggelden, maar alleen maar tot veel onnodige chaos.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 16:17

Lalidan schreef:
Janine1990 schreef:

Ik heb de cijfers zo niet bij de hand, maar de marktwerking heeft juist de zorg alleen maar duurder gemaakt. Marktwerking betekend partijen buiten de overheid, en dat zijn partijen die over het algemeen per definitie winst willen maken.

Kijk alleen maar naar de uitspraak van (ik meende) Schippers, die het prima vond dat het overschot van de verzekeraars aan de aandeelhouders uitgekeerd werd. Let op, dat overschot is dus onze zorgpremie!!! Dat is marktwerking.

Ik ben wel benieuwd naar cijfers, zeker afgezet tegen onze inkomens.

Ik weet niets van een overschot dat naar aandeelhouders gaat, maar zoals eerder ook werd beschreven hebben veel verzekeraars ook hun overschot terug hebben gepompt in de premies om deze voor het komende jaar niet te veel te laten stijgen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 16:22

Shadow0 schreef:
Janine1990 schreef:
Heb me eerlijk gezegd niet heel erg goed verdiept in dat nieuwe initiatief. Maar met betrekking tot onnodige complexiteit (wat je beschrijft in je vorige bericht, op mijn quote), onderschat dat zorgfonds niet wat er allemaal buiten de zorg om komt kijken bij het opmaken van de rekeningen?

Het zorgfonds wordt voor een groot deel gedragen door mensen uit de zorg en mensen uit de politiek, kortom mensen die daadwerkelijk zicht hebben op de complexiteit.
Dus nee, ik zou niet weten waarom die de complexiteit zouden onderschatten.

Veel kritiek op het zorgstelsel wordt gegeven door daadwerkelijke directeuren van zorginstellingen, maar ook door een van de verzekeraars zelf: Chris Oomen. Die zijn niet allemaal zonder meer verbonden aan het zorgfonds - maar zijn het er wel vrij ondubbelzinnig over eens dat het huidige systeem onzinnig complex is en dat het helemaal niet leidt tot een zinnigere besteding van zorggelden, maar alleen maar tot veel onnodige chaos.

Diezelfde directeuren die idiote bonussen opstrijken? (ik denk dan even aan thuiszorgbedrijven waar de laatste jaren zoveel mis gaat) En Chris Oomen met z'n commentaar die de premie van DSW evengoed omhoog liet gaan? Als eerste?

Roepen kunnen we natuurlijk allemaal.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 16:25

Janine1990"
[quote="Janine1990 schreef:

Kijk alleen maar naar de uitspraak van (ik meende) Schippers, die het prima vond dat het overschot van de verzekeraars aan de aandeelhouders uitgekeerd werd. Let op, dat overschot is dus onze zorgpremie!!! Dat is marktwerking.[/quote]

Ik ben wel benieuwd naar cijfers, zeker afgezet tegen onze inkomens.

Ik weet niets van een overschot dat naar aandeelhouders gaat, maar zoals eerder ook werd beschreven hebben veel verzekeraars ook hun overschot terug hebben gepompt in de premies om deze voor het komende jaar niet te veel te laten stijgen.[/quote]
Een klein gedeelte van de reserves hebben ze de afgelopen jaren aangewend om de premie en eigen risico niet al te hoog te laten worden. Weet je wat het kromme is, over een aantal jaren is de verwachting dat het eigen risico 500 zal bedragen met daarbij een premie van 150 tot 200 per maand. Als gevolg daarvan zal ongetwijfeld de toeslag weer flink verhoogt worden en waar word dat uit betaald, juist, de belastingen. Vooral van de mensen die de belasting betalen, werkenden die dus nergens voor in aanmerking komen maar straks omgerekend een gigantisch deel van de zorgkosten voor hun rekening nemen. Natuurlijk telt het collectiviteitsprincipe maar de scheefgroei word steeds erger.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 16:28

bigone schreef:
Een klein gedeelte van de reserves hebben ze de afgelopen jaren aangewend om de premie en eigen risico niet al te hoog te laten worden. Weet je wat het kromme is, over een aantal jaren is de verwachting dat het eigen risico 500 zal bedragen met daarbij een premie van 150 tot 200 per maand. Als gevolg daarvan zal ongetwijfeld de toeslag weer flink verhoogt worden en waar word dat uit betaald, juist, de belastingen. Vooral van de mensen die de belasting betalen, werkenden die dus nergens voor in aanmerking komen maar straks omgerekend een gigantisch deel van de zorgkosten voor hun rekening nemen. Natuurlijk telt het collectiviteitsprincipe maar de scheefgroei word steeds erger.

Interessant! En goed om over na te denken.
Dit kan een zorgfonds voorkomen?

(Ik ben echt nieuwsgierig, dus probeer kritische vragen te stellen om wat te leren, niet om vervelend te doen)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 16:33

Ja, die Janine :j Zelfs die mensen geven aan dat het systeem onnodig complex en verspillend is, en niet doet wat het zou moeten doen.

Wie zou er volgens jou dan wel inhoudelijke kritiek kunnen geven? Want bij de ene groep vraag je je af of ze wel voldoende zicht hebben op wat er allemaal komt kijken bij zorg, en dan geef ik voorbeelden van mensen die inderdaad weten wat er komt kijken bij zorg, en dan associeer je ze met negatieve dingen juist omdat ze in dat systeem werken?

Maar als je iedereen bij voorbaat als niet-gekwalificeerd wegzet, dan is er natuurlijk weinig ruimte voor inhoudelijke discussie.

Ik zou zeggen: lees vooral hun argumenten, en bekijk die inhoudelijk. Want daar moet het over gaan: de inhoud. Iedereen kan zogenaamd-kritische vragen stellen om standpunten te ondermijnen, maar ook dit is geen wedstrijd. Het gaat niet om zogenaamd-kritische vragen, het gaat om de echt kritische vraag of onze zorg en dit zorgstelsel beter kan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 16:41

Shadow0 schreef:
Ja, die Janine :j Zelfs die mensen geven aan dat het systeem onnodig complex en verspillend is, en niet doet wat het zou moeten doen.

Wie zou er volgens jou dan wel inhoudelijke kritiek kunnen geven? Want bij de ene groep vraag je je af of ze wel voldoende zicht hebben op wat er allemaal komt kijken bij zorg, en dan geef ik voorbeelden van mensen die inderdaad weten wat er komt kijken bij zorg, en dan associeer je ze met negatieve dingen juist omdat ze in dat systeem werken?

Maar als je iedereen bij voorbaat als niet-gekwalificeerd wegzet, dan is er natuurlijk weinig ruimte voor inhoudelijke discussie.

Ik zou zeggen: lees vooral hun argumenten, en bekijk die inhoudelijk. Want daar moet het over gaan: de inhoud. Iedereen kan zogenaamd-kritische vragen stellen om standpunten te ondermijnen, maar ook dit is geen wedstrijd. Het gaat niet om zogenaamd-kritische vragen, het gaat om de echt kritische vraag of onze zorg en dit zorgstelsel beter kan.

Ik probeer voor mezelf kritische vragen te stellen, omdat ik zelf niet 100% weet wat er beter kan, terwijl ik er van overtuigd ben dat het altijd beter kan. Wil gewoon een duidelijke mening hierover kunnen vormen.

Wat ik me afvraag wanneer ik lees over die Chris Oomen, is welke kant van hem moet ik nu geloven? Ik kan namelijk die twee dingen niet goed samenbrengen. Waarschijnlijk door de complexiteit van de situatie.

Kijk, ik heb het makkelijk. Ik ben niet vaak ziek, ik kan het makkelijk betalen. Maar ik besef me maar al te goed dat ik een Lucky position heb.... En dat roepen dat het allemaal wel meevalt, niet bij iedereen goed valt en dat je dat best serieus mag nemen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 17:00

Cer schreef:
Oh ja zoiets was het idd Luuntje
en oh ja, iets met particulier verzekerd idd.. zoveel geld hadden wij niet dus dat weet ik niet precies

Kan me wel voorstellen dat dat de spuigaten uitliep, want je kon voor ieder wissewasje overal naartoe (toen werd de plastieker ook nog vergoed) :+

Maar een stelsel zoals dat, waarom is daarvanaf gestapt eigenlijk?

Want toen was dat ziekenhuis er ook al, en die assistentes en alles... dus dezelfde kosten denk?

De verwachting was dat door de marktwerking de zorg goedkoper zou worden. Alleen was in andere landen allang aangetoond dat dat niet werkt. En nu ook niet. Overigens is de zorg wel verbeterd t.o.v. Het ziekenfonds.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 17:17

Heel eerlijk?? Wat betreft inzichtelijkheid, ik denk dat zelfs de mensen die het zouden moeten weten door de bomen het bos niet meer zien. Er word in ziekenhuizen met allerlei codes gesjoemeld zodat ze meer geld binnen krijgen enzenz. De maatschappen in ziekenhuizen zijn bedrijfjes op zich en die kunnen nogal vreemd reageren. Een bekende moest laatst een mri van een gewricht laten maken ten behoeve van een operatie. Wachttijd zes weken, zijn bedrijfsarts kon hem de volgende dag in een ziekenhuis laten scannen maar dat lag wel 150 kilometer verderop, reactie van het eerste ziekenhuis: Dan hoeft hij hier niet weer te komen en gaat hij ook daar maar naar toe voor de operatie!! Reden was dat de mri van hun ziekenhuis veel beter was dan van het andere(academische) ziekenhuis. Conclusie, ze vangen elkaar gewoon de vlooien af ten koste van de patient. Gevolg was wel dat die man totaal drie maanden langer moest wachten op zijn operatie, andere ziekenhuis was voor hem te ver. Familie had geen auto dus aangewezen op het ziekenhuis met de lange wachttijd.
Ik ben dan ook een hele grote voorstander van artsen gewoon in dienst van een ziekenhuis, mogen best een uitstekend salaris verdienen maar de excessen reizen de pan uit.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 17:22

aikon schreef:
Wat ik zelf ook zo "heerlijk" ^) vind is dat (in ieder geval mijn verzekering) contracten afsluit met ziekenhuizen, maar niet perse met alle afdelingen.

Ik moest van de zomer naar een oogarts en HA en ik vonden eentje redelijk dichtbij met maar 4 weken wachttijd tegenover veel ziekenhuizen verder weg met 2,5 tot 3,5 maanden wachttijd. De pijn in mijn ogen gaf de doorslag het ziekenhuis met kortste wachttijd te gaan bellen. Heb begin deze maand de rekening gehad. Blijkt mijn verzekering wel een contract te hebben met dit ziekenhuis BEHALVE met afdeling oogheelkunde -:(- Van de 20 minuten bij de arts zitten was de arts er 10 minuten niet, andere arts had even hulp nodig bij het maken van een diagnose. Heb even € 265,- mogen betalen.

Het komt er op neer dat ik eerst mijn verzekering moet bellen om te vragen bij welk ziekenhuis/afdeling ik terecht kan om te voorkomen dat ik weer een rekening krijg. En dan heb je een "goed geregeld" pakket ^) met aanvullend.

Om bovenstaand te voorkomen ben ik dit jaar overgestapt naar een restitutiepolis. Iets duurder dan mijn huidige polis, maar wel vrije keuze in zorgaanbieders. ;)

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 17:26

Vorig jaar voor mijn bevalling was ik voor nog geen 24 uur daar geweest, maar dat geintje kostte mij bijna 3000€. En daar kwam dus nog bijna 1000€ voor de kleine overheen. En ik had echt geen gekke dingen.Tis echt belachelijk wat ze vragen hoor.
Tis natuurlijk ook een beetje afhankelijk van wat je gehad hebt, maar met alleen al een uitgebreid bloedonderzoek zit je al snel aan de 100€-150€.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 17:32

Huh, ten tijde van het Ziekenfonds en dan de periode dat je het no claim verhaal had.
Boze, verbaasde verzekerde dat ze 189 euro had uitgegeven voor 7 doseringen tegen de hooikoorts.
Heeft het geholpen mevrouw, jazeker maar als ik had geweten dat het zoveel kostte was ik er niet aan begonnen.

chamion
Huisheks

Re: Ziekenhuiskosten belachelijk hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 17:52

Ik ken het helaas, en dat is de reden dat ik bepaalde zorg niet doe. Zoals dat mijn tandarts wil dat ik preventief mijn verstandskiezen laat verwijderen in het ziekenhuis. Rekening; ruim 1500 euro en wordt niet vergoed door mijn verzekering. Het wordt pas vergoed als het medisch noodzakelijk is (lees ontstekingen enz.)

Ook moet ik mijn keel laten onderzoeken, maar dat stel ik heel bewust uit tot volgend jaar. Ik heb dit jaar namelijk nog mijn eigen risico niet gebruikt en ik wil niet op de valreep die rekening krijgen. Die afspraak staat daarom gepland in half januari. Daarna ga ik flink aan de slag met fysio, kraker en diëtiek om er even 3 te noemen. Dan heb ik volgend jaar een rekening wachtend van 400 euro die ik verdeeld ga betalen en de rest wordt allemaal vergoed. Dan ben ik weer voor een paar jaar weer helemaal goed (op de voorhand dat de keel niet ernstig is met mijn familieleden verleden)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 20:51

Ayasha schreef:
Hwn: ik heb moeite om te geloven dat jij veel ziek bent aan de hand van je bericht... :\

Ik gelukkig niet, behalve wat rugklachten en sportblessures. Maar mijn pa is dit jaar 5 maand zwaar ziek geweest, waarvan 4 ziekenhuisopnames (in 2 verschillende ziekenhuizen) met een totale duur van een 3tal maanden, waaronder enkele operaties. Dus ik heb heel duidelijk de facturen gezien van wat het kost aan "de maatschappij" en aan de patiënt zelf, staat netjes naast elkaar. Heeft hem weinig of niks gekost, behalve dan de laatste opname, omdat we dan gekozen hadden voor éénpersoonskamer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 21:12

hwn schreef:
Ayasha schreef:
Hwn: ik heb moeite om te geloven dat jij veel ziek bent aan de hand van je bericht... :\

Ik gelukkig niet, behalve wat rugklachten en sportblessures. Maar mijn pa is dit jaar 5 maand zwaar ziek geweest, waarvan 4 ziekenhuisopnames (in 2 verschillende ziekenhuizen) met een totale duur van een 3tal maanden, waaronder enkele operaties. Dus ik heb heel duidelijk de facturen gezien van wat het kost aan "de maatschappij" en aan de patiënt zelf, staat netjes naast elkaar. Heeft hem weinig of niks gekost, behalve dan de laatste opname, omdat we dan gekozen hadden voor éénpersoonskamer.

Ik ben inmiddels vijf jaar chronisch ziek en ik kan boeken schrijven. En de facturen... Die waren echt niet laag.
Nee. Onze zorg is niet goedkoop en ons systeem is absoluut niet beter dan dat van Nederland. Daarom ook niet perse slechter maar ook niet beter.