Reiki, kwakzalverij of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 12:23

Shenavallie schreef:
'Reiki' is overal hetzelfde, alleen elke cultuur benadert en benoemt het op een andere manier. De een maakt er een hele filosofie van, de ander benadert het nuchter en weer een ander heeft weer een andere manier/benoeming/et cetera. Door je hand op een zere plek te leggen, kom je ook in de energiebaan/aura van jezelf of een ander. Bij de ene cultuur wordt er een heel ritueel omheen gehouden, terwijl het aanraken of er vlakbij houden van de hand(en) vaak al voldoende is om iemand te helpen. Ik heb zelf ook de Reiki-opleiding gedaan, maar dan meer om mijzelf te leren afsluiten, handvatten te leren om ook combinaties van 'grepen' te doen en tips mee te krijgen hoe je toch iemand kunt behandelen ondanks dat je in sommige gevallen beter niet rechtstreeks een bepaalde plek moet/mag/kunt behandelen. Het hele filosofische erachter was niet mijn 'ding', daarvoor ben ik te nuchter of pragmatisch ingesteld. Neemt niet weg dat ik het wel interessant vind om te horen hoe anderen dat ervaren. Mijn zoon heeft helemaal geen opleiding gedaan, maar heeft van nature al dat hij precies weet hoe hij iemand helemaal rustig krijgt of pijn kan verlichten door alleen zijn hand op een bepaalde plaats te leggen (per persoon/dier verschillend). Hij wil er alleen op dit moment even niets meer te maken hebben (puberteit), maar bij hoge uitzondering wil hij familie wel helpen.

Daar sla je nou de spijker op de kop. Dat hele gedoe er om heen is waar sommigen gewoon van walgen en wat het voor sommigen gewoonweg lachwekkend en ongeloofwaardig maakt.

Wat ik al eerder zei, een kusje op de knie helpt ook.
Er zit wel degelijk een helend effect aan aandacht, maar het geneest niks, het neemt hooguit stress weg wat dan weer genezing bevorderd.

Overigens zijn er natuurlijk zat dingen die we niet kunnen zien of aantonen die er wel zijn, neem iets als telepathie. Daar niet van. Daar heb ik dan weer uitgebreide ervaring mee.

Ik heb zelf ook ooit eens zeer sterke negatieve energie op iemand geworpen met "stik erin" die ook daadwerkelijk accuut zich verslikte. Maar ik ga niet beweren dat ik dat "uit het universum" heb en moeilijk er over doen en er workshops in geven. :+

Een arm om iemand heen slaan helpt ook, je hoeft het geen naam te geven en leer voor aan te hangen.

(Overigens is telepathie in labaratorium omstandigheden ook slecht aan te tonen omdat er dan geen noodzaak is. Net zoals hard help roepen niet zorgt voor angstzweet omdat er geen reden is om bang te zijn.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 13:07

Lusitana schreef:
Daar sla je nou de spijker op de kop. Dat hele gedoe er om heen is waar sommigen gewoon van walgen en wat het voor sommigen gewoonweg lachwekkend en ongeloofwaardig maakt.

Wat ik al eerder zei, een kusje op de knie helpt ook.
Er zit wel degelijk een helend effect aan aandacht, maar het geneest niks, het neemt hooguit stress weg wat dan weer genezing bevorderd.

Mooi gezegd. Liefdevolle aanraking doet een mens goed. Fysiologisch aantoonbaar: Er komen bij liefdevolle aanraking hormonen vrij (oxytocine) waardoor een mens zich prettig en ontspannen gaat voelen. Eigenlijk zonde dat sommige mensen zoiets moois als het positieve effect van liefdevolle aanraking aangrijpen om er een heel kosmisch circus omheen te verzinnen. En vervolgens te doen alsof ze iets heel bijzonders kunnen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 13:20

Lusitana schreef:
Overigens zijn er natuurlijk zat dingen die we niet kunnen zien of aantonen die er wel zijn, neem iets als telepathie.
Die zijn er vast, maar ik weet niet of telepathie nu echt een goed voorbeeld is van 'dingen die er wel zijn'.
Dingen interpreteren als telepathie, dát is nou een mooi voorbeeld van iets wat zeker bestaat.
Citaat:
(Overigens is telepathie in labaratoriumomstandigheden ook slecht aan te tonen omdat er dan geen noodzaak is. Net zoals hard help roepen niet zorgt voor angstzweet omdat er geen reden is om bang te zijn.)
Dat is natuurlijk een mooie dooddoener die je altijd kunt gebruiken.

'De telepathie werkte niet? Dat kwam dan vast omdat het niet hard genoeg nodig was.'

"De reiki werkte niet? Dan geloofde je er niet genoeg in."

Kuggur

Re: Reiki, kwakzalverij of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 13:55

Dit zijn inderdaad het soort smoesjes waar ik het eerder over had. En telepathie is een héél goed voorbeeld, juist omdat áls het werkelijk zou bestaan, het aantonen daarvan een eitje zou moeten zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 14:10

Kuggur schreef:
Dit zijn inderdaad het soort smoesjes waar ik het eerder over had. En telepathie is een héél goed voorbeeld, juist omdat áls het werkelijk zou bestaan, het aantonen daarvan een eitje zou moeten zijn.

Dat is het ook, als ze de juiste omstandigheden zouden gebruiken en niet de kaarten waarmee ze het nu proberen. :D
Oftewel laat het om een emotie gaan. Honger, dorst, pijn, verdriet. En niet om een plaatje...

Maar je mag ook gewoon voor mij verklaren hoe ik schapen heb kunnen redden die op hun rug of in een sloot lagen omdat ze mij aantrokken zonder dat ik ze zag. Daar zijn ook genoeg getuigen van geweest.
Of hoe je weet dat een dier zonder water staat zonder dat je hem ziet.

En niet om het een of ander, je hoort mij niet beweren dat reiki niet werkt, alleen maar dat het onzin is om er iets zweverigs om heen te bouwen, of het een naam te geven anders dan affectie, omdat, nogmaals, een kus erop of een arm om je heen hetzelfde effect heeft....(of niet, als je daar niet van houdt).

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 14:16

Hm, daar heb ik natuurlijk geen antwoord op. Zijn anecddotes die allerlei verklaringen kunnen hebben waaronder (maar niet uitsluitend) "telepathie bestaat".
Ik heb eens een op de rug liggend schaap van een wisse dood gered dat al was ingesneeuwd. Maar goed, ik zocht er ook naar en haar pootjes staken eruit, dat hielp ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 14:20

Kuggur schreef:
Hm, daar heb ik natuurlijk geen antwoord op. Zijn anecddotes die allerlei verklaringen kunnen hebben waaronder (maar niet uitsluitend) "telepathie bestaat".
Ik heb eens een op de rug liggend schaap van een wisse dood gered dat al was ingesneeuwd. Maar goed, ik zocht er ook naar en haar pootjes staken eruit, dat hielp ook.

Ik vang signalen op dat jij niets hebt met telepathie, Kuggur. Klopt hè? Zie je wel! Mijn telepathisch vermogen is bestwel goed. :')

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 14:26

mijn moeder is reiki master en altijd kwamen de mensen terug dus denk wel dat het werkt, moet wel zeggen, als je er niet voor open staat werkt het niet.
bij mij in iedergeval

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-16 14:32

Kuggur schreef:

Ja, dat is het verschil, ik zag er niet een. En het gaat om een heleboel over 40 jaren, geen geisoleerd moment, en altijd, verschillende, getuigen. Die mij horen zeggen "Wacht even, er roept een dier, ik ga even kijken", voordat het dier gevonden wordt.
Dan kun je echt niet meer van toeval spreken.
Kom maar op met je verklaringen.

Mijn zus "riep mij" gewoon en had de koffie dan al klaar als ik kwam. Nooit een vaste tijd. Kom maar met verklaringen.
Ik ging stofzuigen als mijn moeder onderweg was, en ik wist nooit wanneer dat was, ik had in die tijd geen telefoon.
Een vriendin van me heeft een zoon die ze "riep" als ze vond dat hij maar thuis moest komen. Ik zat eens naast hem in de kroeg en hij zei "mijn moeder roept, ik ga maar eens".
Ga dat maar verklaren. Toen bestond er nog een mobiele telefoon.

Een verklaring is interessant voor de discussie, net zoals er verklaringen komen waarom reiki werkt.
Simpel afwijzen is niet interessant net zomin als zeggen "reiki is onzin omdat ik het vind."

Het gaat om onderbouwen van je argument. Ieder kan eigen conclusies trekken, maar hoe meer er belicht wordt, hoe beter.

Mijn verklaring voor dat reiki werkt is dat affectie werkt.
Maar ik vind het onzin om er hoogdravend over te doen, om het een naam te geven, een filosofie om te bouwen en zweverig over te doen en cursussen in te geven en meesterschappen uit te reiken....

Ik sta dus dubbel in de discussie, ik vind reiki als ding onzin, maar weet dat het effect van aanraking kan helpen (wat al een bekend feit is). Maar het geneest geen ziekten.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 13:12

Reiki is een tijd er IN geweest, zelf werk ik met Reconnective healing. Ik werk ook via foto,s en heb veel bokkers geholpen. Maar ook veel paarden, zoals 1 die erg kreupel was en volgens de veearts nooit meer goed zou kunnen lopen. Na 2 weken kwam de veearts en zag een paard door de wei heen rennen, hij was heel erg verbaasd.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 13:13

Dat is dan ook miraculeus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 13:58

Daar geloof ik dan weer echt niks van, sorry.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 13:59

Nope, ik ook niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 14:12

marleen_usar schreef:
Reiki is een tijd er IN geweest, zelf werk ik met Reconnective healing. Ik werk ook via foto,s en heb veel bokkers geholpen. Maar ook veel paarden, zoals 1 die erg kreupel was en volgens de veearts nooit meer goed zou kunnen lopen. Na 2 weken kwam de veearts en zag een paard door de wei heen rennen, hij was heel erg verbaasd.

Ik weet niet hoe het nu is, maar in het verleden was je best opdringerig met je "gave", en daar kan ik erg slecht tegen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 14:28

Om het even globaal te houden...
Ik hou ook niet van opdringerigheid. Ook niet van grootspraak trouwens.

Vaak hoor je de mensen die echt wat kunnen niet. Die zijn stilletjes en helpen mensen. Als er veel mensen komen zullen ze wellicht eens geld vragen (voor tijd en aandacht, zoals ik eerst al zei) en zullen ze niet steeds verkondigen wat ze kunnen omdat zij gewoon maar een kanaal zijn en dat óók niks bijzonders is.

Ik blijf er nog steeds bij dat iederéén een stukje kan 'weten' en 'aanvoelen'. Je moet er wel bewust mee bezig zijn. Iemand die fluistert hoor je ook niet als je niet luistert.

En voor al die mensen die daar niet mee bezig willen zijn/het onzin vinden/etc. Ook prima toch?

Dat hele elkaar van het gelijk willen overtuigen mag van alle kanten wel eens afgelopen zijn. Zolang je er zelf geen last van hebt hoef je er niks mee.

Tenzij.... Iemand anders er last van ondervindt (Sylvia Millecam-taferelen etc.) daar hoor je gewoon een grens te trekken.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 13:01

Nogmaals, het hoeft geen placebo te zijn. Door het sociaal contact en aanrakingen komt er meer oxytocine vrij en dat heeft ook stress- en pijnonderdrukkende effecten. En dàt is wel degelijk wetenschap.

Die energieën en telepathie, dat geloof ik dan weer niet zo.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 13:20

Vraag Ghoya maar die had al jaren pijn in haar nek, heeft na de afstand healing nooit geen pijn meer gehad.En nee je hoeft er niet in te geloven, want het werkt altijd.

En opdringen doe ik niet, als iemand radeloos is en hulp zoekt dan stuur ik netjes een pb.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 14:01

Uit jezelf dus... waarom wacht je niet tot mensen jouw hulp vragen?
Dat heb je bij mijn ook een x gedaan, en dat vind ik opdringerig

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 14:09

Grosso modo, kunnen we dus zeggen dat degene zeggen die Reiki kennen, dat het wel degelijk effect heeft.

Dat de sceptici, zonder enig bewijs, het afdoen als kletskoek.

Wetenschappelijk gezien ben ik eens op zoek gegaan, er is een techneut en hoog?leraar op de TU in Eindhoven die er onderzoek naar heeft gedaan.

http://www.reikiholm.nl/artikelen/marti ... etenschap/

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 14:21

Ligt eraan wat je onder kennen verstaat natuurlijk...

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 15:08

Ik durf het eigenlijk niet te plaatsen, want ik ben ook helemaal niet zweverig :P

Maar ooit, al een jaar of 10 geleden, had ik via de computer contact met iemand ddiee daar wat mee bezig was.
Gewoon een jongen waar in wat mee praatte.

Hij kwam ook eens af met dat Reiki gedoe. En ik moest eens wat proberen. Ik ben steeds van 'wat ik niet weet of ervaren heb, kan ik ook niet ontkennen, noch bevestigen.

Ik moest van hem bepaalde tekentjes maken op mijn handen, en er bepaalde woordjes bij zeggen. Cho ku rei ofzoiets. En mezelf ontspannen en erop focussen.
Daarna moest ik proberen mijn handen bij elkaar te brengen.
En ik zweer het je, dat lukte NIET!
Ik kan het omschrijven als een kracht die mijn handen van elkaar probeerde af te kaaatsen. Als 2 magneten die je niet tegen elkaar kan duwen....

Ik ben daar toen erg van geschrokken en heb het nooit meer gedaan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 15:10

A3a1 schreef:
Dat de sceptici, zonder enig bewijs, het afdoen als kletskoek.

/

Hoewel ik weet dat het zoals de ijslanders zo mooi zeggen "water op een gans spetteren" is toch nog maar een keer: de bewijslast ligt nooit bij "de sceptici".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 15:11

Apart dat hij jou daar zonder ervaring mee liet werken.
Het verhaal achter Cho Ku Rei is dat het de kracht zou versterken. Tera Mai Reiki 2 symbool.

Niet op de goede manier gebruikt dus....

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 15:23

Tja meer ken en weet ik er niet van ;)
Het was zelf een kerel van 18-19 op dat moment. Volgens mij wou hij indruk maken :P
Onder de indruk was ik wel...

Ik wou alleen maar zeggen dat ik, daardoor, dus wel geloof dat het iets is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 15:23

LadyMadonna schreef:
marleen_usar schreef:

Ik weet niet hoe het nu is, maar in het verleden was je best opdringerig met je "gave", en daar kan ik erg slecht tegen...

Hou op schei uit idd. :roll:

Reiki werkt bij ons niet kuggur omdat we een zwarte aura hebben :+