Shenavallie schreef:'Reiki' is overal hetzelfde, alleen elke cultuur benadert en benoemt het op een andere manier. De een maakt er een hele filosofie van, de ander benadert het nuchter en weer een ander heeft weer een andere manier/benoeming/et cetera. Door je hand op een zere plek te leggen, kom je ook in de energiebaan/aura van jezelf of een ander. Bij de ene cultuur wordt er een heel ritueel omheen gehouden, terwijl het aanraken of er vlakbij houden van de hand(en) vaak al voldoende is om iemand te helpen. Ik heb zelf ook de Reiki-opleiding gedaan, maar dan meer om mijzelf te leren afsluiten, handvatten te leren om ook combinaties van 'grepen' te doen en tips mee te krijgen hoe je toch iemand kunt behandelen ondanks dat je in sommige gevallen beter niet rechtstreeks een bepaalde plek moet/mag/kunt behandelen. Het hele filosofische erachter was niet mijn 'ding', daarvoor ben ik te nuchter of pragmatisch ingesteld. Neemt niet weg dat ik het wel interessant vind om te horen hoe anderen dat ervaren. Mijn zoon heeft helemaal geen opleiding gedaan, maar heeft van nature al dat hij precies weet hoe hij iemand helemaal rustig krijgt of pijn kan verlichten door alleen zijn hand op een bepaalde plaats te leggen (per persoon/dier verschillend). Hij wil er alleen op dit moment even niets meer te maken hebben (puberteit), maar bij hoge uitzondering wil hij familie wel helpen.
Daar sla je nou de spijker op de kop. Dat hele gedoe er om heen is waar sommigen gewoon van walgen en wat het voor sommigen gewoonweg lachwekkend en ongeloofwaardig maakt.
Wat ik al eerder zei, een kusje op de knie helpt ook.
Er zit wel degelijk een helend effect aan aandacht, maar het geneest niks, het neemt hooguit stress weg wat dan weer genezing bevorderd.
Overigens zijn er natuurlijk zat dingen die we niet kunnen zien of aantonen die er wel zijn, neem iets als telepathie. Daar niet van. Daar heb ik dan weer uitgebreide ervaring mee.
Ik heb zelf ook ooit eens zeer sterke negatieve energie op iemand geworpen met "stik erin" die ook daadwerkelijk accuut zich verslikte. Maar ik ga niet beweren dat ik dat "uit het universum" heb en moeilijk er over doen en er workshops in geven.

Een arm om iemand heen slaan helpt ook, je hoeft het geen naam te geven en leer voor aan te hangen.
(Overigens is telepathie in labaratorium omstandigheden ook slecht aan te tonen omdat er dan geen noodzaak is. Net zoals hard help roepen niet zorgt voor angstzweet omdat er geen reden is om bang te zijn.)