Roken? ik heb er opeens geen zin meer.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nynke55

Re: Roken? ik heb er opeens geen zin meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 16:33

Het klopt dat roken ook voor een groot gedeelte een gewoonte is. Dat is ook 1 van de redenen waarom de e-sigaret zo'n succes is. (nee ik heb geen aandelen in de e-sigarettenfabriek en wil ze ook niemand aanpraten...) Maar de handeling van het roken is ook belangrijk voor de roker, iets in je handen hebben, dat is wat veel mensen missen die stoppen met roken. Dus als je niet wilt gaan snoepen, ga haken of breien oid.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 18:01

Die gewoonte zit ook tussen je oren,en ik geloofde dat nooit,toen ze me dat zeiden.Ik was toch niet gel,ik was gewoon verslaafd aan nicotine zei ik.Maar ik weet nu wel beter,ik ben verslaafd aan die gewoonte van overal een peuk mee naar toe nemen.
Het is toch niet normaal dat je in paniek raakt,en dan bedoel ik ook écht in paniek,als je je sigaretten bent vergeten,of als je te laat merkt dat je het niet red tot de volgende ochtend.
Daar had ik dus behoorlijk last van,het niet bij je hebben van je sigaretten.Ik rookte vaak ook niks als ik ze wel bij me had,het was echt het niet bij je hebben,waar ik nerveus van werd.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 18:02

Maar als het puur gaat om de gewoonte, waarom kan je er dan niet mee stoppen als je dat wil?

Waarom moet er nicotine in die e-sigaret zitten? Want als het alleen de gewoonte zou zijn dan zou je dus probleemloos over moeten kunnen gaan op een e-sigaret met liquid zonder nicotine. Nicotine is juist de verslavende stof waar je lichaam steeds naar vraagt. En ja, ook als je er net 1 hebt uitgedoofd.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 18:19

Het is de combinatie: de verslaving aan de nicotine en de gewoonte van "het roken", dus de sigaret in handen hebben en in de mond steken.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 19:44

Nee _Nelleke_ dat is achterhaalt,het is niet de nicotine die je zo verslaafd maakt.Het zijn de extra stoffen die je verslaafd maken zegt men.Maar ook die kan je aan als je persé wil.De nicotine is na 24 uur uit je lijf,dus dan zou je geen moeite meer moeten hebben toch? maar die gewoonte om na het eten een peuk te nemen,je hersens sturen je gewoon.Net zoals je b.v. de gewoonte hebt altijd eerst je linkerschoen aan te trekken,je hersens sturen je op gegeven moment zo.Deze rare gewoonte heb ik dus ook,eerst links,dan pas rechts.Als ik per ongeluk eerst rechts wil doen,dan krijg ik een soort van seintje,nee eerst links! je hersenen geven je die gewoonte,en het is soms moeilijk om die om te draaien.Vind het een beetje moeilijk om duidelijk te maken.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 19:47

Dat klopt niet. Het is de nicotine die zo verslavend is, maar deze stof is niet bijzonder slecht voor de gezondheid. Tenzij je pure nicotine neemt, natuurlijk. Het zijn de toegevoegde stoffen die zo slecht zijn voor je gezondheid.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 19:51

Er is op NPO 1 een hele docu geweest over sigaretten en de fabrikanten.De bekende advocate is gaan praten met een klokkeluider w.b.t. fabrikanten en hij had onderzocht welke stoffen er allemaal in zaten.Ook hij zei dat ze er een extra stofje in hebben gedaan wat je zwaar verslaafd maakt.Als nicotine zo verslavend zou zijn,dan kan je toch niet zonder, zonder afkick verschijnselen te krijgen?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 20:38

Dat klopt wel, nicotine is al zwaar verslavend, maar blijkbaar voor de fabrikanten nog niet genoeg, dus ze hebben nog een extra stofje toegevoegd. Maar omdat nicotine op zich niet erg schadelijk is voor de gezondheid, in tegenstelling tot bv heroine, zijn de afkickverschijnselen ook niet zo erg.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 21:04

Gohja allereerst respect en goed bezig! !! Hier nu op de goede weg. Gisteren avond ging het even mis. .. Ik ging met mijn vriend uit eten. Hij rookt ook minimaal een pakje per dag. En dan na het eten. .. we zaten notabene naast de deur van het rokers gedeelte. .. Dus je raad het al. Toen was natuurlijk het hek van de dam en dacht ik ach nou heb ik toch al gerookt. .. Dus ik heb wel 4 "laatste" sigaretten gehad. Wakker gelegen Tot half 3 in de ochtend. En toen ik om kwart over zes beneden kwam ( na een hele rare droom waar ik naar wakker van geworden was) bleek dat hij 2 sigaretten voor me achter gelaten had voor " noodgevallen" oftewel als ik weer zo onwijs zou ga huilen. Dusss om 7 uur toen ik de deur uit ging waren dieook al op. Maar als het goed is komt hij vrijdag pas weer van zijn werk dus ik hoop dan sterker in mijn schoenen te staan.

Het boek is gearriveerd vandaag maar ik ben helemaal kapot dus ik ga zo slapen. Ik begin er morgen of woensdag mee ( morgen avond ga ik sporten voor de afleiding).

Ik vind trouwens wel dat de pleisters heel slecht plakken. ... loop al 2 dagen met ducttape op mijn arm omdat het er zo af viel ineens ( en nee geen body lotion, harig oppervlak of iets dergelijks en ik heb het echt goed aangedrukt volgens de voorschriften) maar het valt me heel goed mee Hoe goed de pleisters werken.

Nog even over champix. Mijn vriend was hiermee 4 weken van het roken af maar had onwijs veel bijwerkingen. Onder meer de meest vreselijke nachtmerries. Hij werd badend in het zweet half huilend wakker. Bijna elke nacht Om vervolgens ook nog de hele dag hoofdpijn te hebben en af en toe misselijk te zijn. Dus hij is daarmee gestopt. Rookte binnen 2 weken weer. Dus voor mij is dat geen optie.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 21:54

Mayasfrenk Goed dat jij het ook gaat proberen! dat alleen is al een goede stap in de richting.
Ik was echt een zware roker,overal waar ik was,was mijn peuk ook,en mensen roken al op afstand dat ik er aan kwam.[vooral de blinde mensen die hier wonen]. Mijn vervelende hoest s'morgens,waarvan ik vaak ook nog moest kotsen [alleen maar slijm] is nu zo goed als verdwenen,ik slaap nu heel goed,maar droom wel errug veel over van alles en nog wat.Ook begint mijn huid in me gezicht wat 'rozer' en schoner te worden,ben minder benauwd en voel me fitter.
Zoveel voordelen en dat al na 3 dagen gestopt te zijn.

Die pleisters plakken idd. zeer slecht! heb ik ook last van en ik ga dit ook zeggen bij de Kruitvat,niet dat zij er wat aan kunnen doen,maar toch.Ik had er ook tape omheen gedraait,vind het toch zonde,kost toch 3,50 per pleister.
Wist je dat stoppen met roken in het Bassis pakket zit? dat zei iemand me en meerdere zeiden het.Je krijgt de kosten terug dus van het ziekenfonds.Moet je wel je bonnen bewaren natuurlijk.

Heel veel succes! en als ik het kan,een Junky, kan iedereen het.

Pol1 hoe gaat het met jou? en met de rest hier die aan het stoppen zijn?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 21:56

gohya schreef:
Nee _Nelleke_ dat is achterhaalt,het is niet de nicotine die je zo verslaafd maakt.Het zijn de extra stoffen die je verslaafd maken zegt men.Maar ook die kan je aan als je persé wil.De nicotine is na 24 uur uit je lijf,dus dan zou je geen moeite meer moeten hebben toch? maar die gewoonte om na het eten een peuk te nemen,je hersens sturen je gewoon.Net zoals je b.v. de gewoonte hebt altijd eerst je linkerschoen aan te trekken,je hersens sturen je op gegeven moment zo.Deze rare gewoonte heb ik dus ook,eerst links,dan pas rechts.Als ik per ongeluk eerst rechts wil doen,dan krijg ik een soort van seintje,nee eerst links! je hersenen geven je die gewoonte,en het is soms moeilijk om die om te draaien.Vind het een beetje moeilijk om duidelijk te maken.

Maar stel, jij gaat met rugklachten naar de fysiotherapeut en die zegt: 'Gohya, je moet vanaf nu altijd eerst je rechterschoen aantrekken voordat je de linker aan doet, veel beter voor je rug.' Dan is dat natuurlijk even wennen maar binnen een paar dagen trek jij gewoon je rechterschoen altijd als eerste aan.

Je krijgt geen gigantische drang om toch ineens de linkerschoen eerst te doen. Je raakt niet in paniek als je eraan denkt dat je voortaan je rechterschoen eerst moet aantrekken ipv je geliefde linkerschoen. Je bent niet verdrietig omdat je nooit meer je linkerschoen als eerste aan mag trekken. Je denkt niet als je een keer niet lekker in je vel zit: ik trek toch liever die linkerschoen als eerste aan. Je zal hooguit je een paar keer vergissen, iemand moet je er misschien even aan helpen herinneren, maar je kan moeiteloos stoppen met het als eerste aantrekken van je linkerschoen. Dat is het grote verschil tussen een gewoonte en een verslaving. (Tenzij je natuurlijk een dwangneurose hebt, maar er even van uit gaande dat je dat niet hebt.)

Haha beetje raar voorbeeld is het zo geworden. :+

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-16 22:05

_Nelleke_ Ik begrijp wat je bedoelt,en het is ook wel zo,maar je kan ook verslaafd zijn aan een gewoonte.Of is dat raar? net als wat je zegt,Dwangneurose,das toch ook een soort verslaving aan een bepaalde drang?
Het grootste probleem met stoppen met roken,is geestelijk,niet lichamelijk,want dat is met tijden effe wat moeilijk.
B.v. na het werk op de wei dan zeg ik,zo en nu tijd voor een sigaret.Ik neem er dan tijd voor,niet dat ik er naar verlang.Soms ga ik gewoon door en rook een paar uur niks.Het is de gewoonte dat ik effe tijd nam voor een peuk,niet omdat ik behoefte had aan nicotine.
Echt heel raar allemaal.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 22:16

Tsja, eigenlijk is het een soort groot nicotinemonster in je lichaam. Dat monster schreeuwt om nicotine (en andere verslavende stoffen die ze in sigaretten hebben gestopt). Zolang jij dat monster maar blijft voeren met nicotine, of dat nou met pleisters of met sigaretten of met e-sigaretten is, zal hij gewoon groeien of groot blijven en elke keer opnieuw blijven 'vragen' om meer. Dat vragen is dat 'seintje' uit je hersenen wat jij verwart met een gewoonte. Het lijkt er heel erg op, maar is niet hetzelfde.

Op het moment dat jij stopt met het voeren van nicotine wordt dat nicotinemonster steeds kleiner. Dat kan veeeeel langer duren dan dat nicotine uit je lichaam is. Dat is ook waarom men na 2 weken ineens toch weer naar de sigaret grijpen, terwijl die nicotine met 48u het lichaam al uit is.

Hoe langer het nicotinemonster zonder nicotine zit, hoe harder hij gaat schreeuwen. Maar op een gegeven moment zal het langzaam verhongeren en zal het monster krimpen en krimpen en kan hij niet meer zo hard schreeuwen. Als het monster dan bijna dood is zal hij nog een laatste poging gaan doen om heel hard te schreeuwen om nicotine.

Beetje fictief omschreven zo, maar zoals hierboven is het wel zoals het ongeveer werkt. Dus je kan die drang die je voelt ook zien als dat je je monster aan het verhongeren bent. }:)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 22:18

Gohya, daarom is het ook verstandig om van te voren te weten waarmee je die momenten tijdelijk gaat vervangen. Thuis ging ik schoonmaken (het huis glom je tegemoet) en buiten de deur ging ik vooral zwarte koffie drinken.
Terwijl de rook gewoonte vervaagd, vervagen de vervangers ook. Simpel. Het is alleen een tijdje heel erg consequent zijn met jezelf. Zoals je dat ook met je paard of je kind zou doen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 23:13

gohya schreef:
Wist je dat stoppen met roken in het Bassis pakket zit? dat zei iemand me en meerdere zeiden het.Je krijgt de kosten terug dus van het ziekenfonds.Moet je wel je bonnen bewaren natuurlijk.

Lees wel even je polis na; pleisters worden bijv niet zomaar vergoed. Vaak is het voorgeschreven materiaal en therapie dat wel vergoed wordt.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 05:58

Nou ik zit nog steeds in een behoorlijke dip.. De E sigaret gaf zoveel klachten dat ik dat bijna niet meer durf..zag van nicorette ook een soort nepsigaret? Iemand daar ervaringen mee? Voor nu probeer ik t roken tot een minimum te beperken en dan zal ik toch weer ergens de knop om moeten zetten!! Pfff lastig..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 09:08

pol1,heel eerlijk? ik denk dat jij er nog niet klaar voor bent.Als je wil stoppen moet je er 100% achter staan.Bij ook maar iets twijfel of iets minder sterke wil, lukt het niet.
Je moet ook niet stoppen omdat anderen het doen of zeggen.Alleen als je zelf zegt: ik wil niet meer roken! ben er klaar mee,pas dan is er een kans van slagen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 10:08

Doubtless schreef:
gohya schreef:

Lees wel even je polis na; pleisters worden bijv niet zomaar vergoed. Vaak is het voorgeschreven materiaal en therapie dat wel vergoed wordt.

Vaak moet je dan wel een recept via de huisarts hebben en of aanvragen bij de nationale apotheek of apotheek zorg.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 11:38

Dus als je ze zelf koopt bij Kruitvat en je hebt de kassabon,geldt dat niet? Bij de apotheek zijn ze vast duurder,kost de zorg dan ook meer geld.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 11:42

POL1 met het boek van Allen Carr hoef je geen wilskracht meer te hebben.
Je rookt gewoon door en komt zo van het roken af.
Het is alleen de stap nemen ook echt te gaan lezen. Dat alleen duurde bij mij maanden.
Het hielp dat ik mocht doorroken. Ik kan het boek echt iedereen aanraden.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:05

gohya schreef:
Dus als je ze zelf koopt bij Kruitvat en je hebt de kassabon,geldt dat niet? Bij de apotheek zijn ze vast duurder,kost de zorg dan ook meer geld.

Bij de verzekeraar waar ik werk niet nee.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-16 12:36

Doubtless schreef:
gohya schreef:

Bij de verzekeraar waar ik werk niet nee.

Oke,dan ga ik ff bij de H.A. langs,want ik heb wel meer pleisters enzo nodig.
Ik heb het vandaag heel erg moeilijk! die stem blijft zeggen pak er toch gewoon 1, de wereld vergaat toch,er komt toch oorlog,dus waarom zoveel ellende jezelf aan doen.
Ik pak er geen! ik zet door.Maar ow wat is het moeilijk nu,ik dacht echt dat het makkelijker zou gaan na 4 dagen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 14:57

Kom op, je kan het!! Evt nicotine kauwgom of spray erbij nemen

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 10:22

Hier is het ook zwaarder dan ik dacht. Ik ga denk ik toch maar iets van nicotine kauwgom kopen. Al denk ik niet dat ik daar het meeste last van heb. Het is toch echt de gewoonte. Want als ik gewoon bezig ben dan taal ik niet naar een sigaret. Het zijn echt puur die momenten na het eten oftijdens de koffie of het bekende 'nog een peukie en dan'. Maar ik blijf doorzetten.. het is me eerder ook gelukt. Maar deze keer valt het me wel zwaarder..
En iets anders ipv een sigaret... iemamd een idee? :+ ik sta wel 20 min later op sochtends.. dan heb ik geen tijd om aan roken te denken

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-16 10:33

Mikkiej schreef:
Hier is het ook zwaarder dan ik dacht. Ik ga denk ik toch maar iets van nicotine kauwgom kopen. Al denk ik niet dat ik daar het meeste last van heb. Het is toch echt de gewoonte. Want als ik gewoon bezig ben dan taal ik niet naar een sigaret. Het zijn echt puur die momenten na het eten oftijdens de koffie of het bekende 'nog een peukie en dan'. Maar ik blijf doorzetten.. het is me eerder ook gelukt. Maar deze keer valt het me wel zwaarder..
En iets anders ipv een sigaret... iemamd een idee? :+ ik sta wel 20 min later op sochtends.. dan heb ik geen tijd om aan roken te denken

Ik heb niet gecompenseerd met lolly's, eten, roerstaafjes kauwen of wat dan ook.
Je stopt met een slechte gewoonte/verslaving, die hoeft je niet te vervangen voor een andere slechte gewoonte/verslaving.

Ik heb elke keer als ik zin had even een moment voor mijzelf genomen, zitten, oogjes dicht eventueel en rustig ademen, soort meditatiemomentje (terwijl ik daar helemaal niet van ben), zo voel je wat je wilt (roken) maar voel je ook met een minuut of 2 dat dit weg zakt als je even rustig zit en goed op je ademhaling let.