Ervaringen Tramadol.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 07:51

beatje schreef:
Zijn er nog meer mensen die er echt niet op reageren?
Ik heb een vrij heftige operatie gehad en heb van alles gehad Zaldiar tramadol in samen werking met diclo plus paracetamol,valium om mijn spieren te laten ontspannen.Maar ik reageer nergens op word nergens suf of ziek van,zelfs niet in olifant dosissen.In het ziekenhuis waren ze erg verbaasd.In uiterste nood heb ik een tijdelijke zenuwblokade gehad dat werkte wel tot zolang de blokade duurde.Ik heb zelfs het tegenovergestelde effect van tramadol word ik zeer wakker en allert,ik kan dan ook niet meer slapen.
De artsen snappen het niet en ik kan er ook niks over vinden verder.

Ja, hier ook. Bij hoge doseringen merk ik uiteindelijk wel iets, maar bij bijvoorbeeld tramadol moet ik dan eigenlijk ruim over de max heen van 400 per dag. Maar ik kan ook heel veel hebben zonder bijwerkingen, morfine of dipidolor kan ik ook heel veel van hebben (en heb ik ook veel van nodig voor het goed effect heeft).

Enige bijwerking die ik krijg van veel morfine is dat ik stop met ademen en zuurstof in mijn bloed flink daalt. Hier merk ik overigens niets van en heb t zelf ook niet door.

Bij mij komt het door enzymen die niet goed werken (te snel en/of te langzaam), cytochroom P450. Een aantal van die enzymen zorgen ervoor dat medicatie verwerkt wordt, ze kunnen te langzaam, normaal en te snel werken. Afhankelijk van de medicatie en van het enzym heb je dan juist geen of veel te weinig effect of juist extreem veel bijwerkingen.

Je kan eens vragen of ze die enzymen eens willen nakijken.

Hier staat nog wat meer over:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Cytochroom_P450

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 08:01

tiwi1969 schreef:
Dat ligt natuurlijk ook aan de dosering. Ik slikte 1 capsule per dag, de normale dagdosering is 3 capsules.

In de bijsluiter staat, niet autorijden als je last hebt van bijwerkingen. Die last had ik na de lunch niet dus ik zie niet waarom ik niet zou mogen autorijden.

Er staat duidelijk dat je de eerste 2 weken nietr mag autorijden en pas na 2 weken (mits je geen bijwerkingen hebt).
Citaat:
autorijden?
Het kan gevaarlijk zijn aan het verkeer deel te nemen als u dit medicijn gebruikt. Dit komt door bijwerkingen, zoals sufheid, verwardheid en duizeligheid. U mag de eerste twee weken dat u dit medicijn gebruikt niet autorijden.

Na twee weken zijn de meeste mensen voldoende gewend geraakt aan de effecten. U mag dan weer autorijden. Maar doe dat alleen als u geen last meer heeft van de bijwerkingen.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 08:04

Ik gebruik ze ook al een aantal jaar..
Tegen de normale dagelijkse pijn, helpt het bij mij absoluut niet. Maar wanneer ik dagen heb dat ik erger last heb, dan is het super spul.

Eigenlijks nooit last van bijwerkingen, dus auto rijden doe ik er ook wel mee. (ligt er natuurlijk aan welke dosis ik heb gehad, en hoe ik mij voel).

gohya

Re: Ervaringen Tramadol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 08:15

Waarom probeer je niet in overleg met je H.A. Naproxen 500mg? is een goede pijnstiller,ik gebruik deze tegen zenuwpijn en andere pijnen. Degene die ik heb werkt pas na 24 uur,omdat het langzaam in het bloed word opgenomen.Ik heb er geen enkele bijwerking van.
Miss. iets voor jou TS?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 08:27

gohya schreef:
Waarom probeer je niet in overleg met je H.A. Naproxen 500mg? is een goede pijnstiller,ik gebruik deze tegen zenuwpijn en andere pijnen. Degene die ik heb werkt pas na 24 uur,omdat het langzaam in het bloed word opgenomen.Ik heb er geen enkele bijwerking van.
Miss. iets voor jou TS?

Vergeleken met tramadol is naproxen maar een lichte pijnstiller. Voor tramadol gegeven wordt, wordt eigenlijk altijd eerst naproxen of diclofenac geprobeerd.

Irene_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 08:36

Ik kreeg tramadol in eerste instantie als pijnstiller bij gebroken sleutelbeen. Deed niks voor me, letterlijk flauw gevallen door de pijn ondanks constant gebruik van tramadol, diclofinac en paracetamol afgewisseld elk uur
Daarna oxycodon gekregen, dat hielp perfect. Verder van beide geen bijwerkingen

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-16 10:10

Ik heb al veel eerder (2 maanden ongeveer) Aleve en Ibuprofen (600mg) geprobeerd en beide hielpen niet.
En daarna eigenlijk nooit meer naar de pijnstillers gegrepen, en vorige week heeft de
Huisarts Assistente diclofenac voorgeschreven en die heb ik een aantal dagen gebruikt.
Alleen helaas reageerde ik daar totaal niet op, ook al slikte ik het inclusief paracetamol erbij maar helaas!

En afgelopen Vrijdag heb ik de tramadol (50mg) gekregen van de Huisarts zelf, en daar voel ik de pijn niet meer gelukkig. :)
Alleen een bepaalde druk voel ik nog wel in de knie, ben niet ziek geweest van de capsules maar wel behoorlijk moe...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:16

Ik heb de aleve 550 geslikt, ibuprofen, diclofenac, met paracetamol maar dat doet hier echt geen barst.
Enige waar ik baat bij heb is vanaf tramadol, ik heb trouwens ook zenuwpijn.
Ik kan er wel goed tegen, laatst voor het eerst gehad dat ik dingen zag die er niet echt waren.
Dat was op morfine, op een dosis die ik af en toe slik, maar nooit last van heb gehad.
Vond er maar niks aan en werd echt een emotionele doos. -O-

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:18

Ik heb een rugprobleem en heb alle trappen van pijnstilling doorlopen, ook de Tramadol. Die beviel mij niet, ik had enorm veel last de bijwerkingen, ik werd er ook beroerd van. Mijn probleem is een walgelijke zenuwpijn (ruggenmerg ontstoken en beschadigd), en daar helpt Tramadol niet tegen dus die stap was snel opgehoogd. Ik zit nu dagelijks aan een fikse dosering morfine en dat helpt goed, ook geen last van bijwerkingen.

Bij beide middelen, zowel de morfine als de Tramadol is het niet verstandig om in de eerste twee weken van gebruik te gaan autorijden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 12:21

Tramadol is voor zenuwpijn... Natuurlijk is het persoons-afhankelijk of het ook werkt maar daar is het oa. wel voor bedoelt.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 14:01

Neuroloog en neurochirurgen hier zeggen juist dat het zeker niet helpt bij flinke zenuwpijn, alleen bij lichte zenuwpijn en dan ook maar heel minimaal.

Bij zenuwpijn heb ik ook niets aan tramadol, dat gaat er gewoon dwars doorheen...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 14:06

Hier van zowel neuroloog als chirurg tramadol voorgeschreven gekregen voor zenuwpijn nav herseninfarct. staat ook in de bijsluiter overigens. :)
Helpt bij mij beter dan Lyrica (wat een k*t medicatie btw.) en redomex.
Bij lyrica wegen de nadelen echt niet op tegen de voordelen voor mij gezien ik geen voordelen heb bemerkt. Deed echt geen jota voor de pijn en werd er gewoon ronduit agressief van. (en ik heb van nature al een kort lontje, daar heb ik dus echt geen medicatie meer voor nodig. Redomex is dan weer niet goed voor de epilepsie volgens mijn neuroloog, die had dan liever zaldiar/pure tramadol. (al is geen van dergelijke pijnstillers echt "goed" voor epilepsie. := Dus da's ook weer dubbel.) maar behalve dat ik er lamlendig van werd deed dat verder ook niet veel goeds.

Is toch heel persoonlijk welke pijn-medicatie het beste werkt zo te lezen.. :) Ik hoor nl veel mensen die lyrisch zijn over lyrica ( :+ ) maar ik wil het nog niet meer zien.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 14:09

Hier ook hersenletsel, maar enige wat mij klein beetje werkt is morfine. Lyrica is helemaal niets inderdaad, heb ook een tijdje amitriptyline gebruikt, maar niets werkt zo "goed" als gewoon morfine.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 14:14

Ja morfine wil ik voorlopig nog niet aan. Is voor mij een hele, hele grote stap, voelt voor mij een beetje als "de laatste halte" :o :=. Ondanks mijn aversie tegen cannabis wil ik het eerst via olie proberen alvorens ik morfine overweeg. :) amitripyline heb ik ook gehad in de vorm van redomex. Daar had ik evemin veel aan. Er leek precies een "laag" over mijn hele denken en emoties te komen. En hielp verder ook niet echt tegen de pijn. En dan zit je nog met het "probleem" dat je dat echt dagelijks moet innemen en ik heb dagen dat ik mentaal beter om kan met de pijn en dan wil ik dus ook geen zware medicaties nemen...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 14:21

Redomex zei me niet zoveel, haha.

Morfine is ook wel een beetje de laatste halte, want er is gewoon ook niets meer wat er boven komt.

Amitriptyline of Lyrica zijn inderdaad medicatie die je altijd dagelijks moet nemen, of je t nodig hebt of niet.

Maar tramadol doet voor mij in ieder geval echt niets voor zenuwpijn. Hooguit dat het je iets minder interesseert dan wanneer je t niet gehad hebt, maar minder wordt t zeker niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 16:14

Ik heb inderdaad wel altijd gezegd "ik heb na die pil nog steeds pijn maar dan boeit het me gewoon niet meer."
Door het spier ontspannende effect heb ik wel van andere dingen ook minder last waardoor de zenuwpijn nog maar "alleen over blijft" en dan dus dragelijker is. Wellicht zit het effect bij 'm daar in.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 16:21

Pijn is én blijft een lastig en heel persoonlijk iets. Daarom is het ook zo lastig te meten.
Ayasha, ik heb weleens wietolie geprobeerd en als jij zegt dat het ontspannende van andere medicatie effect op je heeft, kan dat best weleens werken. Ik werd er namelijk ook wel meer ontspannen van en dat kan heel erg fijn zijn! Had alleen de dag erna echt een katerig gevoel, ontzettende hoofdpijn, droge mond. Dat heeft me ervan weerhouden het nog eens te proberen, van andere middelen voel ik me ook wat beter en heb dan geen 'kater'.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 16:24

Ja van zaldiar heb ik die "kater" dus ook 's morgens en het is niet zo heel goed ivm epilepsie en al zeker niet voor mijn darmen. In dat opzicht alleen al zou wietolie beter zijn voor mijn lijf mits het ook dezelfde ontspannende werking heeft natuurlijk... Maar da's altijd eerst testen natuurlijk. :) Maar wel fijn om je ervaring te lezen! :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:49

Met wietolie kan ik pijn ook veel beter aan.
Ik maak me er dan gewoon niet meer druk om en kan het met rust ondergaan.
En ik gebruik echt geen rare hoeveelheden wiet, 1 tot 1.5 gram per maand.
Ik maak de olie ook zelf van ca 3 gram wiet per keer, zo'n druppel is een druppel en dit is wat goedkoper in gebruik. :Y)
Doe echt zeker 2 maanden met een flesje van ca 10 ml, afhankelijk van de kwaliteit.
Vooral omdat teveel bij mij weer averechts werkt qua slapen.
Maar als ik er flink doorheen zit gebruik ik 2 a 3x zoveel en dat scheelt echt enorm.
Vaak slik ik er dan voor de pijn wat tramadol bij, omdat ik anders de dag erna nog pijn heb maar dat werkt zo erg fijn.
Merk ook dat ik veel minder tramadol nodig heb dan, ik heb geen spierverslappend effect van tramadol en dat heb ik wel nodig, dus dat doe ik met thc olie.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 19:55

Tramadol hier voor vooral dystrofiepijn. Zenuw pijn dus met als tweede voordeel dat het de kramp die erbij ontstaat ook wat wegneemt

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 20:04

Quir schreef:
Neuroloog en neurochirurgen hier zeggen juist dat het zeker niet helpt bij flinke zenuwpijn, alleen bij lichte zenuwpijn en dan ook maar heel minimaal.

Bij zenuwpijn heb ik ook niets aan tramadol, dat gaat er gewoon dwars doorheen...

Inderdaad, dat hebben de neurochirurgen in o.a. het VU Amsterdam ook tegen mij gezegd. Bij lichte zenuwpijn kan het helpen maar als je een fiks zenuwprobleem hebt dan doet het helemaal niets. Zie het als een pleister, werkt goed op een schaafwondje maar niet als je je arm eraf gezaagd hebt ;)

Wietolie ga ik niet aan beginnen. Ik krijg al genoeg troep binnen met Oxycontin en daar hoeft geen andere bende bij. Wat betreft de bijwerkingen van Oxycontin, ik slik die zooi al zo ontzettend lang dat ik geen last meer van bijwerkingen heb, alleen als het erg warm wordt en de afgifte wordt versneld. De pijn haalt het bij lange na niet weg maar wel is het scherpe randje eraf waardoor mijn neigingen om van 10 hoog naar beneden te springen verdwijnen. (Vraag me überhaupt af hoe ik naar 10 hoog kom, je krijgt me met geen 10 paarden vrijwillig de lift in en traplopen kan ik niet _O- )

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 20:35

Samy24 schreef:
Ik heb ook Tramadol gebruikt maar de drupel versie, zijn wat zwaarder dan de tabletten, die hebben we ook gehad.
ik rij niet met de auto wanneer ik ze genomen heb, ik word er sloom en zo at high van.
Ik sliep er ook heel slecht van.

Mijn vriend neemt ze nu ook na een operatie, weet niet hoe het zit met de tabletten maar mijn vriend zat behoorlijk verstopt na een tijdje de druppelversie in te nemen. :p

De druppelversie is niet zwaarder hoor is 2,5mg per druppel ligt er maar net aan dus welke dosering je voorgeschreven krijgt. Vaak worden de druppels gegeven bij kinderen omdat je het veel nauwkeuriger kan doseren of juist gebruikt om af te bouwen van de capsules.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 20:41

Tazzey schreef:
Quir schreef:

Inderdaad, dat hebben de neurochirurgen in o.a. het VU Amsterdam ook tegen mij gezegd. Bij lichte zenuwpijn kan het helpen maar als je een fiks zenuwprobleem hebt dan doet het helemaal niets. Zie het als een pleister, werkt goed op een schaafwondje maar niet als je je arm eraf gezaagd hebt ;)

Wietolie ga ik niet aan beginnen. Ik krijg al genoeg troep binnen met Oxycontin en daar hoeft geen andere bende bij. Wat betreft de bijwerkingen van Oxycontin, ik slik die zooi al zo ontzettend lang dat ik geen last meer van bijwerkingen heb, alleen als het erg warm wordt en de afgifte wordt versneld. De pijn haalt het bij lange na niet weg maar wel is het scherpe randje eraf waardoor mijn neigingen om van 10 hoog naar beneden te springen verdwijnen. (Vraag me überhaupt af hoe ik naar 10 hoog kom, je krijgt me met geen 10 paarden vrijwillig de lift in en traplopen kan ik niet _O- )

Precies dat inderdaad. :)

Tramadol heeft ook niet de eigenschap om ernstige zenuwpijn "weg te halen".

In het kompas staat zenuwpijn ook helemaal niet als indicatie of bij advies voor tramadol. Alleen acute matige tot hevige pijn.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 20:44

Hier ook gebruiker van tramadol een x aantal jaren inmiddels enkel tijdens de zwangerschap wat anders gehad na de bevalling direct weer aan de tramadol.
Bij mij werkt het uitstekend ik kan functioneren en ook gewoon autorijden de eerste keren was ik ook zo stoned als een garnaal maar wat een genot niet zoveel pijn meer.
Tis zonder dat je er echt bewust van bent idd verslavend en hier kwam ik achter tijdens de zwangerschap toen ik tijdelijk op paracetamol met codeïne stapte ( dit hielp lang niet zo goed en beperkte mijn functioneren wel maar dat was op dat moment niet zo erg) ik heb gewoon moeten afkicken pfffff en dan zou je graag willen dat je t niet hoeft te nemen ben je gewoon een junkie.

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-16 20:53

Ik heb het 1 dag na mijn operatie gebruikt en daarna weigerde ik. 2 uur na inname overgeven en het ging maar door. Ik kan er totaal niet tegen en ik zal het ook nooit meer innemen. Wat een vreselijk spul! Heb de rest van het herstel op ibuprofen en panadol gedaan. Had wel pijn maar liever dat dan overgeven.