beatje schreef:Zijn er nog meer mensen die er echt niet op reageren?
Ik heb een vrij heftige operatie gehad en heb van alles gehad Zaldiar tramadol in samen werking met diclo plus paracetamol,valium om mijn spieren te laten ontspannen.Maar ik reageer nergens op word nergens suf of ziek van,zelfs niet in olifant dosissen.In het ziekenhuis waren ze erg verbaasd.In uiterste nood heb ik een tijdelijke zenuwblokade gehad dat werkte wel tot zolang de blokade duurde.Ik heb zelfs het tegenovergestelde effect van tramadol word ik zeer wakker en allert,ik kan dan ook niet meer slapen.
De artsen snappen het niet en ik kan er ook niks over vinden verder.
Ja, hier ook. Bij hoge doseringen merk ik uiteindelijk wel iets, maar bij bijvoorbeeld tramadol moet ik dan eigenlijk ruim over de max heen van 400 per dag. Maar ik kan ook heel veel hebben zonder bijwerkingen, morfine of dipidolor kan ik ook heel veel van hebben (en heb ik ook veel van nodig voor het goed effect heeft).
Enige bijwerking die ik krijg van veel morfine is dat ik stop met ademen en zuurstof in mijn bloed flink daalt. Hier merk ik overigens niets van en heb t zelf ook niet door.
Bij mij komt het door enzymen die niet goed werken (te snel en/of te langzaam), cytochroom P450. Een aantal van die enzymen zorgen ervoor dat medicatie verwerkt wordt, ze kunnen te langzaam, normaal en te snel werken. Afhankelijk van de medicatie en van het enzym heb je dan juist geen of veel te weinig effect of juist extreem veel bijwerkingen.
Je kan eens vragen of ze die enzymen eens willen nakijken.
Hier staat nog wat meer over:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Cytochroom_P450