Intake met de kraamzorg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 12:01

Die tabellen en formules gingen voor ons kindje dus totaal niet op ;-). Hij is nu 9 maanden en drinkt al maanden 200cc. Nu nog 3 flessen, eerder 5 of 6. Hij zat na een paar weken al op 100cc snel oplopend naar 120cc en verder. Hij had een vreselijke zuigdrang en onstilbare honger.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 12:03

Uhm, die van mij dronk echt wel meer dan 60 cc met 3 weken, ook bij mij. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat hij daar genoeg aan zou hebben gehad. Als ik kolfde in de beginperiode kwam er ook al 80cc per borst uit en baby's drinken effectiever dan dat je kunt kolven. Nu was het wel een joekel met bijna 5 kg.

Moraal van het verhaal is volgens mij dat je vooral naar je kindje moet kijken.

Sees

Re: Intake met de kraamzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 12:06

Kaka, nou ja dat dus :j. Richtlijnen zijn prima maar durf er ook vanaf te wijken indien nodig.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 12:10

Gup drinkt ook met gemak grotere flessen weg hoor. Maar dan weet ik wel dat hij of bij de eerste de boer teruggeeft, dat hij onrustig slaapt of gaat huilen ivm krampjes e.d.
Ik gaf ook vrij snel (op advies) 120 flessen. Alleen toen kreeg hij ellendig veel krampjes. Dus toen zijn flessen naar beneden geschroefd naar 60 overdag en 90 in de nacht en toen was het ineens veel minder :)

Nu met 13 maanden krijgt hij nog 4 flessen. 2 x 120 1 x 150 en 1 x 150+pap. En dan uiteraard tussendoor water en thee.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 12:17

Keet maar dat verschilt gewoon écht per kind ;). De mijne had het gewoon nodig in het begin, want dysmatuur. Daarom zeg ik; kijk vooral naar je kindje.

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 12:34

Zijn er ook mensen waarbij thuis zo weinig was te doen voor de kraamverzorgende dat ze bijvoorbeeld maar een uurtje per dag kwam? Ik neem aan dat dit gewoon besproken kan worden?

Voor de borstvoeding bokkers; hadden jullie voor de bevalling al een kolfapparaat aangeschaft?
Ik heb via pb meerdere bokkers gehad waarbij de baby in een andere kamer werd gelegd en het daardoor erg moeilijk werd gemaakt om borstvoeding te geven.
Zorg voor de baby gaat natuurlijk altijd voor, maar als je zo'n apparaat hebt is er wel een mogelijkheid dat de baby zijn eigen melk krijgt?

En is het met een baby niet net zo dat de eerste paar keer biest mee in de melk? :+
Zoals bij veulens?
Dan is die eerste keer borstvoeding toch extra belangrijk?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 12:36

Je bepaald toch zelf waar je kind ligt, alleen hebben ze onze zoon soms overdag mee naar beneden genomen om mij te laten slapen.

Hier was de kraamzorg organisatie ook pro bv dus geen last gehad van dat ze naar kv neigden.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 12:36

Ik heb aangegeven dat ik een kraamverzorgster moest hebben die goed met dieren was :')

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 12:38

Er wordt aangeraden pas na de geboorte een kolfapparaat te kopen :) vaak kan je van de thuiszorg eentje huren voor je tot aanschaf over gaat, het is best een aanschaf en stel je voor dat alles anders loopt/je elektrisch niets vind/toch tweezijdig wilt e.d.

Uren van de kraamzorg zijn gewoon te bespreken. Als jij maar 2 uur wilt, dan is 2 uur prima :)
Mijn kraam heeft de maximale uren gemaakt + 2 keer 4 uur extra ivm indicatie. Heerlijk

En je beslist zelf waar de baby slaapt. Daar hebben zij niets over te vertellen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 12:38

Niet al in je zwangerschap een kolfapparaat kopen! Er zijn veel verschillende, en afhankelijk van hoe je bevalling gaat verlopen en wanneer je hoevaak je precies wilt kolven, weet je pas met welk apparaat je het beste kunt kolven.

Voor mijn situatie adviseerde de LK maar een soort kolfapparaat.

Je kan trouwens in elk ziekenhuis een kolfapparaat krijgen om te gebruiken en ook huren voor je er een koopt.

En idd heb je de eerste paar dagen colostrum, de biest zeg maar :) extra rijke en vette voeding.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 05-08-16 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 12:39

Polly, inderdaad denk ik dat je dat in de meeste omstandigheden zelf mag bepalen.
Maar soms word een baby te vroeg geboren, of is het niet lekker in orde en word het in een andere ruimte neergelegd.
Als jij niet van bed af mag, kan dat denk ik heel lastig zijn.

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 12:41

Om een kolfapparaat te huren bij de thuiszorg, moet je dan ergens lid voor wezen? Of gaat dit gewoon op betaling?
En wat nou als het kindje snachts word geboren? Ik denk dat de thuiszorg winkel dan niet open is?
Heeft het ziekenhuis dan huurapparaten staan?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 12:47

Het is gelukkig uitzonderlijk dat mama en kind gescheiden moeten worden. En in dat geval kun je heel snel een kolfapparaat huren waarmee in de meeste gevallen de borstvoeding goed op gang gebracht kan worden.

Met aanschaffen zou ik ook wachten tot na de 1e kraamperiode. Die dingen zijn reteduur en misschien heb je het helemaal niet nodig of wil je idd iets anders. Ik kwam er bijvoorbeeld tijdens de huurperiode achter dat ik de schelpen van Medela vervelend vond. Die van Philips zitten mij veel beter, dus ik heb een kolf van Philips gekocht, terwijl ik in 1e instantie neigde naar Medela.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 12:48

cynthia5 schreef:
Om een kolfapparaat te huren bij de thuiszorg, moet je dan ergens lid voor wezen? Of gaat dit gewoon op betaling?
En wat nou als het kindje snachts word geboren? Ik denk dat de thuiszorg winkel dan niet open is?

Nee dat kan gewoon. En elk ziekenhuis heeft kolfapparaten te leen staan voor als je daar nog even moet blijven. En als je kind snachts wordt geboren hoef je niet à la minute snachts te gaan kolven. Kan ook de volgende ochtend en dan kun je al een kolf hebben :)

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 12:48

Ik zou met de intake je wensen bespreken en van te voren opschrijven wat je allemaal wilt vragen.
Ik heb 2 erg leuke kraamhulpen gehad, maar ken ook horrorverhalen. punt is dat je soms best labiel (en moe!) bent die week en dat je je zou kunnen laten overrompelen.
Baby op een andere kamer is zeker in die eerste tijd nooit noodzakelijk imo. je kunt ook de wieg/kinderwagen naast je bed zetten.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 12:56

cynthia5 schreef:

Bij ons gaat dat via de Evean. Maar weet niet of dat bij jou in de omgeving ook de organisatie is.
Je VK en kraamzorg heeft daar alle infomatie over. Mijn VK verhuurt ook kolven :) wil wel de borg contant hebben

Als je baby in de nacht komt, is de ochtend vroeg genoeg om er eentje te gaan regelen hoor :)

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:45

Ik heb gevraagd om een leuke jonge meid waarmee ik door 1 deur kan. Zelf ook een controle freak en de kraamverzorgster heeft amper wat hoeven doen. We hebben heerlijk gelachen, gekletst en ook ontzettend veel geleerd van elkaar. Het was een fijne, relaxte week en zorgde voor een ontspannen sfeer. ( zijn nog steeds bevriend met elkaar )

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 13:47

Kraamzorg heeft vaak ook kolf mee, moet je even navragen. En ziekenhuis altijd idd. Ik kwam op zondag thuis en overal was alles uitgeleend. Heb toen met spoed van marktplaats nog een gekocht en vriend laten halen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:27

Esplendido schreef:
Het is normaal dat een baby de eerste dagen wat afvalt, vanaf dag 3/4 moet een kindje wel echt gaan groeien. Voeden op verzoek heeft de voorkeur, maar zeker totdat een kindje goed gaat groeien is hey belangrijk dat je als moeder de ondergrens van de voedingen bepaald. Minimaal iedere twee a drie uur. Een baby die honger heeft gaat meestal niet beter drinken, maar verzwakt juist. Ook gaat zo'n baby niet huilen, huilen kost veel energie en die heeft zo'n baby niet. Die baby's zijn juist heel rustig en slapen heel veel, dat heet stille ondervoeding.

Dat laatste hadden wij dus, en direct al in de eerste 48 uur ondanks dat we wel wat gaven via vinger voeding en/of bekertje danwel pipetje. Niet grappig :n
Gedroeg zich prematuur ondanks voldragen tijd.

Een vriendin van mij heeft hetzelfde meegemaakt maar veel sterker, daar bleef hetzelfde (gebrek aan) gedrag zelfs na 8 weken nog een probleem. Die hebben ze op een schema gehouden omdat hij niet kon aangeven te willen drinken. En standaard iedere keer weer aanleggen, maar geen enkel initiatief vanuit het kind aan de borst. Heeft bij de fles ook maandenlang uit een prematuur speentje gedronken, andere nam hij niet.
Verder is het een stinknormaal kind dat in alles keurig gemiddeld is.

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:16

Welke kraambureaus zitten jullie bij en waarom hebben jullie voor dat bureau gekozen?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:17

Wij hadden een kraam van De Kraamvogel. Had in die tijd de sites doorgelezen van de bureaus, gekeken waar mijn verzekering mee samenwerkte en ervaringen uit mijn omgeving.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:28

Ik zit bij een klein kraambureau uit de regio. Zij doen ook gewoon huishoudelijk werk en zorgen ook voor de andere kinderen. Bovendien hebben zij bij mij een borstvoedingscursus gevolgd dus ik weet dat hun kennis op peil is ;) En zij weten dat ik de bv zelf wel regel.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:37

Kraamzus

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:44

Keet schreef:
Mintgroen schreef:
Ik weet wel dat ik niet iemand wil die betuttelend of te zachtaardig is. Natuurlijk niet hardhandig met de baby, maar wel gewoon iemand die van aanpakken weet ;) als er iets is,gewoon zeggen waar het voor staat in plaats van ergens omheen draaien. Bij de verloskundigepraktijk waar ik zit, had ik laatst een verloskundige die zooooo lieflijk deed, daar krijg ik echt kriebels van :P

Ik kreeg aan mijn kraambed een VK die toch een partij zakelijk was :x heb haar bijna mijn huis uitgeslagen :X
Hij MOEST nu gaan drinken we MOESTEN er maar flessen van 90ml KV in PROPPEN want dit en dat en zus en zo....

Ze was ingehuurd ivm de vakantieperiode. Heb bij het eind gesprek ook aangegeven dat die bij de volgende niet meer hoeft te komen.
Sta best open voor goede argumenten e.d. maar dit was belachelijk

he gatver wie had je?

JudithKaneau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 15:49

Mijn moeder is kraamverzorgster, als je specifieke vragen hebt kan je ze even via een privé bericht stellen en zal ik ze doorgeven aan mijn moeder. Zo heb je antwoord van iemand uit het vak :)