HAP weigert tetanus injectie bij wond met straatvuil, en nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Re: HAP weigert tetanus injectie bij wond met straatvuil, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 19:21

Maar Lusitana impliceert dat als ik wel direct naar de dokter was gegaan, ik waarschijnlijk wel die tetanus booster zou hebben gehad, net zoals veel andere bokkers. Dat is ook precies het gevoel wat ik overhield na het telefoongesprek met zowel de HA-assistente als de HAP.

In mijn ogen komt het er dus op neer dat die booster op zich niet geheel overbodig zou zijn geweest, ware het niet dat ik in dit geval op een nogal ongelukkig moment voor hen belde en het daarom niet kreeg. Dit was overigens haast letterlijk wat de HA-assistente tegen me zei.

Dan kan je toch begrijpen dat je daar als 'patiënt' een beetje ongemakkelijk van wordt?

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 19:23

Is het relatief onschuldige probleem deze discussie wel waard? :=

HAP is gewoon niet voor een tetanus booster bedoeld, en de huisarts heeft ook gewoon weekend. Tja, vervelend hooguit.

LiselotJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 19:27

HAP is juist wél bedoeld voor een tetanus booster. Tis geen SEH hoor

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 19:27

Als je wond echt heel diep was is een tetanus prik geschikt. Ik heb ooit in een kattengevecht van m'n eigen katten gezeten waardoor m'n hoofd op 3 plekken open lag en toen kreeg ik wel een prik en antibiotica

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 19:28

Als het echt nodig was had je het wel gehad. Wees blij dat het niet nodig was.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 19:32

wauw 6 pagina's voor een schaafwondje +:)+

Ik kreeg met mijn kattenbeet ook geen tetanus. Maar dat kan te maken hebben met dat ik een aantal jaar daarvoor een reeks inentingen heb gehad voor mijn reis naar Egypte (die later niet eens doorging).
Wel AB gehad voor een paar dagen.

Maar zo'n beet gaat we erg rap...1,5 uur later had ik al een dikke hand en tegen de tijd dat ik bij de huisarts was kon ik alleen mijn duim nog bewegen.

Mijn hand zit er overigens nog steeds aan en functioneert gewoon. O:)

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 19:39

Amaris schreef:
Tja... misschien wil je het niet horen, maar misschien heeft iedereen gewoon gelijk?

8)7 Tja..... je moet er natuurlijk maar net aan denken, aan die tetanus injectie!

Vind het van zowel HA als HAP behoorlijk onverantwoord en gemakkelijk eraf makend.
Tetanus-bacterie gaat niet dood van zuurstof en frisselucht EN...
behalve tetanus is ook wondroos een zeer reeel gevaar bij dergelijke verwondingen.
(Uit eigen ervaring!) En dat wil je beslist ook niet hebben.

Advies aan TS zie dat je een andere HA krijgt!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 19:40

Dan wel geen tetanusprik gehad, maar wel aandacht :D
Het spijt me voor je TS, maar ik ben het volledig met lusitana eens.

Overigens is de HAP dan wel geen SEH, maar het is toch zeker niet de bedoeling dat deze post overlopen wordt met allerlei dingetjes die ook best kunnen wachten totdat de huisarts weer praktijk heeft.

En laten we eerlijk zijn: hoe vaak heb je niet een schaafwond opgelopen?
Meestal gaat het echt vanzelf over zonder problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 19:54

Hier is het LCI stroomschema voor tetanus bij open wonden: http://www.rivm.nl/dsresource?type=pdf& ... bjectname=

En hier de richtlijn: http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... jn_Tetanus

Citaat uit stroomschema:
"Tetanusimmunoglobuline en tetanusvaccinatie zo snel mogelijk na de verwonding toedienen!
De incubatietijd van tetanus varieert van 24 uur tot 3 weken. Het is daarom belangrijk om TIG en tetanusvaccinatie zo snel mogelijk na de verwonding toe te dienen. Bij latere presentatie is het nog zinvol om dit tot 21 dagen na de verwonding te doen."

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 20:19

mirim schreef:
Overigens is de HAP dan wel geen SEH, maar het is toch zeker niet de bedoeling dat deze post overlopen wordt met allerlei dingetjes die ook best kunnen wachten totdat de huisarts weer praktijk heeft.

Een tetanusvaccinatie kan niet drie dagen wachten als het echt nodig is.

Citaat:
En laten we eerlijk zijn: hoe vaak heb je niet een schaafwond opgelopen?
Meestal gaat het echt vanzelf over zonder problemen.

Tetanus gaat niet vanzelf over zonder problemen. Als je geinfecteerd bent is de infectie zonder behandeling dodelijk, en met behandeling zwaar, pijnlijk en langdurig. Juist omdat die gevolgen zo heftig zijn, is het al erg snel gunstig om de moeite te nemen om het te voorkomen. Voor de kosten (nog los van het menselijk leed) van 1 voorkomen infectie kun je ongeveer heel Nederland wel een injectie geven.

Anyway, heel veel dingen gaan meestal goed: je valt meestal niet van je paard, toch zetten de meeste mensen een cap op. Je belandt meestal niet in een ongeluk, toch hebben we auto's met gordels en airbags. Hoe heftiger de gevolgen en hoe beter het met iets kleins te voorkomen is, hoe zinniger dat wordt.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 20:42

marleen_usar schreef:
Als het echt nodig was had je het wel gehad. Wees blij dat het niet nodig was.

Niet perse, een paar jaar geleden was er nog een studie over het feit dat het tatanusprotocol niet goed opgevolgd word in de ziekenhuizen en bij de huisdokters.

Het is toch geen verrassing dat dokters maar mensen zijn en ook fouten maken :)

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 21:28

En wie zegt dat alle inlichtingen verstrekt via internet kloppen en dat de gevaren van tetanus niet enorm overtrokken zijn ?
Ingefluisterd door de farmaceutische industrie ....
Ik heb ooit een gesprek gehad met mijn paardenarts. Mijn paard kan tegen geen enkele influenza / tetanusinjectie. Ik was wat benauwd vanwege de tetanusprik die hij ook niet zou krijgen als ik hem de cocktail niet gaf.
Zijn reactie was : de tetanusprik is eigenlijk een zwaar overschatte injectie. Een paard heeft eigenlijk alleen kans op een tetanusinfectie als hij in aanraking komt met die bacterie en enkel dan nog als hij een wondje aan of in de mond heeft.
Daarnaast is die injectie jaaaaaren geldig en doet zijn werk. Dus de injecties uit het verleden dekten hem wel tot aan zijn dood.
Zou dit dan bij mensen misschien ook een zwaar overschatte injectie zijn?
Anders zou toch iedereen om de zoveel jaren wel een herhalingsoproep krijgen? Tenslotte zit een ongeluk in een klein hoekje.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 21:53

mirim schreef:
En wie zegt dat alle inlichtingen verstrekt via internet kloppen en dat de gevaren van tetanus niet enorm overtrokken zijn ?

Alles kan uiteraard, we leven wellicht allemaal in The Matrix, maar de gezondheidszorg heeft zichzelf verbonden aan de regels van het spel, en binnen die reguliere geneeskunde geldt tetanus als een gevaarlijke ziekte en zijn er vrij heldere richtlijnen over hoe daarmee om te gaan.

Ik ben helemaal voor de vrijheid om naast reguliere geneeskunde ook te zoeken naar andere paden, hoe alternatief ook. En je mag wat mij betreft beslist de reguliere geneeskunde helemaal afwijzen... behalve als je een medewerker bent binnen de HAP in de reguliere gezondheidszorg en eenzijdig afwijkt van dingen die bij het vak horen, zonder de patient daarin te kennen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 21:59

Internet is niet altijd betrouwbaar. Google maar eens op zware hoofdpijn dan beweert het internet dat je een hersentumor hebt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 22:02

mirim schreef:
Ik heb ooit een gesprek gehad met mijn paardenarts. Mijn paard kan tegen geen enkele influenza / tetanusinjectie. Ik was wat benauwd vanwege de tetanusprik die hij ook niet zou krijgen als ik hem de cocktail niet gaf.
Zijn reactie was : de tetanusprik is eigenlijk een zwaar overschatte injectie. Een paard heeft eigenlijk alleen kans op een tetanusinfectie als hij in aanraking komt met die bacterie en enkel dan nog als hij een wondje aan of in de mond heeft.
Daarnaast is die injectie jaaaaaren geldig en doet zijn werk. Dus de injecties uit het verleden dekten hem wel tot aan zijn dood.
Anders zou toch iedereen om de zoveel jaren wel een herhalingsoproep krijgen? Tenslotte zit een ongeluk in een klein hoekje.

Het paard is plm 5000 jaar bij de mensen - de tetanusbacil is waarschijnlijk al vele langer bij het paard.
Die dieren zijn dus uitgeselecteerd op niet te snel doodgaan aan (spul uit) hun eigen mest.
Dat het dier in aanraking komt met de bacil, dat gebeurt non stop, maar tenzij het dier mest eet en op zijn tong bijt loopt het los.

Verder is voor mensen de tetanusprik zo'n tien jaar geldig, en paarden ( |( |( |( ) worden zelden ouder dan 25.

Tel daar bij op, dat er diersoort specifieke reacties zijn op ziektekiemen, waar de ene diersoort een giga klap van krijgt, reageert de andere diersoort niet of nauwelijks op.

Ik geloof deze vet dus grif - maar dit maakt het rivm advies in mijn ogen nog niet ongeldig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 22:06

mirim schreef:
Ingefluisterd door de farmaceutische industrie ....

De bacterie zit vaak in grote getale in mest en in de grond op agrarische plekken. Ik heb er wel eens een paard aan dood zien gaan. Heel erg naar. Dat beeld krijg je haast niet meer van je netvlies af. Gelukkig geen paard van mij, want die worden wel gevaccineerd. Ik denk dat ik het mezelf nooit zou vergeven als ik een van mijn eigen paarden zo'n lijdensweg had aangedaan door niet te vaccineren.
Overigens was dat dier in kwestie niet geïnfecteerd via een wondje aan de mond maar een andere verwonding, dus waar het verhaal dat het alleen via de mond kan vandaan komt weet ik niet. Volgens de veearts die ik erover sprak kan een tetanusinfectie bij elke wond onder anaerobe omstandigheden ontstaan. De mond van een paard is natuurlijk wel extra kwetsbaar. Denk aan paarden die zich verwonden door op iets scherps kauwen. Misschien is dat wat je veearts bedoelde?

Dat een vaccinatie jaren geldig is klopt ook niet. Pas als je paarden een basisimmunisatie geeft die bestaat uit minimaal 3 vaccinaties heb je 3 jaar of langer bescherming. Bij maar twee keer enten heb je die langdurige bescherming al niet meer, blijkt uit onderzoek. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... onvenience.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 22:13

Janneke2 schreef:
Tel daar bij op, dat er diersoort specifieke reacties zijn op ziektekiemen, waar de ene diersoort een giga klap van krijgt, reageert de andere diersoort niet of nauwelijks op.

Ook daar ben ik het helemaal mee eens. Anders zouden we nu massaal konijnen moeten ontlopen wegens VHD. En je zal maar droes oplopen als mens... :D Je kunt het niet vergelijken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 08:16

purny schreef:
Internet is niet altijd betrouwbaar. Google maar eens op zware hoofdpijn dan beweert het internet dat je een hersentumor hebt

Gelukkig werd er hier verwezen naar de officiele richtlijnen van het RIVM, en niet naar een random tweet van een random vreemdeling 'ergens' op het internet.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 09:00

Ts heb je inmiddels je vaccinatie al gehaald bij de huisarts zodat je beschermt bent mocht je weer vallen of een wondje oplopen?
Veel artsen geven de spuit niet als je een tijdje later beld, de werkzame stof heeft toch een tijdje nodig. Na een val waarbij gehecht moest worden op de HAP kreeg ik ook niet meteen een spuit. Die mocht ik na het weekend gewoon bij mijn eigen huisarts halen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 09:11

Ik kan pas komende woensdag terecht omdat ik zelf deze wk in het buitenland ben voor werk en ik vrijdag pas om 16u land dus dat red ik dan niet. :) Maar de afspraak is al gemaakt ja. :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:35

Ik geloof dat een en ander niet echt goed is overgekomen, TS. Ik regeerde op het feit dat anderen kwamen met "ik kreeg wel gewoon een shot". Waarop ik zei dat het komt omdat ze met de wond naar de dokter zijn gegaan.
Als jij met je wond naarde dokter was gegaan, vroeg of laat, dan had je waarschijnlijk gewoon je shot gehad als je verteld had dat je over de tijd was.
Maar jij ging bellen met de boodschap dat je een tetanus shot nodig hebt omdat je over de tijd bent. Daar zijn ze niet voor. Ze zijn geen winkel of take away restaurant waar je maar kunt halen wat je wilt. Natuurlijk krijg je dan nul op het request.
Was je gewoon heengegaan met je wond, met de boodschap dat je je zorgen maakt om het straatvuil, was een en ander waarschijnlijk anders verlopen. That´s all.

Maar het komt allemaal goed zie ik.

LiselotJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:37

Lusitana, jij woont niet in NL dus kan heel goed zijn dat je dit niet weet, maar bij 9 van de 10 HAP moet je eerst bellen voor je mag komen. Zomaar heen gaan mag en kan niet

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:39

Liselot schreef:
Lusitana, jij woont niet in NL dus kan heel goed zijn dat je dit niet weet, maar bij 9 van de 10 HAP moet je eerst bellen voor je mag komen. Zomaar heen gaan mag en kan niet

Daar gaat het niet om. Je belt dan omdat je naar een wond wilt laten kijken. En legt je zorgen vervolgens bij de ARTS neer.
Je gaat niet bellen met de boodschap dat je een tetanusprik nodig hebt.

Omdat een wond niet door de telefoon bekeken kan worden, lijkt het me stug dat je dan een afspraak geweigerd wordt.

LiselotJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 10:43

En de HAP heeft ts dus niet laten komen om naar de wond te kijken. En dus zonder de wond ook maar gezien te hebben is er besloten dat ts geen tetanus injectie nodig zou hebben.
Vind ik toch niet echt kloppen

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-16 10:45

Maar wie gaat er nou met een schaafwond naar de huisarts? Dat vind ik dan weer verspilling van de zorgkosten. Die schaafwond kan ik prima zelf afspoelen en een gaasje op plakken.

Als ik voor elk wondje en dingetje wat ik oploop naar de huisarts zou rennen dan denk ik dat mijn zorgverzekeraar failliet gaat. (Laten we maar zeggen dat ik van het slag onhandige mensen ben.) Ik heb elke week wel een brandwond, glas in m'n voet, kras van de kat, schaaf, nagel eraf etc. En dan laat ik al die blauwe plekken die ik gewoon inmiddels als een soort standaard tatoeage op m'n benen heb staan maar even buiten beschouwing. :+

Ik ging helemaal niet bellen met het feit dat ik een shot nodig heb. Ik belde met dat ik een schaafwond had waar straatvuil en wellicht paardenmest in zat en met de vraag OF ik daar wellicht een tetanus shot voor nodig had. Dat is heel anders dan jij het nu stelt.

Omdat het antwoord van de HA-assistent niet echt volmondig nee was, maar meer een: 'ja eigenlijk wel maar je bent nu te laat want we gaan zo sluiten', heb ik daarop de HAP gebeld.