Veganisme - extremisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:17

Zwerte schreef:
Iedereen maakt trouwens keuzes die egoistisch zijn. Hoeveel van de veganisten hier douchen niet dagelijks? Waterverspilling dragen we allemaal aan bij...
(...)
En met beide doen bespaar je dus nog meer!
Dat is mn hele punt... Iedereen maakt keuzes die 'slecht' zijn. Het ene meer dan het ander.
.

Ten eerste vind ik het begrijpelijk dat om de reden die jij geeft, veganistisch eten voor jou geen optie is, en vervelend dat jij hiermee worstelt. Ik ga omdat ik dat compleet begrijpelijk vind ook even alleen in op het stukje uit jouw post wat ik gequote heb.

Met niet-dagelijks douchen bespaar ik wellicht nóg meer water dan met veganisme, maar dat is een druppel op een gloeiende plaat, gekeken naar de cijfers! Niet-dagelijks douchen bespaart dan relatief zo enorm weinig, dat het echt niet de moeite waard is de paardenstank te verspreiden door de treincoupé :D Ook daarom is douchen overigens niet alleen een egoïstische keuze :+ Ik doe het ook voor mijn omgeving.

Even waarom ik vind dat 'de ene keuze wat slechter dan de ander' in dit geval wel een ENORM understatement is:
Een Nederlander gebruikt per jaar gemiddeld 60 liter melk. (1)
Voor het produceren van één liter melk is 500 liter water nodig.
Een Nederlander gebruikt per jaar gemiddeld 17 kilo kaas (2)
Voor één kilo kaas is 10 liter melk en dus 5000 liter water nodig.
Een Nederlander gebruikt per jaar gemiddeld 22 liter yoghurt (3)
Voor één liter yoghurt wordt is ongeveer 765 liter wat er nodig.
Een Nederlander eet gemiddeld 25 hamburgers per jaar (5)
Laten we daarvoor 2000 liter water nemen (zit tussen die 1700 en 2400 in).

Alleen al aan deze dierlijke producten, en dan pak ik er echt maar een paar uit, verbruikt een Nederlander op jaarbasis dus 181.830 liter water. Alléén voor melk, kaas, yoghurt en hamburgers. Geen ander vlees, geen ander zuivel. Dat zijn 3636 douchebeurten. Dat is ongeveer TIEN JAAR LANG aan dagelijkse douchebeurten. Door één jaar lang geen melk, kaas, yoghurt, hamburgers te gebruiken en verder alle zuivel en dierlijke producten nog wél te eten. Heel eerlijk? Als ik dan bij wijs van spreke 3x per week minder douche, zet dat gewoonweg geen zoden aan de dijk, vergeleken met deze aantallen. Ik zou tien jaar lang niet kunnen douchen en dan nog bespaar ik véél meer water door één jaar lang veganistisch te leven. Dan heb je het niet over 'met beide doen bespaar je dus nog meer' of 'elke keuze is slecht, de één meer dan de ander'.
1: http://www.allesopeenrij.nl/article.php?aid=293
2: https://www.kaas.nl/over-kaas/kaasweetjes/
3: http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... el-yoghurt
4: http://www.motherjones.com/files/Dairy- ... sons_0.gif
5: http://www.missethoreca.nl/fastfood/nie ... r-10119436
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-05-16 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:18

Azmay schreef:
Lijkt mij dat een koe in een paar dagen meer soja eet dan een mens in een heel leven :o

Niet als die koe geen soja eet.

PlantsTho

Koper schreef:
269_life schreef:
Nogmaals, je weet dat de meeste soja voor veeteelt wordt gebruikt?

In landen als Brazilië en Thailand ja. Noem mij eens een Nederlandse boer die hoofdzakelijk soja voert?

Het maakt toch niet uit in welk land gekkie :') 95% van alle geteelde soja gaat naar vee. Dat soja een slechte invloed op het milieu heeft is dus voor het overgrote deel te wijden aan veeteelt.

Anoniem

Kinke schreef:
[***] schreef:
Maar wel voor de wereld en de dieren *\o/*

Ik heb ook weetikhoeveelkeer vegetariërs en veganisten horen roepen dat de mens helemaal geen vleeseter is van oorsprong…waar toverden die vroeger dan hun B12 vandaan? Voordat er pilletjes uit de blijkbaar totaal niet vervuilende fabriek waren?

Zie reactie van Dyanne_z hierboven. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:19

Koper schreef:
Azmay schreef:
Lijkt mij dat een koe in een paar dagen meer soja eet dan een mens in een heel leven :o

Niet als die koe geen soja eet.

Eet jij alleen vlees van soja-loze koeien?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:19

Kinke schreef:
Maar gebruikt een veganist zuivel en eieren etc?
Ik bedoel dat het dus helemaal geen logische of natuurlijke keuze is voor een mens, wat heel iets anders is dan een 'juiste' manier voor iemand.

Nee een veganist niet, maar ik doelde erop dat je als je alleen vlees weg laat dus niet per se B12 hoeft bij te slikken.

Ik kan me wel voorstellen dat mensen liever B12 slikken dan bovenstaande eten. Wat nou 'juist' is of niet. Als het op deze manier ook kan, waarom zou je dan nog vlees eten? Ik vind het geen vreemde gedachte. Overigens geloof ik er niet in dat de mens van nature geen vlees zou eten oid, de mens lijkt me gewoon een opportunistische omnivoor. Ik denk wel dat het aandeel vlees in het begin klein was. Dat is immers veel moeilijker te verkrijgen.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 24-05-16 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:20

Ik kan het navragen aan een melkveehouder als jullie willen weten wat een koe precies per dag eet. Dat menu is namelijk zo perfect bepaald dat mijn oom merkt aan de hoeveelheid melk of hij gevoerd heeft of dat zijn zoons dat een tijdje gedaan hebben. (in vakanties bijv)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:21

Wat B12 betreft.. Voor de zekerheid kun je altijd bijslikken als veganist, maar het is niet waar dat B12 alleen in dierlijke producten voorkomt. B12 wordt aangemaakt door organismen en zit daardoor ook in oa gist, zeewier en is ook gevonden op champignons. En verder komt het inderdaad ook in de groentes via de grond, als er bemest is met goede, dierlijke mest.
Maar wij mensen kunnen ook zelf B12 aanmaken, alleen hebben wetenschappers nog niet bewezen dat we deze B12 ook zelf kunnen opnemen. Maar ik denk dan, als andere zoogdieren hun eigen B12 kunnen opnemen, zoals ook de mensapen waar we zo dicht bij staan, zouden wij dat dan niet kunnen? Dat zou toch wel een flinke ontwerpfout zijn, als we het wel zelf kunnen aanmaken maar niet opnemen..

En wat betreft dieren doden met het eten van groente.. Natuurlijk zal iedereen voor biologisch kiezen als ze er het geld voor hebben, en voor de meest diervriendelijke en milieuvriendelijke voeding en andere aankopen, maar het is in onze samenleving gewoon niet altijd mogelijk, dan kun je helemaal niet meer leven. Maar elk beetje helpt, toch? Het zou stom zijn als mensen maar weer terug vlees zouden gaan eten omdat ze die ene muis toch niet kunnen redden..
Persoonlijk probeer ik zo veel mogelijk zelfvoorzienend te leven, met mijn eigen biologische moestuin, mijn eigen brood van biologisch meel van de molen in de buurt.. Maar ergens houdt het op natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 24-05-16 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:23

NikkiDeKerf schreef:

Ik eet helemaal geen vlees. En vleesvervangers op basis van soja vind ik op zijn minst dubieus.

Nederlands vee krijgt geen/weinig soja. Dat we nou met z'n allen sojagevoerde kippenborsten en soja voor de vega's importeren, daarvan maak je mij niet wijs dat het goed is voor het milieu. Wat is de belasting op het milieu van een sojaburger, niet alleen voor het verbouwen maar ook voor het vervoer van die soja?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:24

Koper schreef:
NikkiDeKerf schreef:

Ik eet helemaal geen vlees. En vleesvervangers op basis van soja vind ik op zijn minst dubieus.

Nederlands vee krijgt geen/weinig soja. Dat we nou met z'n allen sojagevoerde kippenborsten en soja voor de vega's importeren, daarvan maak je mij niet wijs dat het goed is voor het milieu. Wat is de belasting op het milieu van een sojaburger, niet alleen voor het verbouwen maar ook voor het vervoer van die soja?

Maar ons vlees komt zelden uit Nederland, ik schrok iig toen ik bewuster bezig ging met eten waar het allemaal vandaan moest komen.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:25

8nnemiek schreef:
Wat B12 betreft.. Voor de zekerheid kun je altijd bijslikken als veganist, maar het is niet waar dat B12 alleen in dierlijke producten voorkomt. B12 wordt aangemaakt door organismen en zit daardoor ook in oa gist, zeewier en is ook gevonden op champignons.

Dat is (helaas) niet helemaal (helemaal niet) waar. http://wiki.veganisme.org/index.php/Vitamine_B12
Laatst bijgewerkt door PlantsTho op 24-05-16 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:25

Daarom eet ik dus ook niet eens wekelijks vleesvervangers, tenzij mijn schoonmoeder ze voor mij haalt. Dan heb ik geen keuze. Want de diepvries ligt namelijk al vol. Echt nadat ze wist dat ik vega was ging ze van alles in huis halen. _O- Super lief! <3

En soja vind ik ronduit ranzig dus dat eet ik ook niet. :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:26

Je kan toch zelf kiezen waar je vlees vandaan komt? De dichtstbijzijnde slager hier heeft op een bord staan waar die week het vlees vandaan komt. Bijna altijd Nederlands en Brits.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:26

Koper schreef:

Dat wist ik niet of dat ben ik vergeten :D
Nederlands vlees, als in, het vlees dat Nederlanders eten, komt vaak helemaal niet uit Nederland. Daarbij reageerden er recent op een Facebookpost die ik toevallig zag langskomen, van een nieuwsbericht oid, nog meerdere boeren dat hun koeien toch echt soja kregen. Milieudefensie heeft er ook een heel onderzoek naar gedaan. En hier lees ik dat in het kader van duurzaamheid er nu een handjevol boeren hun dieren in NL geteeld soja geeft (https://www.plattelandspost.nl/17547/ne ... elkveevoer), dus dat betekent denk ik dat een veel groter deel hun dieren in het buitenland geteeld soja geeft.

Dat lijken me alle drie wel betrouwbare bronnen. Dan is je stuk vlees vervangen voor soja dus nog altijd minder milieubelastend, omdat er minder soja voor nodig is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-05-16 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:27

Koper schreef:
Je kan toch zelf kiezen waar je vlees vandaan komt? De dichtstbijzijnde slager hier heeft op een bord staan waar die week het vlees vandaan komt. Bijna altijd Nederlands en Brits.

Maar hoeveel mensen zouden daar naar kijken?
Ik denk niet dat het veel mensen interesseert waar hun koe in het barbecue pakket vandaan komt eigenlijk, en dan vind ik zo enorm jammer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:28

Met Nederlands vlees bedoel ik in Nederland geproduceerd vlees :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:29

Koper schreef:

Het gros van de mensen kijkt denk ik echt niet bij elk stuk(je) vlees dat ze eten, waar het vandaan komt. Dat is denk ik juist het hele probleem. Er mist een stuk bewustwording.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:31

Azmay schreef:
Koper schreef:

Maar ons vlees komt zelden uit Nederland, ik schrok iig toen ik bewuster bezig ging met eten waar het allemaal vandaan moest komen.

Dat ligt er gewoon aan waar je het koopt. Het vlees van onze slager komt gewoon uit een dorp verderop. Supermarktvlees komt vaak uit het buitenland maar is ook niet te eten dus moet je sowieso niet kopen.

En idd... Er zijn maar weinig boeren in nl die veel soja voeren, knetterduur.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 24-05-16 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:32

NikkiDeKerf schreef:
Het gros van de mensen kijkt denk ik echt niet bij elk stuk(je) vlees dat ze eten, waar het vandaan komt. Dat is denk ik juist het hele probleem. Er mist een stuk bewustwording.

:j

Vlees, en zuivel trouwens ook, is in mijn ogen een luxeproduct. Maar voor veel mensen is het meer dagelijkse massa. En dat is zo jammer.

Als ik alleen al bedenkt wat een ontzettend verschil er in smaak zit tussen biologische en mainstream rijst, althans dat vind ik. Wat denk je dan van vlees en kaas enzo.

En dat is dus wat ik bedoel met de balans vinden tussen jezelf en productiedieren/het milieu. Ik wil lékker eten.
Laatst bijgewerkt door Koper op 24-05-16 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Resistance schreef:
Ik zou de extremisten onder het veganisme ook weleens willen vragen hoeveel dieren ze denken te doden met het eten van groenten. :+ De groenten worden bespoten (en die pesticiden zijn heus nog niet altijd zo biologisch), insecten eten ze op, vogels eten de insecten op en ga zo maar door. Door uitspoeling komen de gifstoffen in de bodem terecht, in het grondwater, en ga zo maar door.

Ook daar sterven dieren aan. En denk maar niet dat dood door het eten van vergiftigde dieren zo leuk is.

Toch grappig dat hier zo weinig reacties op komen... :=

8nnemiek

Koper schreef:

Maar ook in Nederland wordt soja verbouwd.
Ik heb zelf ook soja in de moestuin staan. Er zijn genoeg rassen die hier in nl prima groeien. Ook in de rest van Europa wordt soja verbouwd trouwens.
Maar ook al komt de soja uit verre landen.. dat geldt ook voor onze bananen, citrusfruit en andere exotische vruchten en groente. Dan moet je heel veel laten staan.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:33

Resistance schreef:
Resistance schreef:
Ik zou de extremisten onder het veganisme ook weleens willen vragen hoeveel dieren ze denken te doden met het eten van groenten. :+ De groenten worden bespoten (en die pesticiden zijn heus nog niet altijd zo biologisch), insecten eten ze op, vogels eten de insecten op en ga zo maar door. Door uitspoeling komen de gifstoffen in de bodem terecht, in het grondwater, en ga zo maar door.

Ook daar sterven dieren aan. En denk maar niet dat dood door het eten van vergiftigde dieren zo leuk is.

Misschien omdat het het imo ook niet waard is om op in te gaan, ik vind het nogal een suffe dooddoener :+
Edit; en dit topic zit niet bomvol extremisten, dus weinig zullen zich aangesproken voelen. Alhoewel wat jij een extremist vindt wss toch niet gaat reageren op die vraagstelling.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:35

8nnemiek schreef:
Maar ook al komt de soja uit verre landen.. dat geldt ook voor onze bananen, citrusfruit en andere exotische vruchten en groente. Dan moet je heel veel laten staan.

Ja. En in Nederland hebben we er met z'n allen afspraken over gemaakt dat het herkomstland bekend is voor de consument. Als jij kunt kiezen tussen sinaasappels uit Brazilië en sinaasappels uit Spanje, welke kies je dan?

Helemaal geen sinaasappels eten vind ik geen optie. Want ik wil lékker eten. Maar dan wil ik wel een sinaasappel die van zo dichtbij mogelijk komt.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:36

Resistance schreef:
Resistance schreef:

Komt omdat het de moeite niet is om op te reageren.. :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 20:37

Resistance schreef:
Resistance schreef:

Misschien voelde niemand zich aangesproken door de term 'de extremisten onder de veganisten'?
Maar mijn persoonlijke antwoord als veganist-niet-extremist zou zijn dat ik nu telkens meer bezig ben biologische groente/fruit te kopen, en dat deze bewustwording gekomen is na en dankzij mijn overgang naar veganisme :)

Ik vind het overigens goed dat je je bewust bent van dit dierenleed zeg :j