Sjipz... Bevolkingsonderzoek!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 09:25

Tooske schreef:
Geen pijn? Nou hier wel en behoorlijk ook! Aangezien ik nog geen kinderen heb gehad lag mijn baarmoeder hoog en droog nou dat heb ik geweten.

Tooske,
laat je niet afschepen, hoor!
"Het hoort gewoon geen pijn te doen" - en als dat :(:) toch zo was, dan hoort dat netjes uitgezocht te worden. (Er zijn bepaalde subtiele ontstekingen in de vrouwelijke slijmvliezen, die na diagnose makkelijk te verhelpen zijn.)

Droge slijmvliezen zou nog een verklaring kunnen zijn, maar anno 2016 hoort een arts niet meer met het "bakerpraatje" aan te komen zetten 'dat het wel over gaat als je een kind hebt gebaard'.

(Zou je idd droge slijmvliezen hebben, wat onder de 50 opmerkelijk is, dan hoort dit uitgezocht te worden. En dan is de arts een klungel, want daar bestaat glijmiddel voor. En gezeur rondom 'u moet leren ontspannen' is ook nonsense.)
(Het speculum gaat makkelijker naar binnen als je ontspant - reflexmatig span je aan als het pijn doet. Doet het pijn, moet de atrs wellicht leren beter de technische handeling uit te voeren, maar een reflex is een reflex. Je kunt het overrulen, maar dat zou niet nodig moeten zijn.)

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 10:44

Palmera schreef:
Is er dan helemaal niemand bang voor een nare uitslag i.p.v de test zelf?

Ik vind de test onprettig. Maar zolang het geen biopsie is overleef ik het wel. Maar i.v.m zeer onrustige cellen mag ik ieder half jaar en ik zit daarna echt harder op mijn nagels te bijten dan ervoor, hoor. Iedere keer de angst voor een slechte uitslag is voor mij slopender dan het feit dat ik 'weer mag'.

Ik heb dat nu wel een beetje. Het idee dat dit de 1e keer is in bijna 30jaar vind ik best spannend.
Stel nou dat er -ik noem maar wat- de laatste 5 jaar "foute" cellen zich zijn gaan ontwikkelen.
Of dat de 1e test toch iets aangeeft, zit je toch even in de rads. Ook al blijkt na verder onderzoek bij de gynaecoloog alles toch goed te zijn. Brr, geen gezonde spanningen :n

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 18:37

Palmera schreef:

Ik vind de test onprettig. Maar zolang het geen biopsie is overleef ik het wel. Maar i.v.m zeer onrustige cellen mag ik ieder half jaar en ik zit daarna echt harder op mijn nagels te bijten dan ervoor, hoor. Iedere keer de angst voor een slechte uitslag is voor mij slopender dan het feit dat ik 'weer mag'.

Toen ik er heen ging zag ik eerder tegen de test op dan tegen de uitslag, want "ik ben nog maar 25 en er is toch niks aan de hand". Dat was even een misvatting. Ik wacht nog steeds op de uitslag van het verdere onderzoek.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 18:43

PreciousViva schreef:
Palmera schreef:

Toen ik er heen ging zag ik eerder tegen de test op dan tegen de uitslag, want "ik ben nog maar 25 en er is toch niks aan de hand". Dat was even een misvatting. Ik wacht nog steeds op de uitslag van het verdere onderzoek.

:(:) Ik had het op mijn 33ste ook niet verwacht. Ik dacht altijd dat dat soort dingen voor "oude vrouwen" waren.

Dat is dus gelijk de reden dat ik erop hamer dat iedereen gaat. Ook al vind je het eng, ook al is het onprettig, gewoon gaan. Het is zó belangrijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 18:49

Ja mag jij de zelftest doen? Mazzel!

Ik kreeg vorig jaar de 2e uitnodiging voor mijn 35e...een paar weken na mijn bevalling terwijl het hele spul door de binnenwaartse hechtingen zodanig gemangeld was dat het hele spul een jaar later nog steeds erg oncomfortabel aanvoelde...no way dat ze daar die eendenbek in gaan lopen protten.

Ik wacht wel op die zelftest :j Kun je ook gewoon online kopen trouwens en hij schijnt toch wel heel betrouwbaar te zijn :)

Ik neem ook aan dat het wel blijkt als je het niet goed zou doen, dat je dat dan te zien krijgt zodat je het opnieuw kan doen ofzo? :)

Maar die eerste keer met 30 jaar was behalve een vervelende genante situatie (niemand heeft wat tussen je benen te zoeken vind ik) niks bijzonders hoor, hoef je in principe echt niet bang voor te zijn en mocht je daar liggen en het toch niet willen, ben je niemand iets verschuldigd: van tafel af, broek aan en wegwezen :j

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 00:27

PreciousViva schreef:
Palmera schreef:

Ik mag binnenkort ook naar de Gyn, met de nadruk op mag want de dokter vond de doorverwijzing niet perse nodig. Nouja, ik heb wel klachten waarmee ik toch écht wel wil weten wat de oorzaak is. De dokter kon niet echt wat vinden, had een bepaalde verklaring maar hij was er zelf ook niet zo zeker van had ik het idee.

Heb wel eens baarmoederhalskanker (of voorstadia daarvan) genoemd maar die kans vond hij theoretisch erg klein omdat ik 24 ben. Tsja... kans kan klein zijn maar dat betekent toch niet dat het niet onderzocht hoeft te worden :') blij dat ik nu naar de Gyn ga, maar die uitslag ga ik ook heel spannend vinden. Het onderzoek zelf niet.

Maarja, ik probeer maar zo te denken; mocht er idd wat aan de hand zijn, dan kan ik me wel druk gaan maken of dat zo is, maar dat verandert de situatie toch niet. Dus maar gewoon geduldig afwachten tot 26 mei en daarna nog afwachten tot de uitslag := (nagelbijter in dit geval :P )

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 21:20

Volgende week "mag" ik ook weer. -O- Maar inderdaad: toch wel een belangrijk onderzoek, lijkt me, dus ik zal er weer braaf heen gaan.

verootjoo

Re: Sjipz... Bevolkingsonderzoek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 22:19

Alsof we t over de duvel hebben komt die envelop ineens op de mat... Maar ik ben zwanger dus dan moet ie uitgesteld worden :P

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 22:26

Over 3 dgn ben ik ook weer de klos... en heb een nieuwe gynacoloog uitgezocht was die andere zat....

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 15:31

Ik heb vandaag de verdere resultaten van het onderzoek gehad. Test voor het HPV virus was negatief *\o/*

Nu moet ik over een jaar terug voor een nieuw uitstrijkje.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 15:32

PreciousViva schreef:
Ik heb vandaag de verdere resultaten van het onderzoek gehad. Test voor het HPV virus was negatief *\o/*

*\o/* goed nieuws!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 15:41

Ik heb hem pas gehad, niks aan het handje gewoon ervoor gaan. Jouw poes is niet de eerste poes die ze zien.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 15:42

Als 57 jarige heb ik vaak met dit bijltje te maken gehad. Niet alleen veel van dit soortonderzoeken gehad, maar ook met kinderen krijgen is tijdens de bevalling "het onderkantje" toch wel algemeen gebied. Daarnaast heb ik ook nog jaren als doktersassistente gewerkt en geassisteerd bij allerlei vaginale onderzoeken bij de HA.

Inderdaad vraag om een kleinere eendenbek. Dat is een goed advies.
Probeer te ontspannen en pers eventueel een heel klein beetje als het speculum in je vagina gaat. Het kan zijn dat je arts dat vanzelf aangeeft. Door een beetje mee te persen opent de vagina zich wat.

Je gêne begrijp ik. Bij mij is die gêne overgegaan nadat ik veel geassisteerd heb. Vagina's zijn totaal verschillend zoals neuzen en oren dat ook zijn. Was echt een verrassing voor me. Ik heb nog nooit één vagina gezien die niet prachtig was. Laat staan een vagina gezien waar iets aan zou mankeren. Je hebt kleine vagina's wat grotere en groot, met kleine, middel of grote schaamlippen en allerlei variaties erbij.
Ik heb bij verschillende artsen gewerkt en echt nog nooit meegemaakt dat er ook maar één opmerking over gemaakt werd tijdens of na het onderzoek. Nog nooit!
Voor een arts is dit onderzoek hetzelfde als in je keel kijken, je hart luisteren etc. Ze doen het zo vaak.

Een uitstrijkje hoort niet zeer te doen! Misschien dat je heel vaag iets voelt in de verte, maar pijn hoort er niet bij, dus dat gewoon aangeven. Dat kan iets betekenen. Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt. En niet bij mezelf en niet bij andere vrouwen dat het pijn doet.

Succes! Geloof me het gaat echt wennen. Vroeger was ik ook als de dood voor dat onderzoek. Dus ik begrijp je heel erg goed.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-16 15:57

PreciousViva schreef:

Jeej heerlijk die opluchting!! Gefeliciteerd *\o/*

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 11:15

Vanmiddag om 13.50uur heb ik een afspraak.
Begint behoorlijk te kriebelen %) de hele tijd zit ik te denken, om 14.00uur ben ik er vanaf 8)7

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 13:14

Ik mag om half 4 voor een inwendige echo om naar mijn eitjes te laten kijken. Dus ik leef met je mee vandaag. Komt helemaal goed!!

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 14:22

rockwitch schreef:
Ik mag om half 4 voor een inwendige echo om naar mijn eitjes te laten kijken. Dus ik leef met je mee vandaag. Komt helemaal goed!!

YES! Ik heb het achter de rug *\o/*
Ben gewoon trots op mezelf dat ik het heb gedaan :o
Binnen 4weken uitslag op de mat.
Succes vanmiddag rockwitch! Inwendige echo lijkt mij ook een bijzonder onderzoekje als ik het zo mag noemen.

Ik wil iedereen heel erg bedanken voor alle tips en goede raad! Heb ik echt wat aan gehad :j _/-\o_
Je loopt inderdaad achteraf naar buiten met het idee, was dit het nou? :D

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 14:28

Fijn dat je bent gegaan! Ik ben 22 en heb nu al een uitstrijkje en een inwendige echo gehad. Vond het uiteindelijk best meevallen. Meer een vervelend gevoel dan pijn :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:08

Ik heb de oproep weggegooid en mijn huisarts heeft me uit het systeem gehaald. De kans op een auto-ongeluk is altijd nog groter dan kanker in je baarmoeder.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:10

Ianrowan2009 schreef:
rockwitch schreef:

YES! Ik heb het achter de rug *\o/*
Ben gewoon trots op mezelf dat ik het heb gedaan :o
Binnen 4weken uitslag op de mat.
Succes vanmiddag rockwitch! Inwendige echo lijkt mij ook een bijzonder onderzoekje als ik het zo mag noemen.

Ik wil iedereen heel erg bedanken voor alle tips en goede raad! Heb ik echt wat aan gehad :j _/-\o_
Je loopt inderdaad achteraf naar buiten met het idee, was dit het nou? :D

*\o/* Goed gedaan hoor!

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:10

Arabesk schreef:
Ik heb de oproep weggegooid en mijn huisarts heeft me uit het systeem gehaald. De kans op een auto-ongeluk is altijd nog groter dan kanker in je baarmoeder.

Oh dan doe je zeker ook geen gordel om? Want de kans dat de autorit goed gaat is groter dan dat je een ongeluk krijgt.

Ts, fijn topic. Ik hoef gelukkig pas over drie jaar. Heb nog even om me mentaal voor te bereiden, maar ik zou er nu al tegenop zien. Goed om te lezen dat het jou mee viel!

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:14

Ik moet altijd denken als ik hier iets over lees aan het verhaal dat een collega mij vroeger vertelde. Dat was in de tijd dat het in was om met uitgaan wat glitter make-up op te doen (eind jaren 90). Zij had dat op gehad en haar moeder moest de volgende dag voor een uitstrijkje. Ze dacht voor ze ging, ik zal er nog snel even met een washandje overheen gaan en pakte een nat washandje dat op de wastafel lag. Jaja, je raadt al wie daarvoor haar gezicht daarmee had schoongemaakt.
De huisarts zei bij het maken van het uitstrijkje "zo, dat ziet er feestelijk uit".

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:16

Hihi :))

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:18

Bloodymary schreef:
Ik moet altijd denken als ik hier iets over lees aan het verhaal dat een collega mij vroeger vertelde. Dat was in de tijd dat het in was om met uitgaan wat glitter make-up op te doen (eind jaren 90). Zij had dat op gehad en haar moeder moest de volgende dag voor een uitstrijkje. Ze dacht voor ze ging, ik zal er nog snel even met een washandje overheen gaan en pakte een nat washandje dat op de wastafel lag. Jaja, je raadt al wie daarvoor haar gezicht daarmee had schoongemaakt.
De huisarts zei bij het maken van het uitstrijkje "zo, dat ziet er feestelijk uit".

Dat is een broodje aap die al jaren rondgaat :P

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:23

Kwanyin schreef:
Bloodymary schreef:

Dat is een broodje aap die al jaren rondgaat :P

Denk je? Zij (de dochter die bij mij werkte) vertelde het toen wel heel overtuigend. En het waren er ook wel types voor om dat mee te maken. Het is ook al zo lang geleden. Misschien zijn zij wel de grondleggers van dat verhaal! Daarna heb ik het ook nog wel eens met haar daar over gehad en kon toch niet opmaken dat ze het verzonnen had.