Eiceldonatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 10:59

snuffie123 schreef:
Sammie schreef:
Adoptie is niet meer zo zalig maken als 20 jaar terug. Het kost je minstens 10.000 euro en een aantal jaren. Je moet voldoen aan de waslijst aan eisen van de landen waaruit je wil adopteren. Dit zijn onder andere leeftijdsgrenzen (geen groter verschil dan 40 jaar bijv.), getrouwd zijn, vaak geen homostellen. Vervolgens verschillen per land de volgende eisen: Minimaal 3 weken tot wel 3 maanden aaneengesloten verblijven in het land waaruit je wil adopteren. Op eigen kosten! Je hele medische molen overhandigen aan het land waaruit je wil adopteren, je dient veelal een brief/documentenpakket aan te maken met daarin informatie over jezelf, waarom je wil adopteren, bewijs dat je zelf geen kinderen kunt krijgen, incl kwakje. Dat wordt nog eens beoordeeld. Daarnaast dien je aan te geven wat je levensovertuiging is, een boekwerk van jezelf gaat naar de moeder die afstaat en zij beslist wie haar kind krijgt. (op basis van je levensovertuiging en je boekwerk). Meer dan eens kom je overeen dat je om de x tijd foto's en een voortgangsrapport schrijft die naar de moeder gaat. Bij een gesloten adoptie geldt dat niet. Je krijgt meestal voorrang als je een kind met een beperking adopteert en als je al een aantal adopteerde kinderen hebt dan ben je bij nummer zoveel verplicht om een kind met een beperking te nemen.

In veel landen waar vanuit je kunt adopteren worden moeders-to-be geronseld om hun kind af te staan, het levert geld op. Er zijn zelfs situaties waarbij vrouwen dan wel gepusht worden dan wel vrijwillig om zwanger te worden om het af te staan, want dan hebben ze geld. En het kind een 'goede' toekomst.

Het is gewoon een ordinaire kinderhandel geworden. Er valt immers veel geld te verdienen.

Ik weet dat het veel geld en tijd kost, maar als je zo'n grote kinderwens hebt, dan vind ik dat je ook wel wat geduld mag hebben. Het is ook niet niks.

Ik heb het een heel aantal keren van dichtbij meegemaakt en al die eisen zijn streng, maar echt vaak geen heel rare eisen. Daar kan een gemiddeld stel vaak prima aan voldoen.

En je hoeft er niet voor te kiezen om foto's e.d. naar de ouders toe te sturen. Bij mij in de omgeving gebeurd dat in de meeste gevallen ook niet. Mijn neefje (geadopteerd) gaat soms wel eens naar zijn opa toe, maar daar hebben mijn oom en tante zelf voor gekozen.

Kind met beperking hoeft ook niet. Je hebt gewoon geduld nodig. Het is niet een hamster die je even bij de dierenwinkel koopt. Zwanger worden kost bij veel mensen ook wel een tijd. Soms ook jaren.

In de tijd die het kost kan je sparen. Kind zelf kost ook een hoop geld als het er eenmaal is.

Ik weet niet precies hoe het zit met de mensenhandel, maar zou wel graag een bron willen daarvan als je die hebt. Ik wil later namelijk sowieso serieus overwegen een kindje te adopteren.

Vaak proberen stellen al jaren om zwanger te worden.
Daarbij 10.000 euro heb je ook niet zomaar bij elkaar. En dan nog de wachtlijsten dus om dan maar te zeggen dat ze even geduld moeten hebben .....

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 11:08

Sammie schreef:
rainbow8 schreef:
Voor degene die het overwegen.. Je kan toch ook een paar van je eigen eitjes in laten vriezen voor jezelf.. Als je na de procedure onvruchtbaar bent geworden.. Dan heb je toch nog je eigen eitjes waarvan je mama kan worden.. Zie het probleem niet..

Je ziet het probleem niet? Je gaat voor een ander, met een prodecure waarvan je hoopt dat de eicellen blijven zitten en een baby worden (want dat is ook niet zomaar gezegd) een berg met troep inspuiten wat helemaal niet gezond is voor je lijf, waar je lichamelijk en emotioneel een wrak van kan worden om doodleuk te zeggen spuit maar wat extra troep met mogelijk een grotere kans op onvruchtbaarheid, maar dan heb ik 5 eitjes iig nog voor mijzelf. Dat die 5 eitjes mogelijk allemaal niet blijven zitten en dat dan de voorraad 'op' neem ik dan maar voor lief. Jij onvruchtbaar en kindloos, maar een ander dolblij... Ik zie het probleem eerlijk gezegd wel...

Er zijn best nog behoorlijk wat vrouwen die voor zichzelf de eitjes vast invriezen voor later en dat zijn er ook geen 5, maar meer.. Helaas ben uk te oud anders had ik het wel gedaan.. Heb zelf nooit een kinderwens gehad, maar heb er wel 2.. Deze 2 waren een geluk bij een ongeluk.. Kon niet zwanger worden, maar wilde wel van m'n buikpijn af, dus 2 keer geopereerd.. Kon nog niet zwanger worden en 5 maanden na laatste operatie toch zwanger van m'n dochter..

Sammie

Re: Eiceldonatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 11:11

Om hoeveel vrouwen gaat het dan?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 11:14

Volgens mij zijn dat voornamelijk vrouwen die geen keuze hebben maar onvruchtbaar worden door een bekende oorzaak.
Niet omdat ze vrijwillig eicellen willen afstaan...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 11:20

Dat is dan al een hele andere situatie.. Dan heb je al te maken met een beperkte voorraad wat je laat wegzetten.

Ik ken een 'onvruchtbaar' stel dat via IVF nog een (1) eicel overhadden. Daarvan is gevraagd wat ze wilden. Dat konden ze ingevroren laten, gebruiken of gebruiken voor iets anders. Het is dat laatste geworden. Ze had zwangerschappen en bevallingen van hel gehad, dus hun gezin was compleet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 12:13

Lijkt mij niet makkelijk als er over 16 jaar een tiener voor je deur staat , net als de hormonen in je lijf spuiten dan zoek ik paar weken dekking ergens in de kelder waar niemand is

Zelf ben ik bijna 24 , maar kinderen wil ik niet. Zo opzich de lasten vallen mee maar of ik het ooit overwegen zou...

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 12:21

adoptie...tja ze moeten je maar willen als adoptie ouders.

Die eisen die ze stellen zijn imo soms idioot. Ieder "tokkie"in Nederland kan 8 kinderen op de wereld zetten en verwaarlozen maar als je een kind wilt adopteren.

Ikzelf zou bv al nooit een adoptie kindje kunnen krijgen...waarom...omdat ik niet gezond ben (heb zelf een orgaan nodig) en dan sta je al onderaan de lijst.....

Ben ik daardoor een slechtere moeder? weet wel zeker van niet.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 12:25

Waarom is dat 'kind voor je deur' zo'n issue? Het is jouw kind niet, jouw verantwoordelijkheid niet, het enige dat zou kunnen is dat er vragen komen over ziektes ed. Je hoeft dat kind niet te leren kennen, niet mee om te gaan, niet voor te betalen? Het is helemaal niet gezegd dat het kind in kwestie uberhaupt contact wil en dus voor de deur staat....

Dat je het traject fysiek te zwaar vind, kan ik goed begrijpen. Het lijkt mij ook heel zwaar. Maar dat kind voor je deur als enige reden vind ik echt onzin.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 12:28

Ik zou geen kind voor mijn deur hebben omdat ik weet dat dat mij in een emotionele tweestrijd gaat zetten. Ik vind dat zo'n kind recht heeft om zijn "roots" te leren kennen maar aan de andere kant heb ik bewust gekozen om geen kinderen te krijgen. Dan zou ik dus in een enorme tweestrijd zitten. Zijn mijn emotionele belangen belangrijker dan die van het kind of andersom?

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 12:31

Nee absoluut niet. Dat zegt ook niemand, alleen de meeste hier doen alsof het een vaststaand feit is dat dat kind voor je deur staat na 16 jaar.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 12:31

djuulsie schreef:
Waarom is dat 'kind voor je deur' zo'n issue? Het is jouw kind niet, jouw verantwoordelijkheid niet, het enige dat zou kunnen is dat er vragen komen over ziektes ed. Je hoeft dat kind niet te leren kennen, niet mee om te gaan, niet voor te betalen? Het is helemaal niet gezegd dat het kind in kwestie uberhaupt contact wil en dus voor de deur staat..

Ik raad je aan een paar afleveringen van Spoorloos te bekijken... Het is wel erg klinisch om te melden dat er alleen maar vragen komen over ziektes en dat je verder het kind niet hoeft te leren kennen of om te gaan. Het hele financiële aspect komt daar niet eens bij kijken.. Alhoewel die koekebakkers er ook zijn natuurlijk, maar dan ben je imo wel ver heen :=

Verder is het idd wel zo dat het ook best kan zijn er er nooit of pas veel later een kind op de stoep staat, maar het blijft wel een factor om rekening mee te houden. Of niet.. dat is per persoon verschillend.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 12:42

Ik heb een adoptie nichtje, en het hele circus van dichtbij mee gemaakt. Een aantal hier denken er wel erg makkelijk over. Je adopteert niet "even" een kind.
Mijn zwager en schoonzus zijn niet gelovig, daardoor vielen al heel veel landen af. Daarnaast heeft mijn zwager een dwarslaesie, en kon daardoor niet bijv even naar China om een kindje te halen. Daardoor vielen er weer heel veel landen af en bleven alleen etheopie en zuid Korea over. Twéé landen! Terwijl zoals hier genoemd wordt, elke tokkie een kind op de wereld mag zetten....
Je wordt helemaal doorgelicht, en als bijv je broer een strafblad heeft (wat niks over jou zegt) brengt dat het recht op adoptie in gevaar...

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 13:24

Wij zouden al niet in aanmerking gekomen zijn omdat mijn vriend vroeger een hersenbloeding heeft gehad en daardoor epilepsie heeft.
Dan komt nog het financieel aspect.
10 000 euro voor een adoptie is nog aan de goedkope kant, het kan oplopen tot 40 000 euro. Ik krijg dan het gevoel dat je een kind "koopt".

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 13:26

quera schreef:
Mars schreef:
Nee, daar zou ik nooit aan beginnen. Ik heb zelf absoluut geen kinderwens, niet alleen omdat ik niks met kinderen heb maar ook omdat ik de wereld al vol genoeg vind. Dus ik ga er niet aan meewerken om anderen zich dan wel te laten voortplanten.
Er wordt imo al veel te ver doorgeschoten om koste wat het kost mensen zwanger te laten raken, terwijl het lichaam van de vrouw meermaals te kennen heeft gegeven daar niet geschikt voor te zijn. Het is ook nogal wat om te vragen van een andere vrouw... De hormonen, de ingreep en dan ook nog eens het gegeven dat het niet anoniem is. Allemaal ten koste van jouw wens, is dat niet een beetje te gek?

Niemand verplicht je het toch ook? Het blijft je eigen keus.

Dat is een gemakkelijke reactie, maar geen antwoord op mijn vraag. De vraag was niet of de donor wel of niet zelf een keus heeft maar of je als ontvangster zoiets wel mag vragen/verlangen van een ander. Wetende welk traject en risico eraan kleeft. Ik zou het niet kunnen, mijn eigen wens boven de gezondheid van een ander plaatsen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 13:30

Ik denk dat je dat vanuit een ander perspectief zou moeten zien. Immers voor je doneert heb je zelf al de afweging gemaakt om het wel of niet te doen. Dan hoeft de ontvanger zich daar niet druk over te gaan maken, want die beslissing is al lang en breed gemaakt.

Wat jij aanhaalt is natuurlijk wel van toepassing als je een familie of vriendin rechtstreeks benaderd om 'jou' te helpen. Dan is het een een-tweetje.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 02-05-16 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 13:30

Bovendien worden er voor adoptie steeds meer kinderen ontvoerd om aan de adoptiefvraag te voldoen en is er een grote kans dat kindjes last krijgen van hechtingsproblemathiek.

Wij wilden graag adopteren maar zien hier dus vanaf.

Mijn neefje en nichtje zijn trouwens via een donor 'gemaakt', nu beiden midden twintig en hebben totaal geen behoefte om de donor op te zoeken. Ze hebben 2 ouders, dat is genoeg. Ze voelen zich ook niet ontheemd of ontworteld.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 13:43

Adoptie vind ik een mooi iets. Maar vindt het echt naadje dat er zulke rare eisen aan zitten. Mensen die willen adopteren hebben hier echt over nagedacht. Maar de bureaucratie maakt het wel heel moeilijk om de droom werkelijkheid te maken.

Ik heb ook nooit het gevoel gehad om mijn biologische vader op te sporen. Mijn moeder weet wie het is. Ik zou niet eens weten hoe die er uit ziet

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 14:03

Ik vind het een erg mooi gebaar als iemand eicellen doneert. Het lijkt me namelijk best een pittig traject.
Ik heb eigenlijk nooit nagedacht om eventueel eicellen te doneren, waarschijnlijk omdat ik er nooit zoveel over heb gehoord.

Nu zou het niet meer kunnen. Ik ben nu 35 en ruim 30 weken zwanger van ons 3e kindje. 2 Maanden na de uitgerekende datum wordt ik 36.

Heel veel sterkte en succes in jullie traject, TS.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 14:14

verootjoo schreef:
Volgens mij zijn dat voornamelijk vrouwen die geen keuze hebben maar onvruchtbaar worden door een bekende oorzaak.

Gebeurd bij vrouwen met kanker toch wel? Aangezien de bestraling de eitjes kapot maakt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 14:19

Ik vind het eerlijk gezegd wel een beetje hypocriet dat mensen zeggen dat je de natuur z'n gang moet laten gaan maar dat men wel operaties ondergaat of medicijnen inneemt bij ziektes. Dat is dan toch ook niet de natuur z'n gang laten gaan :o ?

Anyway, de hormonen zouden mij ook tegenhouden alhoewel 2 à 3 weken natuurlijk maar peanuts is, laten we wel wezen. Het feit dat er met 16 jaar een kind op de stoep zou kunnen staan, zou me niet tegenhouden. Volgens mij valt dat oogsten van eicellen nog wel mee hoor. Ik heb het nu twee keer van dichtbij meegemaakt en qua risico's in NL ziekenhuizen is het niet zo erg als dat er nu in sommige posts gesteld wordt volgens mij :o.
Laatst bijgewerkt door Sees op 02-05-16 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Escamilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 14:20

Ik zou dit later echt wel een keer willen doen! Iedereen verdient het om kinderen te kunnen krijgen. Zou alleen nog wel even moeten wachten aangezien ik 16 jaar ben

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 14:24

Marjoow schreef:
verootjoo schreef:

Gebeurd bij vrouwen met kanker toch wel? Aangezien de bestraling de eitjes kapot maakt.

Ja dan is de bestraling de bekende oorzaak ;)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 14:30

Sees schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd wel een beetje hypocriet dat mensen zeggen dat je de natuur z'n gang moet laten gaan maar dat men wel operaties ondergaat of medicijnen inneemt bij ziektes. Dat is dan toch ook niet de natuur z'n gang laten gaan :o ?

Anyway, de hormonen zouden mij ook tegenhouden alhoewel 2 à 3 weken natuurlijk maar peanuts is, laten we wel wezen. Het feit dat er met 16 jaar een kind op de stoep zou kunnen staan, zou me niet tegenhouden. Volgens mij valt dat eiceldonatie nog wel mee hoor. Ik heb het nu twee keer van dichtbij meegemaakt en qua risico's in NL ziekenhuizen is het niet zo erg als dat er nu in sommige posts gesteld wordt.

Dat is inderdaad zo, elke medische handeling heeft risico's, ook bv je tand laten trekken. Je moet alles in perspectief bekijken.
In nederland en Belgie is alles zo strikt gereglementeerd dat er geen toestanden kunnen gebeuren zoals waar ze eerder in dit topic over spraken.
Is geen eerlijke info hierover.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 14:37

chanel1985 schreef:
Wij zouden al niet in aanmerking gekomen zijn omdat mijn vriend vroeger een hersenbloeding heeft gehad en daardoor epilepsie heeft.
Dan komt nog het financieel aspect.
10 000 euro voor een adoptie is nog aan de goedkope kant, het kan oplopen tot 40 000 euro. Ik krijg dan het gevoel dat je een kind "koopt".

IVF en eicellen gedoneerd krijgen is ook niet gratis.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 14:39

Nee, maar dat kost geen 40 000 euro per keer.
Als ik mijn icsi behandeling zelf had moeten betalen, zou dat iets rond 3000 euro geweest zijn, is in een andere orde dan dat je pakt een gemiddelde van 20 000 euro per kind dat je adopteert kwijt bent.