Net begonnen met hardlopen, ik zoek medestanders!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:20

Hoi allemaal, ik kom ook graag binnen rollen :D

Ik volg ook het hardloop topic maar zoals Bienotje in de OP al zegt zitten daar overwegend gevorderde lopers, dat drukt me nog wel eens met mn neus op de feiten dat ik nog een heeeeele lange weg te gaan heb.

Voorheen wel eens een poging gedaan maar kreeg dan na een paar lessen last van mn knieen. Een maand of 2 geleden naar een hardloopspeciaalzaak geweest. Loopanalyse en alles laten uitvoeren. Helaas niet zo'n groot budget maar is echt top opgelost door neutrale schoenen uit de sale met corrigerende zooltjes.

Nu zit ik in week 7 van de 12 van het schema dat ik van de winkel heb meegekregen. Ik moet komende week 3x lopen. les 1 en 3 is 7/2/7/2/7/2, de 2 min is dan wandelen. les 2 is 8/3/8/3/8/3. Ik zie er steeds van tevoren best tegenop maar als ik dan aan het lopen ben best trots dat ik dit al red.

Inmiddels me ook ingeschreven voor mn eerste 'wedstrijd'. In juni ga ik een 4 Engelse Mijl lopen! Niet voor de tijd maar puur als kers op de taart dat ik het kán.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:21

Sani schreef:
Wat ik eigenlijk nog wel wil is zichtbaarheid/verlichting voor tijdens het lopen 's avonds.
Is dat ergens betaalbaar te vinden?
Wat gebruiken jullie daarvoor?

Wij hebben van die bandjes voor om je armen met led-verlichting. Gekocht bij de Lidl toen en reflecterende stukken in onze kleding.

Zoiets: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3 ... 123347.jpg

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:29

Selina schreef:
Sani schreef:
Wat ik eigenlijk nog wel wil is zichtbaarheid/verlichting voor tijdens het lopen 's avonds.

Wij hebben van die bandjes voor om je armen met led-verlichting. Gekocht bij de Lidl toen en reflecterende stukken in onze kleding.

Zoiets: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3 ... 123347.jpg

Die verkopen ze ook bij de action bij de fietsspulletjes.

Ik ben toch gaan lopen vandaag. Was alleen m'n schoenen kwijt :') dus gelopen op m'n hockeyschoenen, geen succes

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:37

Maanlicht schreef:
Hoi allemaal! Ik kom even snel binnenvallen om te zeggen dat jullie het vooral rustig moeten opbouwen. Ik heb dat zelf ondervonden, ik liep netjes via Evy maar toch is het bij mij helemaal fout gegaan. Kan al vanaf augustus niets, doordat ik toch te snel heb gelopen voor mijn lijf. Nu zit ik met voortdurende pijn. Ik hoop hier over een lange tijd een keer te kunnen plaatsen dat ik weer begonnen ben, maar voor nu wilde ik jullie alleen even waarschuwen! Ook als je denkt dat het heel goed gaat, of wanneer je al een paar maanden bezig bent, take it easy.

Ik heb niet het hele topic gelezen want daarvoor gaat het te hard, maar ik wil wel dit advies van Maanlicht even herhalen!

Conditie opbouwen gaat veel sneller dan het opbouwen van pezen en gewrichten. Vooral als je al conditie meeneemt van een sport waarbij de knieën e.d. veel minder belast worden (zwemmen, wielrennen enz). Richtlijn is om de afstand die je per keer loopt met hooguit één km per week te verhogen. Dat is bij vaker trainen, zeg 3x in de week. Train je minder dan minder snel opbouwen, train je meer dan helemaal opletten dat je lijf voldoende tijd krijgt voor herstel en opbouw!!

Veel succes allemaal +:)+

Nikkii026

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 21:54

Cynthia82 schreef:
Tijdens het hardlopen denk ik alleen maar: Ik stop. Ik ren nooit meer. Ik fake wel een blessure, zodat ik die Ladiesrun kan afzeggen. Waarom doe ik dit? Daarom! Ik sterf. Stel je niet aan. Hé, een hardloper, goh die lijkt het wel leuk te vinden, dat kan toch niet. Ik stop. Ik doe het nooit meer. Nee, je loopt door.
En dat stopt pas als ik klaar ben en dan heb ik er ineens een goed gevoel over en heb ik zin in de volgende keer. Tot de volgende keer er is :+

Precies dit denk ik dus tijdens het rennen.. :+ of als "oude" mensen op hun gemakje langsrennen terwijl ik half dood ga.. je zou denken dat dat juist motiverend is, omdat zij het wel kunnen, maar voor mij niet.. :')

Ik ren ook op Nike's, geen idee welke, begonnen op m'n airmaxjes, omdat ik eerst wilde kijken of ik er wel mee doorging.. toch maar hardloopschoenen aangeschaft, wat een opluchting.. maar is wel uiteindelijk de bedoeling om echt goede nieuwe schoenen te gaan kopen en dan ook d.m.v. een filmpje, maar is nog maar even meer motivatie/conditie krijgen :+ :D

Mij is verteld dat Nike eigenlijk te zacht is om mee te lopen, of iets in die richting?

Ik heb die bandlampjes van de action en nog een echte hardloopband met run safe er op, ook van de action geloof ik.. Toen ik nog met m'n adidas vestje rende, deed ik 's avonds wel een hesje aan, maar heb nu een hardloopvest waar reflectie op zit :D

Bedoeling voor mij is morgen echt weer te gaan beginnen. :') Gebruik wel Endomondo, maar toch maar even runkeeper downloaden.

Meliaforever

Re: Net begonnen met hardlopen, ik zoek medestanders!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 22:07

Ik heb ook nikes. Nike air zoom odyssey om precies te zijn. :+ Ik hou wel van wat meer demping en mijn gewrichten ook. :')

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 22:27

Ik ben toevallig donderdag begonnen!
Helaas door een blessure weken helemaal niet kunnen sporten.
Sinds Januari was paardrijden mij echt teveel en loop ik al in het hoofd iets anders te moeten gaan doen.
Ik sporte hiervoor in de winter maar 4 uur per week. Vooral zaalvoetbal en sport op school (vrij hoog niveau, niet vergelijkbaar met mijn vorige school in Nederland)
Mijn indeling is een beetje moeilijk omdat ik op internaat zit door de week.
Maar wat ik wil gaan doen
Maandag: niets
Dinsdag: sport op school
Woensdag: sport op school + zaalvoetbal
Donderdag: lopen op piste
Vrijdag: thuis lopen
Zaterdag of zondag: thuis lopen

Helaas hier in de heuvels een beetje moeilijk tijden te meten, maar op een vrij vlak rondje van 2km doe ik nu 6,04 min/km

Mijn doel is zo snel mogelijk 4,5km met 3,78 min/km (dus in 17 min. Uitlopen)
Ik weet niet of het realistisch is maar ik ga er gewoon vol voor!
Verder volg ik geen schema, maar gebruik ik de app runtastic.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 22:35

Sleeper wat een kul argument

Geen enkele beginner loopt in een half jaar de marathon

UhNee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 22:47

tita schreef:

Joh, doe effe lekker gezellig en reageer motiverend of gewoon helemaal niet. Beetje kinderachtig dit.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 22:54

Realistisch zijn.
Als je geen verstand hebt van lopen moet je niet zomaar dingen zeggen die niet waar zijn.

Als een marathon zo'n eitje was deed iedereen het wel.

Net als men denkt dat je de 7- heuvelloop wel even kan doen.
Hardlopen is een zeer gevoelige sport, en om blessures te voorkomen moet je verschillend trainen.
Bovendien, je spieren, pezen en banden zijn niet zo snel sterk dat je ff marathon kunt lopen.
Omdat je conditie in de 3e week trainen toe neemt, denk je vaak dat je al stukje kunt hardlopen maar je lichaam is niet op het zelfde niveau als je conditie.
Daarom gaan de training langzaam vooruit of je doet vaak een stap terug.
Echter in praktijk blijkt vaak dat de recreant geen stap terug doet, vaak boek je snel progressie in korte tijd en men wil dan vaak meer en sneller.
Dat is de kunst van hardlopen.....je zelf niet stuk lopen ......blessure-vrij blijven is bijna onmogelijk.
Bijna iedereen krijgt pijntjes al is het iets simpels als eeltpit, of een blaar.
Kunst is opbouw en afbouw, belasten en groeien in rust

Benangelique gaat haar training aanpassen. Zij denkt er iig goed over na. Over nadenken is al een goed punt.
Ik ben vrijwilliger geweest in Nijmegen met de loop en hij is echt pittig. Net als Egmond en een marathon.
Dit doe je gewoon niet in paar weken.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 23:03

Sani schreef:

Ik heb via een Online aanbieding lampjes van Bee Seen gekocht. Die zijn echt geniaal. Geven goed licht, ook op afstand goed zichtbaar. Verder reflectie in m'n jasje of anders een hesje aan. De action heeft ook van dat soort lampjes, zijn netjes. Alleen wel duidelijk verschil met de Bee Seen. Maar als je met straatverlichting loopt kan het prima.

Ik had ze gekocht met het idee om paardlief aan de hand mee te nemen met hardlopen. En dan ook netjes met lampjes& reflectie uit te dossen als " kerstboom" voor de veiligheid. Zover is het nog niet gekomen. Eerst zelf maar wat conditie kweken.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 23:15

Goedenavond
Ook ik kom hier even binnen vallen. Na een vervelende blessure die me bijna een half jaar heeft gekweld sinds vorige week weer rustig begonnen. Ik loop via het schema van evy.
Ademtechnisch kan ik bij les 5 of 6 beginnen. Maar om niet direct mn mensicus op hol te jagen begin ik weer rustig bij 1

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 23:40

Ik wil me ook graag melden! Ik ben nog nooit echt aan het hardlopen geweest, maar ga binnenkort beginnen! Heb al veel handige info gelezen hier. Hebben jullie ook nog tips voor welke app's goed begeleiden? Las al Evy en start to run. Ook lijkt het mij handig eerst goede schoen aanschaffen. Het is mijn bedoeling om op verharde en onverharde wegen/paden te gaan hardlopen. Welke schoenen zouden jullie mij hiervoor aanraden?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 01:24

tita schreef:

Als je in het vorige topic ook overal zo op reageerde snap ik wel dat dat dood gebloed is. Laat mensen lekker doelen stellen. Komen er vanzelf achter of het lukt of niet.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 01:26

SumSum schreef:
Ik wil me ook graag melden! Ik ben nog nooit echt aan het hardlopen geweest, maar ga binnenkort beginnen! Heb al veel handige info gelezen hier. Hebben jullie ook nog tips voor welke app's goed begeleiden? Las al Evy en start to run. Ook lijkt het mij handig eerst goede schoen aanschaffen. Het is mijn bedoeling om op verharde en onverharde wegen/paden te gaan hardlopen. Welke schoenen zouden jullie mij hiervoor aanraden?

Ik raad Renate aan. Voor 5 km staan 18 lessen. Heel afwisselend en leuke muziek. Qua schoenen vind ik asics het beste. Ligt ook maar net aan je budget maar de mijne zijn iedere euro waard.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 01:38

Hai! Mag ik mij ook melden? :D
Toen ik vorig jaar voetbalde was mijn conditie best wel goed en kon ik makkelijk de 90 minuten vol maken. Dit seizoen ben ik gaan keepen en dat merk ik wel in mijn conditie :+ heb 1 keer weer een wedstrijd gevoetbald en ik was na 25min al helemaal kapot.
Op dit moment train ik 3x per week en heb 1x wedstrijd.
Maandag is trainen we vaak conditie dus dan loop ik al lekker veel, dinsdag keeperstraining en donderdag een deel voetbal en een deel keepen. Ondanks dat ik zoveel train is mijn conditie echt poep atm. Ik wil dus vanaf vandaag beginnen met het verbeteren hier van! Lijkt me leuk om tips en trics uit te wisselen!!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 06:45

Welkom allemaal, wat ongelooflijk leuk zoveel in het zelfde schuitje en herkenning van beginnende recreanten :-)

Vooral het delen van jullie gedachten tijdens het lopen, herkenbaar! O:) komt het misschien toch nog goed met mij :D

Fijn om benadrukt te zien dat te hard van stapel lopen uit den boze is. Halverwege ben ik moe en doe niet te gek en dan aan het eind voel ik me niet al te afgemat en twijfel ik of ik mij er te makkelijk af maak. Niet te moeilijk over doen dus :-)

Het is wel erg makkelijk om ongenuanceerd de plannen van anderen te bekritiseren. Als je jezelf zo ervaren voelt is het de kunst om je ervaring/ kennis en motivatie juist met anderen te delen. Niet iedereen is daar even goed in denk ik trouwens ;-)

Lekker blijven of beginnen met trainen ieder die zich tot nu toe hier gemeld heeft hoor. Succes!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 07:29

Ik wil hier dolgraag mee blijven kletsen, maar het gaat wel heel hard en doordeweeks heb ik niet zo veel tijd, maar ik doe mijn best. Woensdag ga ik weer rennen (na 3 dagen rust) en dan wil ik of 5km en dan na iedere km 2min wandelen, of 3.5km, 500m wandelen en dan 1km. Ligt er een beetje aan hoe het aanvoelt.

Ik laat jullie uiteraard weten hoe het ging! Succes met lopen, meiden!

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 07:39

tita schreef:

Schat, ik ken meerdere mensen die dit gedaan hebben. Met een strak schema en ijzeren discipline. Dat jij het niet kan wil niet zeggen dat anderen dit ook niet kunnen.

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 07:44

SumSum schreef:

Er is volgens mij geen enkel type schoen wat je voor iemand kunt aanraden. Het beste is om gewoon te gaan passen. Ik ben naar runnersworld geweest en heb daar advies gehad. Mijn schoenen waren maar 120,- dus ook met analyse hoeft het allemaal niet zo duur te zijn. En ik zag zelfs dat ze bij decathlon al apparatuur daarvoor hebben staan.

Ik zou ook heel graag weer gaan rennen, maar door persoonlijke omstandigheden lukt dat nu even niet. Ik hoop vanaf mei weer te kunnen starten. Dan zou alles achter de rug moeten zijn. Ik ben ooit al gestart en gekomen tot 8-3-8-3-8 rennen. Dat ging best lekker. En toen ging ik verhuizen en is het in het water gevallen. Het is wel een fijne manier van je gedachten even op nul zetten. Ik loop met manlief, hij past zijn tempo aan op mij. En hij kletst dan lekker, ik loop alleen :')

Voor de lampjes is idd de action een goeie tip. Die hebben wij ook. Kleding komt hier bij decathlon vandaan, dat is niet zo duur allemaal, leuk voor de beginner. Veel succes allemaal. Ik lees en klets wel mee als dat mag, tot ik zelf weer kan rennen.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 08:37

ingedebruijn schreef:
Ik raad Renate aan. Voor 5 km staan 18 lessen. Heel afwisselend en leuke muziek. Qua schoenen vind ik asics het beste. Ligt ook maar net aan je budget maar de mijne zijn iedere euro waard.

Is 18 lessen niet heeeel snel om naar de 5km te gaan? Of loop je dan bv 1 les een week lang voor je verder gaat?

Evy vind ik al snel opbouwen. Nou liep ik destijds ook niet met goede schoenen moet ik zeggen.. Heb nu een schema gekregen van de hardloopwinkel waar ik geweest ben. Die begeleidt je naar 5km in 12 weken a 3 lessen per week. Dus 36 lessen. Dan schrik ik een beetje van 18 lessen :P

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 08:42

SumSum schreef:

Persoonlijk zou ik naar een speciaalzaak gaan als er eentje in de buurt zit voor je. Laat een loopanalyse doen en probeer vooral meer dan 1 model. Pas dan weet je welke voor jou het lekkerste zitten! Mocht je met een wat kleiner budget zitten maar wel correctie nodig hebben dan kan je vragen naar neutrale schoenen in bv opruiming en er dan corrigerende zolen in doen. Dit zat bij mij heerlijk en hierdoor was ik totaal maar 80 euro kwijt. Succes!!

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 08:44

Ik kom ook melden, heb ook vroeger wat meer gelopen, lang niet gedaan en nu ook terug begonnen. OOk voor meer conditie en hopelijk wat gewicht er af. Ben nu begonnen aan week 2 ondertussen van het 10 weken schema. So far, so good

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 08:46

Sani schreef:

Goed dat je daar om denkt! Ik heb reflecterende bandjes (Bie de Lidl niet duur) en een hesje van de Runners World.

Als je samen met iemand loopt is het trouwens belangrijk dat je allebei goed verlicht bent. Ik zie toch met regelmaat een duo/groepje hardlopers waarvan de helft niet zichtbaar is :n. Het lijkt dan of je in je eentje midden op de weg loopt en dus nog een eind opzij kan, als nét die ene automobilist je met een rotgang wil inhalen.

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 08:56

Ja ik meld me ook graag!
Ik ben ook begonnen sinds 3 weken, maar dan wel in een trainingsgroep. Zelf al zo vaak geprobeerd maar dan zwikte ik een keer door mijn enkel en had dan geen zin meer. Gelukkig zit er nu ook blessure begeleiding bij.

Wij lopen in 10 weken, 3x per week, dus 30 lessen naar de 5km.

Vorige week schoenen laten aanmeten, de saucony omni 14, omdat ik erg veel last heb van antipronatie. Zo erg zelfs dat ik nu last krijg ik m'n gewone schoenen omdat m'n hardloopschoenen me zo goed corrigeren