Bewust alleenstaand moeder worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 19:18

Kukkie schreef:
Ik werk in het onderwijs en zie vele soorten kinderen langs komen. Uit veel verschillende gezinnen.

Waar kinderen stuk van gaan zijn ouders die ze emotioneel verwaarlozen, ouders die in een vechtscheiding zitten en zich omwille van de kinderen toch niet in kunnen houden. Ook gaan kinderen stuk van labiele moeders en criminele vaders. En het ergst gaan ze stuk van bizarre verwennerij alsof het prinsjes en prinsesjes zijn die steeds door hun ouders gered horen te worden.

Geen enkel kind gaat stuk omdat het maar 1 ouder heeft, of twee vaders of twee moeders.

Natuurlijk is het voor due kinderen wel eens lastig. Opgroeien is topsport en er zijn altijd elementen in ieders leven om ontzettend ongelukkig van te worden. Dat hoort. Dat verwerken we na ons 25ste.
En hoe verwender, hoe moeilijker alles te verwerken is.

Mooi en goed beschreven! Een verwend kind heeft het inderdaad op oudere leeftijd vele malen moeilijker dan een één ouder kind. Als een kind maar een veilig thuis heeft waar het zichzelf kan zijn, dat is van veel meer waarde dan het perfecte plaatje van pa/ma/broertje/zusje!!!

kwita

Re: Bewust alleenstaand moeder worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 09:15

Als ik kijk naar ons gezin, het was zeker voor mijn moeder geen gemakkelijk huwelijk. En ik denk dat de vele ruzies en andere fratsen zeker een weerslag op mij hebben gehad, mijn broer werd er juist opstandig van en ik trok me terug en dacht vaak dat het mijn schuld was, achterlijk maar het was wel zo!
Mijn vader was een verwend groot kind en mijn moeder heeft veel dingen echt alleen moeten doen... en tja dan is het misschien wel beter dat je als kind gewoon een ouder hebt!, dan mis je wel die vervelende sfeer.
Mijn dochter is wel dol op haar vader en hij kan haar wel dingen geven die ik niet kan! en ik hoop voor haar dat hij ook niet vroeg wegvalt!
Mijn beste vriendin had gescheiden ouders en echt een super mama en zij is daar zeker niet minder van geworden, wel heeft ze wel eens gezegd dat ze de mannen dingen binnen het gezin miste bij haar thuis.
Ik denk dat je vooral naar jezelf moet kijken: kan ik het aan en wat heb ik het kind te bieden en dan gaat het niet om een hoog verwen gehalte.Ik denk dat kukie de spijker op zijn kop slaat!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 22:43

Wat ik vaak mis zijn de rechten van het kind. Veel mensen in dit topic vinden dat je naar jezelf moet kijken voor het beantwoorden van de vraag of het een goed idee is om als alleenstaande vrouw aan een kind te beginnen.
Daarmee mis je in mijn ogen totaal de rechten die het kind heeft. Daar wordt in allerlei gevallen ontzettend makkelijk overheen gestapt. En dan verdedigd met: je moet een kind niet teveel verwennen. Maar het hebben van bepaalde rechten en een rechtspositie heeft niets te maken met verwennen.
Het zou zo ontzettend fijn zijn als veel mensen met klapperende eierstokken of zaadleiders, daar eens fatsoenlijk over na zouden denken. Immers, het bereidt je voor op wat komen gaat, het gaat niet meer om jou, het gaat om je kind.

De reden dat ik deze harde reactie plaats? Ik kom uit een fijn gezin, mijn ouders hadden het heel goed met elkaar. Toen ik 15 was overleed mijn vader, de ouder waarmee ik het meest op één golflengte zat. Mijn moeder is sindsdien alleenstaande ouder geworden, ongewenst. Maar ze had wel dat enorme verantwoordelijkheidsgevoel. Ze heeft zichzelf de jaren daarna compleet weggecijferd voor mij en mijn zusje. Ze heeft héél hard gewerkt om ons de kansen te geven waar wij, in haar ogen, recht op hadden. Wij moesten vooral niet lijden onder het verlies van mijn vader, vond ze.
Mijn moeder is een fantastisch mens. Maar ze is wel vroeg oud. Of dat te maken heeft met het feit dat ze zichzelf compleet weggecijferd heeft na het overlijden van mijn vader? Geen idee.
Feit is wel, dat ze veel te hard gewerkt heeft. Voor ons.

En heel eerlijk: ik snap niet dat iemand daar bewust voor zou kiezen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 22:49

Wendy schreef:
Wat ik vaak mis zijn de rechten van het kind. Veel mensen in dit topic vinden dat je naar jezelf moet kijken voor het beantwoorden van de vraag of het een goed idee is om als alleenstaande vrouw aan een kind te beginnen.
Daarmee mis je in mijn ogen totaal de rechten die het kind heeft. Daar wordt in allerlei gevallen ontzettend makkelijk overheen gestapt. En dan verdedigd met: je moet een kind niet teveel verwennen. Maar het hebben van bepaalde rechten en een rechtspositie heeft niets te maken met verwennen.
Het zou zo ontzettend fijn zijn als veel mensen met klapperende eierstokken of zaadleiders, daar eens fatsoenlijk over na zouden denken. Immers, het bereidt je voor op wat komen gaat, het gaat niet meer om jou, het gaat om je kind.

De reden dat ik deze harde reactie plaats? Ik kom uit een fijn gezin, mijn ouders hadden het heel goed met elkaar. Toen ik 15 was overleed mijn vader, de ouder waarmee ik het meest op één golflengte zat. Mijn moeder is sindsdien alleenstaande ouder geworden, ongewenst. Maar ze had wel dat enorme verantwoordelijkheidsgevoel. Ze heeft zichzelf de jaren daarna compleet weggecijferd voor mij en mijn zusje. Ze heeft héél hard gewerkt om ons de kansen te geven waar wij, in haar ogen, recht op hadden. Wij moesten vooral niet lijden onder het verlies van mijn vader, vond ze.
Mijn moeder is een fantastisch mens. Maar ze is wel vroeg oud. Of dat te maken heeft met het feit dat ze zichzelf compleet weggecijferd heeft na het overlijden van mijn vader? Geen idee.

Duizendmaal amen. _/-\o_

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 22:54

Wendy schreef:

Maar is een twee-ouder gezin dan per se zaligmakend? Geeft het zekerheid?

ik zie heel veel mensen die imo (nog) geen kinderen hadden moeten krijgen. Maar dat zijn types die na 3 maanden al kinderen nemen, of vrouwen die kind nemen om een relatie te nemen, of met een zak van een man.

Dan persoonlijk liever iemand die er meerdere jaren bewust over nadenkt en zich goed voorbereid. Kinderen vragen er nooit zelf om om geboren te worden. Dus rechten van het kind, tsja, zijn die er voor dat een kind geboren wordt? Kinderen krijgen is altijd egoistisch, of je nou uit een perfect gezin komt of niet..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 07:32

Maar de situatie 2 ouders waarvan er 1 weg valt is sowieso niet te vergelijken...
Een bewust 1 ouder gezin is een 1 ouder gezin.
Een 2 ouder gezin waarbij er 1 wegvalt is een gezin met een trauma van de wegvallende ouder, gevolgd door de rouw om dat verlies en een pittig veranderende situatie waarbij je van het uitgangspunt(2 ouders) tegen wil en dank in een emotionele periode het opeens alleen moet gaan rooien met de kinderen .

Dat kun je gewoon niet vergelijken...

Tuurlijk moet je ook het welzijn van het toekomstge kind in het oog houden..
Maar je kunt ook met de beste intenties gewoon niet alle risico's dichttimmeren en ik denk niet dat een kind met een bewust 1 ouder gezin slechter af is dan met 2 ouders (algemeen genomen... er zijn me wat hersenloze papa's en mama's op de wereld)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 07:37

Wendy schreef:

Natuurlijk is opgroeien in een harmonieus twee ouder gezin, waarin papa en mama perfect op een lijn zitten en geboren opvoeders zijn en waar nooit problemen zijn of ruzie het allerbeste.
Maar hoeveel van deze perfecte gezinnen bestaan er? Overal is wel wat, elk huis heeft zijn kruis.
De rechten van een kind moet je altijd om denken mi, en toch worden er veel 'ondoordachte' kinderen geboren in twee ouder gezinnen waarvan iedereen bedenkt; die moeten echt geen kinderen hebben.
Waarom mag een alleenstaande wensmoeder die haar wens enorm goed overdenkt, die daarvoor een traject doorloopt met artsen en psychologen om te kijken of dit is wat ze wil en aankan haar wens niet vervullen? Ik weet zeker dat er veel kans op slagen is voor het kind bij zo'n ouder :) ik weet niet of er al cijfers zijn van bureau jeugdzorg bij hoeveel kinderen van BAM moeders de rechten van het kind geschonden wordt?

Bovendien is de keuze voor een kind ALTIJD egoïstisch, je gaat voor een kind omdat je dat als ouders zelf wilt, niet omdat het kind erom vraagt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 07:39

Ik denk niet dat een- of twee-oudergezinnen het punt zijn. Wel de vraag of het het waard is jezelf weg te cijferen voor je kind.

En die kans is ietsje groter wanneer je er alleen voor staat :).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 07:42

_San87_ schreef:
Ik denk niet dat een- of twee-oudergezinnen het punt zijn. Wel de vraag of het het waard is jezelf weg te cijferen voor je kind.

Waar denk je dat al die gesprekken door psycholoog en arts met potentiële BAM moeders over gaan :) die worden beter gescreend dan willekeurige ouders die denken 'ach, een kindje is wel leuk en hoort erbij'

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 07:43

verootjoo schreef:
_San87_ schreef:

Waar denk je dat al die gesprekken door psycholoog en arts met potentiële BAM moeders over gaan :) die worden beter gescreend dan willekeurige ouders die denken 'ach, een kindje is wel leuk en hoort erbij'
Weet ik veel. Ik verdiep me daar niet in. Ik leg slechts uit hoe ik de post van Wendy interpreteer.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 07:46

Of het je waard is(want in zijn algemeenheid kun je daar niets over zeggen denk ik)
Daar kan maar 1 persoon iets over zeggen...degene die cijferd.

Mij zou het me niet waard zijn... maar ik heb geen kinderwens... ik hoor van verschillende BAM/BOM moeder dat het het absoluut waard is... en degene die het het niet waard vinden... ik vermoed dat die zich niet hardop in het openbaar gaan uitspreken.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 07:53

_San87_ schreef:
verootjoo schreef:

Weet ik veel. Ik verdiep me daar niet in. Ik leg slechts uit hoe ik de post van Wendy interpreteer.

Die interpreteer je helemaal goed.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 08:05

Mijn kinderwens is ook heel groot.
Zo groot dat ik ook wel van vrienden heb gehoord waarom doe je het niet alleen, die donor heb je toch nodig (ben lesbisch)
Nu hoort bij mij bij die kinderwens ook wel echt de gezinswens dus zie ik dat echt niet voor me. Maar ik kan die keus wel heel goed snappen.
Nu heb ik gelukkig inmiddels de liefde van mijn leven ontmoet en gaan we volgend jaar trouwen. Dus alleen is niet meer aan de orde. Maar die donor zeker wel.
Ik zou je wel aanraden mocht je het wel via het ziekenhuis willen doen schrijf je snel in. De wachtlijst bij de meeste ziekenhuizen is twee jaar of meer.
Eerst al een wachtlijst voordat je überhaupt op gesprek mag komen (die was bij ons al een jaar)

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 08:55

Waarom zijn BAM beter gescreend? Ken ook meerdere (oa mijn moeder) die gewoon zelf een donor hebben gezocht? Niks geen ziekenhuis dat er aan te pas komt hoor?

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 08:56

Omdat er ook mensen zijn die geen bekende donor willen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:13

Laten we eens even stilstaan bij de betekenis van de afkorting BAM het woord bewust staat er in. Dus een BAM neemt bewust de keuze om alleenstaande moeder te worden en die keuze gaat echt niet over één nacht ijs.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:18

(Bedoel je nav mijn vraag?) Uiteraard begrijp ik wat hiermee bedoeld wordt. Mijn moeder was dus echt BAM, ruim 30 jaar geleden.. Niet van mij, maar van mijn broertje: ze wilde niet alleen met mij achterblijven. Dit gaat zeker niet over 1 nacht ijs, hier werden ook goede afspraken over gemaakt. Maar niet via het ziekenhuis/psychologen ed. Gewoon, zoals je ook met een partner praat over eventuele kinderen. Alleen dan in een andere vorm natuurlijk, want zij wou het alleen doen.

En zo ken ik nog iemand, die er nu inzit. Maar toch wel een vergelijkbare situatie.

Ik doelde dus vnl op deze post:
verootjoo schreef:

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:32

Het lijkt mij een pittige beslissing om voor alleenstaand moederschap te kiezen. Maar dat komt omdat ik na mijn zwangerschap 3 weken niets meer kon (teveel bloed verloren en daardoor voortdurend flauwvallen als ik alleen al naar de wc moest). Zonder hulp van mijn man en mijn moeder had ik het echt niet kunnen doen. :n Gelukkig is mijn situatie niet vanzelfsprekend, want mijn eigen moeder stond vrijwel direct na mijn geboorte de kamer weer te stofzuigen voordat er visite kwam. :+
Buiten het medische aspect hangt het inderdaad af van je vangnet. Een collegaatje van mij vond het heerlijk om alleenstaand moeder te zijn en had alles goed onder controle. Ze was dan ook al op een normale leeftijd (19 of 20 jaar) moeder geworden en kon - toen de kleine naar school ging - weer makkelijk aan een baan komen. Hoe ouder je wordt, hoe lastiger het voor veel vrouwen is om het nieuwe ritme aan te nemen en daarna weer een baan te vinden. Ik merkte het al toen ik (pas) 24 jaar was en moeder werd: parttime werken was bij mijn eigen baas niet meer mogelijk en derhalve volgde een ontslagregeling. Bij de volgende werkgever (ver onder mijn niveau, maar dat boeide me niet: als ik maar werk had) kon het wel, maar was het salaris aanzienlijk lager. Was ik eerst hoofdverdiener, kon ik toen (als ik niet getrouwd was) niet meer zelfstandig mijn huis betalen en had ik een noodwoning moeten aanvragen. Zelfs nu mijn zoon een puber is, ben ik blij dat ik mijn man nog om mij heen heb. We vullen elkaar perfect aan en zijn (buiten mijn ouders om, want van mijn schoonfamilie hoef ik niets te verwachten) elkaars vangnet als het om onze zoon gaat.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 10:48

Pittig topic met een pittig onderwerp. Goed dat je er zo bewust over nadenkt. Mijn keus zou het inderdaad niet zijn denk ik :o. Net zo goed als dat ik van mening ben dat je geen paard zou moeten nemen/hebben als je een bijrijder nodig hebt voor de tijd of de kosten, vind ik ook dat je geen kindje zou moeten krijgen als je afhankelijk bent van een niet betaald vangnet. Je belast de mensen om je heen namelijk wel zwaar. En natuurlijk doen ze dat (meestal) met liefde maar het is wèl een opgaaf.

En het (kan) is zo zwaar (zijn). Je kunt het nooit eens uit handen geven, je staat overal alleen voor.

Daarbij ben ik het er wel mee eens dat vaders anders zijn dan moeders. De rol van een vader is anders. Kinderen reageren anders op papa dan op mama. vaders doen ook 'anders' met en tegen hun kindjes. Dat kinderen met slechts één ouder niet beter weten ben ik het niet mee eens. Ze worden onherroepelijk geconfronteerd met vaderfiguren bij vriendjes, Opa en Oma etc. En sommige kinderen zullen misschien hier meer last van hebben dan andere kinderen.

Overigens ben ik inderdaad wel van mening dat een scheiding voor een kind veel traumatischer kan zijn dan opgroeien in een één ouder gezin vanaf het begin af aan.

Uiteraard kan de partner ook overlijden oid maar daar kies je niet bewust voor. Bewust alleenstaand ouder worden kies je wel voor.

Ik zou ook nooit stellen dat kindjes van ouders met dezelfde sexe het niet goed zouden hebben maar ik zie wèl van dichtbij hoe ze reageren op mannen (dit gaat dan inderdaad om een lesbisch stel).

En, maar dat is persoonlijk, ik zou een kindje niet 5 dagen in de week weg willen moeten brengen. Nu gaf jij aan dat je 3 dagen werkt dus dat valt nog wel mee (hoe doe je dat trouwens financieel, wij kwamen met z'n 2-en zonder kind al af en toe financieel niet lekker uit :D).

Hoe dan ook heb ik wel degelijk respect voor ouders die het in hun eentje moeten klaren hoor maar ik zou het niet aandurven denk ik. Veel sterkte met je keuze. Een onvervulde kinderwens is óók niet leuk...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 10:51

Sees schreef:
Pittig topic met een pittig onderwerp. Goed dat je er zo bewust over nadenkt. Mijn keus zou het inderdaad niet zijn denk ik . Net zo goed als dat ik van mening ben dat je geen paard zou moeten nemen/hebben als je een bijrijder nodig hebt voor de tijd of de kosten, vind ik ook dat je geen kindje zou moeten krijgen als je afhankelijk bent van een niet betaald vangnet. Je belast de mensen om je heen namelijk wel zwaar. En natuurlijk doen ze dat (meestal) met liefde maar het is wèl een opgaaf.

Dit is natuurlijk volkomen appels met peren vergelijken. Dat je een vangnet hebt wil niet zeggen dat je niet zonder kán. Natuurlijk kan je wel zonder, maar het is wel fijn dat áls je even iemand nodig hebt je wel mensen om je heen hebt die er dan voor je zijn. Dat vind ik heel wat anders dan jouw vergelijking met een betalende bijrijder omdat je anders je paard niet kunt betalen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:01

Nee vind ik niet Liselot ;) het komt op hetzelfde neer. Je moet het IMO alleen kúnnen zonder betaalde opvang. Dat betekent dat je het financieel zo voor elkaar moet hebben dat je (volledige) opvang kunt betalen en niet afhankelijk bent van ouders, familie e.d. om de kinderen op te vangen of naar school te brengen etc. Uiteraard is het fijn als familie wil opvangen maar ik ben wel van mening dat je wel zeker moet weten er niet van afhankelijk te moeten zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:07

Gelukkig is dat bij ons toch anders. Hier in de familie zorgen we allemaal voor elkaars kinderen. Omdat we dat nu eenmaal gewoon dóen voor elkaar. Komt geen betaalde opvang aan te pas en niemand voelt zich overbelast, maar vinden het geweldig om op elkaars kinderen te passen. Ik vind persoonlijk een familiaire opvang beter dan een betaalde, maar dat is persoonlijk.
Wij zijn dan wel allemaal twee ouder gezinnen en steunen toch op het vangnet. We hadden het vast ook wel gered zonder hun, maar nog nooit over nagedacht omdat het simpelweg niet nodig is. Maar voor alles is een oplossing en je kunt nu eenmaal niet zo ver in de toekomst kijken en alle risico's dichttimmeren.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:10

Waarom verbreed je je horizon niet, en ga je opzoek naar een alleenstaande vader? Kun je zijn kinderen een moeder bieden en zo je kinderwens vervullen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:12

Sees schreef:
Nee vind ik niet Liselot ;) het komt op hetzelfde neer. Je moet het IMO alleen kúnnen zonder betaalde opvang. Dat betekent dat je het financieel zo voor elkaar moet hebben dat je (volledige) opvang kunt betalen en niet afhankelijk bent van ouders, familie e.d. om de kinderen op te vangen of naar school te brengen etc. Uiteraard is het fijn als familie wil opvangen maar ik ben wel van mening dat je wel zeker moet weten er niet van afhankelijk te moeten zijn.

Mensen zijn kuddedieren en helemaal niet gebaat bij zoveel individualiteit. Mensen leven niet voor niks zo lang, vanuit evolutionair oogpunt baat de mens en haar kudde bij het hebben van opa's, oma's en tantes en ooms.

Dus als je er gebruik van kán maken en die mensen willen het zelf ook zie ik dat niet als struikelblok om nee te zeggen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:15

Verootje, ik zeg ook niet dat het niet goed is om opvang in de familie te regelen hè ;-). Ik zeg dat ik van mening ben dat je het ook zonder zou moeten kúnnen. Zowel financieel als qua tijd. Ik vind dat je niet afhankelijk moet zijn van familie. Dat is wat anders dan dat je niet met liefde op de kinderen van je broer oid past. Echter, de situatie van je familie kan veranderen waardoor je uit moet wijken naar betaalde opvang en ik vind dat je dat goed in je achterhoofd moet houden. Daarbij ben ik van mening dat je je kinderen ook niet 5 dagen in de week ergens anders heen moet brengen. Maar hey, mijn mening hè ;-).