Bij de tandarts... Hoe ging het bij jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Bij de tandarts... Hoe ging het bij jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:57

Lang leve de Oxazepam, Rockey! Ik krijg die ook wanneer ik een gehemelteprik moet bij de kaakchirug. Die rotprik is echt mijn grootste nachtmerrie :=
Maar na die pillen krijg ik er nog weinig van mee, hoor! Volgens manlief ben ik nog steeds aan het hyperventileren, maar ik kan het zelf niet meer herinneren :')

Succes!

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 08:03

Rockey? Heb je het overleefd....
Ik moet zo nog... 2e grote gaatje

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:27

yessss ik leef nog!! *\o/*

wow het is me alles mee gevallen! dat komt echt doordat ze een ander verdoving gebruikt hebben, en deze eindelijk wel zijn werk deed! :+ tuurlijk die spuitjes zijn niet fijn, maar dat is echt maar seconden werk.

ik heb eigenlijk niks van de wortelkanaal behandeling gemerkt, ze hebben 1 keer bij verdoofd, maar toen voelde ik eigenlijk al niet zo super veel. ik heb er wel 3 uur gelegen, maar goed het is nu achter de rug.

heb wel een iets dikkere wang, maar dat kan ook wel.

morgen ochtend moet ik terug, dan doen ze mijn 2 onder tanden, daar komen ook kronen op, dat is dan zo gebeurd, zie er nu ook niet meer zo tegen op.

en dan de 25e zijn de echte kronen klaar en kan ik er weer even tegen aan!

heb nu wel ibuprofen 600, paracetamol met codeine (best veel, dus ben beetje duf haha) en antibiotica kuurtje, dus last heb ik nu ook niet.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 19:22

Vanochtend heb ik mijn tanden gestookt met een houtje..
Plastic ragers passen niet...

Ik begon, like always, rechts boven achterin...
**KRAK** stoker gebroken.. okee.. haal ik eruit... muurvast ;(
Misschien helpt poetsen... nope...
Oke... floss? oliebol, net op... dan garen? Brak allemaal af...

Naar mn werk want ik ben deze week begonnen met een nieuwe baan. Laat komen staat niet netjes...
Eenmaal op mn werk aangekomen vriendelijk verzocht of ik naar de albert heijn kon voor draad. Tuurlijk, geen probleem.
Yes! Snel gehaald.. no way dat dat stukje eruit kwam... nog een keer met een stoker geprobeerd... auw... nu doet ie zeer... had hem er verder in geduwd.

Tandarts gebeld.. niet bereikbaar. Alleen voor spoed...
10 minuten in beraad met mezelf... ja het weekend staat voor de deur. Dan maar spoed.
'Kom direct maar want 09.50 is de enige plek die we nog hebben'.
Racen van den haag naar gouda. Op tijd en werd al opgewacht.

De tandarts is 10 minuten aan het kloten geweest, flossdraad haakje pincet... alles..
Uiteindelijk heeft hij het eruit gekregen. Ik schrok enorm want het was 1/3 stokje, zo groot... helemaal vol met bloed... good thing i went. Dat vond hij ook.
Heb er nog last van, ik had hem met het andere stokje in mijn vlees geduwd...

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 17:12

Auwwwwww...... 2 gaatjes in mijn gebitje... 1 hele kleine, en 1 grote (plus verdoving, sniks!) Nou loop ik rond met een rare rechterwang! ;(

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 19:37

Het is niet zozeer dat ik het vreselijk vind om naar de tandarts te gaan, maar ik vind mijn tandarts gewoon een verschrikkelijk persoon :')
Enorm veel praatjes, grote mond ( :+ ). Nee hoor, dan vond ik de kaakchirurg nog aardiger :')
Eigenlijk zou ik gewoon een nieuwe tandarts moeten zoeken waar het misschien wel mee klikt, maar voor die 1 a 2 keer in het jaar heb ik geen zin om daar moeite voor te doen haha _O-
Nog nooit gaatjes gehad, alleen 1 keer naar de kaakchirurg gemoeten i.v.m. een tand die niet door mijn tandvlees heen kwam, en daardoor dus 'gehengeld' moest worden :9

En die verdovingen in je gehemelte.. Daarbij voel ik met jullie mee := Wat een vervelende ** prikken :oo

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 13:38

Welke tandpasta hebben jullie?
Ik merk dat ik na de tandsteenverwijdering gewoon echt geirriteerde tandjes heb. Ze doen bijv. Pijn bij kou.
Tandplak zorgt voor caries, maar het vormt ook een soort beschermlaag. Maar ik wil nooit meer tandplak en doe mn best. Stokeren doe ik elke avond, evenals rageren en flossen. Dit op advies van de mondhygieniste.

Ik gebruik nu colgate tegen tandsteen en plak. 1 tot 2 maal in de week doe ik de voortandjes extra, ma het normale poetsen ( wat 6 minuten duurt wegens het anti tandsteen poetsen) met een anti smoke tandpasta. Ik flos etc dus elke avond voor het poetsen. Daarna listerine.

Maar het blijft gevoelig.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 13:47

Vumana89 schreef:
Vanochtend heb ik mijn tanden gestookt met een houtje..
Plastic ragers passen niet...

Ik begon, like always, rechts boven achterin...
**KRAK** stoker gebroken.. okee.. haal ik eruit... muurvast ;(
Misschien helpt poetsen... nope...
Oke... floss? oliebol, net op... dan garen? Brak allemaal af...

Naar mn werk want ik ben deze week begonnen met een nieuwe baan. Laat komen staat niet netjes...
Eenmaal op mn werk aangekomen vriendelijk verzocht of ik naar de albert heijn kon voor draad. Tuurlijk, geen probleem.
Yes! Snel gehaald.. no way dat dat stukje eruit kwam... nog een keer met een stoker geprobeerd... auw... nu doet ie zeer... had hem er verder in geduwd.

Tandarts gebeld.. niet bereikbaar. Alleen voor spoed...
10 minuten in beraad met mezelf... ja het weekend staat voor de deur. Dan maar spoed.
'Kom direct maar want 09.50 is de enige plek die we nog hebben'.
Racen van den haag naar gouda. Op tijd en werd al opgewacht.

De tandarts is 10 minuten aan het kloten geweest, flossdraad haakje pincet... alles..
Uiteindelijk heeft hij het eruit gekregen. Ik schrok enorm want het was 1/3 stokje, zo groot... helemaal vol met bloed... good thing i went. Dat vond hij ook.
Heb er nog last van, ik had hem met het andere stokje in mijn vlees geduwd...

Aiaiai, kippenvel op m'n armen...jakkes. Fijn dat je toch nog langs kon gaan, je moet er niet aan denken hoe dat er een paar dagen later geworden was :x

Ik poets al jaren met Oral B :) Bevalt goed, ik gebruik alleen niet de ProExpert want die vind ik vies :') Moet ook goed opletten om hem niet per ongeluk te kopen want de verpakkingen lijken wel op elkaar

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 13:53

Koop voor gevoelige tanden sensodyne en na het poetsen voor je gaat slapen gewoon even insmeren en laten zitten. Dat helpt als je het een paar dagen doet vaak wel..

Tandsteen heeft met diverse factoren te maken, tandpasta zal niet zo helpen.. heb je veel gaatjes of gevoelige tanden spoel dan ook 1 keer per dag met mondwater vooorzien van fluoride. Absoluut geen listirine en iets zonder alcohol. Bv sensodyne of elmex.

Verhalen genoeg omdat ik bij een tandarts-implatologie praktijk werk maar dat mag niet hihi.

Zelf ook geen fan maar het moet af en toe, niks ergers dan kiespijn!

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 14:00

Meest bijzondere was mijn nieuwe tandarts. Ik ben niet bang voor de tandarts, mijn oude tandarts die ik al heel m'n leven had ging met pensioen en een andere man nam de praktijk over.
Ik kwam voor t eerst bij hem op controle en hij deed alles zo zacht..?!
Nu denk ik achteraf dat mijn oude tandarts dus zowat zelf gaatjes in m'n kiezen prikte met dat haakje, deze is heel zachthandig. Wat een verandering na 40 jaar anders gewend te zijn!!
Ik vond dat dus een heel bijzondere ervaring! Haha!

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 14:25

@mvdbijl... klopt. De mondhygienist en ta hebben mijn gebit bekeken. Ondanks de schokkende ontdekking dat ik 4 gaatjes had.. heb ik een prima gebit.
Behalve tandsteen. Wat nu ook waarschijnlijk genetisch is. Althans, dat gaf de mh aan.
Ik poets hiermee omdat ik denk dat je best 1 x per 2 jr je tandjes schoon kan laten maken, maar het begint bij jezelf.
Mijn ondertandjes waren gewoon bruin, en wat wil je.. 1 x per dag snel poetsen en weigeren naar de tandarts te gaan. Eigen schuld.
Nu ze schoon zijn probeer ik het allemaal goed aan te pakken en zo te schoon te houden.
Listerine juist vanwege de alcohol. Dit omdat het met stokeren wil gaan bloeden. Dan wordt het ontsmet. Was mijn idee.

De tandstoker... oh.. ja... verbannen uit mijn hoofd. Hahaha. Dat was niet fijn.
Al deed het pulken van de tandarts zeer, het was ook fijn. Die stoker zat op dat moment al een uur stil in mijn tandvlees. Door het pulken herpositioneerde hij de stoker tot die eruit kon, dat deed zeer maar dat was ook wel fijn... hoe eng klinkt dit whahaha.
Dit is 2 dagen een ruw plekje geweest maar geen last meer van gehad gelukkig!

24 juni mag ik nogmaals. Dit is de laatste x voor het opknalgedeelte. 2 gaatjes, 1 links onder en 1 rechts onder zal hij gaan doen.
Dit zijn de minst erge want deze zijn erg oppervlakkig.

Ik wil hem vragen de laatste restjes tandplak te verwijderen onder na de vullingen. De mh kreeg het niet weg en ik ook niet.
Ik ben dan bijna volledig verdoofd onder.. dus moet kunnen.
Daarna wil ik vragen wat we moeten doen en wat de kosten zijn net zulke mooie tandjes als hem te krijgen. Want daar wil ik in januari aan beginnen. Andere tandartsverzekering en dan weer opnieuw een beugel, ik wil bleken en een gezond en mooi gebit.

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 22:41

Ik heb als klein meisje een trauma opgelopen door de mondhygiëniste. Een zeer onvriendelijk mens die dat 'laatje' met instrumenten altijd heel dichtbij zette. Vervolgens in mijn mond ging kijken en er natuurlijk plaque uit viste. Dan hield ze dat haakje met plaque heel dicht bij mijn oog en zei: "wat is dit? Wat is DIT??! Plaque ja! En ik weet al Hoe dat komt! Jij eet de hele dag alleen maar brood met chocopasta en drinkt alleen maar cola!"

Dit zei ze denk ik omdat mijn broer altijd een dikkie is geweest en we altijd samen moesten. Mijn mama mocht nooit mee en ik snap ook niet waarom ze nooit verhaal ging halen. Ik en mijn broer kwamen altijd huilend terug.

Op latere leeftijd moest ik een wortelkanaalbehandeling ondergaan die ontstoken was en niet te verdoven viel. 'Tja, het móet open gemaakt worden!' Ik dacht dat ik dood ging.

Nu heb ik een bange-poeperd-tandarts die heel lief en rustig is. Ik heb zelfs mijn tweede wortelkanaalbehandeling ondergaan zonder te veel pijn! Dus dat vind ik wel bijzonder

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 08:20

Nooit wat gehad of klachten of gaatjes, maar de laatste keer heeft die tandarts met het verwijderen van tandsteen het tandbot blootgelegd. Dat heeft wel 3 dagen pijn gedaan. Ik ben sindsdien nog niet weer geweest, ga ook maar 1 keer per 1.5 jaar (dit kan volgens mijn tandarts) en die tijd is nog niet voorbij. Ik denk dat ik dus tandsteen verwijderen ga weigeren. Ik kan die pijn niet weer gebruiken, het middel is dan erger dan de kwaal. Dan maar wat tandsteen denk ik dan. Dat is kennelijk toch natuurlijk, want iedereen heeft het en je kunt het niet voorkomen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 12:51

germie schreef:
Nooit wat gehad of klachten of gaatjes, maar de laatste keer heeft die tandarts met het verwijderen van tandsteen het tandbot blootgelegd. Dat heeft wel 3 dagen pijn gedaan. Ik ben sindsdien nog niet weer geweest, ga ook maar 1 keer per 1.5 jaar (dit kan volgens mijn tandarts) en die tijd is nog niet voorbij. Ik denk dat ik dus tandsteen verwijderen ga weigeren. Ik kan die pijn niet weer gebruiken, het middel is dan erger dan de kwaal. Dan maar wat tandsteen denk ik dan. Dat is kennelijk toch natuurlijk, want iedereen heeft het en je kunt het niet voorkomen.

Hoe kan je tandarts met verwijderen van tandsteen je bot bloot leggen? Dat gebeurd echt niet zomaar.
Kan wel zijn dat het tandvlees geïrriteerd is door het gepruts, of dat er wat tandsteen onder je tandvlees is geduwd.
Dat laatste was bij mij het geval omdat de TA niet van het tandvlees af krabte, maar naar het tandvlees toe (hoe slecht...)
Dus sindsdien hou ik het zelf bij met een krabbertje als het nodig is en ga 2x per jaar voor controle.
Mijn tanden hebben nog nooit zo weinig tandsteen gehad :+
Zelf krabben is natuurlijk ook niet perfect, maar door die actie van TA is mijn tandvlees een heel eind terug getrokken en dat groeit ook niet meer aan. Wil dat dus echt voorkomen

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 14:13

xSCWx schreef:
germie schreef:

Hoe kan je tandarts met verwijderen van tandsteen je bot bloot leggen? Dat gebeurd echt niet zomaar.
Kan wel zijn dat het tandvlees geïrriteerd is door het gepruts, of dat er wat tandsteen onder je tandvlees is geduwd.
Dat laatste was bij mij het geval omdat de TA niet van het tandvlees af krabte, maar naar het tandvlees toe (hoe slecht...)
Dus sindsdien hou ik het zelf bij met een krabbertje als het nodig is en ga 2x per jaar voor controle.
Mijn tanden hebben nog nooit zo weinig tandsteen gehad :+
Zelf krabben is natuurlijk ook niet perfect, maar door die actie van TA is mijn tandvlees een heel eind terug getrokken en dat groeit ook niet meer aan. Wil dat dus echt voorkomen

Hoe kom je aan zn krabbertje... wil ik ook :')

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 15:11

Haha, ik gok zomaar dat het vast wel ergens te koop is (heb het bij een groothandel vandaan).
Maar pas ermee op hoor, want je kan echt je tanden ermee verknallen als je het verkeerd doet.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 19:57

Zelf gaan verwijderen is echt niet aan te raden, je kan je glazuur hier ernstig mee beschadigen.

Lisitirine met alcohol is echt heel slecht. Het heeft niks met ontsmetten te maken, de alcohol tast je slijmvliezen en tandvlees erg aan.. fluor doet meer goed voor je tanden..

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 20:23

Heb gister elmex gehaald, met fluoride... ik luister soms wel.
Werkt wel.. tanden zijn minder gevoelig :j

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 23:02

Ik had trouwens tand corosie op mijn onderste kiezen, zowel links en rechts. Altijd pijnlijke tanden.
Nou is het ook zo dat ik 2 halve nep tanden heb. En toen er een nep tand uit lag, vroeg ik aan hem of hij met datzelfde spul ook niet mijn kiezen kon opvullen.
Dat kon en nu heb ik totaal geen pijnlijke kiezen meer :D

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 23:06

Ik ben altijd in orde :')
Ik had als 10-jarige wel eens een afgebroken melktand en die moest er uit. Tandarts legt de spuit klaar, jeetje, echt giga was die. Dus ik was echt aan het stressen en deed mijn ogen toe. Op een gegeven moment riep ik naar mama om te vragen wanneer die spuit erin ging, bleek de tand er al uit te zijn... Heb er echt niks van gevoeld _O-

Hetzelfde met mijn verstandskiezen (bij de kaakchirurg).. Ik had super veel bang voor de pijn er na, maar omdat ik gelijk een kinoperatie liet doen, was alles verlamd en voelde ik dus niks. :') Vond het wel best haha, had helemaal geen last, alleen wat dikke kaken :D

Tortilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:43

Ik ben woensdag geweest voor controle. Tandsteen weghalen deed pijn, maar niet zoveel als normaal, en gelukkig ook nog steeds geen gaatjes. Over de kies die iets naar binnen staat heb ik hem ook niet meer gehoord - terwijl ik er een jaar geleden misschien een nieuwe beugel voor moest hebben.. - dus al met al ben ik blij :D

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 17:27

Voor het eerst sinds 7 jaar, nadat mijn nieuwe tandarts me een tandverzorgingsschema haf meegegeven, samen met speciale anti cariës tandpasta en fluoride versterkende mondspoeling geen gaatjes meer. Ik ben nog nooit zo gelukkig geweest. :D na 7 jaar drama met altijd gaatjes nu eindelijk niks. Ik laat dan nu ook altijd (elke 5 ipv 6 maanden) tanden reinigen en foto's maken dus als er iets is zijn we er op tijd bij.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 18:46

Afgelopen zaterdag controle. Geen gastjes of ontstekingen

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 16:27

Zojuist weer geweest voor de laatste 2 gaatjes.
Die zijn gevuld.. Was links en rechts onderin. Mijn hele kin en kaak zijn verlamd hahahaha. Ik sabbel nu dus maar wat kwark weg.. Heb het gevoel van een mega hanglip maar honger als een paard omdat ik de lunch niet kon nemen wegens dit tandartsbezoek. was exact om 13 uur.

Helaas ook het nieuws gekregen dat ik naar weer naar de kaakchirurg mag.. Mijn 3e verstandskies moet eruit.. en die gaat niet getrokken kunnen worden.... -O-

Tessaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 17:20

Ik heb vorige week mijn tweede en tevens laatste verstandskies laten trekken.
Gewoon bij mijn eigen tandarts, kreng wilde er niet uit }:)
Maar net zoals de vorige keer echt totaal nergens last van gehad.
Geen pijnstillers nodig niks. Dus valt me iedere keer weer mee.
Inclusief het prikje in mijn gehemelte, ook die viel me mee.
Ik heb een top tandarts :D