Euthanasie - hoe vastleggen en ervaringen uit omgeving gz.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 15:27

Minus, wat is dat dan allemaal snel gegaan, sterkte :(:)

Saski_K schreef:
Een hele emotionele ervaring, van een moedig iemand die niet helemaal wilde aftakelen. Mensen die niet in die situatie verkeren, die kunnen zich niet voorstellen hoe gretig iemand zijn of haar arm uitstrekt om de beruchte spuit te krijgen. Daar ging een heel proces vanaf, van huilen, boos zijn, "dealtjes"maken, en acceptatie.....
Jij ook sterkte. Het is zo goed dat deze keuze er is. Maar gemakkelijk :n

Anoniem

Re: Euthanasie - hoe vastleggen en ervaringen uit omgeving gz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 15:36

Twee weken geleden heeft de vader van een een vriendin van mijn beste vriendin euthanasie gepleegd. Hij leed aan ALS, een afschuwelijke ziekte. Uiteindelijk ging het opeens heel snel slechter, vandaar de keuze. Ik stond er niet heel dicht op, maar toch raakt het je diep. :(

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:51

Jullie hebben het nu over fysiek lijden en voorbeelden daarvan. Maar ik vind mentaal lijden net zo erg en dit kan evengoed reden geven.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 17:21

Dat is zeker waar, Desiree.
Ook de angst voor lijden kan mensen al compleet 'verlammen' zodat ze eigenlijk al geen draaglijk bestaan meer hebben. Dat spreekwoord 'een mens lijdt het meest onder het lijden dat ie vreest' is helaas een waarheid als een koe.......

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 17:45

Mentaal lijden is wel meerdere keren benoemd in dit topic Desiree. Juist omdat dit een net zo belangrijke reden kan zijn om voor euthanasie te kiezen en dit in een veel moeilijker schemergebied valt om het voor elkaar te krijgen. Op dat gebied is nog veel te winnen :j

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 22:38

Ik heb zoveel respect voor iedereen die hier zijn verhaal wil delen. Ik lees het met bewondering en respect voor mensen die de moed hadden om tijdig hun wensen kenbaar te maken en daadwerkelijk stappen te nemen.

Ik verloor mijn man en mijn ouders, alledrie gelukkig zonder lange lijdensweg of ondraaglijk leiden, maar heb het wel meegemaakt met mijn schoonvader en een oom die naast ons woonde: Ik zou het zou graag regelen, maar ben resident in Spanje en daar is euthanasie echt nog geen mogelijkheid zoals in Nederland. Alleen daarom al wil ik ooit terug, maar ja, wanneer ben je dan op tijd ...

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:12

Angst voor aftakeling, verlies van waardigheid, afhankelijkheid, pijn - geen fijne metgezellen in een ziekteproces.

Euthanasie is op zich, met heel erg veel gedoe mogelijk bij psychisch lijden.
Hierbij heb je een moedige psychiater nodig.

Mijn tweede moeder was volgens de niet zo moedige psychiaters 'depressief'. Ik geloof tot op de huidige dag dat ze aan alle criteria van depressie voldeed. (En de batterij anti depressiva die ze slikte zonder noemenswaardige resultaten, oj.)
......en in principe is de ziekte depressie te genezen, en het kan bij de geneesbare ziekte horen dat je dood wil.

In werkelijkheid was ze zwaar getraumatiseerd. Ze was geboren in 1918 en overleefde het bombardement van Rotterdam. Ze was Joods en moest met de hele familie onderduiken. Verraad, zij overleefde als enige. En niet iedereen die onderduikers in huis nam was goed en heroïsch - ze werd in de onderduik misbruikt. Overleefde een bombardement toen ze vlakbij de duitse grens zat ondergedoken. (Met de bewuste keuze om niet naar de schuilkelder te gaan, want de buurman was nsb-er.)

Ze heeft wel therapie gehad, maar op haar 86ste kwam de oorlog spoken. Ze heeft gedaan wat ze kon om het voor ons en zichzelf leefbaar te houden, maar het was geen doen.
Triest dat er vaak niet te praten viel over euthanasie. Ik zou de arts gezoend hebben die gezegd had: "Mevrouw, ik ga u helpen, want dit is zo geen leven. Uiteraard ga ik proberen om U beter te maken - en als dat niet binnen een jaar lukt (...binnen een jaar is een depressie vaak wel te verlichten, en een arts die begrip en onvoorwaardelijke steun geeft, dat zet ook zoden aan de dijk...) gaan we daarna verder kijken (meaning euthanasie procedure starten)."

Uiteindelijk moesten we het hebben van de verpleeghuisarts en de plaatselijke pastor. Met die beide vrouwen viel te praten en die hadden inmiddels ook wel door, dat ook opname het voor haar niet echt leefbaar maakte.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:00

in hetzelfde thema, de docu Nachtvlinder. Een meisje wat er naar toe leeft om op haar 26e verjaardag euthanasie te mogen plegen. Erg indrukwekkend.

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:09

mijn oma was ongeneeslijk ziek.. ze had kanker. ze ging steeds verder achteruit en toen heeft mijn oma op donderdag aangaf dat ze niet meer kon werd alles in gang gezet.. helaas duurde het veel te lang en heeft mijn oma de laatste dag nog veel pijn gehad.. de eerst mogenlijke optie was woensdag voor haar. zondag avond hield ze het bijna niet vol en is het met spoed aangevraagd. maandag avond om 18.00 zou het gebeuren. helaas door de chemo waren haar aders moeilijk prikbaar. ze is met de ambu maar het ziekenhuis gebracht en daar is het wel gelukt. 20.45 is ze overleden. ze was al zp afgezwakt dat ze bij de eerste prik eigenlijk al weg was. haar lichaam is door de lijkwagen opgehaald uit het ziekenhuis en wij hebben haar thuis mogen opbaren en in de kist mogen leggen. ze zag er heel mooi uit en ze leek echt weer een beetje op de oma toen ze nog beter was.

ik heb er nog elke dag veel moeite mee.. ik mis haar ontzettend en het was een hele zware avond. 2 november 2015 was haar sterfdatum. ik ben zelf niet bij het euthenaseren geweest.. maar het moment van afscheid nemen was heel erg moeilijk voor mij..

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:04

Mijn oudtante heeft lang bij mijn ouders ingewoond. Ze was een vrolijke actieve vrouw, maar nadat mijn moeder door een ongeluk omkwam was bij mijn tante ook iets gebroken. We hebben ervoor gezorgd dat ze thuis kon blijven maar de laatste maanden waren een lijdensweg. Ze was niet meer echt in staat om kenbaar te maken wat ze wilde, maar in haar ogen zag je gewoon de vraag. Het heeft heel lang geduurd voor de huisarts bereid was om palliatieve zorg toe te passen (in onze ogen te lang, waardoor ze onnodig geleden heeft) en ze is uiteindelijk daarmee toch zachtjes ingeslapen.
Wat ik eerlijk gezegd nog altijd niet goed begrijp is dat een arts daar moeite mee heeft bij iemand van 91, 92 jaar. Daar maak je toch hoe dan ook geen gezonde spring in 't veld meer van? Op is op, en dan is het enige wat in mijn ogen nog echt helpen is, is zorgen dat ze zo gauw mogelijk zo rustig mogelijk overlijdt. Ik heb veel slechtere herinneringen aan de periode voordat ze "geholpen" werd, dan aan het laatste stukje. Dat was alleen maar een opluchting, voor haar maar ook voor ons, want zo iemand zien lijden en niets kunnen doen vreet aan je.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:09

horseyfries schreef:
Wat ik eerlijk gezegd nog altijd niet goed begrijp is dat een arts daar moeite mee heeft bij iemand van 91, 92 jaar. Daar maak je toch hoe dan ook geen gezonde spring in 't veld meer van? Op is op, en dan is het enige wat in mijn ogen nog echt helpen is, is zorgen dat ze zo gauw mogelijk zo rustig mogelijk overlijdt. Ik heb veel slechtere herinneringen aan de periode voordat ze "geholpen" werd, dan aan het laatste stukje. Dat was alleen maar een opluchting, voor haar maar ook voor ons, want zo iemand zien lijden en niets kunnen doen vreet aan je.

De huisarts moet overtuigd zijn van ondragelijk lijden alvoor hij overgaat tot het euthanaseren. Als de patient naar zijn/haar idee geen ondragelijk lijden heeft/geen symptomen heeft die niet met medicatie te bestrijden zijn, MAG er geen euthanasie verleend worden.
De huisarts kijkt daarbij niet perse naar de leeftijd van een persoon.

irryproppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:12

Ik heb ook helaas ervaring met zowel palliatieve sedatie als euthanasie.
In de zomer van 2003 kreeg mijn schoonmoeder vage klachten als vergeetachtigheid en onverklaarbare hoofdpijn,na verschillende onderzoeken in ziekenhuizen is er dus een hersen tumor ontdekt die heel snel groeide en dus die klachten veroorzaakte.
Ook werd er een tumor in haar linkerlong gevonden en wat uitzaaiingen in haar rechterlong.
Er werd een heel schema opgesteld voor bestraling en chemo,maar zelf had ze er al geen vertrouwen in.
Ze heeft zelf met haar ha euthanasie besproken toen ze nog toerekenings vatbaar was.
De ha heeft de hele procedure in gang gezet en kreeg 3 x een arts te zien/spreken en pas weer 2 weken toestemming toegestuurd naar de ha.
Dus dat had ze gelukkig zelf nog kunnen regelen voordat ze verzwakte.
In december ging ze heel vlug achter uit,dus heeft ze samen met de ha de datum van de euthanasie geprikt,dat werd 15 December 2003
Wij kregen dus nog 2 weken om afscheid te nemen van haar.
15 december kwam de ha al om 8 uur en wij de familie verzamelden bij mijn schoonzus haar gezin,want mijn schoonmoeder wou geen bekijks of verdriet aan haar bed meer
Ze zei nog wel voordat ze ging dat we allemaal een borrel op haar moesten nemen als ze er niet meer was.
Om even over 9 uur belde mijn schoonzus die er bij gebleven was,dat ze vredig heen gegaan was.
Dus daar zaten we dan opgelucht voor haar dat het voorbij was en ook intens verdrietig een borrel op haar te proosten.
Ik blijf het heel erg moedig van haar vinden om voor euthanasie te kiezen,ik weet zelf niet of ik dat zou durven.
Mijn moeder heeft palliatieve sedatie gehad dmv een pompje in dr been(hand/pols ging niet meer).
In Januari 2006 werden we gebeld door de buurvrouw van mijn moeder dat ze er raar bij zat in de huiskamer(Ze woonde begane grond) en dat ze nergens op reageerde.
De buufvrouw had al het alarm nummer gebeld,ik ging zo vlug ik vervoer kon regelen naar haar toe.
Ik kwam aan en de brandweer ging net weg,de ambu verplegers waren met haar bezig,ze had een tia of beroerte gehad,maar moest dus met spoed naar het zh.
Daar kreeg ze verschillende testen en er werden scan,s gemaakt van haar hoofd.
Daar was dus een duidelijke plek te zien die zich met bloed gevuld had.Ze had dus een hersenbloeding gehad.
Ze was verlamd aan haar rechter kant van haar lichaam,en ze kon moeilijk slikken.
Dus hebben ze een scan van haar borst en slokdarm gemaakt en daar was dus ïets op te zien.
Dat iets was dus een gezwel uit verder onderzoek.
Ze had de diagnose slokdarmkanker gekregen en het was een hele agressieve tumor.
Ze is meerdere keren bestraald en lichte chemo gehad,maar dat sloeg niet aan,ze werd alleen maar zieker daar van.
Week later kon ze nog amper eten en alleen drinken dmv een rietje,ze ging dus heel vlug achteruit.
We kregen te horen dat er niks meer voor haar gedaan kon worden dan alleen nog maar palliatieve sedatie,dat kwam heel hard aan ook al wisten we dat ze niet lang meer te leven had.
Ze werd overgeplaatst naar een verlpeeghuis(Ze lag daarvoor nogsteeds in het zh voor 4 maanden).
en ze kreeg sonde voeding en genoeg vocht toegediend.
Ondertussen bleek ze ook een darminfectie vanuit t zh te hebben die ernstige diarree veroorzaakte en ook heel, besmettelijk was voor de medebewonders,dus moest gesioleerd heel alleen in een kamertje.
Gelukkig hebben we van alles voor haar geregeld dat ze tv en dvd kon kijken en kreeg ze ook elke dag bezoek.
In de zomer hebben we haar nog in een rolstoel lekker mee naar buiten kunnen nemen en ook nog van haar enigste klein dochter kunnen genieten (onze oudste dochter).
In September ging ze vlug achter uit,ze kreeg last van dementie en drinken kon ze ook niet meer via dr mond.
De verpleegarts had de morfine verhoogd,zodat ze pijnvrij bleef.
Die mocht ook verhoogd worden als ze meer pijn kreeg/aangaf.
In Oktober was ze amper aanspreekbaar daar de sedatie,maar als ze soms wel wakker was dan vertelde ze dat ze er klaar mee was en naar mijn vader wou (Die is precies 10 jaar eerder overleden).
Op den duur werd ze niet meer wakker.
we werden midden in de nacht door de nachtzuster gebeld dat ze ieder ogenblik zou kunnen overlijden,dus ben ik naar haar toe gegaan,ze leefde nog steeds en de ochtendploeg kwam om haar te wassen en verhoogde de pomp,ik ben ondertussen vlug heen en weer naar huis geweest en kwam nog net op tijd binnen voordat ze haar laatste adem uitblies.
Het was goed zo,ze was bij haar liefde mijn vader,die ze al zo lang miste (10 jaar).

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:13

Omdat je wilsbekwaam de beslissing moet nemen dus als jezelf niet kenbaar kan maken dat je niet meer wil kan de arts ook niet altijd beel meer.
Dus hij kan dan nog zo jullie wens snappen en jullie geloven de hoofdpersoon is degene die belangrijk is.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:16

Dat bedoel ik dus "de huisarts kijkt daarbij niet persé naar de leeftijd van een persoon". Dat vind ik raar. Als iemand zo oud is en lichamelijk zo op en aan alle kanten doorligwonden krijgt omdat ze zich niet eens meer kan omdraaien dan lijkt mij leeftijd juist een graadmeter. Iemand die 52 is en waar nog de kans bestaat dat dat beter wordt, kan daar misschien uitkomen en achteraf nog een poos een goed leven hebben. Maar iemand van 92 daar weet je gewoon van dat dat niet meer zal gebeuren.
Ik heb het trouwens ook over palliatieve zorg ipv euthanasie, ook dat wilde hij niet geven.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:18

Milkberry schreef:
horseyfries schreef:

De huisarts moet overtuigd zijn van ondragelijk lijden alvoor hij overgaat tot het euthanaseren. Als de patient naar zijn/haar idee geen ondragelijk lijden heeft/geen symptomen heeft die niet met medicatie te bestrijden zijn, MAG er geen euthanasie verleend worden.
De huisarts kijkt daarbij niet perse naar de leeftijd van een persoon.

Als aanvulling: simpelweg omdat euthanasie per definitie strafbaar is en de arts strafrechtelijk vervolgd zal worden. TENZIJ er dus is voldaan aan de strenge zorgvuldigheidseisen, dan is er geen zaak. In zulke gevallen kan het zijn dat de arts dus niet het idee had dat er een indicatie was voor euthanasie, of dat hij bang was voor eventuele vervolging. Helaas komt dat laatste vaak voor.. en is er eigenlijk meer toegestaan dan dat artsen durven

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:20

Als je goede verpleging krijgt, kunnen doorligwonden voorkomen worden. Dat heeft met huidconditie te maken. Niet enkel met leeftijd.
Het is ook niet dat de huisarts het niet WIL, maar de regels omtrent euthanasie zijn vastgelegd in de wet. Overtreed de huisarts de wet, verliest hij zijn baan.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:29

Milkberry schreef:
Als je goede verpleging krijgt, kunnen doorligwonden voorkomen worden. Dat heeft met huidconditie te maken. Niet enkel met leeftijd.
Het is ook niet dat de huisarts het niet WIL, maar de regels omtrent euthanasie zijn vastgelegd in de wet. Overtreed de huisarts de wet, verliest hij zijn baan.

Misschien moet je leren om niet te generaliseren. Als iemand vel over been is, geen vet meer heeft, en dus eigenlijk een hoopje botten op een bed met een papierdun velletje, dan is zelfs vaak draaien, liggen op schapenvachten, zalven, en alles wat er nog meer aan gedaan kan worden niet genoeg meer.
Zoals ik al zei..... soms is het gewoon OP.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:30

horseyfries schreef:
Dat bedoel ik dus "de huisarts kijkt daarbij niet persé naar de leeftijd van een persoon". Dat vind ik raar. Als iemand zo oud is en lichamelijk zo op en aan alle kanten doorligwonden krijgt omdat ze zich niet eens meer kan omdraaien dan lijkt mij leeftijd juist een graadmeter. Iemand die 52 is en waar nog de kans bestaat dat dat beter wordt, kan daar misschien uitkomen en achteraf nog een poos een goed leven hebben. Maar iemand van 92 daar weet je gewoon van dat dat niet meer zal gebeuren.
Ik heb het trouwens ook over palliatieve zorg ipv euthanasie, ook dat wilde hij niet geven
.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:47

horseyfries schreef:
horseyfries schreef:
Ik heb het trouwens ook over palliatieve zorg ipv euthanasie, ook dat wilde hij niet geven
.

Overal zijn richtlijnen voor ook voor palliatieve sedatie want ik neem aan dat je dat bedoelt?

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:50

horseyfries schreef:
Milkberry schreef:

Misschien moet je leren om niet te generaliseren. Als iemand vel over been is, geen vet meer heeft, en dus eigenlijk een hoopje botten op een bed met een papierdun velletje, dan is zelfs vaak draaien, liggen op schapenvachten, zalven, en alles wat er nog meer aan gedaan kan worden niet genoeg meer.
Zoals ik al zei..... soms is het gewoon OP.

Schapenvachten en zalven mag niet eens meer toegepast worden.. daar krijg je juist decubitus van. Ik werk als palliatief verpleegkundige in een hospice. Ik weet waar ik over praat wat betreft euthanasie en palliatieve sedatie. Ook aan sedatie zitten regels verbonden.
Je kunt altijd voor second opinion om een andere huisarts vragen. Die misschien wel wil instemmen.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:02

Oscar schreef:
Wat voor mij vooral onduidelijk is, is of je zelf als patient nog invloed hebt op het moment. Wat voor de ene persoon nog een acceptabel leven is, is dat voor een ander persoon misschien helemaal niet. Bijvoorbeeld als je door een slepende ziekte in een rolstoel terecht komt, of je ledematen raken zo vergroeit dat je uiteindelijk helemaal niks meer kunt, of zo zijn er nog legio andere voorbeelden te bedenken. Voor de ene persoon zal het leven in een rolstoel nog de moeite waard zijn, terwijl het voor iemand anders misschien helemaal geen waarde meer heeft omdat daarmee alle leuke dingen voor die persoon ook automatisch wegvallen.

Mijn ervaring is dat dat erg beperkt is en afhangt van waar je je op dat moment bevindt.

Op intensive care zal er bv op aangestuurd worden door de artsen op het moment dat er geen beterschap meer te verwachten valt. Uiteraard dan nog steeds in overleg met de familie ( als pt niet bewust is - ondanks dat de artsen in theorie die beslissing alleenstaand kunnen nemen ). Als pt bewust is, uiteraard in overleg met hemzelf en die keuze wordt dan gerespecteerd.
Als alle problemen reversibel zijn, dan wordt er vaak niet ingegaan op de vraag omdat er nog zoveel variabelen zijn die kunnen veranderen. Dan gazt men eerder voor gemoedsondersteuning.

Wat denk ik wel belangrijk is, is dat wanneer je een euthanasiedocument invult voor ' mocht het ooit', je je familie/ naasten wel emotioneel veel meer ontlast wanneer ze mee die keuze voor jou maken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 19:05

Overigens: geen opwekkend verhaal en ook behoorlijk heftig opgeschreven maar wel heel indringend, over (het gebrek aan) palliatieve sedatie: http://www.retecool.com/de-dood/

Ik lees hier vooral over morfine, maar sedatie gaat dus om het verlagen van het bewustzijn zodat iemand niet meer lijdt. Dat is anders dan pijnbestrijding. (Algehele anesthesie, 'onder narcose' gebruikt zelfs middelen voor 3 functies: bewustzijnsverlaging, pijnbestrijding en spierverslapping. Die dingen overlappen wel enigzins, maar zijn niet hetzelfde.

Over morfine bij palliatieve sedatie schrijft de KNMG
    "Het lijkt dan aantrekkelijk de dosering morfine drastisch te verhogen in de hoop dat de patiënt buiten kennis raakt en snel overlijdt. [...] Voor geen van beide doelen is morfine echter het middel van keuze.47 52 54 (Te) hoge doseringen morfine leiden vaak wel tot sufheid, maar niet altijd tot verlies van bewustzijn. Therapeutische doseringen van opioïden (dat wil zeggen doseringen die afgestemd zijn op de mate van pijn of benauwdheid) leiden naar alle waarschijnlijkheid in het geheel niet tot verkorting van het leven, ook niet als er sprake is van hoge doseringen.[...]"

http://www.knmg.nl/web/file?uuid=f3e026 ... ntid=37350 (pdf) - pagina 40.

Milkberry schreef:
De huisarts moet overtuigd zijn van ondragelijk lijden alvoor hij overgaat tot het euthanaseren. Als de patient naar zijn/haar idee geen ondragelijk lijden heeft/geen symptomen heeft die niet met medicatie te bestrijden zijn

Blijft overigens raar dat een ander gaat bepalen wat ondraaglijk is. Als iets voor een persoon ondraaglijk is, dan is het toch niet aan een ander om te zeggen dat het niet ondraaglijk is? Vooral niet als je niets concreets kunt bieden wat leidt tot verlichting.

(In de psychiatrie kan het voorkomen dat psychiaters wel het lef hebben om te zeggen 'u bent uitbehandeld, we kunnen niets meer voor u doen' en dan toch euthanasie afkeuren... Ik vind niet dat je dat uit menselijk oogpunt kunt doen. Dat is toch marteling?)

Een deel is overigens wel degelijk 'niet willen.' De wet biedt meer ruimte dan artsen nemen. Ze praten zichzelf onwil en angst aan, en hebben ook te vaak onjuiste kennis. De KNMG-richtlijn geeft aan dat zo'n 15% van de artsen verkeerde kennis heeft en morfine gebruikt voor iets waar het niet voor werkt. Ik vind het nogal wat.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:30

Daarin ben ik het met je eens Shadow. Het is bizar dat een huisarts voor JOU in moet vullen wat ondraaglijk lijden is. Hij voelt het niet.
Maar zo staat het in de wet, helaas. En daar kan een huisarts nu (nog) niets aan veranderen. Dus hij moet zich gewoon aan de regels houden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 21:04

Maar komt er ook niet een stuk emotie bij kijken? Een huisarts mag toch weigeren om euthanasie toe te passen ivm emotionele redenen?