Kinderopvang, gastouder, oppas, niet werken..... Waarom wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe heb jij de opvang geregeld?

Geen opvang, ik doe het zelf (en/of partner) uit principe.
46 (9%)
Geen opvang, ik doe het zelf (en/of partner) andere reden (bijv. geen werk).
23 (4%)
Zelf/partner 1 dag.
14 (3%)
Zelf/partner 2 dagen.
38 (8%)
Zelf/partner 3 of meer dagen, maar niet helemaal geen opvang.
27 (5%)
Familie/vrienden 1 dag in de week.
52 (11%)
Familie/vrienden 2 dagen in de week.
43 (9%)
Familie/vrienden 3 of meer dagen in de week.
21 (4%)
Gastouder 1 dag in de week.
9 (1%)
Gastouder 2 dagen in de week.
19 (4%)
Gastouder 3 of meer dagen in de week.
18 (3%)
Kinderopvang/kinderdagverblijf/crèche 1 dag in de week.
22 (4%)
Kinderopvang/kinderdagverblijf/crèche 2 dagen in de week.
37 (7%)
Kinderopvang/kinderdagverblijf/crèche 3 of meer dagen in de week.
21 (4%)
Opvang in homogene groep (specifiek naar leeftijd).
8 (1%)
Opvang in heterogene groep (verschillende leeftijden).
11 (2%)
BSO, dus voor oudere kinderen na schooltijd.
25 (5%)
Opvang aan huis.
13 (2%)
Opvang bij de persoon/instelling thuis, die de opvang op zich neemt.
5 (1%)
Anders, namelijk.......................
13 (2%)

Totaal aantal stemmen: 465

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 17:12

Mijn man en ik vinden, en dat is zeer persoonlijk, vinden dat als God je kinderen schenkt die er ook zelf voor moet zorgen.
En niet de oppas. Maar zo denken wij. In onze vriendenkring, ook christelijk, werkt iedereen.

Ja vooral toen ik naar 1 kindje had was ik soms best eenzaam. Nu heb ik een goed en fijn sociaal leven.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 17:14

Sunrise19 schreef:
Het gaat toch ook niet om jezelf alleen? Ik heb ook een dochter die vermaakt moet worden ;) Ik doe overigens ook de hele boekhouding en administratie van mijn man zijn bedrijfje.

Heb alleen het idee dat mensen bij thuismama denken dat die ook echt hele dagen thuis zitten. Ik ben echt super veel weg.
Ikzelf zou dan weer nooit de keuze maken mijn kind veel in een opvang te doen. Maar goed, ik heb verder ook nooit hoog intellectuele baantjes gehad :+ Misschien dat het anders is als je graag je hersens gebruikt. Maar ik ben niet zo slim en ben meer een praktijk mens.

Ik herken dat wel inderdaad. Ik ben veel bij huis met de kleine. In maart 2e. We wonen op boerderij met mn ouders en ik doe onderhoud erf (1.5 hectare grond erbij). Ik doe administratie van de zaak. Huishouden en verzorg de dieren. Mn vriend is alleen weekend thuis. Ik kom eigenlijk tijd te kort maar mensen vragen regelmatig "verveel je je al?".. ehmmm nee ik wou dat ik me eens kon vervelen :p

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 17:21

blokje schreef:
Mijn man en ik vinden, en dat is zeer persoonlijk, vinden dat als God je kinderen schenkt die er ook zelf voor moet zorgen.
En niet de oppas. Maar zo denken wij. In onze vriendenkring, ook christelijk, werkt iedereen.

Ja vooral toen ik naar 1 kindje had was ik soms best eenzaam. Nu heb ik een goed en fijn sociaal leven.

Maar dat is dan toch vooral jullie persoonlijke opvatting/interpretatie? Heeft imo niet perse wat met christelijk zijn te maken. Vrienden van me zijn goed gereformeerd maar zij werkt ook gewoon. Lijkt me een persoonlijke keuze en niet eentje die geloofsafhankelijk is.
(Niet aanvallend bedoeld overigens)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 17:22

miccamaaike schreef:
blokje schreef:

Maar dat is dan toch vooral jullie persoonlijke opvatting/interpretatie? Heeft imo niet perse wat met christelijk zijn te maken. Vrienden van me zijn goed gereformeerd maar zij werkt ook gewoon. Lijkt me een persoonlijke keuze en niet eentje die geloofsafhankelijk is.
(Niet aanvallend bedoeld overigens)

Ze schrijft toch ook dat het hun persoonlijke opvatting is.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 17:26

De wereld van een kibdje dat thuis is hoeft niet klein te zijn.

Mijn oudste had wel een klein wereldje. Die ging net 3 jaar naar de psz en zag zondags kindjes maar voor zijn derde was het wel wat weinig.
Inmiddels gaat hij naar school en speelt veel met vriendjes na schooltijd.

Mijn tweede gaat met 2, 5 al naar de psz voor het sociale. We krijgen vaak andere kindjes te spelen. We zien elke week wel kindjes.

De jongste is pas 9 week

blokje

Re: Kinderopvang, gastouder, oppas, niet werken..... Waarom wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 17:32

Idd zoals ik al zei wij geloven dat God het zo bedoeld heeft. Zo denken/geloven wij.
Kerk legt het ons niet op ofzo

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:33

Ik heb tot nu goede ervaring met de go. Erg lief, net begonnen, dus onze man was de eerste en een tijdje de enigste. Was ook wel goed want na 6 maanden alleen bij mama en dan nog moeilijk alleen slapen enzo was het wel fijn dat ze veel tijd in hem kon stoppen. Inmiddels is ze bijna een jaar verder en zo goed als elke dag vol, maar Morgan gaat er altijd met een grote lach naartoe en heeft soms niet eens tijd om naar mij te zwaaien als ik wegga.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:49

lastig schreef:
Sunrise19 schreef:
Het gaat toch ook niet om jezelf alleen? Ik heb ook een dochter die vermaakt moet worden ;) Ik doe overigens ook de hele boekhouding en administratie van mijn man zijn bedrijfje.

Heb alleen het idee dat mensen bij thuismama denken dat die ook echt hele dagen thuis zitten. Ik ben echt super veel weg.
Ikzelf zou dan weer nooit de keuze maken mijn kind veel in een opvang te doen. Maar goed, ik heb verder ook nooit hoog intellectuele baantjes gehad :+ Misschien dat het anders is als je graag je hersens gebruikt. Maar ik ben niet zo slim en ben meer een praktijk mens.

Ik herken dat wel inderdaad. Ik ben veel bij huis met de kleine. In maart 2e. We wonen op boerderij met mn ouders en ik doe onderhoud erf (1.5 hectare grond erbij). Ik doe administratie van de zaak. Huishouden en verzorg de dieren. Mn vriend is alleen weekend thuis. Ik kom eigenlijk tijd te kort maar mensen vragen regelmatig "verveel je je al?".. ehmmm nee ik wou dat ik me eens kon vervelen :p

Ha ha heel her kenbaar vervelen wat isc dat??

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:40

Wij verwachten begin maart ons eerste kindje. Mijn man werkt meer dan fulltime en kan ook bijna niet minder gaan werken. Ik blijf straks drie dagen werken. Dat vind ik ook belangrijk om te blijven doen. Eerst een half jaar verlof, alle vakantiedagen gespaard. Daarna zal de kleine twee dagen naar de kdv gaan. Kleinschalig.
Mijn ouders passen nu een dag in de week op de hond. Ze vinden het extra leuk om dan ook op de baby te passen :-)
Mijn vader gaat eind maart met pensioen en mijn moeder werkt nog drie dagen.
Mijn schoonouders werken allebei dus kunnen niet oppassen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:52

Er zijn hier wel heel veel mensen die in hun handen mogen knijpen met zulke fantastische (schoon)ouders die vaste dagen oppassen. Want als je dat niet hebt, zijn de keuzes toch beperkt.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:14

Sizzle schreef:
snorkel1986 schreef:

Juist dat gesleep staat me tegen.
Daarom heb ik dus liever een vaste opvang en niet van hot naar her naar familie 1,2,3 etc.

exact dat. een kdv geeft rust en stabiliteit. altijd dezelfde leidsters, altijd dezelfde kindjes. vast dagprogramma, eigen bedje.
mijn zoontje is altijd vermoeid na een dag met oma, dat vindt hij veel te gezellig! oma doet ook altijd veel met hem; eendjes voeren, eindje wandelen, even naar de speeltuin op de hoek etc.

Ik ben nog nooit een kdv tegen gekomen welke elke dag de zelfde kindjes / leidsters hebben. Daarom was ik gegaan voor een kleinschalige kdv, 2 leidsters maar elke dag variëren de kinderen.[/quote]

Natuurlijk varieert t qua kindjes wel, maar op woensdag zijn altijd dezelfde bijvoorbeeld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:20

Neefjes gingen 2 dagen naar de kdv , vanaf 0 tot 4 en de jongste is 2.5 . Vader paste 1 dag op , en de oma's 1 dag. Nu gaat de oudste naar school en de jongste 1 dag kdv en 1 dag meer naar oma's

Kdv leren ze toch van alles

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:24

benangelique schreef:
Sizzle schreef:

Juist dat gesleep staat me tegen.
Daarom heb ik dus liever een vaste opvang en niet van hot naar her naar familie 1,2,3 etc.

exact dat. een kdv geeft rust en stabiliteit. altijd dezelfde leidsters, altijd dezelfde kindjes. vast dagprogramma, eigen bedje.
mijn zoontje is altijd vermoeid na een dag met oma, dat vindt hij veel te gezellig! oma doet ook altijd veel met hem; eendjes voeren, eindje wandelen, even naar de speeltuin op de hoek etc.

Ik ben nog nooit een kdv tegen gekomen welke elke dag de zelfde kindjes / leidsters hebben. Daarom was ik gegaan voor een kleinschalige kdv, 2 leidsters maar elke dag variëren de kinderen.[/quote]

Natuurlijk varieert t qua kindjes wel, maar op woensdag zijn altijd dezelfde bijvoorbeeld

Bij mijn opvang was dat niet zo.. maar nu ging zl ook niet altijd vaste dagen dus varieert het kwa kindjes.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 00:07

Mijn man werkt 5 dagen per week en heeft daarvan twee halve dagen ouderschapsverlof. Ik werk 1,5 dag per week en dan altijd de middag/ avond. We hebben het zo gepland dat onze kinderen nooit naar de opvang hoeven maar altijd een van ons thuis is (of beide natuurlijk)

We hebben drie kinderen. De oudste twee gaan naar de basisschool en hoeven nooit naar naschoolse opvang ofzo, er komen na school vaak vriendjes spelen of hun gaan daar spelen. Tussen de middag lunchen ze bij mijn moeder die vlakbij school woont of ik haal ze op, soms blijven ze over tijdens de lunch.

De jongste is nog een babytje van 5 mnd. Die is heerlijk elke dag bij mij en als ik dus werk bij papa.we hebben geen oppas nodig voor haar. Als ze 2 jaar is gaat ze wel drie uurtjes per week naar de peuterspeelzaal en dit zal worden uitgebreid naar twee ochtenden, dit is in bij de basisschool en ik vind het ook leerzaam dat ze met leeftijdgenoten kan spelen, thuis heeft ze natuurlijk wel haar broer en zus maar die zijn een stuk ouder.

Ik vind het ideaal hoe wij het hebben geregeld en ben blij dat dit mogelijk is en we er zoveel kunnen zijn voor onze kinderen :-)

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 00:28

Hier 2 gastouders. 1 'hoofd'gastouder en een die mega flexibel is en waar onze dochter heen kan als onze 'hoofd'gastouder niet kan. Wij hebben bewust voor een gastouder gekozen, omdat het enerzijds een beetje noodzaak is ivm onregelmatig werken en mijn man bij defensie en dus niet alle dagen thuis. Anderzijds wilde ik zo graag voor mn kleine meisje een warme en huiselijke sfeer, liefst ook nog aansluitend bij onze ideeën over opvoeding (en beperkt vaccineren) Dat is gelukt :)
Onze dochter gaat nu gemiddeld 2x per week een dag naar de gastouder, soms 1 dag en soms 3 dagen. Mijn man is 1 dag per week thuis en ik zelf meestal ook 2 of 3. Dit werkt voor ons heel prettig, en onze dochter is bij beide gastouders op haar gemak en thuis, fijn!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 09:34

Mijn ouders en schoonouders hebben de eerste jaren elk een dag in de week opgepast. Daarnaast gingen mijn jongens 2 dagen per week naar het kinderdagverblijf. Op vrijdag was ik thuis. Sinds de oudste naar school ging, ging de jongste nog maar 1,5 dag per week naar het kinderdagverblijf en heeft mijn man op woensdagmiddag zijn parttime middag genomen. Ik heb op vrijdagmiddag mijn parttime middag. Deze middagen is er geen school. Af en toe ruilen mijn man en ik de middagen als één van ons een afspraak buiten de deur heeft. Mijn man heeft ook de zaak aan huis en vangt in principe na school de jongens het meeste op. Ik ben ivm mijn nieuwe baan momenteel druk maar het is goed te doen zo. Ouders en schoonouders springen nog regelmatig bij na schooltijd. BSO doen we niet. TSO wel. Dan kunnen de jongens ook lekker spelen met andere kinderen. En na school spreken ze ook regelmatig af met vriendjes.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 10:21

Toen ons eerste kindje geboren was hadden we het goede voornemen om ieder een andere dag vrij te nemen (we werken beide 4 dagen) en zowel mijn moeder als mijn schoonvader pasten een dag op, dan bleef er 1 dag over voor het kdv.

Inmiddels kan mijn schoonvader niet meer oppassen ivm gezondheidsredenen, kan mijn moeder ook niet meer wekelijks oppassen en hebben wij besloten toch gezamenlijk 1 dag vrij te nemen omdat je in je eentje met 3 kinderen aardig gebonden bent en met zijn tweeën kunnen we toch meer ondernemen.

Nu gaan mijn 3 kinderen dus 4 dagen in de week naar de gastouder/KITA (Peuterspeelzaal idee) en de oudste wordt ook door de gastouder opgehaald aan het eind van de dag. Ja, het zijn lange dagen en zodra het kan proberen we ze ook eerder op te halen. Maar ze hebben het alle drie wel heel erg naar hun zin. Vanaf het moment dat we ze ophalen is het hun tijd totdat ze in bed liggen. Gelukkig eten ze overdag warm, dus avonds hoeven we er alleen een boterham in te krijgen en is de rest quality time.

De opa’s en oma’s worden nu alleen ingezet als noodoppas als de kids ziek zijn of om andere reden dat ze niet naar de KITA/gastouder kunnen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 13:08

blokje schreef:

Maar God vindt ook, dat wij zo goed mogelijk voor ons kind moeten zorgen. En niet werken is bij ons gewoon financieel niet haalbaar. Dan heeft de kleine geen dak meer boven zijn hoofd. Hoe sta je daar dan in?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 14:23

Tendance schreef:
blokje schreef:

Maar God vindt ook, dat wij zo goed mogelijk voor ons kind moeten zorgen. En niet werken is bij ons gewoon financieel niet haalbaar. Dan heeft de kleine geen dak meer boven zijn hoofd. Hoe sta je daar dan.

in?

Dan heb je weinig keuze
En moet je wel werken.

Wij kunnen prima rond komen kids komen niets tekort maar we hebben niet veel luxe.
En dat is voor ons prima

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:25

Mijn man staat er hetzelfde in hoor. Ik vond het eerst vervelend om thuis te blijven maar nu vind ik het heerlijk.

Mijn man werkt voor zichzelf dus het was altijd druk en moesten vaak rennen en vliegen. Nu is er rust en heb ik gewoon ook tijd om dingen voor mezelf te doen.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:06

Tendance schreef:
Soraya10 schreef:
Mijn dochter gaat meerdere dagen per week naar een gastouder, omdat ik wisselende diensten heb. Vader is niet in beeld en familie niet in de buurt. Thuis blijven is geen optie. Ze word bijna 4 dan gaat ze naar de kleuterschool in combi met BSO en als ik donderdag word aangenomen heb ik een kantoorbaan met vaste uren. Wat ik wel fijn vind aan opvang is dat ze sociale vaardigheden leren en dat ze niet ineens met 4 jaar plompverloren bij altijd bij moeder naar 5 dagen school gaan en dus de overgang vlotter is. Plus ik teer niet op de staat en laat mijn dochter zien dat je een onafhankelijke, werkende moeder kan zijn in combi met ouderschap.

Heel veel respect voor hoe je dit allemaal rondbreit!
Ben het met je mening ook helemaal eens. Zo sta ik er ook in.

Dank je

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:31

Als het financieel zou kunnen zou ik ook best nog minder willen werken. Iets van 16 uur ofzo. Maar goed zo lang het toch wel handig is dat ik nog een beetje geld binnen breng doen we het gewoon zo.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:39

Mijn man werkt fulltime, ik 3 dagen in de week. Ik kan in mijn functie niet minder werken, zou ik de eerste jaren anders wel hebben gewild. Bij mijn man op het werk is minder werken al helemaal geen optie, dus gaan onze kinderen 2 dagen naar het kdv, en 1 dag naar oma. Ik vind zelf de verdeling perfect zo. Ik heb zelf echt de uitdaging van mijn werk nodig, fulltime thuis zou ik heel slecht tegen kunnen en daar word ik geen leuker mens van. De kinderen vinden het kdv helemaal geweldig, en de oudste vraagt regelmatig of ze naar het kdv mag op dagen dat ik vrij ben :+ De jongste heeft nu wat verlatingsangst, maar dat hoort ook gewoon bij zijn ontwikkelingsfase, hij heeft dat ook als ik naar de wc ga of uberhaupt een stap bij hem vandaan zet. De dag bij oma vinden ze ook ontzettend leuk, en is ook heel goed voor hun band, dat is echt een tweede thuis, waar ze in geval van "nood" ook terecht kunnen en zich dan helemaal thuis voelen.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:58

Bij ons op het kdv trouwens helaas vaak geen vaste leidsters op de groep, in theorie wel, maar in de praktijk zijn er veel flexibele en oproepkrachten werkzaam. Ook een eigen bedje is niet van toepassing, ze slapen waar op dat moment plek is. Wel is er ontzettend veel structuur op een dag, en ik merk de kinderen gewoon best wel wat gewend zijn qua veranderingen, drukte, conflicten etc.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 09:04

Bij ons op de kdv altijd 2 leidsters in de ochtend op de groep en 2 op de middag.
Van zowel de ochtend als de middag zijn er altijd dus 2 waarvan er sowieso 1 altijd werkt. Soms wordt de ander vervangen, maar er is er dus altijd standaard 1 van de 2 aanwezig.