Vriend rookt doet niet zijn best om te stoppen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 09:29

eilleen333 schreef:
_San87_ schreef:
Ja, of een vriend die wel fatsoenlijk kan proeven, niet meer grauw is en niet uit z'n bek stinkt.

Maar je bent toch gevallen voor de grauwe en stinkende kerel? ;)

Mijn vriend was, voor ik hem ontmoette, al bezig met stoppen. Hij rookt voornamelijk elektronisch en heel af en toe een echte sigaret. En dat merk ik meteen, maar ik wilde hem er niet om laten lopen. Hij is nog steeds bezig met stoppen en dat moedig ik aan.

En mijn opmerking was meer om tegen de 10 kilo meer opmerking te chargeren.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 09:32

_Annemiek schreef:
het krijgen van longkanker heeft niks met roken te maken dat krijgen niet rokers ook.
mijn man rookt ook en zie hem ook liever stoppen maar als hij er niet 100% achter staat lukt het niet, leg er geen druk meer op en laat het hem zelf oplossen.

Longkanker is zeker wel aan roken gerelateerd. De kans op longkanker is groter wanneer je rookt, dat verband is al jaren geleden wetenschappelijk aangetoond.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 09:38

Ts: ik zit met open mond dit te lezen! Je mag en kan hem niet dwingen!!
Hij moet stoppen voor jou, hij mag niet meer tot 5uur in de kroeg hangen. Het is net alsof ik naar eem verhaal lees van een stel dat al 20 jaar getrouwd is. Kom op zeg.

Ik had je allang de deur gewezen. Arme jongen :(:)

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 10:58

Yenni schreef:
Hij moet stoppen voor jou, hij mag niet meer tot 5uur in de kroeg hangen. Het is net alsof ik naar eem verhaal lees van een stel dat al 20 jaar getrouwd is. Kom op zeg.

Hier heeft TS werkelijk helemaal niks aan. Als die jongen een slecht leven had dan was hij allang vertrokken.

TS ik vind het super van je dat je het gaat accepteren! Probeer het onderwerp wel bespreekbaar te houden. Ik zou er ook rekening mee houden dat hij nooit meer gaat stoppen. Om teleurstellingen te voorkomen. En vooral blijven steunen als hij het wel gaat proberen :)

doezel2

Re: Vriend rookt doet niet zijn best om te stoppen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:17

Mijn man was gestopt. Is weer begonnen. ( geen stres. Maar meeroker. Als je bijv een jont zou aanbieden. En doordrammen. Van. AAA toe nou. Is ie verkocht. Hij is heeeel makkelijk over te halen.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:27

leg je er bij neer dat hij rookt. Op deze manier komt het roken tussen jullie in te staan en is de relatie over.

Het is niet anders. Hij stopt wel als hij dat wil, en anders maar niet

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:30

Hem dwingen of eisen werkt niet, daar ben jezelf ook al achter.

Je zorg over het roken met hem bespreekbaar maken moet kunnen vind ik.
Hem keer op keer erop wijzen dat hij een sigaretje op steekt werkt volgens mij alleen maar averechts.
Hoe goed je het misschien ook bedoeld.....

Dan gaan de meeste mensen stiekem roken of weg van jou bv naar de kroeg oid om daar ongestoord te kunnen paffen.
Naast de frictie die het waarschijnlijk oplevert tussen jullie beiden.

Als ik het goed begrijp wil je vriend wel stoppen voor jou maar als hij zelf mocht kiezen niet.
Dat gaat hoe vervelend ook niet werken.

Hij rookt minder zeg je, ik zou hem daarom al complimenteren en zeggen dat je dit erg knap vind.
Doet je vriend aan een sport? Zo ja stimuleer hem hierin, meer sporten verzwakt de behoefte aan een sigaret.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:40

Nou weet ik ook waar dat andere topic vandaan komt! :)*

Mijn vriend rookte ook toen we elkaar leerden kennen, toen onze relatie eenmaal 'op gang' kwam heb ik hem gezegd dat hij of stopte met roken of ik vertrok. Dit was in 't begin van onze relatie, dat had dus beide kanten op kunnen gaan. Hij heeft ervoor gekozen om te stoppen. Het pakje dat hij had tijdens ons gesprek heeft hij opgerookt en is gestopt.

Ik zou niet gelukkig kunnen worden met iemand die rookt, en zou daar ook niet vrijwillig in willen wonen. Toen we elkaar leerde kennen en een relatie hadden woonde we uiteraard nog niet samen, maar ik vond 't wel belangrijk om daarover na te denken.

Maar niemand mag in mijn huis roken en in onze familie zijn er dat nogal wat. Ik vind het echt walgelijk en gruwel er ontzettend van. Mijn moeder rookt ook, maar komt ook naar haar kleinhondkinderen, als oppas, ook dan rookt ze niet in huis. Voor haar alleen maar goed, want ze wilde toch al minderen. _O- Ook als ik ergens op bezoek ben geweest waar gerookt wordt in huis, het eerste wat ik doe als ik thuiskom is de wasmachine aanzetten en douche. Afschuwelijk om de dag erna die stank te moeten ruiken, dus dan maar meteen bestrijden.

Dus ja TS, in mijn ogen kun je dat 'eisen', maar wel wel de nodige communicatie en harde grenzen. Kun je ermee blijven leven als hij blijft roken en straks samen woont of niet? Zo niet, dan zeg je hem dat, hoe hard dat ook klinkt...

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 12:31

In mijn optiek heb je nu 3 opties.
1. Je gaat bij je vriend weg
2. Je accepteert dat hij rookt
3. Je accepteert niet dat hij rookt, blijft erover doorzeuren en wacht totdat hij er genoeg van heeft en de relatie afbreekt

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 12:51

Je bent zijn moeder niet.
Dat is een veelgemaakte fout.
Ik zou het ook niet cool vinden als hij zou roken, maar dat is nou eenmaal the package deal.
Naast de genoemde opties hierboven wil ik er nog een toevoegen.
4. Pikstraf.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 12:53

Ja, lekker jezelf straffen, heel slim :').

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 12:56

_Annemiek schreef:
het krijgen van longkanker heeft niks met roken te maken dat krijgen niet rokers ook.

Hahahahahahahahahahahahahahahaha.

En dronkenschap zeker niets met alcohol?

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:00

_San87_ schreef:
Ja, lekker jezelf straffen, heel slim :').

Doet ze ook als ze het uit maakt. Of bij hem blijft en hij blijft roken :Y)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:06

alles is wel zo'n beetje gezegd..

een ding wil ik wel aanhalen.

TS:

aan de pil gaan moet je voor jezelf doen..

dat kun je niet schuiven op:
'mede voor jou, dus'....

Nee, de pil is een bewuste keuze..

hij rookte al, je kent de risico's, dus trombose door meeroken + pil is dan geheel voor je eigen rekening.

Jij telt de pil, bij zijn roken op..

bovendien gaat dit grotendeels over zelf roken, via meeroken krijg je vele malen minder troep binnen.

Als jij jouw pil + zijn roken zo'n belangrijke combinatie vind, waarom ben je dan in hemelsnaam aan de pil begonnen.. En waarom slik je m dan nog.. Je weet dat je er ook gewoon er ook gewoon regenjasje omheen kunt trekken? dat geeft ook nog eens bescherming tegen legio andere overdraagbare zaken.

Dit riekt een beetje naar:
Ach hij is niet mijn optimale droomvriend, maar als we eenmaal wat hebben dan verander ik m wel even.. Zo werkt het niet TS..

Jij wist dat hij rookte.. Als jij een hekel hebt aan roken in een relatie, waarom begin je er dan uberhaupt aan met iemand die rookt en ga je die wel even veranderen?

vind ook je titel een beetje sneu, en mag hopen voor jou dat hij dit niet leest.
Hij is geminderd met kauwgom. Als ik jou zo lees moet hij wel een kettingroker zijn geweest
en zit hij nu op maar een paar sigaretten per dag..

Plus hij eet mintkauwgom voor je voor zijn adem, pikt dan ook nog eens dat je er pepermunt en/of kauwgom inpropt bij hem..

En dan nog open jij een topic dat hij zijn best niet doet, of dat je er weinig van merkt..

als jij die mindering niets vind, dan zul je gewoon nooit tevreden worden met de situatie..
beter dus dat je gewoon kapt met de relatie en er nooit meer een aangaat met een roker, of wanneer iemand rokende vrienden heeft.. Want je bent een type die ook met pepermunt klaar zult staan als je vriend bij een feestje bij een roker vandaan komt, of je gaat zo'n vriendschap saboteren door die mensen niet over de vloer te willen hebben, of nooit mee te willen..

sorry, maar zo te lezen zul jij je nooit prettig voelen bij een roker of bij iemand die rokers als close vrienden heeft. Dan moet je eerlijk zijn naar hem en gewoon weggaan.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 24-01-16 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:08

_San87_ schreef:
_Annemiek schreef:
mijn man rookt ook en zie hem ook liever stoppen maar als hij er niet 100% achter staat lukt het niet, leg er geen druk meer op en laat het hem zelf oplossen.

Longkanker is zeker wel aan roken gerelateerd. De kans op longkanker is groter wanneer je rookt, dat verband is al jaren geleden wetenschappelijk aangetoond.

De kans op hersenletsel is ook groter als je paard rijd, de kans op een auto ongeluk is ook groter als je in de auto zit.

Plus dat je het risico loopt op nog zoveel andere kankers waar je eigenlijk niks aan kan doen.

Laat die jongen gewoon zijn leven lijden en probeer hem niet zo te controleren en te veranderen. Je hebt geen idee hoe moeilijk dat het is om van een verslaving af te komen en kennelijk toon je daar ook nauwelijks begrip voor. Als je mijn vriendin was geweest was ik eerlijk al lang gillend weggerend.

"Voor hem aan de pil gegaan" kom op zeg.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:12

Amaranth7 schreef:
_San87_ schreef:

De kans op hersenletsel is ook groter als je paard rijd, de kans op een auto ongeluk is ook groter als je in de auto zit.

Plus dat je het risico loopt op nog zoveel andere kankers waar je eigenlijk niks aan kan doen.

Laat die jongen gewoon zijn leven lijden en probeer hem niet zo te controleren en te veranderen. Je hebt geen idee hoe moeilijk dat het is om van een verslaving af te komen en kennelijk toon je daar ook nauwelijks begrip voor. Als je mijn vriendin was geweest was ik eerlijk al lang gillend weggerend.

"Voor hem aan de pil gegaan" kom op zeg.

Dat je doodgaat van leven was niet het punt dat ik wilde maken. Probeer het nog eens.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:13

lelberse schreef:
Hallo,
Ik heb nu bijna anderhalf jaar met mijn vriend. eigenlijk loopt alles hartstikke goed. Het enige probleem waar ik heel erg mee zit is dat hij rookt. Dit deed hij al toen we iets kregen. Ik heb toen wel aangegeven dat ik dat alles behalve tof vind.
Nu zou op nieuwjaarsdag stoppen. Hij sliep toen bij mij en het eerste wat hij die ochtend erna deed was een peuk opsteken..
Nou heeft hij 2 weken geleden kauwgom gekocht voor het stoppen en gebruikt dit ook. Hij is echt heel erg geminderd naar ongeveer 2 a 3 peuken per dag. nouja peuken hij rookt elke keer iets anders maar het liefst zware shag.
Hij zegt dat hij heel erg zijn best doet om te stoppen maar ik merk hier vrij weinig van. Hij rookt dan wel minder maar steekt er zonder moeite eentje op waar ik bij ben. Ook probeert hij het weleens stiekem te doen op feestjes bijvoorbeeld. ik zie het dan en spreek hem hierop aan maar het interesseert hem vrij weinig..
Er zijn in onze omgeving al best wat mensen die longkanker hebben gekregen door het roken en ook iemand die heel dichtbij hem staat is er laatst aan overleden. Maar dan loopt hij ook gewoon rokend naar de begrafenis toe..
Ik kan er heel erg chagrijnig van worden en heb er gewoon echt last van. Ik ben bijv. ook deels voor hem begonnen met de pil en daarbij mag je niet roken en ik vind meeroken daar eigenlijk ook wel onder vallen..
Hij geeft aan wel echt een toekomst met mij te zien/willen en ik ook met hem maar niet als hij rookt..
Wat vinden jullie kan je je vriend eisen te stoppen met roken? Of hoe zal je het anders aanpakken?

Wat je wel kunt vragen (eisen is zo"n vies woord) dat hij niet in je bijzijn rookt, dan rook je al niet meer mee.
En verder als hij het stiekem gaat doen, is dat een teken dat hij het niet durft te vertellen. Ik zou dat persoonlijk veel erger vinden dan het roken op zich. Waarom doet hij het stiekem?

Als jij geen toekomst verder ziet met hem als hij blijft roken, moet je de relatie beëindigen. Niet "eisen" dat hij stopt.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:15

Je hebt voor je vriend gekozen destijds en je wist dat hij rookte?

Dan zou ik t accepteren. Want elke keer er tegenin gaan helpt niet, en gaat hij alleen maar harder van roken.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 13:33

renskep schreef:
Ik zou het ook niet cool vinden als hij zou roken, maar dat is nou eenmaal the package deal.
4. Pikstraf.

:+ :') maakt heel mijn zondag goed _O-

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 15:06

Hij heeft mij gister als verrassing meegenomen naar de bios en zijn daarna nog even wat gaan drinken. In de auto heb ik het er nog even over gehad. Verteld dat ik niet wil dat hij stopt voor mij en dat ik er ook nietmeer om ga zeuren of op ga letten want daar komt alleen maar ruzie van. Hij kwam er zelf mee om in iedergeval niet in de auto te roken als ik ernaast zit. Ook probeert hij wat minder vaak naar buiten te lopen als we uit zijn ipv elk kwartier 10 minuten naar buiten moeten. Ik ben wel blij dat hij daar wel echt zijn best voor doet :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:09

lelberse schreef:
Hij heeft mij gister als verrassing meegenomen naar de bios en zijn daarna nog even wat gaan drinken. In de auto heb ik het er nog even over gehad. Verteld dat ik niet wil dat hij stopt voor mij en dat ik er ook nietmeer om ga zeuren of op ga letten want daar komt alleen maar ruzie van. Hij kwam er zelf mee om in iedergeval niet in de auto te roken als ik ernaast zit. Ook probeert hij wat minder vaak naar buiten te lopen als we uit zijn ipv elk kwartier 10 minuten naar buiten moeten. Ik ben wel blij dat hij daar wel echt zijn best voor doet :)

Klinkt goed :).

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 15:09

cissie schreef:
Hem dwingen of eisen werkt niet, daar ben jezelf ook al achter.

Je zorg over het roken met hem bespreekbaar maken moet kunnen vind ik.
Hem keer op keer erop wijzen dat hij een sigaretje op steekt werkt volgens mij alleen maar averechts.
Hoe goed je het misschien ook bedoeld.....

Dan gaan de meeste mensen stiekem roken of weg van jou bv naar de kroeg oid om daar ongestoord te kunnen paffen.
Naast de frictie die het waarschijnlijk oplevert tussen jullie beiden.

Als ik het goed begrijp wil je vriend wel stoppen voor jou maar als hij zelf mocht kiezen niet.
Dat gaat hoe vervelend ook niet werken.

Hij rookt minder zeg je, ik zou hem daarom al complimenteren en zeggen dat je dit erg knap vind.
Doet je vriend aan een sport? Zo ja stimuleer hem hierin, meer sporten verzwakt de behoefte aan een sigaret.

Nee hij heeft vroeger wel heel veel gesport maar is eigenlijk overal mee gestopt.. Hij werkt wel ontzettend veel minimaal 9u per dag en 6 dagen per week. Hij is het gewend om tijdens het werk altijd te kunnen roken dus dat maakt het allemaal wel wat moeilijker.

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 15:12

Yenni schreef:

Ik vind dit soort reacties een beetje overdreven. Ik leg hem echt niet aan de ketting hoor.. Hij heeft mij juist weleens gezegd dat hij zo blij is dat ik hem vaak gewoon zn gangetje laat gaan. Dat hij blij is dat hij gewoon vrij is in wat hij doet. Hij moest bijvoorbeeld bij zijn ex het liefst elke avond braaf naast haar op de bank zitten..
En ik vind het nogal onvolwassen als je kwa uitgaan helemaal geen rem hebt en het dus nodig vind om 2 dagen per week tot 5u kort in de kroeg te zitten. Dus nee ik dwing hem nergens toe maar ik zeg er wel wat van als ik iets niet vind kunnen.
En als hij mijn zo'n verschrikkelijke zeurende rot vriendin vind was hij allang weggegaan hoor.. Dus zo'n arme jongen is het niet, hij zegt zelf dat hij heel erg blij is dat ik zijn vriendin ben dus zo erg zal het op hem allemaal niet overgekomen zijn

lelberse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 15:17

renskep schreef:
4. Pikstraf.

Ik ben inderdaad zijn moeder niet die zeurt over het roken nog veeel meer dan ik. Omdat zij speciaal voor hem en zijn broertje is gestopt..
Enneehh pikstraf houdt hij langer vol dan ik hoor :')

Jodieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:22

wat zijn mensen toch snel negatief naar TS xD.

Goed dat je het bespreekbaar maakt! Je kunt inderdaad niks eisen, en voor roken geldt het zo erg dat ook al zou iemand graag willen stoppen het nog steeds heel erg moeilijk is. Roken is nou eenmaal een van de meest verslavende "drugs" die er is.
Ik zou zoals je volgens mij al bezig bent, veel positieve feedback geven voor minderingen die hij maakt. En er al wel over denken hoe je dit later voor je wilt zien als je samen. Maak samen regels en kijk of je samen tot een mooie midden weg zit. Zorg wel dat je zelf er echt mee kan leven!

Ik zou persoonlijk dus zelf niet mee kunnen leven als mijn vriend in huis of in het bijzijn van mij (of mogelijk latere kinderen) zou roken...
Dus het is afwegingen maken. Volgens mij houdt je ontzettend veel van hem dus ik snap dat je niet zomaar weg zou gaan en wel al het mogelijke eerst zou proberen.

Relaties gaan erom dat je geeft en neemt dat geldt voor jou maar ook voor je vriend. Je zult altijd dingen van elkaar vragen en ook dingen die de ander minder leuk vind om op te geven. Zo werkt dat nou eenmaal :).

Ik hoop dat jullie een goede weg samen vinden! en ik hoop ook voor je vriend zelf dat het hem toch ooit lukt mocht hij het stiekem wel willen maar vind hij het te moeilijk.