Mensen die hun kinderen niet laten vaccineren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:31

benangelique schreef:
hobbelheks schreef:
hepatitis b bij een baby?

Jawel hoor. Zit in het standaard programma. Absurd

Ik heb het nagekeken en inderdaad wordt die weer gegeven. In heel Europa. De reden is de immigratiegolf uit landen waar hepatitis B nog veelvuldig voorkomt.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:31

MairiMacBran schreef:
hobbelheks schreef:

dat is niet wat ik zeg :D
ik zeg juist dat de rivm ook geen betrouwbare informatie verschaft ;)

Maar je plaatst ter info wel een link van een stel complotdenkers die aantoonbaar onjuiste informatie verstrekken? Duidelijk.

Er is zojuist ook informatie gepost van het RIVM, dat is imo even onbetrouwbaar

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:33

janderegelaa schreef:
Ik heb het nagekeken en inderdaad wordt die weer gegeven. In heel Europa. De reden is de immigratiegolf uit landen waar hepatitis B nog veelvuldig voorkomt.

Overdraagbaar via bloed-bloed en seksueel contact. 12 jaar werkzaam.
ik mag hopen en ga er vanuit dat mijn kind tot iig zijn/haar 12e geen seks en of bloed bloed contact heeft....

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:33

Even een stipje. Ik ben zelf ook niet geënt

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:34

hobbelheks schreef:
net zo betrouwbaar als het rivm die andere belangen heeft imo :)

Welk belang heeft het RIVM dan!? Geld is het niet want het is een overheidsinstelling.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:34

Wat me opvalt in dit topic is dat de niet-enters schreeuwen over hoe ongezond en slecht het is. Maar inhoudelijk gaan zij niet op dit voorval in waarop dit topic gestart is. HOe verantwoord je als ouder dat je andermans kinderen in levensgevaar brengt door niet te enten? Als niet enter heb je naar mijn idee makkelijk praten, doordat iedereen ent is dekans dat de ziekte zich verspreid klein. Maar die verantwoordelijkheid dragen we met z'n allen en als iedereen hier mee stopt zullen ziektes opnieuw de kop opsteken.
De kracht van vaccinatie zit niet in de eerste plaats in de individuele enting, maar in het feit dat iedereen dat doet. De ziektes kunnen daardoor minder makkelijk om zich heen grijpen en zo roei je een ziekte uit. Zolang de ziektes nog bestaan en er mensen in nederland komen die deze ziektes bij zich kunnen dragen zouden we die verantwoordelijkheid samen moeten dragen. Gewoon omdat de nadelen opwegen tegen de voordelen. Het feit dat een ouder die wel zijn verantwoordelijkheid heeft genomen een kindje verliest of bijna verliest aan ouders die dipeze verantwoordelijkheid niet dragen is imo echt onverteerbaar.
Let op: je mag van mij als ouder doen wat je wil, enten of niet enten. Maar imo zouden ouders mt ongënte kinderen dus het contact moeten mijden met niet-geënte kinderen om hun gezondheid te garanderen.

Dus nogmaals de vraag: hoe verantwoord je als ouder dat je andermans kinderen in levensgevaar brengt met dodelijke ziektes door niet te enten?
Laatst bijgewerkt door secricible op 21-01-16 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:35

blokje schreef:
RIVM zal inenten alleen aanmoedigen. Zieke kindjes kosten geld want er moet een ouder vrij nemen.
Kijk naar de waterpokken. Waterpokken zijn ongevaarlijk waarom zou je die enten en hepatitis B.
Wat een onzin.

Enige enge ziekte voor mijn baby nuis de kinkhoest. Daar is ze u niet voor geënt

Dus volgens jou is het RIVM er om ervoor te zorgen dat kindjes niet ziek worden zodat de ouders door kunnen werken? :? Die complottheorie kende ik nog niet.
Hadden ze dan niet allang vaccinaties ontwikkelt voor die talloze andere ziektes en infecties die kindjes wel krijgen en waar ouders ook voor vrij moeten nemen? Nog meer geld in het laatje!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:35

Zit hepatitis B in de 2 maanden enting?

De migratie golf is voor ons wel reden om gewoon te enten. Daar komen sommige ziekten nog voor

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:38

hobbelheks schreef:
janderegelaa schreef:

ik mag hopen en ga er vanuit dat mijn kind tot iig zijn/haar 12e geen seks en of bloed bloed contact heeft....

Het ligt toch iets anders:

Hoe kun je hepatitis B krijgen en hoe kun je anderen besmetten?
Bij geïnfecteerde personen komt het hepatitis B-virus voor in het bloed (ook menstruatie-bloed), sperma, voorvocht en vaginaal vocht. Mensen die geïnfecteerd zijn met hepatitis B kunnen anderen besmetten vanaf ongeveer zes weken voor het begin van de ziekteverschijnselen totdat het virus uit het bloed is verdwenen. Dragers blijven een besmettingsbron voor anderen, ook mensen zonder klachten zijn dus besmettelijk.
Besmetting met het hepatitis B-virus kan ontstaan wanneer bloed of genitale vloeistoffen van iemand die een infectie heeft in het lichaam van een ander komt. Dat kan op de volgende manieren gebeuren:

als besmet bloed terechtkomt op een huidwondje of in het slijmvlies;
wanneer iemand zich prikt aan een besmette injectienaald;
bij acupunctuur, piercing, tatoeage en het 'schieten' van oorbelgaatjes (of andere technieken die de huid doorboren) met een besmette naald;
bij bijten of gebeten worden (tot bloedens toe) door geïnfecteerde personen;
door het hergebruik van besmette injectienaalden van anderen (zoals bij drugsgebruikers)
door gemeenschappelijk gebruik van tandenborstel, scheermesje of scheerapparaat (klein risico);
door onveilig seksueel contact (seks zonder condoom of beflapje) met iemand die een infectie heeft;
bij de geboorte, een vrouw die geïnfecteerd is met het hepatitis B-virus kan de baby besmetten tijdens de geboorte. Zie hiervoor onder 'zwangere vrouwen en baby's'.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:39

hobbelheks schreef:
janderegelaa schreef:

Totdat je kindje in het ziekenhuis terecht komt, of met zn tweetjes tegen elkaar knallen. Juist jonge kinderen hebben regelmatig schaafwonden e.d.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:39

Floortz schreef:
Dat is wat anders. Jij schreef dat 'als het aan jou ligt etc.'. ;)

Hoe zit het dan in België met immigranten en studenten uit andere landen? Moeten die ook verplicht deze vaccinatie krijgen?

Ja, in de zin van, als ik het zou kunnen bepalen, zouden er meer verplicht worden, met de nodige sacntie's bij niet opvolging. Maar jammer genoeg heb ik het niet voor het zeggen ;-)

De inenting geven ze als baby, het lijkt mij dat dat met een reden is dat dit moet gebeuren als baby, dus als tieners naar hier komen dat ze dan niet ingeënt worden.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:40

secricible schreef:
Dus nogmaals de vraag: hoe verantwoord je als ouder dat je andermans kinderen in levensgevaar brengt met dodelijke ziektes door niet te enten?

mijn (gedeeltelijk gevacineerde) kinderen zijn geen risico voor jouw wel gevaccineerde kinderen.
jouw kind kan net zo goed drager zijn als dat van mij.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:40

Maar je plaatst ter info wel een link van een stel complotdenkers die aantoonbaar onjuiste informatie verstrekken? Duidelijk.[/quote]
Er is zojuist ook informatie gepost van het RIVM, dat is imo even onbetrouwbaar[/quote]

In jouw opinie. Tenzij je die opinie wetenschappelijk kunt onderbouwen blijft dat slechts een mening.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:41

Mairi. Nee maar ik zou het bijna denken door sommige onnodige eentingen.

Om op de begin post te reageren.
Ik vraag me af of het niet geënte kind de aanstichter is. Een ander kind kan het bij zich mee dragen. Geënte kindjes kunnen het ook krijgen of met zich mee dragen

Het is natuurlijk verschrikkelijk.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:41

benangelique schreef:
Iemand die gevaccineerd is m kan namelijk net zo goed de ziekte bij zich dragen als iemand die niet gevaccineerd is.

Absoluut, het verschil is dat degene die gevaccineerd is minder ziek of niet ziek zal worden terwijl degene die niet gevaccineerd is wel erg ziek kan worden (of dood kan gaan).[/quote]
dus een niet gevaccineerd kind is geen risico voor het gevaccineerde kind?[/quote]

Inderdaad.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:43

secricible schreef:
Wat me opvalt in dit topic is dat de niet-enters schreeuwen over hoe ongezond en slecht het is. Maar inhoudelijk gaan zij niet op dit voorval in waarop dit topic gestart is. HOe verantwoord je als ouder dat je andermans kinderen in levensgevaar brengt door niet te enten? Als niet enter heb je naar mijn idee makkelijk praten, doordat iedereen ent is dekans dat de ziekte zich verspreid klein. Maar die verantwoordelijkheid dragen we met z'n allen en als iedereen hier mee stopt zullen ziektes opnieuw de kop opsteken.
De kracht van vaccinatie zit niet in de eerste plaats in de individuele enting, maar in het feit dat iedereen dat doet. De ziektes kunnen daardoor minder makkelijk om zich heen grijpen en zo roei je een ziekte uit. Zolang de ziektes nog bestaan en er mensen in nederland komen die deze ziektes bij zich kunnen dragen zouden we die verantwoordelijkheid samen moeten dragen. Gewoon omdat de nadelen opwegen tegen de voordelen. Het feit dat een ouder die wel zijn verantwoordelijkheid heeft genomen een kindje verliest of bijna verliest aan ouders die dipeze verantwoordelijkheid niet dragen is imo echt onverteerbaar.
Let op: je mag van mij als ouder doen wat je wil, enten of niet enten. Maar imo zouden ouders mt ongënte kinderen dus het contact moeten mijden met niet-geënte kinderen om hun gezondheid te garanderen.

Lees mijn post even. Daar staat onderaan waarom je andere kinderen niet in levensgevaar brengt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:43

hobbelheks schreef:
secricible schreef:

mijn (gedeeltelijk gevacineerde) kinderen zijn geen risico voor jouw wel gevaccineerde kinderen.
jouw kind kan net zo goed drager zijn als dat van mij.

Jouw gedeeltelijk gevaccineerde kinderen zijn mogelijk niet gevaccineerd voor iets waar zijn weinig of geen last van hebben, maar een pasgeboren baby wel. Die mag nog niet gevaccineerd worden.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:44

benangelique schreef:
Inderdaad.

jammer dat jij het antwoord geeft, had het graag uit de vingers van iemand met een andere mening gezien :D

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:45

Floortz, door te enten zijn de mensen uit het eigen land iig beschermd. Een immigrant en student kan dan juist weinig risico meer veroorzaken doordat mensen het virus niet over nemen (en weer overdragen, en weer overdragen enz. Enz) juist door vaccineren kan het virus zich van die ene individu niet overschakelen naar de rest. Dus juist nu met al die immigranten zullen we moeten proberen iig de mensen die er wonen allemaal te enten om uitbraken van deze ziektes te voorkomen.

Hobbelheks, de realiteit haalt je claim in. Daarnaast moet je misschien mijn tekst een overlezen zonder oogkleppen op. Hetzelfde voor benangelique. Het gaat om pasgebore babytjes die nog niet geent zijn en ook nog vrijwel geen weerstand hebben.
Denken jullie echt dat als we nu massaal zouden stoppen met enten dat ziektes die meegesleept worden uit dehele wereld naar nederland niet weer opnieuw op zouden duiken?

zonnebloem18

Even over het vaccineren van vluchtelingen:
Citaat:
Vaccinaties

Jonge asielzoekers tot 19 jaar kunnen zo nodig alle vaccinaties uit het rijksvaccinatieprogramma krijgen. Voor de grote groep Syriërs zal dat in veel gevallen helemaal niet nodig zijn. Tot de oorlog bestond er in Syrië een uitvoerig vaccinatieprogramma dat zich niet onderscheidde van dat in Nederland.

Van kinderen jonger dan 5 jaar is het door de oorlogssituatie niet zeker dat ze gevaccineerd zijn. Veel van hen zijn daarom in de vluchtelingenkampen door de WHO gevaccineerd tegen polio en mazelen. Ongeveer anderhalf jaar geleden dook er polio op in Syrië. "De WHO is in de kampen in Jordanië en Libanon intussen gestopt met de vaccinaties, omdat er geen nieuwe ziektegevallen meer aangetroffen worden", vertelt Van Dissel.

http://nos.nl/artikel/2058943-weinig-ge ... pvang.html

Citaat:
Het RIVM adviseert namelijk om alle Syrische asielzoekers tussen de 6 weken en 5 jaar binnen 2 dagen na binnenkomst in Nederland een vaccinatie tegen polio te geven.

http://www.ggdghor.nl/nieuws/2013/11/14 ... nnenkomst/

janderegelaa

benangelique schreef:
benangelique schreef:
Iemand die gevaccineerd is m kan namelijk net zo goed de ziekte bij zich dragen als iemand die niet gevaccineerd is.

Absoluut, het verschil is dat degene die gevaccineerd is minder ziek of niet ziek zal worden terwijl degene die niet gevaccineerd is wel erg ziek kan worden (of dood kan gaan).

dus een niet gevaccineerd kind is geen risico voor het gevaccineerde kind?[/quote]

Inderdaad.[/quote]
Het probleem is alleen dat bijv de mazelen vaccinatie niet voor de 14e maand gegeven worden en als er dan een ouder niet gevaccineerd kind komt met mazelen dan besmet diegene het jonge kind wel.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:47

janderegelaa schreef:
Het probleem is alleen dat bijv de mazelen vaccinatie niet voor de 14e maand gegeven worden en als er dan een ouder niet gevaccineerd kind komt met mazelen dan besmet diegene het jonge kind wel.

het probleem is dat ook het gevaccineerde kind dit over kan brenegn

mocht de mazelen druk hier in de buurt omhoog gaan zal ik ook zeker vaccineren, ik zie nu echter alleen de nadelen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:49

Op de vraag of een ongeënt kind gevaarlijk is voor een geënt kind, jazeker. Dit heeft te maken met de besmettingsdruk, de ontwikkeling van de ziektekiem en de 'herd immunity'
In een ongeënt lichaam krijgt de ziektekiem meer kans zich te ontwikkelen, immers, het lichaam herkent het niet en zal het minder snel kunnen aanvallen en opruimen. Afhankelijk van de kracht van die ziektekiem uiteraard, een zeer verzwakte zal het zelfde effect hebben als een enting en misschien niet eens opgemerkt worden. Maar, wordt het kind wel ziek is de kans ook groot dat de ziektekiem zich via dit kind weer kan verspreiden. Denk aan hoesten en besmettelijkheid.

Daarnaast heb je nog Herd Immunity. Dit is eigenlijk waarom ongeënte personen relatief veilig zijn. Een ziektekiem zal niet als een stuiterbal van persoon op persoon hoppen totdat het een ontvankelijk lichaam heeft gevonden. Het zal zich in de gemeenschap proberen te ontwikkelen en heeft 'geluk' als ie iemand vind waarin dat goed kan, zoals een verzwakt persoon of een ongeënt persoon. Als ie die niet vind, dan kan het zijn dat het zo ver wordt verzwakt tussen al die andere personen dat de ziekte niet kan opbloeien en weg sterft. Dit verklaard voor een groot deel waarom ongeënte individuen toch niet ziek worden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kudde-immuniteit

Neej schreef:
Wat het probleem met enten is, is dat er bij jonge wezens een hoop antistoffen meekomen vanuit de moeder. Enten wanneer er nog voldoende antistoffen aanwezig zijn, is volkomen zinloos. Je spuit dan nodeloos een hoop zooi in het lijf, zon enting doet dan helemaal niets heb ik mij laten vertellen.

Mijn honden laat ik een titerbepaling ondergaan en ik vaccineer pas zodra deze test aangeeft dat de waardes te laag zijn. Ze zouden voor mensen ook zoiets moeten hebben :P

Het verschil zit hem in het opbouwen van geheugen. Baby's of in dit geval, pups, krijgen afweercellen van de moeder mee die in de eerste periode van hun leven de bescherming leveren. Deze cellen circuleren in het bloed en kunnen zo voor hen bekende ziektekiemen opsporen.
Maar deze cellen zijn niet gemaakt uit geheugencellen, als ze op zijn zijn ze op en komt er dan pas een ziektekiem die niet eerder herkent is, dan moet het lichaam vanaf 0 beginnen. Met de vergrote kans dat er werkelijk ziekte optreed, want er is geen basis.

Titreren en herhaalentingen gebeuren op basis van die geheugencellen. Er wordt gekeken hoeveel er actief aanwezig is in het lichaam en op basis daarvan besloten wel of niet weer een 'herinnering' te sturen. Je maakt als het ware het lichaam weer even bewust van de dreiging, zodat ze weer wat meer op voorraad houden.
Ik denk dat er zeker een toekomst in titreren zit, het is alleen een duurdere en arbeidsintensiever stap dan gewoon een nieuwe enting erin zetten.

Ik ben het ermee eens dat het belangrijk is om na te denken waarom je vaccineert en waarvoor of wat er aangepast kan worden. Eerder werd heel terecht de economische waarde van enten genoemd, ik denk dat ook dat zeker een belangrijke factor is voor bepaalde keuzes in het vaccinatieprogramma.
Aan de andere kant zie ik ook hele rare keuzes voorbij komen bij ongeënte personen, ik heb een medestudent die met bloed werkt maar geen Hep B enting heeft vanwege zijn geloof. Ik zou op die manier geen roulette met mijn gezondheid willen spelen..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:49

Wauw. Dus als het voor jou kind een gevaar wordt ga je wel enten, maar voor het voorkomen dat de ziekte om zich heen kan grijpen (en dus voor de veiligheid van alle kindjes in nederland) niet. Gewoon wauw.
Ik geloof dat ik moet ontstippen, wordt hier altijd zo pissig van. En nee, heb zelf geen kinderen dus kijk er niet vanuit een Rivm-pet naar of wat dan ook. Gewoon common sense en inlezen in de denkwijze achter enten.

Rianne, jij verwoord wat ik met knullige woorden omschreef in mijn langere bericht. Dankjewel :)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:51

hobbelheks schreef:
janderegelaa schreef:

het probleem is dat ook het gevaccineerde kind dit over kan brenegn

mocht de mazelen druk hier in de buurt omhoog gaan zal ik ook zeker vaccineren, ik zie nu echter alleen de nadelen.

Maar hij krijgt het in principe niet. En daar is die enting voor bedoeld. En jouw niet gevaccineerde kind krijgt het dan dus wel en dáárom moet je enten.