Eefje33 schreef:Nou inderdaad, ik voel me aangesproken. Ik doe potverdorie een studie om zometeen in de farmaceutische industrie te kunnen werken, om een steentje te kunnen bijdragen aan het vinden van dit soort medicijnen.
Citaat:
(Janneke )
....blijft natuurlijk wel staan, dat het in de chemie niet makkelijk is, om te doen wat Delftse ingenieurs doen. Je ontwikkelt tijdens je studie een mooi softwarepakket - volgt een cursus marketing en entrepreneurship, en richt een eigen bedrijfje op. (Dat al dan niet na een paar jaar wordt opgekocht door een computer gigant.)
Citaat:
(Eefje)
Bovendien, het farmaceutische bedrijf dat als eerst een goed werkend medicijn tegen een bepaalde ziekte uitvindt, verdient daar echt énorm veel geld mee. Iedereen die die ziekte heeft, wilt dat medicijn dan. Waarom zouden ze dat soort medicijnen dan niet prijsgeven? Om te wachten totdat hun concurrent een soortgelijk medicijn wél op de markt brengt en de winst naar binnen sleept?
Citaat:
(Janneke )
....ik volgde op de universiteit het vak economie en ik vermoed dat dit niet klopt.
Ten eerste de procedure niet - het gaat niet over middelen in de vrij verkoop.
Ja, er komt veel geld binnen, als na alle trials het CtbvG haar fiat geeft.
Maar als je dit afzet tegen de totale kosten (alle geflopte middelen, alle parallel inspanningen waarbij de concurrent net ietsje sneller was en jij dus achter het net vist) is het vaak een ander verhaal.
Citaat:
Ik wil ook geen eigen bedrijfje starten gelukkig, maar bij een al bestaand lab werken

. Daar zijn de faciliteiten over het algemeen toch wel een stuk beter en het celonderzoek zit op dit moment al op zo'n hoge standaard, dat je zonder die faciliteiten niet meer mee komt eigenlijk. Niet in deze sector althans. Ik ben vooral geïnteresseerd in de hersens en bijbehorende ziektes (Alzheimer, schizofrenie ed), maar daar gaat in principe hetzelfde op voor kankeronderzoek. Op dit moment is kanker sowieso een van de grootste voorbeelden in onze studie, omdat de cel zó complex in elkaar zit en vele pathways (in)direct kanker kunnen veroorzaken. Docenten gebruiken kanker dan ook graag als voorbeeld om het te visualiseren voor ons

Over dat laatste, my bad. Daar komt toch wel duidelijk naar voren dat ik een biochemist ben en geen econoom

Daar ga ik verder geen woorden meer over vuil maken

Op zich: je hoeft geen econoom te worden, ik ben dat ook niet. Maar dingen als ethiek en 'hoe werkt geld' zijn voor iedere wetenschapper van belang. (Ik ben aan de universiteit opgevoed met "wij doen niet aan 'ich bin doch nur ein wissenschafter" - ik weet niet of jij het citaat herkent...?)
Van mij zul je geen kwaad woord horen mbt 'ik wil werken bij een groot, bestaand bedrijf met goede faciliteiten' - voor een startende ondernemer is een chemisch/ farmaceutisch bedrijf gewoon hartstikke moeilijk.
Maar dat maakt jou wel kwetsbaar, als je bij een groot bedrijf gaat werken, zit je vast aan de mores van dat bedrijf. (En helaas, er zijn bedrijven die patenten opkopen om het vervolgens op de plank te leggen ipv somehow te gebruiken.