PTSS, wie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 15:56

Ik heb mijn leven weer opgepakt maar werken brengt echt problemen met zich mee, onbegrip van mijn werkgever en de druk maakt dat ik in paniek raak als ik alleen al moet gaan werken.
Dit is zo lastig! De psych zegt dan dat ik me nog geen zorgen moet maken over werk maar als ik dan naar de bedrijfsarts moet zegt zij weer dat ik aan het werk moet en dat het onzin is.

Ik haal uit de pony's wel positieve energie om de dag door te komen, en ik kijk naar wat ik bereikt heb in 3 jaar, dan mag ik echt niet klagen.
Toch mis ik mn paarden die ik toen had, die zijn door de scheiding verkocht.

Hebben jullie ook problemen met hechten?
Ik kan me op een of andere manier nergens aan hechten, de pony's niet en ook mn nieuwe 2e hond niet.
Mn 1e hond heb ik al 5 jaar en die zou ik echt niet kunnen missen.
Ze is mijn hond, voelt me aan en maakt me wakker bij een nachtmerrie.
Ik zal het eens aangeven Janneke2 bij mijn psych, misschien dat hij er iets mee kan.

Poeswoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 16:24

@Gast7252

Soms vind ik het wel prima, want ik heb veel tijd alleen of alleen met mijn vriend nodig. Andere momenten voel ik me verschrikkelijk eenzaam en heb ik geen idee hoe ik mijn dag ga invullen, omdat ik niemand heb naar wie ik op die dag toe zou kunnen gaan, en ik hen ook niet wil belasten met mijn misère.

Ik heb nu volgens mij al meer dan een halfjaar geen oxazepam meer gebruikt *D
Wel meerdere keren getwijfeld of ik het zou doen, maar ik reageer extreem sterk op oxazepam en een halve (5 mg pilletje dus 2,5 mg) maakt dat ik de rest van de dag echt niets waard ben.
@janneke, ja het is een tijd helemaal "in" geweest om oxazepam te slikken alsof het niets was, t wordt nu nog steeds veel te makkelijk voorgeschreven vind ik. Voor mij is het echt een uitzondering om te nemen.
En het zou kunnen, dat ze mijn spanning voelen of dat ik te veel primair reageer vanuit dat overlevingsinstinct, ik weet het niet..

@MyKayleigh

Nee dat herken ik zelf niet! Wel veel moeite met aanpassingen, ik heb soms echt het idee dat ik heel veel autistische trekken heb. Nieuw huis = fijn maar ik moet enorm lang wennen. Afspraken gaan anders als afgesproken = stress, ookal is het prima en maakt het niet dat iets in tijdnood komt oid.

Anoniem

Re: PTSS, wie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 20:33

Dubbel he Poeswoes. Ik heb datzelfde wel. enerzijds mensen wat op afstand houden, andere moment eenzaam...

Ik gebruik AD. Zonder ben ik echt te wisselend in emoties.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 20:59

Ik ben ondertussen met medicijn 12 bezig (als je oxazepam e.d. niet meetelt, anders is het meer. Dus enkel AD, AP en lithium.). We hebben nog steeds het juiste middel niet gevonden. Een homeopathisch pilletje (homeopathische middelen ook niet meegerekend met de 12) heeft heel goed geholpen tegen de nachtmerries.
Ik heb ook elektroconvulsietherapie gehad, 51 sessies. Dat heeft iets geholpen tegen de depressie - voordat ik met ECT begon was ik gestopt met eten en drinken en zat ik alleen maar voor me uit te staren. Nu eet en drink ik weer en ga ik naar school. Maar voor mijn stemming heeft het niet geholpen.
Door de ECT ben ik wel mijn hele verleden kwijt. Ik heb bijna geen herinneringen meer van langer dan een jaar geleden. Alleen wat onsamenhangende trauma-herinneringen. Maar kleinere trauma's - ik ben bijvoorbeeld mijn hele leven gepest - herinner ik me nauwelijks meer.
Ik kan me ook niets meer herinneren over dat ik nog een gezond been had. :') Alleen nog een beetje de ziekte, maar voor mij is het net alsof ik al mijn hele leven met een prothese loop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:02

Dat klinkt erg heftig FnC.
Hoe oud ben je eigenlijk, als ik vragen mag?

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:10

18. Jij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:12

34

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 22:31

MyKayleigh schreef:
Ik heb mijn leven weer opgepakt maar werken brengt echt problemen met zich mee, onbegrip van mijn werkgever en de druk maakt dat ik in paniek raak als ik alleen al moet gaan werken.
Dit is zo lastig! De psych zegt dan dat ik me nog geen zorgen moet maken over werk maar als ik dan naar de bedrijfsarts moet zegt zij weer dat ik aan het werk moet en dat het onzin is.

(....)

Mn 1e hond heb ik al 5 jaar en die zou ik echt niet kunnen missen.
Ze is mijn hond, voelt me aan en maakt me wakker bij een nachtmerrie.
Ik zal het eens aangeven Janneke2 bij mijn psych, misschien dat hij er iets mee kan.

Hoi MyKayleigh,
ten eerste : ken je rechten! Er is in heel Nederland maar 1 persoon die bepaalt of jij kunt werken. - en dat ben jij.
Niet de bedrijfsarts!
Haar rol is een adviserende.
Ben jij het niet eens met haar advies, dan is het overleggen geblazen. Met je psych, de vakbond, etc - maar het is kolder om te gaan werken, omdat een arts die door je werkgever betaald wordt, dat zegt. (Als de bedrijfsarts zegt, dat je moet gaan werken en je doet het niet, moet je bijvoorbeeld de arts van het uwv om een oordeel vragen. Die wordt niet door jouw werkgever betaald.)

Enne, "geef het niet aan" bij je psycholoog, wees hier gewoon heel actief in! Met name emdr is een therapie, die jullie SAMEN doen!
Na overleg 'wat gaan we doen' -
en enige uitleg van zijn kant (zoals Robijntjah ook meldde: eerst worden de nachtmerries een tijdje erger, daarna neemt. het af)
kunnen jullie bijvoorbeeld emdr doen op "bah, al die nachtmerries die ik er van krijg, ik vind er niets aan!" (plus, waar voel je dat in je lijf, hoe rot vind je emdr vanwege de nachtmerries en dan "links -rechts - links". Dit soort zaken helpt!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 23:57

Gisteren ff een verschrikkelijk k*tdag gehad.
Eind vd morgen kwam er een gruwelijke migraine-aanval opzetten waarbij ik de neiging kreeg om een gat in m'n schedel te zagen om de druk te verminderen en niks meer binnen hield. #)
Eerder 's morgens therapie gehad wat vrij heftig was ivm het bespreken van een familieruzie die heel veel overeenkomsten heeft met hoe het er vroeger thuis aan toe ging.
Ook besproken dat ik overweeg om een bericht op mijn fb te plaatsen waarin ik in grote lijnen vertel hoe het vroeger thuis was en dat er de laatste jaren mensen naar me komen van 'we wisten dat het niet goed ging/hij niet goed voor je was' en hun excuses daarvoor aanbieden, dat ik niet zoveel aan die excuses heb omdat ik inmiddels een hoop schade heb opgelopen.
En dat ik wil verzoeken om, mocht er een vermoeden zijn van eenzelfde soort situatie (psychische mishandeling), contact op te nemen met het AMK of als BJZ al betrokken is die te contacteren.
Afspraak nu is om er een heel gedetailleerde versie van te maken en die naar haar te mailen, daarna pas beslissen of het ook op fb komt en in welke vorm.
Voorlopig dan ook even geen afspraken meer maar mailcontact wanneer nodig/behoefte eraan is en tussendoor af en toe even de vorderingen doormailen.

Overigens begreep ik dat ik officieel geen PTSS heb/kan hebben omdat ik niet echt herbelevingen heb als dat ik dingen daadwerkelijk weer voel of zie gebeuren.
Ik hoor wel heel vaak precies wat er tegen me gezegd is en hoe (toon enzo) en dat valt dus niet onder herbelevingen dus kan ik eigenlijk geen PTSS hebben volgens de opgestelde normen. 8)7
Wel behandelen ze me gewoon volgens de richtlijnen, al heb ik geen EMDR.

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:00

Vanmiddag bij de psychiater geweest. Hij had wel via de mail gehoord dat het echt niet goed ging/gaat, maar schrok toch wel een beetje toen we elkaar live zagen en mijn moeder vertelde dat ik 's ochtends mijn wekker een half uur eerder zet zodat ik oxazepam kan slikken en me pas aan hoef te kleden als die werkt. Anders raak ik namelijk helemaal in paniek van mijn kleren.
Psychiater hoopt dat het nieuwe medicijn snel gaat helpen, dat anders de EMDR die ik begin februari weer start gaat helpen, en tot die tijd mag ik standaard pammetjes slikken.

Ik ben trouwens gisteren gestopt met therapie. (hoe en wat precies verder gaan we a.s. woensdag in een evaluatiegesprek waar iedereen bij aanwezig is - ik, ouders, therapeute/hoofdbehandelaar, systeemtherapeut en psychiater) Ik wil werken aan mijn depressie en de therapeute wil werken aan mijn angsten. Ik heb wel angsten, maar buiten de PTSS verhinderen ze me niet in mijn functioneren. Misschien iets om ooit aan te werken, maar niet nu ik acute problemen heb (nl. de depressie. En de PTSS, maar daar helpt een EMDR-therapeute me mee). Verder zei ze gisteren dat ik het zelf maar uit moest zoeken en zij wel achter me aan zou lopen - daar heb ik dus helemaal niks aan. Als ik het zelf zou weten zat ik niet in therapie. Daarnaast is ze erg inconsistent - ze zegt bijvoorbeeld dat ik mag beslissen waar we over gaan praten/wat we gaan doen, maar vervolgens praten we de hele sessie over iets wat zij belangrijk vindt. Ook al geef ik meerdere keren aan dat ik het daar niet over wil hebben of dat ik het niet belangrijk vind/andere dingen belangrijker vind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:03

wat heftig en vooral enorm vervelend voor je Fish_n_Chips. Ik hoop echt dat het snel beter met je gaat.
En die therapeut klinkt ook niet zo bevordelijk...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 14:57

Ik heb nog niet alles gelezen, zal dat binnenkort even gaan doen.

Maar ook ik kan me hier helaas melden.
Geval "complexe PTSS", loop er bijna 9 jaar mee rond nu.
Na ruim een jaar wel (erg veel) EMDR sessies gehad; heeft wel degelijk geholpen, echter was ik op dat moment waarschijnlijk niet stabiel genoeg om alles te kunnen verwerken. Is enorm zwaar geweest.

Op dit moment diagnose ernstige depressie + complexe PTSS; een vervolg op EMDR zal waarschijnlijk spoedig starten.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:09

Bij mij is kort geleden ook de diagnose PTSS gesteld (naast depressie en burnout)
Eigenlijk door redelijk kort op elkaar een gewapende overval, overleden moeder, scheiding enz enz
Je kan dan het beste gewoon doorgaan met zo hard mogelijk te werken en het vooral erg druk hebben met alles. Dan kun je't het makkelijkste vergeten, he... dacht ik.. Niets is natuurlijk minder waar ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 16:16

Nee dat werkt inderdaad niet, al hoop je tegen beter weten in natuurlijk van wel...

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:57

Toch nog veel mensen met ptss hier op bokt.
Sterkte allemaal.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 18:54

maandag heb ik de certificeringstest afgelegd met mijn hulphond. en dinsdag sprak ik mijn psychiater over mijn hulphond. Dat ik sinds ik hem heb zoveel vooruit gegaan ben en zelfstandigheid heb terug gekregen. Ik heb EMDR geprobeerd maar dat werkte voor mij totaal niet. Maar Aedan was het beste lapmiddel. kan nu iig weer zelfstandig over straat.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:37

Ik ga dinsdag naar de osteopaat.
Maar het gaat niet zo heel erg lekker met mij. Ik heb nu zoiets van "Als een bus of een auto mij aanrijdt, dan zou ik het niet eens erg meer vinden."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:41

Weet je, voor jezelf, waarom het zo slecht gaat momenteel? Is er iets concreets gebeurd?

Jilleroo, ik vind het echt fijn dat je zoveel steun van je hond ervaart.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:46

Nee, ik heb geen idee. Ik heb soms momenten dat het goed gaat en soms dat het gewoon niet zo lekker gaat. Het is heel raar. Maar er is nog al veel gaande nu en misschien is dat het.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:51

coldsummers; die ideeën en dat gevoel heb ik ook (gehad). Pas op dat je niet in een (ernstige) depressie/burnout beland; die klachten gaan vaak samen met PTSS.

Tobila: "niks an de hand ik ga gewoon door" heb ik ook gedaan, eigenlijk een jaar lang en daarna nog jarenlang. Enige wat je daarmee bereikt is dat je klachten complexer en moeilijker te behandelen worden, en zelf ga je er uiteindelijk alleen maar op achteruit.

Ik schrik eerlijk gezegd ook van het aantal mensen dat zich hier meldt...... ik weet heus wel dat ik niet de enige ben, maar had niet verwacht dat er zich zoveel mensen zouden melden hier. Ik ga v/d week alles eens rustig doorlezen, daar moet ik even voor gaan zitten omdat ik het zelf best heftig vind om alles te lezen. Wel heb ik dit topic vanaf het begin een stipje gegeven, met de twijfel of ik me ging melden of niet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 23:25

Ik heb dinsdag weer een afspraak en ik wil de week erna mijn collega's wat meer gaan inlichten. Daar dringen de mensen die er wel van weten wel op aan. Ik voel me er niet heel comfortabel bij, maar aan de andere kant begrijp ik ook wel weer dat zij het vervelend beginnen te vinden dat ik zo vaak er niet ben, dat ik zoveel dingen laat vallen en dat ik zo gestresst ben steeds. Ze hebben wel het recht om het te weten, maar ik vind het ook moeilijk.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 23:37

Goh Margrathea, als je je daar echt niet comfortabel bij voelt, zou ik er toch nog eens over nadenken of je het nu wel zou vertellen eerlijk gezegd. Je kan imo even goed zeggen dat het momenteel niet zo goed met je gaat of dat je redelijk wat aan je hoofd hebt of weet-ik-veel-wat. Het is aan jou om te bepalen aan wie je wat vertelt en wanneer.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 23:48

ikkkke schreef:
Goh Margrathea, als je je daar echt niet comfortabel bij voelt, zou ik er toch nog eens over nadenken of je het nu wel zou vertellen eerlijk gezegd. Je kan imo even goed zeggen dat het momenteel niet zo goed met je gaat of dat je redelijk wat aan je hoofd hebt of weet-ik-veel-wat. Het is aan jou om te bepalen aan wie je wat vertelt en wanneer.

Daar denk ik zeker ook over na :) Het is echter wel zo dat ik anderen nu met een hoop extra werk opzadel. Bovendien is het onvoorspelbaar, ik heb niet altijd evenveel last ervan.
Misschien hoop ik eigenlijk ook wel dat ze er een beetje van schrikken en in het vervolg (ook in hun verdere leven) even nadenken over dat iemand misschien wel goede redenen heeft voor zijn/haar acties.

Smee__Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 03:11

Ik heb morgen mijn eerste EMDR sessie en ik kan natuurlijk niet slapen want ik knijp m enorm -O- Maar ik weet ook dat het vanaf nu hopelijk alleen maar beter gaat dus ik moet deze drempel over zien te komen :j

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 03:24

ik weet niet of het onder PTSS valt maar ik ben de laatste
2 jaren van de mavo bijna elke dag ongepast aangeraakt,
weet niet of ik het aanraden wil of kan noemen, jongens
die tegen mijn zin in aan mijn borsten of billen probeerde
te zitten, en daarnaast 10 gepest te zijn zorgt er voor dat
ik nog steeds bijna dagelijks nachtmerries heb, onzeker ben
en niemand vertrouw