30 dagen zonder suiker! -Wie doet er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 14:27

Ik drink alleen water en witte thee en soms ook zwarte thee.. maar ook beperkt.

Ik vind frisdrank etc ook niet lekker, koolzuur lust ik sowieso niet :P

_bloempje01_

Re: 30 dagen zonder suiker! -Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 13:16

Ik drink ook veel thee of Spa rood.

Vanochtend begonnen met twee volkomen crackers van wasa (0,1 Gr. suiker) met van die kaas ik plastictjes zitten en een kiwi. Geen idee wat de ingrediënten ervan zijn.
En nu 3 kleine 10 granen boterhammen met geprakte banaan.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 14:43

Ik kom me ook melden :D
Na die suikervolte maanden november en december met die heerlijke chocopepernoten en marsepein wordt het nu weer tijd voor minder suiker eten.
1 januari ben ik meteen weer begonnen. Geen suikervolle koekjes zoals Sultana, Engelse drop en Oreo's meer maar cashewnoten, mandarijnen, crackers met kaas, druiven, banaan etc.
Ik hoef echt niet suikervrij te gaan eten maar wat minder in tussendoortjes.
Ik ben wel benieuwd of jullie tips voor ontbijt hebben. Ik heb vorig jaar ook een aantal maanden heel veel minder suiker gegeten. In het begin ging yoghurt/kwark met (bijna suikervrije) muesli en fruit nog wel maar de reactie op yoghurt/kwark werd steeds erger. Vanochtend toch nog een keer vol goede moed geprobeerd maar ik was meteen weer misselijk. Ik ben er nu nog misselijk van. Zo even lunchen en dan zal het hopelijk wel beter gaan. Maar zuivel is voor mij 's ochtends geen goed idee.
Ik vind het niet erg om 's ochtends brood te blijven eten maar het kan natuurlijk altijd beter. Heeft iemand tips van makkelijke suikervrije ontbijtjes? Eventueel is in het weekend maken en later in de week eten wel een optie. Maar 's ochtends wil ik binnen een kwartier gegeten hebben zodat ik snel naar school kan.
Havermout heb ik geprobeerd maar lust ik ook met allerlei lekkere dingen niet. Overnight Oats heb ik ook nog geen lekkere variant van gevonden. Dingen zoals pannenkoekjes zijn voor het weekend prima maar doordeweeks niet te doen.
Er zijn natuurlijk zat sites te vinden met recepten maar ik ben wel benieuwd wat jullie zoal 's ochtends eten :)

Ik drink alleen water, water en water. Al jaren. Ik vind het veel lekkerder dan sappen etc. Thee drink ik af en toe ook wel.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:12

In het tijdschrift Quest heeft onlangs een interessant stukje gestaan van sportdiëtiste Esther van Etten. Zij merkt terecht op dat zodra het over melk, gluten, suiker of voedsel in het algemeen gaat, mensen meteen in uitersten vervallen. Suiker wordt dan bv een bijna dodelijk gif, terwijl je suiker ook gewoon nodig hebt.
Natuurlijk is het verstandig om het gebruik van suiker te beperken en met enig verstand te bepalen wat je wel of niet naar binnen gooit. Zelf verse voeding maken is al een goede stap omdat inderdaad in allerlei zaken suiker toegevoegd worden, ook daar waar je het niet verwacht ( voorverpakte ham bv). En vooral in de gaten houden dat suiker altijd suiker is, welke naam het ook vergezeld: het effect in je lijf is altijd precies hetzelfde. Zo bestaan er echt geen 'gezondere' suikers ook al doen sommige natuurguru's je dat maar al te graag geloven. Honing is suiker en heus, als iemand zegt dat er vitamines en mineralen in zitten: think again.. hoeveel honing moet je dan wel niet eten om van die stoffen te kunnen profiteren. Onzin dus.

Een leuk voorbeeld: pers 6 sinaasappels uit: dat glas klok je zonder problemen in één keer weg. En ga nu eens 6 sinaasappelen uit het handje eten. Die krijg je echt niet in één keer weg. Je zit - dankzij de vezels van de vrucht - snel vol en hebt er na een stuk of twee wel genoeg van. Snap je ook dat van dat glas sap je dan ook véél meer suikers binnengekregen hebt, dan van twee vruchten uit het handje?

Zolang je niet aan een obscure ziekte lijdt, die bepalend is voor je voedingspatroon, kun je gerust je boterhammetje blijven eten. Maar zorg wel voor vezelrijk brood en geen brood van 'dood-geraffineerd' wit meel. Koolhydraten + vezels is een perfecte mix, dat geldt voor brood, fruit en alles wat je maar eet.
En let op de hoeveelheid en neem kleinere porties!

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:15

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:20

Wat ik dood-geraffineerd meel noem is vooral wit brood. Daar is werkelijk alles aan goede voedingstoffen, zoals vezels, uit.. Overigens: de Albert Heijn heeft onlangs besloten om geen rare stoffen meer in hun brood te stoppen, dus het loont de moeite om daar vers brood te kopen. Beter voor je.

MadelonSunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:34

Aah oke. Dat lust ik niet dus dat scheelt weer :)

Suusje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:40

Helemaal eens met Jannepauli :) Suiker is suiker. Of dat nu suiker is uit fruit of uit een stukje chocola, je lichaam ziet geen verschil. Het voordeel van fruit is natuurlijk wel de vezels en vitaminen.

Dus niet te krampachtig mee omgaan en gewoon op z'n tijd lekker genieten van iets lekkers!

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 15:44

Jannepauli schreef:
In het tijdschrift Quest heeft onlangs een interessant stukje gestaan van sportdiëtiste Esther van Etten. Zij merkt terecht op dat zodra het over melk, gluten, suiker of voedsel in het algemeen gaat, mensen meteen in uitersten vervallen.

Zeker waar het om gluten gaat. Misschien 1% van de wereldbevolking kan niet tegen gluten, maar hele massa's mensen denken nu dat gluten slecht voor je is en kopen speltbrood. Net zo dom als geloven in superfoods. En het allerergste is dat die mensen doorgaans nog hoogopgeleid zijn ook (en dus heel veel beter moeten weten).

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 16:54

Het is niet mijn bedoeling om compleet suikerloos te leven, maar minder suikers wil ik wel. Vroeger at ik zeker 5 koekjes en dan 's ochtends brood met hagelslag, tussen de middag idem dito.

O: 3 crackers met roomboter en kaas, een ei en thee en water
L: 2 crackers met roomboter en kaas, 2 wortels, handje rozijnen, 2 rijstewafels en een krentenbol
T: thee met stukje Slowaakse honingtaart
A: wat de pot schaft: aardappelen groenten en vlees.
T: thee met evt pinda's

Dit heb is vandaag mijn eetschema.
Daar zitten al veel minder suikers in en ik merk ook dat ik fitter wordt.
Ik eet overigens gewoon gluren en melk en kleine hoeveelheden suiker. :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:02

Nog een tip voor gewoon gezond eten: Op dit moment heeft de AH het januari tijdschrift 'Allerhande' dat je gratis kunt meenemen. Er staat dit keer een overzicht in voor 4 weken goed en gezond eten, verdeeld in dagschema's: ontbijt, lunch, diner, tussendoor. Lekker makkelijk, gevariëerd eten. De recepten staan ook in het blad.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 17:47

Klopt, zag het ook. Stonden lekkere dingen tussen!

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 18:23

Jannepauli schreef:
Nog een tip voor gewoon gezond eten: Op dit moment heeft de AH het januari tijdschrift 'Allerhande' dat je gratis kunt meenemen. Er staat dit keer een overzicht in voor 4 weken goed en gezond eten, verdeeld in dagschema's: ontbijt, lunch, diner, tussendoor. Lekker makkelijk, gevariëerd eten. De recepten staan ook in het blad.

Goede tip! Ga ik naar kijken

Mutsie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 18:35

Ik kom dit topic net pas tegen, en ik ga er ook aan mee doen. Ik eet sowieso al weinig tot geen toegevoegde suikers, dus het moet lukken.
Maar worden jullie nooit een beetje flauw? Ik heb wel altijd een klein chocolaatje of koekje bij me want ik heb wel eens dat ik ontzettend flauw wordt en duizelig. Het enige wat dan helpt is iets met suiker eten, iets van fruit helpt ook niet. Heeft iemand hier een oplossing voor ?

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:36

Xenia93, ik bak vaak havermoutmuffins en gebruik die als tussendoortje.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 22:17

Nee, ik ben al een week heel strikt en voel me echt topfit!

Mutsie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 22:34

Emma_s_girl schreef:

Ooh dat is wel een goed idee, thanks !!

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 08:56

Xenia93 schreef:
Emma_s_girl schreef:

Ooh dat is wel een goed idee, thanks !!

Leuk idee! Ik kwam laatst ook eimuffins tegen die dan werden gevuld met groenten. Dat is wel meer een hartig tussendoortje.
Waar halen jullie je havermout? Ik heb nu die van Brinta van de Jumbo, maar ben even aan her kijken voor een alternatief dat evt wat goedkoper is :o

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 09:00

MadelonSunny schreef:
Ik kom me ook melden :D
Ik hoef echt niet suikervrij te gaan eten maar wat minder in tussendoortjes.
Ik ben wel benieuwd of jullie tips voor ontbijt hebben. Ik heb vorig jaar ook een aantal maanden heel veel minder suiker gegeten. In het begin ging yoghurt/kwark met (bijna suikervrije) muesli en fruit nog wel maar de reactie op yoghurt/kwark werd steeds erger. Vanochtend toch nog een keer vol goede moed geprobeerd maar ik was meteen weer misselijk. Ik ben er nu nog misselijk van. Zo even lunchen en dan zal het hopelijk wel beter gaan. Maar zuivel is voor mij 's ochtends geen goed idee.
Ik vind het niet erg om 's ochtends brood te blijven eten maar het kan natuurlijk altijd beter. Heeft iemand tips van makkelijke suikervrije ontbijtjes? Eventueel is in het weekend maken en later in de week eten wel een optie. Maar 's ochtends wil ik binnen een kwartier gegeten hebben zodat ik snel naar school kan.
Havermout heb ik geprobeerd maar lust ik ook met allerlei lekkere dingen niet. Overnight Oats heb ik ook nog geen lekkere variant van gevonden. Dingen zoals pannenkoekjes zijn voor het weekend prima maar doordeweeks niet te doen.
Er zijn natuurlijk zat sites te vinden met recepten maar ik ben wel benieuwd wat jullie zoal 's ochtends eten :)

Ik neem nog wel eens een ei bij mijn ontbijt.
Verder zou je misschien ook salade kunnen proberen?
Soep? En dat dan al de vorige dag klaar hebben gemaakt.
Iets van een smoothie?
En wraps voor tussendoor? Zag laatst een heerlijk recept van zalmwraps die ik zeker wil gaan proberen :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 09:17

WillBokkers schreef:
Waar halen jullie je havermout? Ik heb nu die van Brinta van de Jumbo, maar ben even aan her kijken voor een alternatief dat evt wat goedkoper is :o

Eigen merk van Jumbo? Euro shopper van AH?

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 09:55

Bij de Lidl, €0.39. Op het etiket staat havervlokken fijn, maar het is gewoon havermout.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:06

Emma_s_girl schreef:
Bij de Lidl, €0.39. Op het etiket staat havervlokken fijn, maar het is gewoon havermout.

Zitten daar geen toevoegingen in?
Dat zou echt top zijn!
Had al heel wat etiketten bij de jumbo gecheckt, maar allemaal e-nummers of toegevoegde suikers..

RomeeBalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:16

Ik meld me ook! Op advies ook gedaan vanwege migraine, ben benieuwd! Gister heb ik een lijstje gemaakt van wat ik allemaal eet (met daarin de hoeveelheid suiker) toen schrok ik wel even :o weet iemand hier hoeveel suiker je ongeveer binnen moet krijgen? Of kan je ook de hele dag zonder suiker?

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:29

@WillBokkers: nee, geen toevoegingen, enig ingrediënt is de havermout. Daar is niets aan toegevoegd.
Op de website van Brinta staat dat hun havermout uit volkorentarwemeel en zout bestaat. Geen suiker toegevoegd. De havermout is wel vermalen.
Quaker havermout met het groene label bevat ook geen toevoegingen.+

@RomeeBalm
Wat bedoel je met suiker? Koolhydraten? Toegevoegde suiker?

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 10:31

RomeeBalm schreef:
Ik meld me ook! Op advies ook gedaan vanwege migraine, ben benieuwd! Gister heb ik een lijstje gemaakt van wat ik allemaal eet (met daarin de hoeveelheid suiker) toen schrok ik wel even :o weet iemand hier hoeveel suiker je ongeveer binnen moet krijgen? Of kan je ook de hele dag zonder suiker?

Eerder zei iemand hier dat je 110 gram koolhydraten per dag nodig hebt.
Ik denk dat je daar mee kan gaan rekenen, ik ga er ook wat over heen hoor en denk dat dat beter is dan dat je er onder zit want je hersenen hebben dit gewoon nodig.
Toegevoegde suikers zou ik zo veel mogelijk laten staan.