Wie helpt mij om koffie te leren drinken?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:53

ElineS schreef:
Ik ken de positieve kanten niet nee. Daar mag je, als je wilt, best verder op ingaan via pb, of in dit topic, want meer ervan weten is nooit verkeerd.

Maar ik ben het verder wel met je eens met koffie leren drinken, dat is eigenlijk mijn grootste struikelblok, dat TS het zich niet moet laten opdringen. Niet zozeer dat het slecht voor je is. Al is het wel goed voor je. Je vind het vies, dus dan drink je het niet :+ . Denk ik dan.

voorop gesteld; álles met mate. :)
ik probeer een beetje en samenvatting te maken van de talrijke info die online te vinden is:
Caffeïne stimuleert de hersenen, niet alleen in de zin van wakker blijven maar verhoogt ook de concentratie, scherpt je geheugen en je reactietijd en waakzaamheid aan. Caffeïne verlaagt de kans op Parkingson, Allzheimer, diabetes type 2 en depressie. Dit is specifiek door de caffeïne, bij Deca-drinkers is dit effect nl afwezig. :)
Verder beschermt het de lever, geeft het hogere fysieke prestaties, en kan het ontwikkeling van lever en darmkanker inperken. Het is een bron van anti-oxidanten. Veel mensen krijgen die meer binnen via koffie dan via fruit en groenten. En het beschermt tegen vroegtijdig overlijden. :-) Ook verlaagt het de kans op hart en vaat ziekte. Bovenstaande zijn allemaal wetenschappelijk aangetoonde effecten van caffeïne. :-)
En zoals ik al zei werkt koffie eveneens tegen drukkende hoofdpijnen. :) Iets wat ik al langer wist uit ervaring maar laatst zag ik een aflevering van een Nederlands programma dat waargebeurde ziekenhuis verhalen af speelde en daar kwam een jongen binnen met een enorme drukkende hoofdpijn, Daarop vroeg de dokter meteen aan de balie-vrouw om hem een kopje koffie te geven en legde vervolgens uit dat dat de ergste/scherpste pijn relatief snel zou verzachten als overbrugging tot de behandeling die ze gingen geven zou gaan werken. :)

Sammie

Re: Wie helpt mij om koffie te leren drinken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 11:56

Mensen die koffie drinken en te lang wachten krijgen ook hoofdpijn door t gebrek aan dat bakje. :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:09

Dat klopt soms. Dat is dan de caffeïne verslaving. Iets waar niet iedereen last van heeft trouwens. Als ik niet de pijn heb van mijn schroeven (op zeldzame dagen word ik wel eens gespaard en dat is overigens ook een heel andere pijn dan "gewone" hoofdpijn) en ik drink geen koffie, krijg ik ook geen hoofdpijn bv. :) Het geval dat ik hierboven beschrijf dronk normaal geen koffie trouwens. Dus diens hoofdpijn was niet van het gebrek aan koffie. Ik kan me alleen niet direct herinneren wat ie dan wel had. Ik geloof dat hij een ruggenprik gehad had maar ik weet niet meer waarom..... Hij mocht na x aantal uren of na een nacht naar huis maar als ie last kreeg moest ie meteen terug. Hij kwam echter pas terug met zijn vriendin toen hij al knallende hoofdpijn had.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 12:21

Op zich is koffie helemaal niet slecht en net als Ayasha al zegt zitten er zelfs voordelen aan het matig drinken van koffie.
Als je het maar met mate doet en dat is eigenlijk met alles. Zelfs een overdaad aan water is slecht voor je lichaam.
En een vriendin van mijn moeder is met hartritmestoornissen opgenomen in het ziekenhuis door dagelijks meerdere koppen zoethoutthee te drinken. Dat had haar kalium zo omlaag gehaald, dat ze hartritmestoornissen er van kreeg.

TS, ik zou ook eens proberen diverse merken te proberen. Ik vind er enorm veel verschil tussen zitten in merken onderling. Of eens bijv. moccasmaak proberen.
En probeer tijdens het drinken niet teveel te focussen op de smaak. Ga intussen wat zitten lezen en gezellig kletsen met een vriendin.
En lust je het echt niet, dan zou ik jezelf niet teveel meer martelen en terug over gaan op de thee :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:44

Idd met mate, hier staat een mooi overzichtje:

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/cafeine.aspx

Mensen die trouwens denken dat ze er beter aan doen door thee te drinken, daar zit net zo goed een caffeine achtig stofje in. Ik drink zelf thuis alleen decafe, en hooguit 1 kopje koffie met caffeine per dag (op het werk hebben we geen decafe). Van teveel caffeine word ik heel licht in mijn hoofd en voel ik me heel hyper. Ook kan ik dan in de avond niet in slaap komen.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:47

Ik vond koffie eerst ook zo vies, maar wel heerlijk ruiken! Vanuit mijn werk hebben wij een cursus gehad en daarna ben ik het wel iets meer gaan waarderen en langzaam aan Americanos gaan drinken en drink nu gerust een kopje zwarte koffie.

Merkte alleen al snel de 'nadelen' van koffie drinken dus zit weer aan de thee :).
Laatst bijgewerkt door JorisDy op 05-01-16 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:52

JorisDy schreef:
Ik vond koffie eerst ook zo vies, maar wel heerlijk ruiken! Vanuit mijn werk hebben wij een cursus gehad en daarna ben ik het wel iets meer gaan waarderen en langzaam aan Americanos gaan drinken en drink nu gerust een kopje zwarte koffie.

Merkte alleen al snel de nadelen van koffie drinken dus zit weer aan de thee :).

Wat voor nadelen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 14:55

Ik kan niet slapen als ik binnen 2 uur voor het slapengaan of als ik te veel koffie gedronken heb over de dag. Sommige mensen krijgen er hartkloppingen van.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 15:04

Dat kan ook van cola :j van bijna alles zijn wel nadelen en voordelen te vinden, zeker als je naar de onderzoeker kijkt ( sigaretten werken stressverlagend :+) tomaten zijn kankerverwekkend vs. Reduceren kanker, rode wijn is idem vs. Rode wijn is idem ) sleutelwoord is met mate. Maar leren drinken omdat je anders niet 'gezellig' zou zijn.. Ik blijf t echt absurd vinden. :=

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 15:09

Sammie schreef:
Dat kan ook van cola :j van bijna alles zijn wel nadelen en voordelen te vinden, zeker als je naar de onderzoeker kijkt ( sigaretten werken stressverlagend :+) tomaten zijn kankerverwekkend vs. Reduceren kanker, rode wijn is idem vs. Rode wijn is idem ) sleutelwoord is met mate. Maar leren drinken omdat je anders niet 'gezellig' zou zijn.. Ik blijf t echt absurd vinden. :=

Van wat ik aan onderzoeken tegengekomen ben is het meer : weinig (1-2 porties af en toe) is niet slecht/kan positieve effecten hebben, veel is zeker slecht en helemaal niks vs. af en toe een beetje is weinig verschil of geheel onthouding is uiteindelijk de gezondste keuze. Maar dan loop je ook snel tegen een factor overig dieet aan wat dan moeilijk uit te filteren is.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 15:09

Heb het even tussen haakjes geplaatst. Ik had het op een gegeven moment echt nodig om wakker te worden, merkte het aan mijn huid en kon slecht slapen en was de hele dag heel druk met van alles. Zie er de voordelen niet van in. Vandaar dat ik nadelen nu ook even tussen '' heb geplaatst in mijn vorige bericht. Ik reageer(de) voor mijn doen vrij heftig erop.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 15:15

Ik zal ook nooit koffie leren drinken. De geur vind ik wel ok, maar de smaak... Nee dankje.
Vind het ook gewoon zoiets vreemds, koffie drinken. Veel mensen drinken het echt de hele dag door. Elk uur een kopje warme drank, zelfs in de zomer. :? Geef mij maar lekker veel water.