Waarom rijden mensen met allochtone afkomst zelden paard?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:17

chimello schreef:
Mijn vader is Egyptisch en ik rijd al sinds mijn 6e denk ik? Heb ook al zolang ik me kan herinneren een eigen pony gehad. We zitten nu aan 14 paarden, 4 drachtige merries. Mijn vader vindt het ook leuk, hij rijdt (wel echt heeeel af en toe) ook paard, hij reed vroeger zelfs met mijn moeder. Ik heb er verder nooit op gelet, ik ben zo opgegroeid om paarden leuk te vinden dus ik weet niet beter :+

Sorry, maar dit vond ik grappig geformuleerd _O-

@Desiree, het is ook wat cultuurgebonden 'het zadelmak' maken. Toen ik in Mexico woonde heb ik ook vriendelijk bedankt toen ze me een net twee jarige aanboden om eens mee te rijden, dan hebben ze er maar hun eigen (toen) 6-jarige zoontje op gezet en zelf ook nog eens. 'Kijk hoe braaf'.. Beestje was nog zo puppy als iets.

Oké, dat was even terzijde. nu terug ontopic!

Desiree

Re: Waarom rijden mensen met allochtone afkomst zelden paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 13:26

Vrouwenbesnijdenis is ook cultuur gebonden, maar daarmee deugt het nog niet.
Je mag een levend wezen nooit fysiek of mentaal geweld aan doen.

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:32

Ho, dat zal je mij ook nooit horen zeggen en ben het er zeker mee eens wat je zegt.
Wou gewoon duidelijk maken dat wat voor hun normaal lijkt (en dus meestal cultuurgebonden is) voor ons iets heel anders kan betekenen :)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 13:45

Oke. Maar daarmee wil ik dus niet zeggen dat wij alles goed doen. In onze cultuur is het niet gebruikelijk om duidelijk grenzen aan te geven. En dat is niet goed omdat het niet natuurlijk is.

_Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 13:56

Hoofddoekdragende moslima meldt zich :wave:
Maar ik ben NL dus geen allochtoon ;)
Maar mijn zwager met niet NLse ouders is mijn bijrijder :D

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 14:03

En waar heeft jouw zwager dan leren rijden, en hoe oud is hij? En in welk land ligt zijn oorsprong?

Silkaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:04

Desiree schreef:
Oke. Maar daarmee wil ik dus niet zeggen dat wij alles goed doen. In onze cultuur is het niet gebruikelijk om duidelijk grenzen aan te geven. En dat is niet goed omdat het niet natuurlijk is.

Ook niet haha! Ik begrijp je volkomen. En daar komt hetgeen ook op neer dat ik zeg, wat voor hen normaal is, is voor ons soms abnormaal en omgekeerd. Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat wij alles juist doen. Elke stukje heeft een goede en slechte kant om het even kort door de bocht te zeggen :)

_Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 14:13

Desiree schreef:
En waar heeft jouw zwager dan leren rijden, en hoe oud is hij? En in welk land ligt zijn oorsprong?

Op de Hollandse manege, hij is nu 25. Zijn moeder komt uit Algerije en vader uit Marokko.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 18:48

_Anna schreef:
Desiree schreef:

Op de Hollandse manege, hij is nu 25. Zijn moeder komt uit Algerije en vader uit Marokko.

Goh, dan is hij dus een hele grote uitzondering! En hoe kwam hij erbij om te gaan rijden? Hield hij ook gewoon van paarden?

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 21:14

Volgens mij letten jullie gewoon niet zo goed op. Want er rijden er echt wel een aantal paard met een allochtone afkomst. Zoals ik al zei ook op zwarte scholen rijd er altijd wel minimaal 1 persoon per klas paard. Echt op voornamelijk springwedstrijden rijden ook wel allochtonen.
Apart dat ik ze wel zie en de rest van bokt niet

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 10:44

RenWaBl schreef:
Op de manege waar ik rijd, komen nu steeds meer allochtone kinderen rijden. :)
Maar ik denk ook dat het vanuit hun geloof gezien is omdat dieren onrein zijn. Mijn vriend is van Turkse afkomst en moslim (niet streng gelovig) wil best mn paardjes uit de wei mee nemen en water geven, maar poetsen en mest ruimen liever niet. :)

Er zijn religies die het woord 'onrein' en 'dier' in een adem noemen, waaronder de islam.

Maar de onreinheid van dieren gaat over eten en de mensen die bijvoorbeeld varkens eten: die zijn onrein.
Met het varken zelf is niets mis, dat is gewoon een schepsel Gods (of voor wie de voorkeur heeft voor Indonesisch of Arabisch: van Allah).

Een vrome moslem eet geen paardenvlees, maar op het edele dier rijden - daar staan mooie dingen over in de Koraan. (Een paard bidt drie keer per dag en een van de gebeden luidt: 'moge mijn ruiter op mijn rug in het paradijs zijn'.)
(Ooit kocht ik een verwaarloosde Arabische merrie, en ik heb haar de eerste weken heel wat toegesproken 'dat ik heus graag op haar rug wilde en dan vast in het paradijs zou zijn, maar dat er eerst een goed zadel en streke, soepele spieren moesten zijn'. Daarna werd ze een heerlijk rijpaard.)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 11:59

Ik had een tijd een moslim-collega (man, rond de 25 jaar oud, nette jongen), die wilde dolgraag paardrijden. Alleen de sfeer hier op de manege's vond hij niet erg prettig. Hij had bij alle maneges waar hij kwam kijken het idee weggekeken te worden, vaak werd hij niet eens aangesproken en als hij iemand aansprak van het kastje naar de muur gestuurd, een enkele keer gewoon direct weer weggestuurd. Niemand was bereid hem een beetje op weg te helpen. Alsof een Marokkaanse man geen interesse mag hebben in paardrijden!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 13:13

Luz_ElenaE schreef:
Volgens mij letten jullie gewoon niet zo goed op. Want er rijden er echt wel een aantal paard met een allochtone afkomst. Zoals ik al zei ook op zwarte scholen rijd er altijd wel minimaal 1 persoon per klas paard. Echt op voornamelijk springwedstrijden rijden ook wel allochtonen.
Apart dat ik ze wel zie en de rest van bokt niet

Neem me niet kwalijk maar hier op het Twentse platteland zie je al sowieso weinig allochtonen! Toen ik nog een manegeruiter was, woonde ik in Eindhoven en ik spreek dan van 25 jaar geleden. Kan zijn dat de situatie veranderd is, maar daar ben ik dus niet bij geweest.

mick75 schreef:
Ik had een tijd een moslim-collega (man, rond de 25 jaar oud, nette jongen), die wilde dolgraag paardrijden. Alleen de sfeer hier op de manege's vond hij niet erg prettig. Hij had bij alle maneges waar hij kwam kijken het idee weggekeken te worden, vaak werd hij niet eens aangesproken en als hij iemand aansprak van het kastje naar de muur gestuurd, een enkele keer gewoon direct weer weggestuurd. Niemand was bereid hem een beetje op weg te helpen. Alsof een Marokkaanse man geen interesse mag hebben in paardrijden!

Werkelijk ongelofelijk! Waar was dat dan ergens? Ik neem aan dat mensen in de randstad toch wel verder kunnen denken dan dat?