Van de suiker afstappen..

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 22:23

Dat is ook nog een idee!
Ik wil wel verminderen, niet geheel stoppen met suikers.
Dat scheelt ook nog zoveel.
Binnenkort kerst, dan oud en nieuw, en dan ook in januari weer een aantal verjaardagen. Ben er wel achter dat ik in een periode van verleidingen ben begonnen :'))

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 22:25

Wat knap dat je dat een maand hebt volgehouden @ ijssnuiver! Mijn moeder zei inderdaad ook dat een maand eigenlijk wel echt het minimum is, dus vandaar de 28 dagen. Wat heb jij gegeten als gezonde snacks?

@itsme, haha ja. Dit is niet de makkelijkste periode om af te kicken van suikers. :=

Ghostattack schreef:
Nou geef ik ook wel eerlijk toe dat ik veel te weinig beweeg, maar daar komt binnenkort verandering in. Daarnaast is het als student gewoon erg moeilijk om 'gezond' te eten, aangezien het allemaal makkelijk en goedkoop moet zijn. Je neemt zoveel makkelijker een paar sneeën brood mee, dan iets gezonds zoals een zelfgemaakte salade.

Doe je boodschappen bij (bijv) Lidl/Aldi of bij de AH? Dat kan nog wel flink schelen. Misschien dat je samen met eventuele huisgenoten de kosten kunt delen voor de gezonde boodschappen? Kun je met z'n allen lekker en gezond eten en dan kost het ook wat minder. Alleen weet ik niet of je huisgenoten hebt, en of die gezond eten wel interessant vinden natuurlijk :P
Laatst bijgewerkt door UMayDream op 19-12-15 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 22:25

Ik geloof ook dat veel mensen niet doorhebben dat lactose(wat dus in melk zit) suiker is :+

Hier gaat het slecht: kerstpakket gekregen. Maar naast het snacken wel veel fruit aan het eten en salades. Compenseert het iets :+

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 22:28

Umaydream:
Ik at(en eet) nauwelijks tussendoortjes, hooguit een handje ongebrande, ongezoute noten.

Klopt inderdaad air. Tijdens die suikervrije maand ben ik ook van de lactose afgebleven. Ik drink nu max 1x per week een glas volle, koude melk. Om de doodsimpele reden dat ik dat enorm lekker vind. Doordat ik het nu beperkt drink, geniet ik er nog extra van!

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 22:28

Air: nee dat van lactose wist ik inderdaad niet. Maar ik neem aan dat dit een natuurlijke suiker is? :o

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 22:32

ItsMe2 schreef:
Air: nee dat van lactose wist ik inderdaad niet. Maar ik neem aan dat dit een natuurlijke suiker is? :o

Afbeelding

Is dit een beetje leesbaar?
Dit zegt mijn boek 100% suikervrij erover.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 22:34

Voor wie gezondere maar nog lekkere tussendoortjes zoekt: ik ben sinds een tijdje lid van http://www.biteswelove.nl. Voornamelijk nootjes maar ook gedroogd fruit, kokos e.d. in de mixjes. En af en toe een paar chocochips ertussen. :9

Voor wie het wil proberen, als je kortingscode BWL-d071110c5 gebruikt krijg je de eerste box gratis :D

ItsMe2: dat hangt er vanaf wat je onder natuurlijk verstaat. Ik vind het niet natuurlijk om koemelk te drinken, maar iedereen heeft daar een andere overtuiging in.

Ik laat zuivelproducten nu zoveel mogelijk staan omdat ik dat direct merk aan mijn huid: pukkels. Zojammer want kaas is zo lekker!

Air

Re: Van de suiker afstappen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 22:36

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 22:54

Ik eet nu het ontbijt afwisselend.
De ene keer eet ik als ontbijt brood en lunch ik met wat anders dan brood. De andere keer ontbijt ik met Griekse yoghurt en eet ik als lunch brood.
Dus ik probeer af te wisselen. Ik wil er niet in doorslaan voor mijn gevoel.
Begrijp me goed, als iemand de suiker helemaal wil schrappen vind ik dat prima. Maar ieder zijn eigen keuze.
Daarom probeer ik zo veel mogelijk af te wisselen en dan voel ik mij er goed bij.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 23:05

Dat is aan jezelf toch?
Wat ik zelf merk is dat het moeilijker als je het af en toe wel neemt...aan suiker raak je verslaafd.

Denk dat het daarom vooral tijdens het afkicken belangrijk is om het zoveel mogelijk uit te sluiten. :P Het zit al in genoeg dingen verstopt.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 23:11

Dat is inderdaad heel persoonlijk natuurlijk!
Voor mij is het heel goed geweest om een maand volledig suikervrij te doen en daarna suikerbewust te gaan leven. Ook omdat daardoor de 'schok' kwam dat ik echt bizar veel suikers at!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 23:20

TS, naast stoppen met suikers innemen is het ook handig om te kijken op verpakkingen naar de hoeveelheid zout. Die zorgt er namelijk voor dat je vocht blijft vasthouden. Het is dus eigenlijk een combinatie van suiker en zout die je zou moeten minderen (of zelfs helemaal moet zien te vermijden). Het beste is om zo vers mogelijk te blijven eten en pakjes/zakjes/blikjes te laten staan. Hoe meer ingrediënten in een product verwerkt zijn (of hoe onuitspreekbaar de namen erop zijn) hoe minder goed het voor je is. Eten wat je oma als voeding zou herkennen, dat is meestal het beste.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 08:39

Ik heb de beschikking over rauwe melk.
Vind dit erg fijn, dan heeft de fabriek er teminste ook niet mee lopen mieteren.
Zitten inderdaad wel natuurlijke suikers in, maar ik drink melk bijna nooit puur.
Meer voor in de havermout, smoothies ed.

Ik heb het stukje uit dat boek 100% natuurlijk drinken niet gelezen. Maar zag op internet al wel héél veel reacties dat informatie uit dit boek niet kon worden onderbouwd, het was dus meer een mening die vaak een beetje radicaal was.
Ik neem de informatie dan ook al een stuk minder snel serieus.
Voor mij is melk een product met natuurlijke suikers, vetten en ook gezonde stoffen (bv tegen kanker), betekent niet dat je het dagelijks hoeft in te nemen, maar ik ga kaas echt niet mijden.
Normale melk neem ik al niet echt dus dat is lekker makkelijk.
Ik heb overigens geen klachten bij deze producten zoals mensen hier eerder aangaven. Fabrieksmelk neem ik nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 13:43

xxCYNNxx schreef:
Emmaa_ schreef:
Tijdens mijn 'afkick' periode was aspartaam echt mijn beste vriend. Het nam het dorstige gevoel en een gedeelte van de hoofdpijn echt flink weg. Aspartaam is niet gezond maar het was voor mij ideaal om de periode te overbruggen waarin ik echt totaal geen suiker van mezelf mocht.

Kijk dit snap ik nu niet; waarom een natuurlijk product inwisselen voor een chemische die ook nog eens veel en veel ongezonder is dan suiker.
Las laatst zelfs een artikel (heb net nog ff gezocht om hem te kunnen linken voor je, maar kan hem niet weer vinden) waarin aspartaam gelinked wordt aan ms.
Waarom dan niet gewoon wel suikers nemen, maar gewoonweg drastisch minderen daarin; je lichaam heeft tenslotte wat suiker nodig, helemaal zonder is ook niet goed.

Nu hoef ik niet af te vallen, maar om dit gewicht te behouden kan ik niet zomaar van alles in mn lichaam stoppen natuurlijk. Maar heb gelukkig wel de luxe (juist omdat ik wel op gewicht ben) om te onderhouden met suiker in mn dieet, alleen wel veel minder dan vroeger natuurlijk.

Ik heb me ook goed ingelezen over aspartaam voordat ik hiermee begon hoor. Het is ook niet dat ik dagelijks gigantische hoeveelheden aspartaam nuttigde (aspartaam is namelijk alleen schadelijk in grote hoeveelheden), maar een zoetig drankje kan je 'craving' voor suiker enorm weghalen, alleen dan zonder de suiker ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 13:45

ItsMe2 schreef:

'Natuurlijke' suiker is in principe net zo slecht voor je als bewerkte suiker. Als je wilt afkicken van suiker zul je ook een tijd moeten stoppen met het eten van 'natuurlijke' suikers, omdat je anders alsnog gaat compenseren. Je kan heel leuk 5 stuks fruit op een dag gaan eten omdat daar suikers in zitten die je wel 'mag', maar dan ga je ook niet van je suikerverslaving af komen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 13:58

Lactose als natuurlijke suiker, ja, het is niet bewerkt.. Maar melk is gewoon geen natuurlijk product voor ons. Koemelk is voor kalfjes, om een kalfje binnen een jaar tijd honderden kilo's te laten bijkomen..

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 14:43

Ik denk dat ik verkeerd begrepen wordt. Het gaat mij er niet zo zeer om van een suikerverslaving af te komen.

Ik wil graag onnatuurlijke suikers verminderen, kijken of ik hierdoor mijn laatste paar kilo's overgewicht kan verliezen. Uiteraard naast het voedingspatroon wat ik heb gevolgd om het grootste aantal kilo's te verliezen.
Ik heb nu nog 4/5kg overgewicht, dit zit 'helaas' allemaal rondom mijn buik.
Omdat een teveel aan suikers wordt opgeslagen rondom de buik, wil ik proberen door het sterk verminderen van bewerkte suikers de laatste kilo's er af te krijgen en een plattere buik te krijgen.

Dat is mijn doel. Het is niet zo, dat ik in 1x meer natuurlijke suikers ga eten. Ik eet 2x per dag een stuk/portie fruit. Verder eet ik soms groente tussendoor of iets anders. En met name dat iets anders wil ik graag opletten dat daar niet teveel onnatuurlijke suikers inzitten.

Ik drink water, thee en koffie tussendoor.

Edit: de discussie over melk/lactose ga ik mij verder niet in mengen. In mijn ogen is het, het beste dat wat dat betreft iedereen doet waar hij of zij zich zelf het beste bij voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 14:47

Ik richtte me ook niet specifiek tegen jou, dat ik jou gebruikte om te quoten was meer omdat ik dit bericht tegen kwam in het gesprek :)

Zelf eet ik ook minder suiker om af te vallen, niet per se om van een verslaving af te komen. Ik begrijp het dus heel goed. Maar minder suiker eten houdt ook wel degelijk in dat je je fruit onder de loep moet nemen, net zoals alle andere voedingsstoffen die je binnenkrijgt.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 14:50

Emmaa_ schreef:
Ik richtte me ook niet specifiek tegen jou, dat ik jou gebruikte om te quoten was meer omdat ik dit bericht tegen kwam in het gesprek :)

Zelf eet ik ook minder suiker om af te vallen, niet per se om van een verslaving af te komen. Ik begrijp het dus heel goed. Maar minder suiker eten houdt ook wel degelijk in dat je je fruit onder de loep moet nemen, net zoals alle andere voedingsstoffen die je binnenkrijgt.

Ik merk heel erg dat als ik fruit op de lege maag eet, mijn suikerspiegel heel raar gaat doen(ja door de natuurlijke fruitsuikers) en ik daardoor een vreetkick kreeg en ook de onnatuurlijke suikers naar binnen werkte alsof mijn leven ervan afhing :+ .
Ik heb geleerd om dus niet te ontbijten met fruit en overdag naast het fruit ook iets stabiliserend te nemen.

Dus je fruit onder de loep nemen is inderdaad wel een goed idee, ook fruitsuikers doen dingen me je suikerspiegel. Deze zorgt dan weer voor een schommeling in je suikerspiegel en sommige mensen(ik) kunnen daar iets minder goed tegen en krijgen dan een vreetbui.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 14:53

ijssnuiver schreef:
Emmaa_ schreef:

Ik merk heel erg dat als ik fruit op de lege maag eet, mijn suikerspiegel heel raar gaat doen(ja door de natuurlijke fruitsuikers) en ik daardoor een vreetkick kreeg en ook de onnatuurlijke suikers naar binnen werkte alsof mijn leven ervan afhing :+ .
Ik heb geleerd om dus niet te ontbijten met fruit en overdag naast het fruit ook iets stabiliserend te nemen.

Dus je fruit onder de loep nemen is inderdaad wel een goed idee, ook fruitsuikers doen dingen me je suikerspiegel. Deze zorgt dan weer voor een schommeling in je suikerspiegel en sommige mensen(ik) kunnen daar iets minder goed tegen en krijgen dan een vreetbui.

Exact dat is wat ik bedoel, ik heb er zelf namelijk ook last van. Als ik ontbijt met iets suikerigs (of dat nou een blikje Red Bull is of een smoothie van alleen maar fruit) dan heb ik de rest van de dag last van suikerdips en dus ook van vreetbuien. Als je daar last van hebt hoef je dus niet helemaal te stoppen met fruit, maar moet je wel uitkijken wanneer je het binnen krijgt en in wat voor hoeveelheden.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 14:55

Klopt inderdaad.
Ik maak overdag wel eens een smoothie met fruit. Daar doe ik vaak avocado doorheen omdat dit de suikerspiegel weer stabiliseert.
Of naast een stuk fruit even een kleine speltcracker oid, dat helpt bij mij enorm om de suikerspiegel weer te balanceren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 15:06

Fructose is wel een langzamere suiker dan sucralose. Natuurlijk is teveel niet goed maar dat geldt voor alles :)

Ik weet dit toevallig omdat ik bij een hypo limonade moet hebben met suiker-suiker. Op vruchtensuikers stijg ik niet snel genoeg.

Calanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 15:34

Even een stipje bij dit topic :j

Helaas woon ik met mijn ouders samen in 1 huis, en mijn ouders zijn nou net echt (vooral mijn moeder) zoetkousen, ikzelf ook mocht ik het toegeven. Maar door dit topic wil ik ook suikers afminderen... Kom gemiddeld uit op 35 suikerklontjes per dag. :o Nu is het probleem niet dat ik wil afvallen. (51kg en 1.65) Maar gewoon gezonder eten. :)

Nu heb ik wel het probleem dat mijn ouders er ook niet 100% achter staan, en wie o wie doen de boodschappen nou in huis : mijn ouders. :+ Dus schiet het niet bepaald op ook. Maar misschien komt er een verandering in :D Heb mijn moeder overgehaald om eens het stokbrood recept te proberen.

Heb al eerder zoiets geprobeerd, alleen dan alleen eerst drinken. Is na 3 dagen helemaal fout gegaan en had toen al afkickverschijnselen :( (terwijl ik alleen thee met 1 klontje dronk en verder water...)

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 15:39

Ik lees ook mee! :)

Bijna een jaar geleden inmiddels gestopt net frisdrank. Drink alleen nog maar water en thee (zonder suiker). Heel af en toe als ik uit eten ga gaat er een glas ijsthee in, maar voor de rest niet.
Ik stopte ermee om niet alleen gezonder te leven maar ook om af te vallen. Maar helaas haast geen verandering..
Nu ga ik ook meer op de voeding qua suikers letten. Kijken of dat verschil gaat maken.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 20:15

1 week geen frisdrank gedronken alleen maar water ! Heb alleen op een verjaardag flink veel alcohol gedronken.. maar als ik het bij verjaardagen hou!