Hpv vaccinatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:24

Ik heb hem ook gehad, en ben er bang voor dat ik dus onvruchtbaar ben nu.
Ik ben er ook niet ziek van geweest, alleen een lamme arm daarna (waar de prik in kwam).

Ik heb hem overigens zelf besloten wel te halen, omdat mijn moeder BMHK heeft gehad..

Kan je vruchtbaarheid bij huisarts laten testen?
Ik heb namelijk wel een spiraaltje en daarvoor aan de pil geweest (ben nog wel eens de pil vergeten maar dus niet zwanger geraakt, kan ook stom geluk geweest zijn natuurlijk).

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:31

nontie schreef:
Ik ben er ook niet ziek van geweest, alleen een lamme arm daarna (waar de prik in kwam).

Ik heb namelijk wel een spiraaltje en daarvoor aan de pil geweest (ben nog wel eens de pil vergeten maar dus niet zwanger geraakt, kan ook stom geluk geweest zijn natuurlijk).

Maar waarom ben je bang dat je onvruchtbaar bent (door de vaccinatie)? Heb je daar echt redenen voor of is het gewoon een angst?

In principe werkt de vaccinatie op je afweermechanisme en niet op de organen die verantwoordelijk zijn voor de voortplanting. Er zitten ook geen hormonen in het vaccin. Het vaccin zou geen invloed mogen hebben op de vruchtbaarheid.
Het is de bedoeling dat je lichaam door de vaccinatie bepaalde soorten HPV virus direct herkent en opruimt.

Je vruchtbaarheid kun je niet zomaar laten testen. Op het moment dat je graag zwanger wilt raken en dit lukt niet, dan kun je hiervoor naar de HA. Die kan je dan vervolgens doorsturen, al gebeurt het ook dat ze aanraden het eerst een (half) jaar te proberen als er op dat moment (nog) verder geen aanwijsbare redenen zijn voor onvruchtbaarheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:34

nontie schreef:

Ik heb hem overigens zelf besloten wel te halen, omdat mijn moeder BMHK heeft gehad..

Waarom denk je in godsnaam zomaar dat je onvruchtbaar bent? Omdat een paar mensen onvruchtbaarheid zonder enig bewijs met deze vaccinatie in verband brengen?

Als je de pil een keer vergeet is de kans alsnog heel groot dat je niet zwanger wordt. Doe jezelf een lol en roep alsjeblieft niet zomaar zonder aanleiding dat je "waarschijnlijk onvruchtbaar" bent. Alsjeblieft zeg...

Ik snap overigens wel waarom je bang bent. Dit is een perfect voorbeeld van de gevolgen van al dat angstzaaien. Mensen concluderen zonder enig of na matig onderzoek gelijk dat al hun kwaaltjes door een bepaald prikje komen. Resultaat: Andere mensen die ook bang worden terwijl dat helemaal nergens voor nodig is. In België is dat toch ook niet het geval? Ik vind het kwalijk.

Anoniem

Re: Hpv vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:37

Zwanger worden is sowieso niet eens zo heel gemakkelijk, want je bent helaas (en gelukkig) niet alle dagen van de maand vruchtbaar :') Dus als je niet zwanger wordt van een keer onveilige seks, lijkt me dat niet zo'n uitzondering.

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:48

Resistance schreef:
nontie schreef:

Waarom denk je in godsnaam zomaar dat je onvruchtbaar bent? Omdat een paar mensen onvruchtbaarheid zonder enig bewijs met deze vaccinatie in verband brengen?

Als je de pil een keer vergeet is de kans alsnog heel groot dat je niet zwanger wordt. Doe jezelf een lol en roep alsjeblieft niet zomaar zonder aanleiding dat je "waarschijnlijk onvruchtbaar" bent. Alsjeblieft zeg...

Ik snap overigens wel waarom je bang bent. Dit is een perfect voorbeeld van de gevolgen van al dat angstzaaien. Mensen concluderen zonder enig of na matig onderzoek gelijk dat al hun kwaaltjes door een bepaald prikje komen. Resultaat: Andere mensen die ook bang worden terwijl dat helemaal nergens voor nodig is. In België is dat toch ook niet het geval? Ik vind het kwalijk.

Nou sorry hoor maar je hoeft niet gelijk zo aanvallend te reageren. Mijn god zeg ga dan iemand anders de grond in trappen ofzo. Ik zeg toch dat het ook stom geluk kan zijn geweest. Lezen is moeilijk zeker..

@ Delphi: De reden dat ik bang ben: Omdat mijn moeder heel moeilijk zwanger is geworden, zij had ook minimale onvruchtbaarheid van zichzelf (was getest toen de tijd) en meerdere miskramen gehad voordat mijn broer is geboren en ik daarna. Dus de kans dat ik dat van mezelf ook heb door erfelijkheid is groot. Het feit dat ik de hpv-prikken heb gehad maakt de kans op onvruchtbaarheid nog groter, hoeft niet natuurlijk omdat dit verband niet bewezen is, maar geeft toch onderliggende angst.

Anoniem

Re: Hpv vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 12:52

Ik trap jou nergens de grond in? :) Misschien dat je de toon van het bericht verkeerd begrijpt, maar ik bedoelde het als in: laat je niet gek maken, je hebt momenteel echt geen reden om je bezorgd te maken. Ik zie nu in je bericht dat je die wel hebt, maar dat kwam uit je eerder bericht niet goed naar voren.

Ik snap dat je er bang voor bent. Zeker als je moeder zoveel moeite had met zwanger worden. Maar echt, aan deze prik zal het niet liggen. Er zijn meerdere mensen die het roepen, maar daar is geen enkele aanleiding voor.

Sorry als het bericht boos overkwam, dat was niet de bedoeling. Het was meer als geruststelling bedoeld.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:26

Resistance schreef:
Ik trap jou nergens de grond in? :) Misschien dat je de toon van het bericht verkeerd begrijpt, maar ik bedoelde het als in: laat je niet gek maken, je hebt momenteel echt geen reden om je bezorgd te maken. Ik zie nu in je bericht dat je die wel hebt, maar dat kwam uit je eerder bericht niet goed naar voren.

Ik snap dat je er bang voor bent. Zeker als je moeder zoveel moeite had met zwanger worden. Maar echt, aan deze prik zal het niet liggen. Er zijn meerdere mensen die het roepen, maar daar is geen enkele aanleiding voor.

Sorry als het bericht boos overkwam, dat was niet de bedoeling. Het was meer als geruststelling bedoeld.

Waar rook is is vuur, Je kunt net zo min zeggen dat het NIET aan de prik kan liggen als dat je stellig kan zeggen dat het WEL aan de prik ligt.
Jij weet namelijk net zo min als een ander...

Er zij geruchten, geruchten zijn meestal wel gebaseerd op ervaringen. En dan is 1 en 1 niet zomaar 2, maar 1 en 1 is ook niet 0.

Je weet het gewoon niet! en dat alleen maar om het feit dat de eerste en ook de 2e lichting volledig als testpersoon is gebruikt. En pas een 20 tot 40 jaar na dato van de eerste (en 2e lichting) weet je zeker of het goed is en veilig is...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 19:30

Janine1990 schreef:
Eloya schreef:
Ik ben ook tegen mijn zin geënt en ben heel erg bang dat ik straks ook onvruchtbaar blijk te zijn :( Mijn moeder kon al niet makkelijk zwanger worden en deze prikken maken het er denk ik ook niet beter op

Ik gok zomaar dat er procentueel gezien meer vrouwen om andere redenen niet zwanger kunnen worden dan vanwege die prik.

Inderdaad... làng voordat die prik bestond waren er al zat onvruchtbare stellen... in mijn kennissenkring kende ik er ook een aantal. Er zijn heel veel afwijkingen die on- (of verminderde) vruchtbaarheid geven.