Kind (5) weigert te eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:28

Quellian schreef:
kiwiwitje schreef:
Als hij frietjes wel lekker vind, maak ze dan eens zelf,, samen met hem, of oven frietjes. Misschien iets als aardappelkroketjes?
Samen pizza maken?
En dat hij het vroeger wel at, wil niet zeggen dat het nu nog lekker is.. Er zijn een hoop dingen die ik vroeger gewoon at(en daar vielen babypotjes niet onder) die ik heerlijk vond, en nu ga ik er bijna van over mijn nek.. Maar zo heb ik ook en hoop leren eten.. Door het zelf te maken.. En met fuitjes tussendoor, en vitamine pilletjes, zou ik mij niet zo druk maken over het ongezond eten.. Ga samen kroketjes maken bijvoorbeeld. Dat is super makkelijk, en dan zit er geen onzin in alleen wat je zelf er in wil hebben.. Dan kun je zelfs wat groenten toevoegen in de ragout..

Patatjes zelfgemaakt vindt hij nog wel lekker, maar als ik bv kipnuggets of pizza maak; dat eet hij echt niet.
Hij vond pizza salami altijd lekker, vorige week pizza besteld, ineens besloot hij geen salami meer te lusten?
Hij vindt alles leuk om te maken, is een gezelligheidsdier in de keuken met z'n te grote roze schort, maar eten is toch echt even een brug te ver. Ik heb echt geprobeerd om alles leuk en gezellig te maken, heb het genegeerd, ben boos geworden, heb hem op de bank laten eten, heb hem restaurantje laten spelen; het maakt allemaal niets uit.

luxje, er is iemand doodgegaan in ons huis, hij is erg gevoelig, dus werd hysterisch in zijn kamer. Nu hij een andere kamer heeft is het probleem opgelost. Mijn slaapissues als kind waren van andere aard. En ik hecht echt niet zoveel waarde aan gezond eten hoor (knaag net een Turkse pizza met een blikje RedBull weg), maar ik vind dat ik het mijn kind verplicht ben om voor voldoende gezonde en gevarieerde voeding te zorgen. We eten echt heus wel patat of pizza en ja, vriendlief neemt gerust patat voor de kleine man mee als hij zit te miepen (waar wij dus weer discussie over krijgen, kringetje weer rond). Het zal me dus oprecht niets verbazen als hij verslaafd is aan de P's (pizza, patat, poffertjes, pannenkoeken, pasta (zonder saus)).

Punz, waar ben ik onvriendelijk geweest?

Maar je zegt al, als IK een pizza maak. Begrijp mij niet verkeerd. Maar al maakt hij die pizza. En eet hij er niets van, dan is dat vervelend,(of lekker voor jullie). Maar dan is hij er mee bezig geweest. Kan goed zijn als je daar dan verder totaal niet op reageert, niets op zegt en hem bij wijze van gewoon een boterham geeft het voor hem goed is. Hij gaat het vanzelf proberen. En ja het gaat veel tijd kosten.. Maar dat doet dit nu ook

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 15:33

kirri schreef:
Prima hij wilt patatjes laat het hem eten todat hij het verschrikkelijk vind :j

Ik vraag me dus af of dit wel zo wijs is... Als iemand me kan vertellen: 'joh, gewoon doen, dan verdwijnen die kringen om zijn ogen!', dan zou ik direct overstag gaan.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 15:35

Punz schreef:
Citaat:
Je klinkt als het consultatiebureau, dit is precies waar we tegenaan lopen..........
Ik kan hem dus wel laten eten wat hij wil en wanneer hij wil, dan zal ik vast flink chips, snoep en koekjes inslaan, want dat 'lussikwel'.

Spat mi toch echt de frustratie vanaf...

Klopt, daarom ben ik dit topic ook gestart, omdat ik met die woorden niets verder ben gekomen. We zijn inmiddels 4 jaar verder...

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:35

Tsja, hij eet dus wel maar heeft voorkeuren :Y)
Dat is iets anders dan echt weigeren te eten en bijvoorbeeld alleen maar brood kunnen verdragen.
Prima als jullie pizza/patat eten, dat hoort er bij en dan kan hij lekker mee-eten.
Eten jullie iets wat hij niet lust? Dat krijgt hij een boterham.
Geen 'lekkers', gewoon een boterham of eten wat de pot schaft.
Doe jezelf de frustratie niet aan én hem niet. Het is een gevoelig kind zeg je. Hij merkt dus ook de spanning bij jou en tussen jou en je vriend. Leuk spelletje toch?
Niet meespelen.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 26-10-15 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

MelissaYM

Re: Kind (5) weigert te eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:40

Poeh wat moeilijk!

Wat mijn moeder vroeger deed is mij zolang aan tafel laten zitten tot ik gegeten heb. Iedereen gaat van tafel, gaat tv kijken, spelen ect. en ik zat nog aan tafel met dat bord eten voor mijn neus. Dan deed ik toch liever mijn neus dicht en gooide ik wat happen naar binnen dan dat ik de hele avond aan tafel zat in mn eentje.

Geen idee of je dit al geprobeerd hebt of dat het je niks lijkt maar bij mij heeft het wel gewerkt.

Succes TS!

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:45

wat ik zou doen is hem eerst medisch controleren; heeft hij voedsel allergieën/ intoleranties? Is alles met zijn maag in orde? enzovoort enzovoort.
Als hij perfect gezond blijkt te zijn, zou ik met hem onderhandelen. Jij wil frieten eten? Wel, als je eerst wat broccoli eet, mag je je daarna vullen met frieten.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:56

Maar eet hij graag fruit en rauwkost (komkommer, tomaat, worteltjes)? Want dan zou ik hem lekker wat extra fruit en rauwkost geven en gewoon een boterham of tosti.

Ik heb zo'n vakkenbord en vul dan elk vakje met iets anders zoals; blokjes kaas, stukjes worst, druifjes, schijven komkommer, wortelbolletjes, partjes verse ananas, cherrytomaatjes, stukjes soepstengel e.d.
Hier vliegt dat er gewoon in hoor!

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 15:57

Quellian schreef:
kirri schreef:
Prima hij wilt patatjes laat het hem eten todat hij het verschrikkelijk vind :j

Ik vraag me dus af of dit wel zo wijs is... Als iemand me kan vertellen: 'joh, gewoon doen, dan verdwijnen die kringen om zijn ogen!', dan zou ik direct overstag gaan.

Heb 5 jaar lang iedere avond friet (patatjes?) gegeten, van de frietkraam. Op gegeven moment werd ik ze echt moe. Maar dat lag niet aan mij dat we friet kregen, dit lag aan het koken van toen, ofwel, niet koken :) Maar de rest van het huis kon geen genoeg krijgen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:02

Zie mijn eerdere post...maar ik zou hem niet laten eten wanneer hij wil, maar wel wat hij wil.
Je bent nu gefrustreerd, je kind ziet er niet gezond uit, heeft kringen onder zijn ogen. Maar dit gaat mettertijd over, laat hem eerst gewoon bepalen wat hij eten wel.daarna komt het gerust in orde.
Er is geen kant en klare oplossing voor NU, maar wel voor later.
Een kind voelt echt haarfijn aan dat jij gefrustreerd bent over zijn eetgedrag, ook al zou je er niets van zeggen.
Laat het los.
Later lach je erom , want heus ...een kind met zo'n stevig karakter zal je grijze haren bezorgen, maar kan uiteindelijk heel goed zijn eigen boontjes doppen. (Misschien komt daar het spreekwoord vandaan :D )

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:03

Echt professionele hulp zoeken. Misschien is er een simpele oplossing? Een van mijn kids wilde na nadat ze zindelijk werd en doorkreeg dat eten in poep veranderde ook niet meer eten want dat was eng wat er in je lichaam gebeurde. Gelukkig vrij snel achter gekomen en na een korte periode was het heel normaal maar soms kan er een hele idiote reden zijn. Jouw zoon kan ook buikpijn krijgen door voeding en daardoor weigeren en juist daardoor nog meer buikpijn krijgen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:05

Kinderen vertalen honger ook met buikpijn. En als hij ' savonds niet eet heeft hij ook buikpijn van de honger, arm kind

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:10

Delphi schreef:
Maar eet hij graag fruit en rauwkost (komkommer, tomaat, worteltjes)? Want dan zou ik hem lekker wat extra fruit en rauwkost geven en gewoon een boterham of tosti.

Ik heb zo'n vakkenbord en vul dan elk vakje met iets anders zoals; blokjes kaas, stukjes worst, druifjes, schijven komkommer, wortelbolletjes, partjes verse ananas, cherrytomaatjes, stukjes soepstengel e.d.
Hier vliegt dat er gewoon in hoor!

Ja, hier ook regelmatig! 'Mam, mogen we een lekker bakje?' vragen ze dan :D
Maak ik een bakje voor ze met stukje komkommer, paprika, paar druifjes, blokje kaas oid. Heerlijk vinden ze dat!

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:15

Veel mensen zeggen hier dat je hem gewoon te eten moet geven wat hij zelf wil, zolang hij maar eet. Maar ik betwijfel of dat voor alle kinderen de oplossing is. Bij het gros wel denk ik, maar niet bij allemaal.
Mijn nichtje eet haar hele leven al moeilijk. Hier hebben haar ouders ook nooit echt een punt van gemaakt, zolang ze maar at. Ze is nu 16. Het enige wat ze eet zijn aardappels, kipnuggets, pasta met tomatensaus zonder stukjes (dus echt alleen tomaat, als er ook maar iets anders door zit lust ze het niet, zelfs versnipperde blaadjes basilicum bovenop waren genoeg om de hele pasta niet meer te eten) en als ontbijt gesuikerde cornflakes met melk.
Als we uit eten gaan met de familie dan moeten we altijd rekening houden of ze wel iets hebben dat nichtje lust. Ik zou zeggen, als ze niks lust eet ze maar niet, maar nee, haar ouders gaan echt net zo lang door met zoeken tot ze een plek hebben gevonden waar zij wel iets lust. Heel vermoeiend.
Als je voor de familie kookt hetzelfde, je moet ervoor zorgen dat je ook iets maakt wat zij lust want anders heb je ruzie.
Ik vind het echt sneu, want zelf heeft ze er ook last van. Gaat bijvoorbeeld niet bij vriendinnetjes eten want misschien (waarschijnlijk) lust ze het eten niet.
Ze heeft toen ze 13 was eens huilend in het restaurant gezeten omdat er geen eten was dat zij wilde eten. Dit was het verjaardagsetentje voor mijn moeder. En ja, ze was echt 13, geen tikfout.
En toen ze elf was heeft ze drie uur drama gemaakt omdat ze van mijn oma twee aardbeien met suiker op moest eten...

Bij haar neemt het natuurlijk wel heel extreme proporties aan. Ze heeft hier inmiddels ook hulp voor gelukkig. Voor haar is het niet willen eten echt een manier om controle te hebben, dit uit zich ook in OCD gedrag op andere vlakken. Super sneu dat het zo ver heeft moeten komen.

Ts, het is echt niet mijn bedoeling je hier bang mee te maken. Bij mijn nichtje is het heel extreem en bij de meeste kinderen zal het echt weer over gaan. (Mijn broertje at bijvoorbeeld ook moeilijk als kind en hij lust nu echt alles, werkt in de horeca en proeft de meest aparte gerechten)
Maar ik probeer meer aan te geven dat ik het niet raar vind dat je je er zorgen over maak, dat mag best. Ik zou dit ook niet gewoon los kunnen laten.

Succes!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:24

Ik heb jaren slecht/niet gegeten, HA zei ook : "maak u niet druk zij houdt het langer vol dan jij". Er is nooit moeilijk over gedaan, gewoon iedereen aan tafel, bordje voor je neus en als ouders klaar waren vroeg er een: " of iedereen genoeg gegeten had? Ja?" Mooi dan afruimen en afwassen. Op de vraag wat is het voor eten? Was en is antwoord nog steeds eerst een overtuigd : "Lekker!" Niks moeilijk doen met beloningen, andere dingen koken en weet ik wat. Is allemaal goed gekomen met mij.

Eten is net zo normaal als adem halen en daar schenk je eigenlijk ook geen aandacht aan. Het is onderdeel van het leven van alle dag, niet iets bijzonders wat speciaal aangeleerd moet worden en ingewikkeld is. Maak er dus niks van, doe het gewoon zoals het in je dagritme past.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:26

Ik snap jouw frustratie echt heel goed, lijkt me gewoon heel naar en pijnlijk te zien dat je kind, die je niets dan een goede basis wilt meegeven, dit weigert.

Ik wens je iig veel succes en wijsheid toe!

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:27

Jeetje wat een lastig verhaal. Ik heb zelf geen kinderen, maar heb wel een broertje die 10 jaar jonger is en die was ook geen makkelijke eter. Nou hadden mijn ouders geluk dat de dingen die hij wel lustte eigenlijk gezond waren. Hij at alleen bloemkool, broccoli, aardappels en een stukje vlees (zo basic mogelijk). Mijn ouders hebben er om die reden nooit een punt van gemaakt dat hij andere dingen niet at. Dit heeft zichzelf opgelost toen hij de leeftijd had dat hij bij vriendjes ging spelen/eten en en andere dingen voorgeschoteld kreeg en vreemde ogen dwingen.. :)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:28

Als jullie 's avonds aan tafel gaan, kan je dan niet gewoon helemaal geen bord meer voor hem neerzetten? Als hij altijd weigert te eten, waarom dan wel steeds proberen? Zet er gewoon geen bord neer, laat hém het initiatief nemen om zich af te vragen waarom hij geen bordje meer heeft.
Er staat op youtube ook een documentaire van een meisje dat niets wou eten, die heeft 3? Weken een behandeling gehad in zwitserland omdat het bij haar ook vooral mentaal lag.
Wel eens gehoord van emetofobie?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:35

Geen bord/bestek voor hem zou ik ook eens proberen :j dan zet je hem denk ik wel aan het denken.

Ik denk niet dat het lichamelijk of psychisch is, als dat wel het geval was dan zou hij de P maaltijden ook niet willen hebben

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:53

Weekje naar een tante ofzo sturen.
Hij heeft jullie onder controle. Hij moet uit de situatie want die is gelinked aan het probleem.
Hij heeft geen eetprobleem, er zijn heel andere dingen aan de hand en het uit zich in weigeren van bepaald eten omdat dát blijkbaar een wapen is dat werkt om aandacht te krijgen.

En echt alleen water en thee laten drinken, dat vult niet. Dan moet er wel gegeten worden om honger te stillen, en honger maakt rauwe bonen zoet. Dan lust hij echt ineens wel alles.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:55

Sanned ik wou het net typen :j Niet elk kind is hetzelfde, en bij de één werkt een andere opvoeding beter dan de ander. Ik hoor bijna van iedereen dat dwingen niet goed is en dat het tegen werkt. Bij mij heeft het toch echt wel geholpen, ik eet nu elke dag met zin mijn bordje leeg. Ik was toen ik klein was stront eigenwijs, en daarom hebben mijn ouders mij aan de tafel laten zitten totdat ik mijn bord op at.

Mijn broer is dan weer een ander verhaal. Bij hem hebben ze hem zijn eigen 'gang laten gaan'. Ze hebben hem dus laten eten wat hij lekker vond. Hij is nu 23, en eet nog steeds alleen maar friet, pizza, gyros, toetjes, koekjes, en soms een beetje sla. Als hij hier op bezoek komt om te blijven eten moet mijn moeder apart eten voor hem maken.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat dwingen niet persé slecht is. En je kind laten kiezen wat hij wilt eten ook niet altijd goed is. Dat ligt geloof ik aan het kind zelf welke opvoeding het beste is. Ik zou gewoon vanalles proberen. En als het niet lukt kan je misschien hulp inschakelen? Ik neem aan dat er ook Nederlandse nanny's of hoe men dat ook noemt zijn. Ik denk dat zij jou zeker kunnen helpen :)

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:57

Mijn moeder deed dat bij mij, geen bord neerzetten. Ik at daarna helemaal niet meer :P Zou daar dus mee oppassen, want uiteindelijk beloon je een kind zijn/haar gedrag hier juist mee. Het consultatie bureau zei dat ik het dan gek zou vinden.

Ik heb een feestje gemaakt en bedankt volgens mijn moeder :P

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 16:57

badeendje schreef:
Als jullie 's avonds aan tafel gaan, kan je dan niet gewoon helemaal geen bord meer voor hem neerzetten? Als hij altijd weigert te eten, waarom dan wel steeds proberen? Zet er gewoon geen bord neer, laat hém het initiatief nemen om zich af te vragen waarom hij geen bordje meer heeft.
Er staat op youtube ook een documentaire van een meisje dat niets wou eten, die heeft 3? Weken een behandeling gehad in zwitserland omdat het bij haar ook vooral mentaal lag.
Wel eens gehoord van emetofobie?

Ik denk niet dat hij emetofobie heeft als hij wel met smaak patat en een frikandel naar binnen werkt :')

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:19

Oh dit doet me denken aan een aflevering van jo frost nanny on tour(voorjaar 2015) Misschien kun je deze aflevering opzoeken en kijken. Dit heeft een vriendin van mijn moeder heel erg geholpen!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 17:24

denice schreef:
Ik snap jouw frustratie echt heel goed, lijkt me gewoon heel naar en pijnlijk te zien dat je kind, die je niets dan een goede basis wilt meegeven, dit weigert.

Dit is het inderdaad. Later wordt nu bepaald, ik probeer hem inderdaad een goede basis te geven en dat wordt geweigerd.

Heb net even gegoogled op emetofobie, maar ik denk niet dat dat het is.

Hij heeft gekozen en vanavond eten we tuinerwten met gebakken aardappelen en verse worst. Hij zal heel enthousiast zijn, tot het op zijn bord ligt, dan heeft hij ineens geen honger meer ;)

Ik zie veel voorbij komen dat we het moeten negeren. Op 99 van de 100 dagen doen we dat, maar soms kun je het gewoon niet negeren. Soms voelt het als falen als ouder, want je laat immers toe dat je kind niets binnenkrijgt, je laat hem 'bewust' tekorten oplopen en dát steekt. Dus soms wil je tóch dat gevecht aangaan, of in elk geval uitleggen waaróm je wilt dat er wordt gegeten.
Als ik hem laat eten wat hij wil, op momenten dat hij dat wil, dan gaat er de hele dag koek/snoep/chips/weetikveelwat in, zo goed ken ik hem wel. Dat staat allemaal in de kast, daar kan hij niet zomaar bij en het zou een mooie bak worden als ik dat dan maar zou geven om in ieder geval 'iets' binnen te laten krijgen. Hij vindt het leuk als ik bakjes neerzet met plakjes worst, stukjes kaas, komkommer (dat gaat dan nog wel) en nootjes, maar daar is hij snel klaar mee en daar hoef ik 'morgen' ook niet meer mee te komen. Hij was altijd gek op leverworst, tot afgelopen weekend, nee hoor... dat had ie nooit gelust, blégh!! En die appels? Veel te groot! Ik lust alleen kinderappels! Kaas? Ik lust alleen babybel! Dus ik kom hem al veel tegemoet, om dus toch worst op brood te krijgen (Dora worst), appels erin te krijgen (kleine appels, de kinderappels) en kaas (babybel) en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik ben hem constant tegemoet aan het komen om hem toch iets binnen te laten krijgen, maar hij kan vandaag ineens besluiten dat hij het niet meer lust.

Onlangs plofte ik met negerzoenen op de bank, hij vroeg wat het was en ik zei: 'dat lust jij gelukkig niet, dan is er meer voor mij'. Elk ander kind zou nieuwsgierig worden en komen kijken wat het is, hij niet hoor. Hij heeft gewoon geen interesse in eten.

sauffi, ik ga even zoeken!

Jazzythecorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:26

Klinkt mij in de oren als een kind wat heel goed Door heeft Hoe hij jullie kan manipuleren. Als hij echt medische problemen heeft zou hij de lekkere dingen ook wel laten staan. Onze zoon heeft bijna een jaar vertikt om te eten, grote zorgen maar niemand zag het probleem. Hij had grote problemen met poepen maar werd allemaal weggewuifd. Uiteindelijk na zoveel laxeermiddelen kwamen er erachter dat na 1 slechte ervaring met poepen dat toen het probleem was begonnen. Zoonlief wilde wel eten maar kon niet want hij zat vol. Onze zoon zat zo vol met poep dat hij niet meer kon eten. Maakte niet uit of we nou een hamburger of bloemkool gaven hij kon gewoon niet eten. Uiteindelijk na aandringen in het ziekenhuis terecht gekomen, kind kon meteen 3 dagen aan de klisma zo vol zat hij. Kan er nog boos om worden dat we niet eerder hebben aangedrongen dan was het nooit zo uit de hand zijn gelopen. Onze zoon heeft uiteindelijk een jaar stil gestaan kwa groei. Zijn nou eindelijk van de ziekenhuis bezoeken af. We hebben onder begeleiding van een kinderarts en kinderpsychologie hem afgeholpen van zn poepangst maar ook van de angst voor eten. Is een hele lange weg geweest maar we zijn weer waar we moeten zijn. Als ouders zijnde kun je wel wat invloed hebben naar als het al zo lang aan de gang is heb je niks meer te vertellen. Mijn advies is dan ook ga naar een kinderarts en leg de situatie voor! Vreemde ogen dwingen echt en wie weet ben je over een jaar al heel ergens anders. Mn pb box staat voor je open weet hoe frustreert het is.